Watski Skagerrak TwoStar 2009
Vi gjorde en kanonbra start, och kom ut med full fart långt upp i lovart när de 35 båtarna i LYS 1.25-1.30 gick iväg. Bra fart och höjd och så över till västsidan av fjorden så fort det gick. Foton från starten: Asbjørn J. Thorup, SEILmagasinet.
Det blåste 6-7 m/s från SSV och vi visste att det skulle vrida på syd frampå natten. Då skulle man kunna sträcka till Arendal. Så vi valde att gå snabbt över på västsidan av fjorden för att kryssa längs land ut förbi Færder. Vi kom väl ut i havet som femte bakom ett antal större båtar och borde så klart slagit direkt. Men vi blev lite defensiva och ville täcka gänget som låg söder om oss. Varför, undrar man ju i efterhand? De 30 minuter vi körde ut i havet här, för att “bevaka”, var de vi tappade till täten på sträckan.
Frampå kvällen ökade det ytterligare och vi tog in ett, och sedan två, rev. Bra gång och nästan jämt med Dehler 36, Elan 37 och X-382 som nog skall vara lite snabbare än oss när det brallar på. Vridet kom som planerat och vi kunde släcka lite i skoten. Dessutom ökade det lite och kom massivt regn mitt i natten. Precis som planerat, men det hjälper ju inte så mycket… som mest hade vi 15-17 m/s och körde bara focken ett tag när det var som jävligast.
På morgonkvisten så lättade det ur och motade. Full gas igen. Kort kryss i strålande sol in mot Arendal dit vi kom 08:33 som 8:e båt. De som var före var de som hade gått höger tidigt. Många hade dessutom gått innanför Tromøy, något som enligt de flesta inte borde vara lönsamt om det blir kryss igenom… Men det är ju inte alltid “konventionell visdom” stämmer.
Efter mat, toalettbesök och lite nytt väder så var det på det igen tre timmar senare. 100 distans slör till Marstrand i 10-14 m/s. Upp med den blå, lite mindre, gennakern och sedan full gas österut. Efter ett par broachar stod det stadigt 15-16 m/s och vi skulle ta ner (vi hade sagt att den skulle ner efter tre broachar) men vi hann inte förrän vi broachade igen och spinnakern fladdrade sönder. Bara att skära tackline och samla ihop.
Sedan ett rev och bra gång igen. När vi skulle ta nästa fick vi inte till det riktigt utan bestämde oss att ta ner storen. Vi hade konstant 16-17 m/s (20 m/s i någgra byar) och då är Skagerrak inte kul. Här var vi för trötta för att gasa på och blev sittande med storen nere. Hade vi vetat att andra hade problem så hade vi kanske varit offensivare och kört upp storen igen. Nu var vi rädda att köra sönder den och tyckte att det blåste för mycket.
Vi borde gaskat upp oss och gasat på.
Så mentalt hade vi nog slutat kappsegla. Laddade ner nytt väder och det kändes inte aktuellt att halvvinda från Marstrand till Hankö i 10-12 m/s mot längre båtar och när det skulle vrida med och avta hade vi saknat vårt viktigaste vapen (R5 gennakern).
Kom till Marstrand 23:43, gick upp på regattaexpeditionen (som Marstrands SS föredömligt höll i) och meddelade att vi lade av. Middag med vin innan vi knoppade in.
Många hade problem. Här har vi X-50 Jokerman med resterna av sin spinnaker. Just att sätta den runt förstaget verkade vara ett standardtrick.
Det här var en bog som passade Class 40. Här har vi Rune Aasbergs Solo som körde sträckan på 8:16:51…
… vilket inte var något emot Cookson 50 Camilla, där Christen With och Pål Berntsen körde 100 distans på 6:34:35 vilket gör en snittfart på 15 knop. Inte illa… det gamla rekordet hade en SeaCart 30 med 10:13:50. Camilla fick bryta på sista sträckan efter att elektroniken till fällkölen slutat att funka. Foto: Asbjørn J. Thorup, SEILmagasinet.
– Det høyeste tallet vi så på loggen var 32 knop! Jeg så det selv med mine egne øyne forteller Christen, og karakteriserer opplevelsen som helt fantastisk og vill.
Han forteller at de jevnt lå med en fart på 18–20 knop. De seilte med storseil og jibtop (høyt skåret forseil).
– Vi har regnet ut at vannet fyker over dekk treffer oss med 80 km/t og det er ikke regndråper som kommer, men bøtter. Da vi dro ut fra Arendal skalket vi alle luker og siden har vi vært på dekk, og vi har verken fått i oss vått eller tørt på turen, forteller With.
Han forteller at de har ødelagt «den ene kringla» (rattet):
– Det skjedde en gang Pål fikk en kubikkmeter med vann på seg og belastet kringla.
SOM I VOLVO OCEAN RACE. Christen beskriver at båten har vært å seile som en Volvo Ocean Race-båt slik de har vært å se på SEILtv med vannet fossende over dekk. Likevel sier han at det likevel er udramatisk å seile båten, fordi den er så stødig og kontrollert.
– CAMILLA er en fantastisk flott båt, jeg har ikke opplevd maken. Vi har ikke hatt noen problemer med båt, seil eller rigg. Vi har hatt daggerboardet (senkekjøl forenom masten) og kantet kjølen 35 grader, og båten har vært superstabil å styre. Bortsett fra at det har gått styggfort, så har hele turen gått uten problemer, sier Christen With.
Överlägsna vinnare blev återigen X-412 piXeline. De går ju alltid bra, men framförallt när det blåser. Foto: Asbjørn J. Thorup, SEILmagasinet.
1 piXeline X-442 MK-1 Henning Hansen & Karl Otto Book, 1.34 41:47:01
2 Big Butt Sunfast 3200 Anders Ombustvedt & Thomas Guttormsen, 1.27 42:57:40
3 My Way Hanse 370e Stein Thoresen & Andreas Abildgaard, 1.24 43:49:56
4 Elanor Elan 410 Tor Hove, 1.38 44:00:17
5 RED Class 40 Mathias Blumencron & Andreas John, 1.52 44:20:40
6 Skagerak Dragonfly 1200 SW Jens & Tina Thuesen, 1.37 44:27:34
7 Blanke Arc Arcona 400 Einar Unhjem Johansen , 1.31 45:03:14
8 Kjappfot X482 Terje Johannesen, 1.37 45:17:38
9 Nicoline Elan 37 Lars Petter Karlsen & Geir Begby, 1.29 45:28:08
10 Yoga Hanse 540 Jon S. Storli, 1.44 45:32:28
Alla resultat här. Och här är de svenska båtarna:
28 Chamsiin X-382 Peter Dahlsten & Peter Pilups, 1.27 47:24:41
(4+18+4 på etapperna)
– Blur J/109 Peter Gustafsson & Anders Klamer, 1.28 DNF
(bröt etapp 3, 8+17 på etapp 1+2)
– Bea Bavaria 35 match Karl-Gunnar Sahlin, 1.28 DNF
(bröt etapp 3, 29+19 på etapp 1+2)
– Sapphire IOR one ton Mats Swensson & Dennis Svensson, 1.29 DNF
(bröt etapp 2, 16 på etapp 1)
– Spiff IMX-40 Lena Having, 1.38 DNF
(bröt på etapp 1)
– UK Syversen Arcona 430 Thomas Moss & Anders Nordström, 1.42 DNF
(bröt på etapp 1)
Vilka erfarenheter kan man då dra från årets race? Först måste man segla sitt eget race och inte fokusera på andra båtar redan på startsträckan. Sedan gäller det att inte ge upp när det går tungt – utan vara den som kommer igen bäst efter att saker och ting går fel. Mycket kan hända… Foto: Asbjørn J. Thorup, SEILmagasinet.
Livesändningar på Bambuser:
Jun 21, 2009 @ 15:22
Man verkar ha fått fart på SF 3200! Imponerande framfart bland storbåtarna. Hur gick det förresten med klasstänket?
Jun 21, 2009 @ 21:30
SF3200 går fort, men inte av sig själv :-) Det skiljde mycket mellan de tre Sun Fast 3200, och det stora klippet gjorde “Big Butt” genom bra vägval på första sträckan, men de var i topp på alla etapperna. Suveränt seglat helt enkelt.
2:a Big Butt, Anders Ombustvedt & Thomas Guttormsen = 33:49:40
16:e OPTIMILA.no, Simen Løvgren & Arild Schei = 36:51:36
57:e Hyak, Pål Kragerud = 40:00:38
Kolla förresten in mixen av båtar på topp 10!
Här kommer en videosnutt och rapport från sistasträckan från gänget på X-382 Chamsiin. de verkade trivas i lite mer vind ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=jFIsgfweOVo
Jun 22, 2009 @ 11:06
Hei Peter. Kanonbra start? he he. Du kom veldig bra ut av det, men skapte en meget farlig situasjon da du ikke gikk bak Dehler’n Blå Stær som kom for SB som du skulle ha gjort. Vi i NOR12466 begynnte unnamanøver siden vi også lå på BB rett på din hekk, men det gjorde Blå Stær også for deg og det var cm ifra at dette kunne gått “lukt ät helvete”. Så neste gang, gå bak SB båter
Jun 22, 2009 @ 11:56
Vi provade att komma styrbord längs linjen förra året, men det var direkt livsfarligt (även om man så klart skulle få rätt efteråt)!!
När 40 shorthandedbåtar, 35-40 fot i 9-10 m/s linar upp för babord (som är den enda bog som leder över den sneda linjen mellan öarna) så har de begränsade möjligheter att falla eller slå utan att skapa en pile up… förra året fick vi åka slalom mellan babordsbåtar som inte kunde väja (med bara en lätt kollision som följd). Så i pr gjorde vi bedömningen att det var för farligt att köra en styrbordsrökare.
Blå Stær hade så klart rätt att göra sin egen bedömning. Nu började vi och de falla ungefär samtidigt och jag bestämde mig då för att gå framför. Så jag får vara skyldig dem en…