Skip to content

15 Comments

  1. Backe
    Apr 6, 2009 @ 19:30

    Kolla vilka som gynnas mest av ändringen! X-båtar och var tillverkas dessa?
    Danskjävlar!

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Apr 6, 2009 @ 19:59

    Ytterligare kalkyler från våra danska vänner:

    Hej Peter.

    I forlængelse af PelleL’s sammenligning af forskellige måle regler, har jeg forsøgt at sammenligne DH2009 med henholdsvis SWELys, IRC og IMS. Nogle af IRC og IMS tallene er fra 2008 (se vedlagte fil).

    Først og fremmest er det tydeligt at DH straffer lette både som X99, MUMM 30 of FARR40. Din egen J109 bliver ekstra straffet pga den store assy. spiler.

    Relativt tunge både i forhold til længden bliver derimod belønnet ekstra i DH2009 f.eks X34 og Benetau 25.

    Hvis man tager standartafvigelsen som udtryk for hvor forskelligt målereglerne bedømmer bådene, så er det tydeligt at afvigelsen mellem IMS,IRC og SWELys er beskeden (mellem 1,59% og 1,89%), mens forskellem mellem DH2009 og de tre andre måleregler er forholdsvis stor (mellem 2,13% og 2,74%).

    Jeg segler i min X99 bla mod en X34 som jeg i DH2009 skal slå med ca. 2%, Hvis vi havde sejler efter SWELys eller IRC skulle den have sejlet henholdsvis 1,6% og 3,8% hurtiger end os, hvilket den også gør i praksis.

    Jeg tror at i skal være glade for jeres Lysregel.

    Mvh BorisDK

    Reply

  3. Sofia
    Apr 6, 2009 @ 20:48

    Man undrar hur en dansk resonerar när han ser vilka nya tal hans ändringar skapar..?? “Gammel Dansk”??
    Jag talar för min båt, men när jag ska ha ett par procent i LYS och inte seglat upp till det mot X 50 och SWAN 45, jag nu ska ge ett par procent, så kan man lägga den danska kappseglingsparlören på hyllan…
    På sin höjd en ferietur..
    Hur ska KDY göra med sina nyförvärvade J 80 – mot varandra i entyp ok men om juniorerna vill segla DH-kappsegling i Öresund, så kan dom lägga ner sin placeringsmöjlighet.
    Katastrof – för oss…
    Trist efter mer än 40-års kappseglande i danska vatten efter DH och alla dess föregångare.
    SOFIA XV

    Reply

  4. PelleL
    Apr 6, 2009 @ 21:52

    Nja X-yachts konspirationen tror jag inte på. Den båt som fått störst “hit” är ju folkbåten som ju var en DH-vinnare tidigare. Späckhuggaren mäter mycket bättre medan de flesta andra relativa ändringar är rätt små. First 36.7 ser ju ut att falla ur lite men totalt är det inte så farligt….Sen får man ju säga att DH blir mer och mer likt ORC-club men det är klart har man ett relativt enkelt VPP i botten baserat på samma modellförsök och samma vindtunnel-mätningar så blir det rätt lika………..

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Apr 6, 2009 @ 22:06

    Vad är din analys av att (alla) VPP verkar konvergera mot ungefär samma sak? Och att vissa typer av båtar (lätta med mycket undanvindssegel) straffas på liknande sätt?

    Reply

  6. Hansen
    Apr 7, 2009 @ 00:57

    Tabellen är inte den senaste som du hittat på Quantum!
    Talen är ändrade en del. se http://www.websejler.dk
    Dock är det så att vi är en skara som blivit hårt drabbade i denna versionen. Lars J133 seglar i snitt 0,2 knop snabbare och vi skall segla hela 0,49 knop snabbare.

    Reply

  7. Sofia
    Apr 7, 2009 @ 07:58

    Pelle L – Folkbåten värst..???
    Nej, enligt talen ovan är jag straffad med 35 sek per sjömil.
    Det talas om att lätta båtar straffas – 9,35 ton för en 43 fotare är väl inte så lätt att det ska straffas..?
    Mycket undanvindssegel fick vi mer än nog straff för tidigare så den kan man inte förstå.

    Anders H. – enligt talen ovan ska vi nu segla i snitt 7,59 knop mot tidigare 7,07.
    Diff – 0,42 knop snabbare = 5,9 %.

    Man får nog hitta genvägar…
    Skärpning DH-Gubbar!

    Reply

  8. kån tender
    Apr 7, 2009 @ 08:06

    Det kanske är de nya siffrorna som är rätt och de gamla fel..?

    Lätta båtar tycks inte vara melodin under någon regel alls. King40 som skall vara ett vapen under IRC väger en bra bit över 7 ton, osv osv.
    Det är väl sunt eftersom respitsegling skall möjliggöra och främja segling med normala cruiser/racers och dessa är ju av naturen tunga.

    Reply

  9. Sofia
    Apr 7, 2009 @ 08:07

    Om föreslagna ändringar genomförs, så undrar man om DH-Gubbarna känner sig nöjda.
    Man har då lyckats stoppa det som seglas med på de flesta andra håll – lättare båtar med stora undanvindssegel.
    Visst ska dessa vara snabbare men en enkel LYS-jämförelse visar ju med hur mycket – i alla fall säkrare än detta föreslagna sammelsurium.
    Påminner om den fina Ravage 36 Dansk – Jeppesen ) som, när hon kom i slutet av 70-talet, karantänklassades och ansågs farlig.
    Det verkar som om dåtidens släktingar sitter i samma kommittée.
    Ravagen dog trots att många var intresserade och så här i efterhand kan vi som seglade den konstatera att det var en av de trevligaste båtarna vi seglat – dessutom trygg och säker i hårt väder.
    Upprepa inte misstagen – följ med utvecklingen – stoppa inte den ( i Danmark ) för ni blir ganska ensamma.
    SOFIA

    Reply

  10. Leino
    Apr 7, 2009 @ 08:29

    Jag tycker det verkar som de flesta kappseglare vill segla lätta båtar med mycke segelyta men då de blir utstraffade i alla respitsystem så väljer de att segla en båt de har chans att vinna med istället. Väldigt svårt att göra rättvisa med så olika båtar men om man inte försöker så tror jag man tar död på respitseglingen.

    Reply

  11. PelleL
    Apr 7, 2009 @ 08:31

    Min kommenar var helt baserad på tabellen som Peter visade….sen finns säkert andra drabbade…=) Som DH ser ut nu känns det ju som IMS för 6-8 år sedan. Det finns helt klart en trend att överskatta effekten av stora assy-spinnare. Jag tror det härstammar från vindtunneldata som ligger till grund för segelmodellerna i VPP:t men att dessa data av någon anledning inte stämmer i verkligheten, sedan har man en tendens att säga att kartan stämmer…..Man måste dessutom erkänna att alla (mer eller mindre) respitregler har svårt att hantera lätta båtar med stora segel jämfört med mer “normala” prestandabåtar. Jag tror en (men inte den enda) orsak är att lätta båtar är mycket svårare att ta ur max ur än mer moderata vilket gör att medelgoda seglare bara får ut 85% av vad en sportbåt kan men kanske 98% av en X-332. Respitreglerna försöker bedöma vad 100% är oavsett hur svårt det är att krama ur det.
    Att DH och ORC-reglerna nrmar sig varandra är inget konstigt för det är (i princip) samma teknik och (också i princip) samma grunddata i botten. Om man skalll vara ärlig så tror jag ORC-reglerna är bättre (än DH och vad dom var) idag men tyvärr finns arvet efter IMS avarter kvar i folks medvetande.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Apr 7, 2009 @ 09:12

    Tack Pelle – klarsynt som vanligt.

    Min känsla är att kombinationen av moderat vikt och större undanvindssegel är det som VPP-programmen inte kan hantera på ett bra sätt.

    Som exempel så har jag fått en del körningar gjorda på min egen båt under ORCi, då jag hade ambitionen att köra Skagerrak Cup. Med en liten gennaker blir GPH ~620 och med en stor blir GPH ~605. Enkelt val om man vill optimera till regeln – vill man helst mäta som en First 36.7 eller en X-35 :-)

    Under IRC gör denna förändring 0.4% skillnad vilket känns snäppet rimligare än 2.5%?

    Reply

  13. Mattias
    Apr 7, 2009 @ 13:10

    Folkbåtens ändring skall vara baserad på att de spridar focken på undanvinden. Det var inte med i tidigare beräkning.
    Angående konspirations teorin så vet jag inte men som bosatt och aktiv här i DK så tycker jag faktiskt man möter den hållningen ganska ofta. Dvs att DH gynnar dansk byggda båtar.

    Reply

  14. Joakim
    Apr 7, 2009 @ 23:34

    Peter: Att få en förändring av 15 sec/m för en J/109 behövs det över 40 m2 större gennaker i 2009 ORCi. Tror du inte att båten blir mycket snabbare med 40 m2 mera segel? Du måste också komma ihåg att GPH är “circular random”, som har mycket undanvind.

    Är skillnaden verkligen bara 0,4% under IRC för 40 m2 större gennaker?

    Reply

  15. Sven
    Apr 8, 2009 @ 10:26

    Det är väl ingen konspiration. Oavsett om jag själv skulle konstruera en båt eller en ny mätregel, skulle jag optimera den så mycket jag kunde mot egna intressen. Inte skulle Danskarna missgynna sina egna båtar i ett eget system? En annan intressant fråga är respitregeln beaktande av olika vindar och väder. I styvare bidevind och gropig sjö är det få seglare som har förmåga att segla upp mättalet för en lätt båt med mycket segel, men det går. Har du däremot en blygruva spelar det ingen roll hur kompetent du är, blåser det mycket på undanvinden gräver båten ner sig nästan hur du än gör. Så resultatet av en tävling är helt beroende av om det är med- eller motåka. På undanvind med moderna båtar i sjögång verkar det som att trenden är fylligare förskepp – för att inte gräva ner stäven i vågdalarna. Rättvisa finns inte, bara olika systemsmarta sätt att försöka runda en mätregel :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.