J/80 i Björlanda
Verkar ha blivit lite fart på J/80-seglarna på västkusten. Eller i alla fall i Björlanda där de nu verkar ha passerat X-99 som aktivaste entypsklass. Vi får se vad de går för när vi åker upp dit på Söndag för att segla Oset Race.
Lennart Janson har inför säsongen 2009 organiserat J/80-seglandet på västkusten. Vi är i nuläget sju båtar som tränar och deltar i kappseglingar. Helgen 2:a – 3:e maj så hade vi träningshelg i Björlanda Kile. Vi övade manövrar på kort bana med grindstart. Båtarna 16, 200, 311, 312, 329, 396 & 632 deltog. Lennart Janson m.fl. ställde upp med sina kunskaper, samt med bojar och start-båt.
Under våren/sommaren så kommer flertalet av oss att segla Oset Race och en del torsdagsseglingar i Björlanda Kile, Hermanö Runt samt Tjörn Runt. För dem som vill vara med, antingen som gast på någon av båtarna eller med egen båt, så går det bra att kontakt mig på henrik.holm@me.com.
May 14, 2009 @ 22:14
Gött o se!
May 15, 2009 @ 08:57
Världens snabbast växande kölbåtsklass har hittat till västkusten.
Hoppas att vi kan ha lite sund öst mot väst konkurrens. Sweet :-).
May 15, 2009 @ 12:30
Men tyvärr går det baklänges på ostkusten..
May 15, 2009 @ 14:09
Men var är alla J/80 i Bohusracet…..?
Inte nån som vågar/vill segla shorthanded.
J/80’n borde väl vara en mycket lämplig shorthanded båt!
May 15, 2009 @ 14:24
Hur då lämplig? dyng-vek. tajt halvvind med 80n är en mardröm utan ett fotbollslag på railen.
May 15, 2009 @ 18:32
Nä, den är ju inte lika lämpad som shorthandbåt som en Farr 40 med entypssegel? Och det var ju ändå en sådan som vann ett stenhårt Watski Skagerrak TwoStar förra året. Eller Patrick L som tar sin Farr 30!
Men det är klart att man kan stanna hemma med motiveringen att J/80, Express eller X-99 “inte är lämpliga shorthandedbåtar”…
;-)
May 15, 2009 @ 18:15
Klart det är en bra båt men den är som Kån Tender säger inte konstruerad (i första hand) för att segla på alla bogar.
May 15, 2009 @ 21:24
Kristing går ju bra med en X99a shorthanded i norge…
May 15, 2009 @ 23:00
Vi funderade på att ta andra båten men nu har vi ju börjat med Farr 30:n och förra året hade vi riktigt KUL! Ingen autopilot, och vanliga entypsgarderoben. Vi flyttar ned crossovers lite, men i övrigt är den enda förändringen att vi har strumpa till spinnarna om det blåser – annars blir det nog hårigt att gippa utan autopilot. Men i övrigt kör vi bara.
Det var väl två J/80 med på W2SB förra året. Har inte hört att någon av dem klagade på båten?
May 16, 2009 @ 13:43
Hehehe,
Jag har kört Östersjömaran 3ggr och W2StarB förra året med J/80. Alla båtar har för och nackdelar men J/80 är en grym shorthandedbåt. På havet är det givetvis tufft med en så liten båt men fördelar att ha små segel och liten båt att hantera är stora.
Björn Wennerström har ju sin båt kitad för hav och shorthanded, har gjort otaliga GR så visst funkar båten.
May 16, 2009 @ 23:18
kån tender,
J/80 har inga större problem på halvvind. Det är nog skit bakom spakarna om du upplever det för klurigt..
May 17, 2009 @ 18:28
#5 – vår normala besättning är upp till 8 man på railen.
Bohusracet seglar vi på två man – man får helt enkelt anpassa segelsättningen efter vinden. Inte fylla på med mer fläsk i lovart :)
Jun 12, 2012 @ 19:05
Bumpar denna.. En oinvigd men intresserad undrar hur det har sett ut med J/80 i shorthanded? Är det större båtar som gäller eller?
Mvh Fredrik, som tittar runt och försöker lära sig.
Jun 13, 2012 @ 08:49
Shorthand var ? västkust, Sthlm inomskärs, Mälaren ?
Jun 13, 2012 @ 08:59
J/80 funkar kanon. Go for it!
Jun 13, 2012 @ 09:06
Hur väl klarar den SRS 1.2 i vindar under 6 m/s ?
Jun 13, 2012 @ 09:21
Beror såklart med vilken båt man jämför med, men överlag ja. Kryss inte riktigt men går bättre än tex express dock är ju 1.2 bra mycket högre srs. Halvvind, nej. för liten klassfock där, dock finns det tillägg i klassreglerna för distanssegling att använda jibtop vilket till viss del kompenserar. Stora behållningen och anledningen till att båten seglar på 1.2 är gennakern, brant slör i lättvind så drar den ifrån ordentligt. Gippa ner längs med bana funkar också men där drar den inte ifrån på samma vis.
Jun 13, 2012 @ 09:31
Kan inte ha seglat intill rätt båt då ?
Upplever att den blir efter på kryss, samt går lika på undanvind i lättare vindar i jmf med familjebåtar på SRS 1.18-1.21 ?
Jun 13, 2012 @ 10:46
Nej, lever nog inte helt upp till SRS på kryss precis som många andra små båtar med lite högre SRS. 1.14-15 kanske vore mer på sin plats om man såg till enbart kryss. Däremot känns den bättre under 6 m/s än över 6 m/s jmf med större båtar på samma SRS.
Jun 13, 2012 @ 10:52
Så bättre på undanvind under 6 m/s jmf Arcona 355, Athena 34, RB 111 och inte bara i skärande kurs ?
Jun 13, 2012 @ 10:59
Athena 34 definitivt ja.
Jun 13, 2012 @ 10:03
Jonas, vi får väl se på lördag hur J/80 vs Expess går på kryssen ;-)
Jun 13, 2012 @ 10:17
Daniel, absolut! Siktar på kanonväder :)
Jun 13, 2012 @ 09:20
Sy in några rev så kanske denna kan vara ett shorthand alt. ? http://www.boats.com/boat-details/J-Boat-J-90/125998031
Samma peng plus frakt och moms. helt i carbon.
Jun 13, 2012 @ 09:25
Hall Spars testbåt…
Jag har en del kontakt med en kille i SF som bytte från J/90 till J/111 för att han fick inga gastar till den lilla raketen. Alla var skitskraja och många hamnade på sjukhus. Men man gick också sjukt fort :-)
Jag är inte säker på att det är en bra shorthandedbåt…
Jun 13, 2012 @ 10:36
Shorthand; kunde kanske byta spinn mot gennacker denna då ?
http://www.youtube.com/watch?v=cmuYmUXic4o
Löjligt kul : )
http://www.scanboat.com/uk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=12033849
Finns även i GRP:
http://www.scanboat.com/uk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=11035136