Skip to content

20 Comments

  1. mattias allroth
    May 24, 2009 @ 14:44

    Ruskigt irriterande att åka på en tjuv när vi skulle segla i typ 20 timmar i fredags tills målgången igår vid halv tio på förmiddagen.

    Vi hade en lite ostrukturerad startprocedur som fällde oss.

    Själva racet gick fint annars, vi hade lite småstrul och några kineser på den hårda länsen ner till svendborgsund tror jag det hette men vi var långt ifrån ensamma om det ;)

    Underbar nattsegling där man nästan kunde se lanternor hur långt som helst åt båda hållen.

    // Inhoppad del rorsman Mattias A

    Reply

  2. Johnny
    May 24, 2009 @ 17:26

    Nu har ni lite fel…..

    Blev en Svensk på andra platts i klass 2 DH

    Med en Minimize seglandes av Rasmus Larsen boende i skåne Helsingborg och som seglar för RHSS…

    Bra seglat Rasmus … hälsningar från Norge …..

    Johnny

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    May 24, 2009 @ 17:30

    Ja, även First 34.7 Maria gjorde bra ifrån sig med en tredjeplats i 35 Løb DH.

    Reply

  4. SOFIA XV
    May 24, 2009 @ 17:38

    Hej Peter;
    Ja, vi visste ju i förväg att det skulle gå så illa.
    Vi har jus eglat mot de flesta i klassen tidigare år också och har ju knappt seglat jämt med någon – i alla fall inte SWAN 45 eller X 50 – speciellt på “kasebogar” som både ifjor och i år.
    Om vi gjort allt rätt så kanske vi kunde seglat in 10 min. men varför satsa när man är slagen på förhand?
    Hoppas DH-gubbarna tänker om.
    Det talas om även LYS till nästa år.
    Med vårt svenska LYS hade man kunnat vända på resultatlistan så det kanske är lätt räkna ut vilka seglingar vi fortsätter med – definitivt inga danska med DH.

    Reply

  5. Öresund Regatta, Anders
    May 24, 2009 @ 20:22

    Reply

  6. Linus
    May 24, 2009 @ 20:37

    Tycker dock att de är konstigat att grynet inte märkt att dom tjuva eftersom dom nästa va en halv båtlängd över linjen.
    Men tack för en bra match önskar dom på Maria First 34,7

    Reply

  7. Hansen
    May 24, 2009 @ 22:12

    Vi är nöjda med vår segling som vi gjorde i utvärderingssyfte och för att lära oss båten.
    Vi hade en brant inlärningskurva i den hårda vinden.
    Vi har inte seglat mer än 4 ggr innan racet och då har vi inte kört manövrar utan endast ställt rigg och testat ombyggda lösningar i max 5 m/s.
    Vi hade inte så stora förhoppningar på det idrottsliga planet denna gången. Om det hade varit mindre vind kunde vi kanske hävdat oss bättre. Vi saknar timmar i båten så därför har Fyn Cup varit bra som gett oss 400 M i båten totalt sen i onsdags. Vi jobbar nu med en åtgärdslista på saker som behöver fixas + träning.

    DH-regeln har drabbat oss och några båtar till hårt i denna revisionen.

    Reply

  8. Richard D.
    May 24, 2009 @ 22:39

    Peter,
    ang. en liten skillnad mellan X-41 vs. J/122 till den förstnämndas fördel, så är väl det inte SÅ konstigt som vissa av de andra..
    Vad jag minns från mitt sifferpluggande när 122:an kom så har den väl snarlika värden mot 41:an vad gäller depl., segelyta, vattenlinje mm.? (och den har ju gennaker vilket ju brukar straffa sig lite i mätetalen)
    Du som dammsuger J på nätet – har du sett några bra tester på hur 122:an seglar egentligen. Ett test mellan just de två hade varit kul att läsa.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    May 24, 2009 @ 23:12

    Jag skall kolla om jag hittar några tester. Den danska finns tillgänglig för provsegling. Annars skall de ju segla Gotland Runt, så då får vi väl se hur de går mot alla X-41:orna.

    I USA har de här båtarna mötts en del i USA, och verkar turas om att toppa i resultatlistorna:
    USA 52756 Sarah, X-41, 1.114
    USA 52939 Teamwork, J/122, 1.098
    IRC anser alltså att X-41 är ~2% snabbare och det verkar de klara av…

    Tittar man på ORC Club (2008) så har X-41 ~565 och J/122 ~567 med assy och ~577 med sym spinn. Alltså ganska jämna – om man tror att assy är så mycket snabbare :-)

    Och i DH så tror man att J/122 är ca 2% snabbare än X-41, vilket känns lite speciellt med tanke på ovanstående.

    Men som sagt… vad vet man…

    Reply

  10. Richard D.
    May 24, 2009 @ 23:45

    Håller med om att DH förmodligen ligger lite fel. Men så blir det ju allt som oftast när man mäter symetrisk mot assy. (kass)
    “Känns” som att X-41 kanske är ngt. snabbare än J/122 men kan inte riktigt peka på exakt anledning. Kanske cirkus sådär 2%.. :-)

    Reply

  11. Per
    May 25, 2009 @ 09:16

    Visst är det intressant att läsa hur Hansen (och kanske fler stackare) “drabbas” av revisioner. Det kan inte vara så att varje revision ökar graden av rättvisa genom att man rättar till identifierade svagheter i regelverken – som konstruktörer tidigare försökt utnyttja? Är det verkligen att drabbas?

    Reply

  12. Mattias
    May 25, 2009 @ 12:59

    Även i Danmark stormar det om DH. Se tex denna artikel http://minbaad.dk/sejl/artikel/2009/maj/24/folkebaaden-var-suveraen-i-palby-fyn-cup/

    Reply

  13. SOFIA XV
    May 25, 2009 @ 13:27

    Per,
    Vad tror du? Är det riktigt menar du att en 43 fots båt ska vara snabbare än en SWAN 45 och än en X 50 och inte lite heller?
    Den revisionen är värre än skattmasens och får en att helt tappa intresset.
    Om regeln rättar till missförhållanden vid en revison, så är förstås det ok. Ex vis om DH återgår till en revision åt andra hållet av förhållanden 2007.

    Reply

  14. Calle Hennix
    May 25, 2009 @ 14:06

    Svenskbåten (SeaCart 30) dvs den danska ”Creme Fraese” lyckades i alla fall sätta näst snabbast tid någonsin och vinna flerskrovsklassen – alltid något för en svensk att glädjas åt :-)
    Läs deras story här (finn många balla bilder och filmer på samma site):
    http://www.seacart30.dk/SeaCart30/Nyheder/Entries/2009/5/24_Palby_Fyn_Cup_2009_-_Fyn_Rundt.html
    Dansk artikel:
    http://minbaad.dk/sejl/artikel/2009/maj/23/palby-fyn-cup-prof-sejlere-foerst-i-creme-fraes/

    mvh

    Calle Hx.

    Reply

  15. Per
    May 25, 2009 @ 14:38

    Sofia, Som politiker brukar säga, jag vill inte kommentera det enskilda fallet men rent generellt är det inte ovanligt att det finns mindre båtar som är (betydligt) snabbare än vissa (betydligt) större.

    För att ända säga nåt om det enskilda fallet: Kracer är väl en ren racer, eller hur? Medan X-50 är ju en performance cruiser.

    Mumm 30 har 1.36, samma som en X442, Arcona 400 har 1.33. Bara som några exempel. Jo MUMM 30 ÄR en racer medan X & Arcona är performance cruisers.

    Reply

  16. SOFIA XV
    May 25, 2009 @ 18:09

    Per,
    Är ingen politiker och kommenterar det enskilda fallet.
    Gäller inte Kracer utan SOFIA XV – en J 133.
    Performance cruiser som X 50. Men vad med SWAN 45?
    Min mindre båt är snabbare än ex vis X 43 men när det kommer upp i 45 fot och över så börjar även min sommarstuga bli trög.
    Den är ingen lättviktare a la FARR 30.

    Så jag kan inte generalisera utan talar enbart i egen sak.

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    May 25, 2009 @ 19:10

    OK, här är “fakta i målet”:

    I LYS är Swan 45 6% snabbare än J/133 (1.50 vs 1.42)
    I IRC är Swan 45 6% snabbare än J/133 (1.190-1.120 vs 1.120-1.130)
    I ORC Club är Swan 45 2-3% snabbare än J/133 (539 vs 551/557*)

    I DH09 är J/133 3% snabbare än Swan 45 (494.8 vs 509.4)

    Såklart kan danskarna ha upptäckt någonting som alla andra har missat (“svagheter i regelverken”) eller så har deras VPP slagit över. Jag tror det var PelleL som menade att VPP (både i ORCi och DH) tenderar att överskatta den effekt man får av stora assymetriska spinnakers, och detta avspeglas väl på J/122, J/133 och Kracer 40R? Ingen av dessa båtar lär tokplana även om de har mycket undanvindssegel.

    *) assy/sym

    Reply

  18. SOFIA XV
    May 26, 2009 @ 07:15

    Tack Peter.
    Vederhäftigt som vanligt.
    Påminner mig att man från J-varvet ansåg att om man är 2 – 3 min efter en SWAN 45 per timme( 3,5 – 5 % ) så gör man det bra med en J 133:a.

    ina jämförelsetal blir ännu värre om man istället för SWAN 45 tar X 50.

    Men nu pågår sonderingar för LYS nästa år på Palby Fyn Cup.
    Lars

    Reply

  19. Per
    May 28, 2009 @ 14:43

    I think that the J 133 should be remeasured under DH. I am not sure that the measurement is correct. But in DH you are very hard hit on a big wide assymetric and a long bowsprit, and that is a problem for a J boat I guess. If the J 133 is measured in without ass. spinakker, the DH would be 562,4 (now 494,8), so you must sail a lot with the ass. to justify that. Hope to see you in Denmark again, we love nice boats :-), and think about a smaller ass. spinakker to use under DH, and you can get a winner at low cost.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 28, 2009 @ 15:14

      Always a good option to be competetive in ORCi and DH: get a narrow sym spin :-)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.