Skip to content

67 Comments

  1. trond
    May 28, 2009 @ 20:15

    Ser ok ut ja, men styreposisjonen ser ikke bra ut. Rattet er for lite i regattasammenheng. Dessuten,- får ikke håpe det er nødvendig med rev på flatt vann. Forøvrig tøffe linjer.

    Reply

  2. New era has arrived!
    May 28, 2009 @ 20:38

    Ser så fin ut!

    Reply

  3. Martin
    May 28, 2009 @ 21:16

    Fin, men varför ratt? Den behövs inte.

    Reply

  4. Lars
    May 28, 2009 @ 21:56

    Snyggaste båten av sin typ! Jämfört med konkurrenterna ser den låg, snabb och sportig ut. Om innanmätet är ok har ni en order från mig om priset med segel och utrustning håller sig på rätt nivå. Bra jobbat.

    Reply

  5. Nicklas
    May 28, 2009 @ 22:54

    De här ser skoj ut! Bra jobbat Stefan, Torgny &co!!

    Reply

  6. Mats
    May 28, 2009 @ 23:09

    Det blåser bra på bilden med rev. Såg den igår onsdag på Baggen i byig och hård vind. Gick kanonfint. Kan bara instämma grattis Stefan och Torgny

    Reply

  7. Jan
    May 28, 2009 @ 23:12

    Jepp,
    Den med roderpinne skulle väcka habegär.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 28, 2009 @ 23:20

    På senaste ritningen hade man tagit bort winschar för storskotet, men nu har man ändå tyskt storskot? Är det en option?

    Det och midskeppsknaparna hör väl kanske hemma på större båtar?

    Reply

  9. Staffan
    May 29, 2009 @ 02:24

    Som sagt, varfor inte pinn istället för ratt?
    Annars ser den snygg ut, (väl bred?), om det likna sina större syskon inne också tycker jag att det verkar vara en toppenbåt, hoppas bara att den inte blir utLYSad. Väntar med spänning på kappseglingsresultat.

    S

    Reply

  10. Ut LYSad ?
    May 29, 2009 @ 06:45

    Arcona 370 och 400 är ju knappast ut LYSade.
    370 har ORCi på ca 615-616 och 1.29 i SRS Hmmmm.
    På vilka grunder har dom fått sänkt??
    400 har sopat rent på banan och ÄNTLIGEN fått höjt en pinne.
    Ingen risk att dom blir utlysade Staffan…

    Reply

    • MiniMe
      Oct 24, 2009 @ 22:06

      Arcona 370 har i IRC 1,036… alltid en fråga hur man titta på saken… ;-)

      Reply

  11. MN
    May 29, 2009 @ 08:18

    Vad kommer prislappen att hamna på?

    Reply

  12. Seglerjugend
    May 29, 2009 @ 08:56

    Levereras den med gardiner så att man kan sova ordentligt i den?

    Reply

  13. Almers
    May 29, 2009 @ 09:25

    Fick nöjet att sitta vid ratt i 10 minuter under premiärseglingen. Har seglat mycket Laser. Samma känslighet. Saknar inte pinne. Den roligaste båt jag seglat. Ståpäls och ståfräs. Vill någon köpa min 32a?

    Reply

  14. Anders
    May 29, 2009 @ 09:40

    Samma känslighet som en laser!? -för liten styrförmåga med stora roderkrafter, känns inte helt modernt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 29, 2009 @ 09:51

      Vi som hänger här är kanske inte helt representativa för “marknaden” som nog kräver ratt och storbåtsfinesser även på en 34-fotare.

      Jag har fullt förtroende för att Arcona har koll på sitt segment (på samma sätt som Linjett).

      Grattis till en snygg båt!

      Appropå LYS skulle jag tippa på 1.28? Eller med “Arcona-effekt” 1.27 ;-)

      Reply

  15. Mats
    May 29, 2009 @ 10:13

    1.28

    Reply

  16. PelleL
    May 29, 2009 @ 10:15

    Om man tittar på arrangemangsritningen ser man ju att en klassisk rorkult som sitter direkt på hjärtstocken inte skulle funka alls på den här båten…….rorsman skulle hamna i sitbrunnens framkant……det finns väl iofs en och annan båt som har det på det viset (Linjett 32?) men ……nä som den ser ut får det nog vara ratt….tyvärr

    Reply

  17. Arnold S
    May 29, 2009 @ 11:10

    Är själv kund i segmentet och i mitt tycke har Arcone absolut lyckats med linjerna. Skulle vara mycket intressant att se inredningen för det är där flera av konkurrenterna inte riktigt lyckats (finish, materialval, förvaringsutrymmen etc.).
    Flera av de nya 34-35 orna har inte utrymme för specerier, normalstora tallrikar osv. men är snygga som en lounge inuti. Skall man bo i båten under semestern måste det även det praktiska komma på plats. De båtar jag refererar till är Dufour 34e, Dehler 34 S/V, X-34…

    Reply

  18. Nisse
    May 29, 2009 @ 12:19

    Åhh, kund i segmentet ! Så pass !

    mvh

    /N

    Reply

  19. krister
    May 29, 2009 @ 12:30

    Åhh…en padda…låg o bred o platt…..skulle varit lite smalare….
    ser ju ut som förskeppet även där är platt…ny plywoods skapelse…konstigt att chineserna var borta…nä ingen båt för mig…

    Enda positiva är att den är relativt svensk samt att den hade låga skrovsidor…

    Reply

  20. Mattias
    May 29, 2009 @ 13:30

    Tycker jag sett priser på 999.000 kr (tror dock det var i DKK)

    Reply

  21. Nils
    May 29, 2009 @ 13:32

    Tja, lite gammal i utseendet på något sätt. Tycke och smak är det ju men jag tycker den ser lite hopptryckt ut. Bred, platt och kort.

    Reply

  22. Hans Gunnarsson
    May 29, 2009 @ 16:09

    #20, låg är både negativt och positivt? Hur skulle den vara hög men samtidigt med låga skrovsidor? Ett doghouse kanske :)

    /Hans

    Reply

  23. Staffan
    May 29, 2009 @ 21:43

    Tror att du ligger helt ratt pa lystalet Peter, 1,28 vore ingen overraskning, utan genua. Almers, vet du nagot mer? Baten ska ju vara med pa Orno runt, sa snart maste det finnas nagot att segla pa.

    Som nagra av er varit inne pa, jag bade hoppas och tror att den kommer att vara battre inne an konkurrenterna, X34 ar plastig (varor inte gora den liknande X37?) och det kommer spillas mycket fran pentry till soffan och Dehler 34 har ju masten mitt i bordet.

    Arconan ar nast snyggast i klassen, X34 utklassar.

    S

    Reply

  24. Richard D.
    May 29, 2009 @ 22:14

    För liten båt för att sabba med tysk skotning och ratt. Både X-34 och Elan 340 ser bättre ut.

    Reply

    • Large
      Oct 25, 2009 @ 18:37

      Vad skulle ni rekomendera för spec på en Arcona 340
      Jag tänker använda båten för shorthanded och för segling med min familj.
      Tysk skotning eller traditionell variant.
      Vad tror ni om konfigurationen fock på rulle. Code0 och Gennacker på Seldens Carbonppeke, arrangerade i två olika lägen: Ett kort för code och ett längre för gennacker. Flyttad fallutgång maximalt högt upp på Masten för att få tillräckligt avstånd från förstag för att få plats med strumpor och coderullar. Någon som har erfarenhet av att även rulla Gennackern med torosionslina? Selden kommer ut med en ny rulle. Någon som klämmt på den?
      Var tycker ni man placerar instrument ? Mastplacering eller ovan ruffnedgång/ styrpedistal.
      Jag tänkte även speca en 10 cm större ratt än std. Det kan väl inte vara fel?
      Tar gärna mot tips.

      Reply

  25. Lars
    May 29, 2009 @ 22:33

    Smaken är ju som baken….
    Elan 340 har ju inte fått någon lysande press direkt, för vek och enligt mig inte lika snygg…X-34 däremot är fin men interiören känns lite trång som ett “dockskåp”.
    Hoppas att Arcona lyckats på den punkten……

    Reply

  26. Staffan
    May 30, 2009 @ 05:27

    Jag tror du har ganska rätt om lystalet Peter, 1,28 (utan genua, som den ju verkar vara tänkt) låter mycket rimligt i jämförelse med X34, Dehler 34 etc, men ar det rimligt mot äldre båtar, X332, X99, åttitalare…? Är den i princip lika snabb som Arcona 370 som har 1,29 med genua? Återstår att se, både vad det blir för lys och hur snabb den är.

    Tror att den kommer att vara bättre inne an konkurrenterna, X34 är ju som sagts ovan något trång, dessutom mycket plast och dessutom stor risk for spill från pentry mot soffan utan kant däremellan. Dehler tycker jag diskvalificerar sig själv genom att ha masten rätt genom bordet, inte ok om man även ska använda båten på semester.

    Som jag sa tidigare ser den absolut bra ut, näst snyggast i klassen, ordentligt distanserad av X34.

    S

    Reply

  27. Leino
    May 30, 2009 @ 16:15

    Undras vilken press som gör ner Elanen med att kalla den för vek, kanske den tyska då som väl lovordar underriggade baljor med minsta möjliga köl. Klart som fan en hyfsat lätt båt med tillräcklig segelyta lägger ikull om det blåser men å andra sidan så seglar man fortfarande i 2m/s istället för att ligga o driva. Har seglat 333 o tycker den är helt underbar, kan inte tro att man skulle göra uppföljaren sämre. Kan bara inte förstå tanken med ratt.

    Reply

  28. Lars
    May 31, 2009 @ 17:09

    Standardkölen på 1,95 m är såvitt jag förstår gjord av stål med en vikt på 1450 kg att jämföra med Arconas 1,95/1900 kg. Ett test som påvisar detta:
    http://www.youtube.com/watch?v=s1O4jv4bxNw

    Reply

  29. Mats V
    May 31, 2009 @ 17:35

    Grattis Palle! Ser mk fin ut. Ser fram emot att testa lite mot dig framöver. Två pimnar högre än mig fötpliktigar… :-)

    Reply

  30. Palle
    May 31, 2009 @ 20:30

    Mats, hoppas att vi kan ses redan till kommmande helg.
    Vi var ute och provade idag…och det känns helrätt.
    /Palle

    Reply

  31. Dennis K
    May 31, 2009 @ 22:31

    # 13 Almers, Arcona 32 ?? i.s.f ( maila: dennisklavhed@spray.se )

    Reply

  32. Expressen
    Jun 1, 2009 @ 14:39

    tycker att både Arconan och X34 an ser lite gamla ut på utsidan… Arcona brukar vara kopior av X-yacht och Dehler men i just det här fallet verkar Arcona ha gått en lite egen väg? Inredningen på Arcona brukar vara gammeldags med puffgardiner, och speglar i luckorna vilket det kanske är på den här också?

    Reply

  33. Peter Gustafsson
    Jun 3, 2009 @ 08:26

    Den fick 1.30 S-V.

    Kanske är “Arcona-faktorn” som 400 och 370 haft/har borta?

    Reply

  34. Dehlerdoris
    Jun 3, 2009 @ 09:42

    Jättesnygg båt. Fast ännu en förhållandevis bred och formstyv 34-fotare som förmodligen ställer sig på högkant när man seglar “shorthanded” när det blåser lite. Går säkert jättefint med 7 man på railen. 1,30 med 106% fock lät ju lite orealistiskt.. Har “Arcona faktorn” nu blivit åt andra hållet..? Är den verkligen snabbare än 370? Ska bli intressant att följa resultaten. 1,27-1,28 känns mer rätt. Rorsmans sittplats ser nästan helt ovinklad ut? Sitter man verkligen bra där när båten lutar?
    Jättebra att man har dragit in vanten så att man kan ha genua. Bra också för framkomligheten. Bra också att man enkelt kan täppa till den öppna aktern så att man slipper minimera ruffnedgången.
    Men vad ska de aktre winscharna vara till? Backstag? Spinnakern kör man ju inte där…
    Kan inte låta bli att tycka att de något slankare J-båtarna och J/V Dehler är “trevliga” när det tutar i lite.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  35. Håkan
    Jun 3, 2009 @ 09:51

    #35 Tysk skotning

    Reply

  36. Dehlerdoris
    Jun 3, 2009 @ 10:07

    Tack Håkan… tänkte inte på det..!
    Känns mer som storbåtsgrejer..
    //Stefan

    Reply

  37. Lars
    Jun 11, 2009 @ 07:20

    Imorgon åker jag och tittar på underverket, känns lite som julafton…

    Reply

  38. Dehlerdoris
    Jun 12, 2009 @ 11:50

    Hej Lars! Vore kul o få läsa dina kommenarer om hur båten såg ut i verkligheten. Arcona 340 ser iallafall jäkligt snygg ut på utsidan.
    Blev det beställning?
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  39. Lars
    Jun 12, 2009 @ 22:39

    Hej
    Jo nog var den fin, speciellt akterkabinen var något speciellt, väldigt bra volym även långt akterut där rattstyrningen på andra båtar brukar bygga ner takhöjden ordentligt. Kändes som om allt inte var riktigt färdigt, salongssofforna var raka inte “L”-formade som på planritningen. Bordet i salongen känndes som en storlek för litet, ratten likaså. Hyllor och skåp bakom salongssofforna saknades. Men det är väl så här det är när man tillverkar en pilotbåt…..
    Utvändigt tyckte jag den var superfin, nu får jag ta mig en funderare……

    Reply

  40. LA
    Jun 13, 2009 @ 23:52

    ingen som har något att säga om hur båten seglar? den var väl med på sandhamn open. mätetalet är ju rätt högt nästan som x-35, seglar de jämförbart? spöar de 36.7 dehler36 och andra liknande? varför är mättalet så högt?

    Reply

  41. Kristofer
    Jun 15, 2009 @ 14:13

    Verkar som de senaste modellerna från Arcona (430 och 340) har fått väl tilltagna lystal. Ett par tre pinnar ned för båda modeller verkar väl mer realistiskt.

    Reply

  42. Jonny
    Oct 23, 2009 @ 19:55

    En riktig “kötbulle”. Tycker för övrigt att denna båt är helt själlös. Förstår idén med rak stäv, liten våt yta, brett arsle osv. men usch va den ser ut. Tacka vare vet jag Swede 55, Omega 42, gamla R Jakter och Olle Enderlein båtar. Naturliga, fina linjer. Oooh, Grinde och Kaskelot av Peter Bruun får vi ju inte glömma.
    Om man ska bygga en racer, bygg en riktig maskin, typ VO70 stuket, men dessa cruiser racers är ju löjliga. Over and out.

    Reply

  43. Patrik
    Oct 23, 2009 @ 22:17

    Jonny… Du menar alltså på fullaste allvar att antingen skall det vara en fullracer eller också skall det bara se gammalt och “vackert” ut, allt annat är skit ?

    Reply

  44. Lars
    Oct 24, 2009 @ 05:39

    En Spitfire är betydligt vackrare än en en F15 Eagle, en Carlmalmsten möbel kan upplevas som bättre än någonting från Fritz Hanssen.

    Utvecklingen har sin gångoch retro är ju alltid en strömmning, men när det gäller båtar med prestanda och ett stort mått av “Wifefactor” tror jag just nu inte det finns någonting som slår Arconan. Inredningen på det sista exemplaret som ligger i Gustavsberg var superfin och seglingsegenskaperna något i hästväg.

    Jag skulle själv vilja ha något åt J 111 hållet, men då får jag nog segla själv. Kul att en del kan kosta på sig att vara kompromisslösa, grattis!

    Reply

    • Leino
      Oct 24, 2009 @ 10:38

      Måste bara fråga igen! Vad är det som saknas i J111?

      Reply

      • Lars
        Oct 24, 2009 @ 10:53

        Jag har inte varit inne i en J111, men A35, x35 Sunfast3200 har alla fått ett ont öga från min familj, tror att stuvutrymmen har varit de saker som saknats mest.

        Reply

  45. Patrik
    Oct 24, 2009 @ 13:49

    Less is more ! när det verkligen gäller..
    Kan inte fatta varför hela bohaget skall med på semestern :-(

    Reply

    • Leino
      Oct 24, 2009 @ 14:21

      Smaken är väl som baken. Vissa gillar att segla, känslan när man lyckas trimma in båten så att det känns hur hon leker sig fram på vågorna.
      Andra ser nog segling som ett sätt att transportera sig från hamn till hamn där de trivs bäst med sol, bad god mat o trevligt sällskap med så lite avkall på komfort som möjligt.

      Reply

      • Lars
        Oct 24, 2009 @ 15:21

        Har du provat 340:an
        Jag att de byggmetoder som arcona använder är betydligt mer sofistikerade och förfinade än flera av de mer spartanska båtarna i storleksklassen. Bortsett från J111 har jag krupit runt på knä i alla nu tillgängliga modeller i Sverige och inte hittat någon som inger mer förtroende. Vacuminjecering, divinycell högvärdig plast mm tycker jag borgar för lång livslängd och styva konstruktioner.
        Men visst ett par hundra kg skulle man säkert kunna banta den om man ville men frågan är ju hur detta påverkar andrahandsvärdet. Dessutom gillar jag möjligheten att bära mycket segel, bra tryck redan i låg vindstyrka och det utan Genua. Less is more håller jag med om.
        Når tror ni J111 finns att titta på?

        Reply

        • Leino
          Oct 24, 2009 @ 15:38

          För mycket bostad för min smak. Tycker J80 har lagom komfort. ;)
          Kanske intresserar mig mer när jag blir vuxen.

          Reply

          • Lars
            Oct 24, 2009 @ 17:01

            Egentligen vill jag ha sportbil men kör en kombi, inget jag vill men det är en eftergift för att jag inte endast lever i en verklighetsflykt utan befinner mig rätt mycket i en vardag. Jag tror det flesta tvingas kompromissa.
            Men annars finns ju Datacom till salu. Högt andrahandsvärde? Nej, men Rolf hade säkert roligt under tiden.

    • Patrick L
      Oct 24, 2009 @ 15:33

      Folk är olika. När jag är ute på semester vill jag gärna ha “sommarstugan” med gott om plats, stuv, sällskapsutrymme m.m. men jag vill gärna också ha en båt med bra seglingsegenskaper. Det ena utesluter inte det andra för de allra flesta.

      Reply

  46. Lasse Bergkvist
    Oct 25, 2009 @ 15:29

    Lystal?
    I kommentarerna är det lite spekulationer om Lys-tal på Arcona 340.
    Den fick tydligen 1.30, vilket de nmed lätthet seglar upp till i vindar upp til 4-5 knop. I 2 knop borde den ha Lys 1,33 medan den i 10 knop seglar upp till cirka 1,27. Det är ju det som är det knepiga med alla entalssystem, såväl Lys som IRC. Arconan är en extrem lättvindsbåt och kommer att vinna det mesta i Lys upp till 4 knops vind. I hårdvind så har den inte en chans – skoj? Knappast! Vi seglade ORC-i mot den och hade sekunder upp och ner i vindar från 2 knop till 10 knop. Prestandan den hade enligt ORC-i mätetalet speglade mycket väl båtens potential i relation till båtens konkurrenskraft.
    Hur roligt är det att kappsegla med handicapbåtar när man i princip innan start kan göra resultatlistan? Lättvind och IRC: Farr 30, X-35 högt upp. Hårdvind och IRC: Prima 38 högt upp osv.
    PelleL , det borde väl gå att rimligt konstruera ett mättalssystem som är billigt (som Lys och IRC) men som ändå tar hänsyn till vindstyrkan?
    Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

    • MiniMe
      Oct 25, 2009 @ 19:53

      … respitregel a la HN????

      i vilket fall som helst blir det en del mer jobb. mer jobb = kräver mer resurser.

      Reply

      • hmm
        Oct 26, 2009 @ 00:07

        Lys är en jättebra lattjolajbanregel där alla kan vara med.
        låt det vara så.
        det finns andra regler för seriösare segling.

        Reply

    • Sam V
      Oct 25, 2009 @ 22:49

      Under Huyndai Cup seglade och placerade sig 340:an finfint. Kring 20 knop i snittvind.

      Reply

  47. Patrik
    Oct 25, 2009 @ 15:50

    Hur gör vi som seglar insjö när vinden mycket ofta pendlar mellan 3-15m/s…. i samma segling ?
    Våra resultat speglar mer tur och skicklighet än båtens fart/LYStal

    Reply

  48. Patrik
    Oct 25, 2009 @ 18:14

    Tack Erik ! skall kolla närmare/boka båda.
    Skillnaden här (Arvika/Glafsfjorden) och Mälaren är höjderna kring vattnet, Vänern och Mälaren kan nog vara närmare varandra i väderväxlingar men hoppas kunna förkovra mig mer kring detta.

    Reply

  49. Lars
    Nov 8, 2009 @ 16:33

    Nu är hon beställd! Kommer i februari………..; )

    Reply

  50. Feffe
    Nov 8, 2009 @ 17:00

    Grattis till en jätefin båt ! // F

    Reply

  51. Peter Gustafsson
    Nov 8, 2009 @ 21:08

    Grattis!!!

    Reply

  52. Patrick L
    Nov 8, 2009 @ 21:55

    Grattis!

    Reply

  53. Per L
    Nov 9, 2009 @ 00:08

    Grattis Lars! Kul, hörs!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.