Skip to content

43 Comments

  1. Mårten Skällenäs
    May 29, 2009 @ 09:35

    Vad händer med X-35 klassen?

    Reply

  2. Peter
    May 29, 2009 @ 09:43

    Dom x-35or som inte ska segla VM lär nog dyka upp

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    May 29, 2009 @ 10:21

    Nu ytterligare 12 båtar = 161 totalt. Blur-effekten? :-)

    Reply

  4. Staffan
    May 29, 2009 @ 10:55

    Det blir häftigt att se vad monsterkattan på 90 fot kan göra om den kommer till start, se http://www.youtube.com/watch?v=g2hnntKB3Zc

    Reply

  5. Joakim
    May 29, 2009 @ 16:51

    Esbo Hogland Race (http://www.volvosuursaarirace.fi) siffrorna är följande (man kan inte mera anmäla):
    LYS: 93 (87 2008)
    ORC: 50 (47 2008)
    IRC: 19 (10 2008)

    ORC och IRC siffrorna innehåller 6 båtar som tävlar i Dual Scoring.

    Reply

  6. Peter P
    May 29, 2009 @ 20:13

    X-35 klassen är på gång. Just nu 8 båtar i Stockholm. Nytillkomna till klassen är, Johan Delin, Leif Carlsson, John Mullersdorf/Klabbe Nylöf, Robert Szabo/Matrisen gänget. Än så länge är bara Lars Sörkvist anmäld – så förhoppningsvis kan vi bli 8-10 båtar om vi få några finnar att vara med.

    Reply

  7. Peter P
    May 29, 2009 @ 20:27

    Förtydligande – bara Sörkvist anmäld till VM – förhoppningsvis resten kommer att köra GR

    Reply

  8. mattias allroth
    May 30, 2009 @ 05:57

    Anmäl YXI mårten så hänger jag på ;)
    Kunde va skoj med ett hett GR i sommar i en het klass !

    //matte

    Reply

  9. Mårten
    May 30, 2009 @ 13:08

    Matte,
    Vore najs om man kunde checka in båten på Malmö Aviation.
    Skall du inte segla på Hyundai?

    /M

    Reply

  10. mattias allroth
    May 30, 2009 @ 21:19

    Nopes…..vi kan transportera upp henne på 48 timmar max…..;)

    Reply

  11. Lars Sörqvist
    May 30, 2009 @ 21:20

    Tyvärr blir det nog inte fullt så många X-35:or på GR som det kunnat vara. Det är ju inte vi bara svenskar som brukar vara där. Flertalet finska båtar åker t ex precis som vi till VM istället. Trist när regattor krockar, men så blir det ibland. Känns dessutom att det är lätt att välja då man seglar i en Internationell ISAF-klass med VM och EM status. Åka till Gotland får man göra någon annan gång…. Exempelvis som vi gjorde i förrgår genom Watski2Star. Då fick man ju t o m gå iland, även om mitt och Mats stopp bara handlade om att få en avblåst stor att bli seglingsduglig….
    Nu är vi i alla fall på väg hem och har parkerat på Ankarudden vid Landsort för en god middag….
    Lars S

    Reply

  12. mattias allroth
    May 30, 2009 @ 23:25

    Lars S !

    Känner du till nån båt som behöver en gubbe till racet i Kiel i sommar ?

    Reply

  13. Lars Sörqvist
    May 31, 2009 @ 11:47

    Mattias!
    Om jag hör något så säger jag till! Hade du frågar för några månader sedan hade jag haft det, men nu har jag ett bra gäng. Vet inte hur läget är för väst-/sydkustbåtarna… Vet ej huruvida de ska segla i Kiel eller ej. Mårten är ju den som har närmast fysiskt…
    Kommer säkert att bli ett jättekul arrangemang….

    Reply

  14. Micke
    May 31, 2009 @ 12:43

    Spionerade på er när ni var ute och tränade i måndags, X35an ser grymt fin ut när den seglar

    /Micke

    Reply

  15. Peter P
    May 31, 2009 @ 16:57

    Den seglar kanonbra

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    May 31, 2009 @ 18:11

    Ja, X-35 är en otäck båt att segla mot :-)

    Efter fyra och halv timmes segling i går så var X-35 Manixen en halv båtlängd före över mållinjen (vi tvingades dubbelslå över linjen i ett motvrid). Vi passerade dem 3 gånger på dagen. Tyvärr passerade de oss 4 gånger…

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Jun 1, 2009 @ 08:02

    Reply

  18. Niklas
    Jun 1, 2009 @ 11:38

    198 nu…

    Reply

  19. Lars S
    Jun 1, 2009 @ 13:39

    Peter, våra båtar är nog i grunden ganska lika. Det jag tycker är synd är bara att alla inte köpt samma båttyp oberoende om det står X, J, A eller något annat framför. Tänk vilken härlig entypsklass vi haft då och tänk vad skönt det hade varit att slippa allt respitregeltrams…
    Hur som hellst är denna typ av båtar fantastiskt kul att segla. Hoppas fler får möjlighet att upptäcka detta. Lätta, snabba, välbalanserade, god accelerationsförmåga, surfar fint, kul även i lättvind….
    :) /Lars

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Jun 3, 2009 @ 19:32

    Nu 228 anmälda. Fördelningen mellan klasserna är konstant.

    LYS = 120 – 53%
    ORCi = 45 – 20%
    IRC = 32 – 14%
    ORC Club = 13 – 6%
    X-35 = 4 – 2%
    Classic = 8 = 4%
    Övriga = 6 – 3%
    Totalt 228

    En del intressanta uttalanden från tävlingsledningen på realtid.se.

    En havskappsegling som Gotland Runt kan läggas upp dels som att olika båttyper tävlar för sig i separata klasser utan handicap-regler.

    Då är det helt enkelt första båt i mål inom respektive klass som vinner.

    – Det är en bra och trevlig tävlingsform, men det finns inte så många tillräckligt stora klasser med samma båttyp, säger Feldreich.

    En sådan klass är X35-båtar, men även där finns det bara tio anmälda båtar som kan göra upp om segern där.

    – När jag seglade mycket tidigare år, fanns det en klass för Ballad-båtar, en klass för Scampi och så vidare.

    – Då kunde det bli uppåt 50 deltagare per klass, vilket var jättekul.

    Sedan dess har dock läget förändrats, och i dagsläget finns det så många olika typer av segelbåtar.

    Därför låter man olika båttyper tävla i samma klass med särskilda handicap-regler som beräknas på särskilt sätt.

    ORC International är en sådan handicap-klass.

    – Det är den mest rättvisa och internationellt erkända handicap-klassen.

    Totalvinnaren i Gotland Runt utses utifrån de reglerna.

    Sedan finns det den lite enklare handicap-klassen Orc Club.

    En tredje klass är IRC som kom med i Gotland Runt för första gången i fjol.

    – Det är inte så många båtar som är med där.

    – Vad jag vet är det en del utländska segelbåtar som anmält sig till IRC.

    Av deltagarlistan till Gotland Runt framgår exempelvis att Zennström och Törnqvist anmält sin TP52:a till klassen IRC/endorsed.

    Den stora folkklassen heter Lys, och i år heter det mer specifikt Swelys SRS.

    Lys står för Lidingö Yard Stick som ursprungligen var särskilda handicap-regler för kappseglingar kring Lidingö.

    Tillägget SRS står för Scandinavian Racing System, och avsikten är att få till ett helnordiskt handicap-system.

    – Tanken är att svetsa ihop det till ett gemensamt sätt med Norge, Finland och möjligen Danmark, även om vi inte är där än.

    Lys-reglerna används i nästan alla seglarklubbar, exempelvis ”onsdagsseglingen i viken”.

    – Då är det bekvämt att använda.

    De flesta båttyper finns med i ”Lys-tabellen” och man kan bekvämt avläsa mättal som ska användas.

    – Det har blivit en succé i Gotland Runt och är största klassen.

    Därutöver finns det mindre grupperingar i Lys 1, 2 och 3.

    Reply

  21. PelleL
    Jun 3, 2009 @ 22:54

    Suck…i dag betyder SRS inget annat än Svenskt RespitSystem. Vad det blir i framtiden får vi se.

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Jun 3, 2009 @ 22:59

    Känns som ni får snacka ihop er med KSSS om det där :-)

    Reply

  23. Rob
    Jun 4, 2009 @ 07:26

    Om jag förstått saken rätt så har Finland räckt ut handen för ett samarbete. Norge och Finland för redan diskussioner om ett närmare samarbete som eventuellt skall bli realitet redan 2010? Varför är inte Sverige intresserad av detta. Faktum är att LYS är och säkerliken kommer att vara respitsystemet för breddseglingen i framtiden. Därav borde mera krafter sättas ner på systemet.

    Reply

  24. Håkan
    Jun 4, 2009 @ 09:21

    Och LYS är väl Leading Yard Stick…

    Reply

  25. MiniMe
    Jun 4, 2009 @ 13:16

    visst står LYS för “leading yard stick” ??? Jag vill minnas att man bytte från “Lidingö yard stick”.

    Reply

  26. MiniMe
    Jun 4, 2009 @ 13:25

    #24 det är alltid en fråga vad man vill åtstakomma med ett samarbete och vad den ska basera på.
    Tittar man mer internationellt så finns det en del erfarenheter som gör att vaken i Tyskland eller i USA har man ett respitsystem. Tyskland finns det en central tabell men respittalen sätts och gäller lokalt/i distrikt. I PHRF finns det stora skillnader mellan de olika staterna.
    Jag undrar varför???? (retorisk fråga…)

    Reply

  27. Daniel
    Jun 4, 2009 @ 13:26

    Vi kanske ska börja köra entyp med Millskärror i stället :-) Nu tre Landmark 43 och en King 40 i IRC! Yes, här ska det fightas :-D

    Reply

  28. MiniMe
    Jun 4, 2009 @ 13:28

    #23 Peter, det är väl KSSS som gör sina egna tolkningar. I reglerna samt all utgiven information står klar och tydligt Svenskt RespitSystem och inget annat….

    Reply

  29. Peter Gustafsson
    Jun 4, 2009 @ 13:31

    Visst är Google härligt. Sprang på den här på ISAF:

    LYS – Nordic Handicapping System – 2003
    Information about the LYS-system

    The purpose of the LYS system is to give yachts of different classes the option to race against each other. The LYS number indicates what the “best” yacht of each respective kind is able to perform to. It is based on race statistics, which is a comparison between different types of yachts and experience.

    The table is split in four groups, keelboats, sport boats, dinghies and multihull yachts.

    The corrected times are normally calculated by simply multiplying the elapsed times by their respective LYS-figures.

    The LYS-values are applied similarly in Sweden, Norway, Finland and Denmark.

    Annars finns bra info här.
    http://www.ssf.se/tk/doc/OmLYS.pdf
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskt_Respitsystem

    Reply

  30. Peter Gustafsson
    Jun 4, 2009 @ 13:45

    #29 Tyckte bara att dessa uttalanden kanske var symtomatiska för KSSS syn på de olika klasserna?

    Om det nu är 80% av seglarna som seglar någon annan klass än “den mest rättvisa och internationellt erkända handicap-klassen” så får man faktiskt förhålla sig till det och sluta dissa majoriteten av deltagarna.

    Antingen fortsätter GR att vara till för de som 40 båtar som skall köra om “totalen”, eller så blir man ett bredare race och en folkfest för >400 båtar som gillar att kappsegla på havet.

    Min analys är att man inte har bestämt sig riktigt?

    Reply

  31. Patrick L
    Jun 4, 2009 @ 13:49

    Retoriken till trots: Är inte GR en rätt så OK folkfest även om man skulle föredra mindre spann i klasserna?

    Reply

  32. Peter Gustafsson
    Jun 4, 2009 @ 14:37

    GR är en mycket bra folkfest! Inget snack om det.

    Men den är inte riktigt lika OK för de som har “vanliga båtar” och seglar LYS som för de med ORCi-racers med mycket reklam på. Och däri ligger problemet om man vill attrahera ännu fler båtar.

    Prova att köra LYS med en åttiotalsbåt ett år och jämför upplevelsen med den du har med “rätt båt” i “rätt klass” så förstår du vad jag menar…

    Men det är väl så det är på alla kungliga klubbar ;-)

    Eller som Klabbe Nylöf beskrev dilemmat:

    Men om man tittar på kappseglingen så har det tappat som sjutton, alla kappseglar inte längre men det beror på, tror jag, att man profilerar sig som att det är lite för professionellt och då vågar inte dom som är amatörer eller halvproffs komma dit.

    Samtidigt så är man inte tillräckligt professionella så att man kan stimulera dom riktigt proffsiga så att man får den känslan. Så min känsla är att man ligger mitt emellan. Om man hade velat ha dom allra bästa båtarna i Gotland Runt t ex, då hade man ju gått ut och marknadsfört Gotland Runt runt om i världen så att dom bästa båtarna kom dit. Men det gör man inte och när det kommer bra båtar dit så gör man det för komplicerat för dem att vara där. Då blir motivationen för låg och det motiverar man med att “det här är ju ett race för alla”. Men det är ju inte för alla för Jocke Vega kommer ju inte dit. Så Gotland Runt är inte för alla.

    Reply

  33. Jimmy
    Jun 4, 2009 @ 15:51

    Nä varför skulle “Jocke Vega” segla GR när det kostar trettio gånger mindre att segla tex Ornö runt som dessutom är mer sportslig. Tror Jocke hellre spenderar pengarna på en resa till Legoland med barnen än att hyra gummibåt. Alternativt så kan han vara kung i dykarbaren under GR. ;)

    Reply

  34. Robert Carenfelt
    Jun 4, 2009 @ 16:56

    Otroligt… Skön attityd min klubb har till nya IRC båtar.
    “– Vad jag vet är det en del utländska segelbåtar som anmält sig till IRC.”
    Menar han A40RC, King 40, Elliot 52, TP52, Landmark 43 x3!, Corbys, Finngulf 43:or, Swan 45?

    Varför hatar dom oss?

    Reply

  35. Patrick L
    Jun 4, 2009 @ 17:27

    Jo Klabbe har nog rätt. Men de jag har snackat med som kör LYS verkar ändå rätt nöjda med det. Visst, några vill ha mindre spann (rätt, tycker jag) och några vill att man tar bort totalvinnaren alt. att den skall utses i den klass man seglar själv. Men det känns som att den stora frågan ändå var att överhuvudtaget införa LYS (och IRC!) och flertalet verkar nöjda med detta?

    Själv är jag anmäld i ORC men kommer att en lite annan approach i år så jag kanske seglar klassen “för familjer och så vidare”… Eller så testar jag att köra i IRC. Men där kommer ju en annan likadan båt – men IRC-optimerad – och det blir ju läskigt…

    Reply

  36. mattias allroth
    Jun 4, 2009 @ 17:43

    JAG VILL SEGLA GOTLAND RUNT !!

    Kan inte nån me nåt snabbt o nice slå mig en signal så gör vi upp detaljerna ;) ?
    Kan vara på alla positioner utom kanske fördäck.
    Har inga problem att ställa mig o styra 4 timmar i sträck som avlösning av annan rorsman :)

    Mvh Mattias

    Reply

  37. Micke
    Jun 4, 2009 @ 18:28

    Kolla här Mattias!

    Roland Gustafsson
    Vår X-35:a behöver fylla på med 2 gastar inför sommarens seglingar i Stockholmsområdet Namn: Roland Gustafsson Telefon: 08-50401050 E-post: gustafsson.roland@telia.com Adress: Södra Stockholm

    Mvh

    Mikael Bogefors

    Reply

  38. Daniel
    Jun 4, 2009 @ 21:48

    För övrigt 32 båtar i IRC nu.

    Reply

  39. Peter Gustafsson
    Jun 14, 2009 @ 16:05

    Nu 260 båtar, alltså något färre än förra året. Fördelningen mellan klasserna är konstant.

    LYS = 141 – 54%
    ORCi = 51 – 20%
    IRC = 35 – 14%
    ORC Club = 15 – 6%
    X-35 = 4 – 2%
    Classic = 10 = 4%
    Övriga = 5 – 3%
    Totalt 260

    Skall bli intressant att se hur KSSS väljer att hantera de lite större båtarna. Vore väl smart att göra en IRC0 eller IRC “Super Zero” där Ran, Artemis, Fram, Outsider och de andra kunde mötas i en riktigt het internationell start precis som på Fastnet eller Sydney-Hobart?

    Och så borde man ta steget vidare nästa år? Det finns ju ett antal större racers som kör IRC i UK, Medelhavet och Västindien som säkert skulle kunna planera in Gotland Runt 2010… För visst borde väl dessa kungar och Americas Cup-seglare egentligen vara med och fajtas om totalen i stället för att köra en egen bana medan totalen delas ut i “40-fotsklassen”…

    Reply

  40. Peter Gustafsson
    Jun 15, 2009 @ 18:29

    Ryktet säger att Edin Progressiva nu skall köra IRC mot 3 x TP52 och Outsider. Ett gäng sweeta 50-fotare!!! Mina pengar är på Ran.

    Reply

  41. Kalle
    Jun 15, 2009 @ 21:44

    sannolikt är tp och outsider i redan i mål när Edin rundar visby…

    Reply

  42. Robert Lidqvist
    Jun 16, 2009 @ 11:12

    Intressant är att alla klasser (även LYS) verkar krympa jämfört med förra året med undantag för IRC som växer men nästan 60%. Detta samtidigt som KSSS i sitt pressmeddelande den 13 juni (se nedan) refererar till LYS som den snabbast växande klassen.

    “Årets tävling seglas i åtta olika samlingsklasser, som seglar fem olika banor varav den längsta är över 650 nautiska mil (M) lång. Kortaste banan är 179 M och seglas av de klassiska båtarna. Totalsegraren utses i klassen ORC International. Snabbast växande klass är LYS-klassen, där alla typer av segelyachter, små som stora, och erfarna lika väl som mer semesterbetonade besättningar kan segla mot varandra enligt ett handikappsystem som baserar sig på långvariga erfarenheter av hur snabbt olika båttyper seglar under likartade förhållanden.”

    I vilken verklighet lever KSSS?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.