Skip to content

24 Comments

  1. Oscar
    May 24, 2009 @ 12:45

    Vad hände med kevlar och mylar kärnor i tågvirke? Spectra vs. Dyneema? Bra artikel från ett klättringsforum om just detta.
    http://www.supertopo.com/climbing/thread.html?topic_id=581600

    Reply

  2. Sam V
    May 24, 2009 @ 14:43

    I vilken mån kan man ersätta den stående riggen med linor? Det är väl på g alltmer, på kölbåtar ser man det ofta på häckstagen. Jollar och t ex AC-båtar har det väl på fler ställen men när tror man att vi ser alla vajrar ersatta med linor?

    Reply

  3. Emil
    May 24, 2009 @ 17:03

    De flesta båtar som byggs idag över 50 fot har fiber istället för stål (wire eller rod) i den stående riggen. Förr använde man sig av PBO med kevlarhölje men som du säkert känner till är PBO väldigt UV känsligt och så fort du fick förslitningar (hål) i höljet var risken stor för att PBOn blev skör och riggen dimper ner.

    Idag riggar du med kol. Anringen sk “continous rigging” (southern spars c6+) vilket är kontinuerlig kol-rod. Alltså en och samma bunt med kol som splittas för varje diagonal. Trim av diagonalerna görs inne i masten. Snyggt, lätt och aerodynamiskt.
    Alternativet är så klart ickekontinuerlig rigging (c6) där diagonalerna slutar med vanliga terminaler.

    Reply

  4. SLiros
    May 24, 2009 @ 17:35

    Har seglat på en båt med Sliros flåt, Liros. Och jag har aldrig träffat en tamp som glider så förbannat i avlastarna. Efter byte till annat märke så glider det inte längre…

    Reply

  5. Sam V
    May 24, 2009 @ 23:51

    Tack Emil. Tror du fiber kommer bli var mans stående rigg framöver? Eller är det för dyrt? För man måste väl hålla efter och byta fibrer oftare än vajer och rod?

    Reply

  6. Linus
    May 25, 2009 @ 07:06

    en annan härlig egenskap med Dyneema är att den kryper och blir längre och lääängre och läääääängre….. detta kanske inte är så bra att ha som fall m.m. Men som skotlina kan jag hålla med om att det är ett bra val!

    Reply

  7. Johan O
    May 25, 2009 @ 07:40

    Om linan glider i avlastaren, byt den.
    Nya linor kräver nya avlastare, dagens moderna linor har annat hölje än gårdagens och avlastarna är ofta slitna eller för klena.
    Har använt Liroslinor på 3 båtar och dessa har funkat perfekt.
    Dessutom bra service och att Liros frekvent är medsponsor till regattor.

    Reply

  8. SLiros
    May 25, 2009 @ 08:52

    Johan O
    Avlastarna är helt nya. På en helt ny båt.
    Så det lär knappast vara avlastarna…
    Hur förklarar du att en helt ny lina från annan tillverkare inte glider??

    Reply

  9. Calle P
    May 25, 2009 @ 08:56

    Dyneema måste försträckas om den inte skall sträcka sig.

    Reply

  10. Fredrik Hertzman
    May 25, 2009 @ 10:14

    Vi har seglat med Liros i många år nu och är mycket nöjda.
    Problemet med glidande avlastare är helt klart beroende av kombinationen tamp/avlastare. Vi seglar alltid med genuafallet kvar på vinsch för optimal prestanda.
    Om man har en avlastare som plattar till tampen kan man pröva att splitsa in en tunn extra kärna för att styva upp. Om man har problem med för klen tamp eller aggressiva avlastare som sliter hårt på linan kan man dra på ett extra hölje.

    – SLiros vilken Lirostamp använde du och vad bytte du till, vad för avlastare och båt?

    Reply

  11. Peter
    May 25, 2009 @ 11:08

    Varför anger inte tillverkarna töjningen per kg (el med rikgit N)? Brottlasten känns inte riktigt relevant i sammanhangen. Anledning till att jag väljer dynema är att den töjer sig mindre än de gamla tamparna inte att den klarar mer last.

    Mina fockstkot har en brottlast på typ 5000kg om jag minns rätt men lasten är nog max 10% av detta. Töjningen är däremot liten.
    Av denna anlednining känns det helt säker att knyta fall osv även om brottlasten minskar med 50%

    Reply

  12. SLiros
    May 25, 2009 @ 11:12

    Vetefan vilken Liros det var. Avlastaren är en spinlock, nye tampen Robline Admiral. Båten är knappt 50 fot och har 2 ggr utväxling på storfallet och det höll inte med Liros, med Robline rör det sig inte ett smack.

    Reply

  13. Krite
    May 25, 2009 @ 12:21

    Om linan glider i avlastarna brukar jag splitsa in en tunnare tamp i den ursprungliga tampens karna precis dar avlastaren sitter. Du kan exempelvis splitsa in en tre eller fyra mm dynex i karnan pa en 10 mm dyneema. Detta gor tampen lite grovre just vid avlastaren och gor ocksa att tampen inte andrar form (blir platt) vilket ofta ar orsaken till att tampen glider. En 10 mm tamp ar inte langre 10 mm efter den har suttit i avlastaren nagra ganger.

    Reply

  14. Daniel
    May 25, 2009 @ 13:27

    Vi har ett fockfall, nytt i vectran, som glider, trots Spinlock XX avlastare. Nu ska jag testa att trä på ett hölje med kevlar och se om det löser problemet. Rapport om detta så snart jag fått på höljet.

    Reply

  15. Harald
    May 25, 2009 @ 13:32

    Med Dyneema-fall kan krypandet bero på alltför grovt dimensionerade fall. Då sätter sig linan säkskilt under den första halvtimmen. Om man går ner en dimension i diameter blir det mycket bättre. Vi hade ett genuafall på 8mm Admiral racing, som kröp och kröp. Samma märke/modell men 6mm håller som stål.

    Reply

  16. Anders
    May 25, 2009 @ 13:53

    Harald!

    Med 6 mm fall så kan du ju hålla det med fingrarna…
    På entonnaren hade vi två råttor till spinnfallet.

    Reply

  17. LIROS
    May 31, 2009 @ 22:16

    Hej “SLIROS” – ring oss vänligen på 031-915200, så skall vi reda ut Ert problem.

    Reply

  18. SLiros
    Jun 1, 2009 @ 19:31

    Har ringt.

    Reply

  19. mattias allroth
    Jun 1, 2009 @ 23:12

    Har aldrig haft nåt skönare storskot än det jag valde från LIROS bl.a som pris i Expressrankingen 2008.
    Magic sheet hette det och nu har jag det både på storen och focken och det är najs.

    Johnny förresten jag får nog slå en signal igen om storfallet om vi kunde göra nåt där istället för det som var för kort som jag fick.

    // mattias

    Reply

  20. One Design Center
    Jan 20, 2010 @ 17:52

    Hoppas det är ok att blanda sig i även som kommersiell aktör. Tågvirke är något av vår specialitet och som vi varje år har en del föreläsningar om till klassförbund. Tågvirke är en djungel, men om man ska göra det lite enklare så är det i min åsikt Dyneema som gäller för mycket, framför allt fall. Spectra är amerikanska varianten av Dyneema och förekommer sällan i Sverige, men har nog blivit lite frånkörda av DSM som tillverkar Dyneema. Dyneema linor i sig kan dock skilja sig enormt mycket i prestanda. Konstruktion, försträckning och framför allt hur mycket fiber linan innehåller (hur matad linan är) påverkar detta och det skiljer mycket! Vi har Dyneema linor som vi rekommenderar som fall och andra som inte ska användas som fall, beroende på t.ex hur riktad fibern är. Desto rakare flätning desto stummar, men kan vara svårare att splitsa och känsliga om de skalas. En annan skillnad är att linor som klarar sig utan mellanstrumpan blir stummare då man givetvis får en högre procenthalt Dyneema och kvalitativa linor utan mellanstrumpa har enligt min erfarenhet inga problem med att hölje och kärna glider så länge avlastare och fallet/skotet är korrekt dimensionerat.

    Vad gäller dimensioner så pratar ovan om att man inte ska ha mer än 50% arbetslast mot brottlasten. Dyneema tar permanent skada i laster över 20% och ska man få till töjning som är acceptabel så bör arbetslasten understiga 5% då kurvan inte är linjär utan drar vi iväg ordentligt redan vid 10%.

    Vad gäller krypning ‘Creep’ (plastsik deformation som ej går tillbaka) så är detta Dyneemas stora problem. Att gå ner i dimension hjälper normalt inte mot Creep då det påverkas direkt av hur hårt linan belastas. Mindre arbetslast ger normalt mindre Creep. Sedan är Creep mest påtaglig i början. När vi bygger fall så brukar vi även försträcka fallet efter splitsning under ett antal dygn för att man ska slippa första Creep tendenserna. För att komplicera till det mer så finns det nu 3 olika typer av Dyneema. SK75 som varit gångbar rätt länge och har problem med Creep, SK78 som har mycket mindre problem med Creep, något stummare än SK75 men 20% dyrare. Bra Dyneema för havskappsegling där man påverkas mest av Creep. SK90 är en nyhet för 2010 kostar ytterliggare ca. 15-20% över DSK78, men är runt 30% stummare vilket gör att den i de flesta belastningsfallen är stummare än PBO (Zylon), men har Creep tendenser som påminner om SK75, men gör det optimalt till t.ex fall, akterstag och skot för bankappseglare.

    I år kommer det vad jag vet under våren enbart finnas SK90 linor från Gottifredi Maffioli, enligt min mening den bästa leverantören för just kappseglare som letar efter det yttersta, men som också är lite dyrare. SK75 och SK78 finns troligtvis att finna från både Robline, Armare, Liros, Gleistein och Poly.

    Är det någon som vill bolla vidare om tågvirke så diskuterar jag gärna i ämnet då det händer mycket i den branschen nu.

    // Ulrik

    Reply

  21. Johan O
    Jan 20, 2010 @ 22:52

    Linor är färskvara och bör bytas ofta.
    Ett brutet fall på SM veckan och det årets investering med nya segel m.m. är över.
    Hellre färska linor som byts ofta av bra kvalitet (SK75) än dyra superlinor (SK90 eller liknande) som byts alltför sällan.

    Att fall ska vara stumma är nog de flesta överens om, möjligen inte lika viktigt till symetriska spinnakerfall där jag själv tror ryckdämpande egenskaper är bra.

    Till stor/fock skot på t.ex. en Express är stumma linor inte det viktigaste eftersom skoten till storen och focken är de två viktigaste trimtamparna och skotas om ett par gånger i minuten. Storskotets lina är ofta 8mm och utväxlad 4 gånger vilket ger liten belastning och därmed obetydlig töjning. Fockens skotlina är kortare (2 meter) och focktrimmern sitter alltid med linan i näven för omtrimning i vindskiftena.
    Liros Magic sheet är en bra lina som inte är alltför dyr (eller avancerad)

    Spinnakerns skotlina är dock viktig att välja så stum som möjligt.

    Med stumma linor ökar även kravet på avlastare/råttor.
    En avlastare som inte håller greppet är en ganska värdelös i kombination med en stum (dyr) avancerad lina.

    En lina med hög belastning (stor/fockfall) behöver kanske dimensioneras kraftigare (tjockare) än vad lasten kräver för att inte glida i avlastaren.

    /Johan

    Reply

  22. Fred
    Jan 20, 2010 @ 23:52

    Johan, Varför skulle det vara viktigt med en så stumm lina i Spinnakern? det ger ingen effetkt eftersom att duken i en spinnaker töjjer sig. Däremot så kan det ju ändå vara bra med t.ex. en Dynema lina som skot till Spinnkern efter som att dyneema suger lite vatten jämfört med en billig polyesterlina. Det skulle jag se som en viktigare aspekt.
    //Fredrik

    Reply

    • Sam V
      Jan 21, 2010 @ 07:56

      Stum lina i gaj o skot ger bättre kontroll på spinnakern och minskar risken att spinnbommen ligger och slår mot förstaget.

      Reply

  23. Johan
    Jan 22, 2010 @ 21:37

    Precis

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.