Skip to content

4 Comments

  1. Peter
    Jun 21, 2009 @ 15:22

    Man verkar ha fått fart på SF 3200! Imponerande framfart bland storbåtarna. Hur gick det förresten med klasstänket?

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jun 21, 2009 @ 21:30

    SF3200 går fort, men inte av sig själv :-) Det skiljde mycket mellan de tre Sun Fast 3200, och det stora klippet gjorde “Big Butt” genom bra vägval på första sträckan, men de var i topp på alla etapperna. Suveränt seglat helt enkelt.

    2:a Big Butt, Anders Ombustvedt & Thomas Guttormsen = 33:49:40
    16:e OPTIMILA.no, Simen Løvgren & Arild Schei = 36:51:36
    57:e Hyak, Pål Kragerud = 40:00:38

    Kolla förresten in mixen av båtar på topp 10!

    Här kommer en videosnutt och rapport från sistasträckan från gänget på X-382 Chamsiin. de verkade trivas i lite mer vind ;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=jFIsgfweOVo

    Sista sträckan var riktigt kul. Vi nöp en hedrande 4 plats genom att segla rätt väg och fort hela tiden.

    Sol vid starten. Första schackdraget var att gå söderut direkt efter kopparnaglarna efter starten i Marstrand på kryssen ut till Hätteberget. Norrmännen drog rätt ut i strömmen mot Pater Noster. Vi tog en förvånad First 36,7 med 400 meter på det vägvalet. Sedan var det fartåka i9 m/s 60 grader för om tvärs apparent. Genoa 2 o full stor 8,5 knop…vi ökade avståndet till de som låg bakom. Vi hängde på en X-482 vilket väl snarast bekräftade att vi var taggade och trötta på en gång! Den matchen förlorade vi men den gjorde oss allerta!

    Vid Soteskär dojade vinden ut solen försvann och ett svinkallt regn med lätt nnv vind drev oss in mot kusten. Vi satsade på att gå lågt o fort vilket visade sig vara rätt. Sen började det hagla!!! Is i sittbrunnen på midsommarafton. Grymt kallt. Nåväl, det klarnade igen söder om koster och vinden tilltog från S/v. Upp med nylonet och 8-10 knops fart in i mål efter en gipp som satt som ett servess i tennis. Pepes bodega satte Spinnarn runt förstaget i samma gipp.

    Vi summerar årets Twostar med att vara riktigt nöjda. 4:e platser på första o sista etappen känns gött i detta sällskap. Arendal Marstrand tappade vi på att båten gick läck tre timmar ut från Arendal. Vi skulle förbereda nedtagning av spinnakern när vi upptäckte att vatten kom upp under durkarna! Jag kollade all genomföringar. Började i fören o gick akterut. Skruvade loss kojbottnar i aktern, kollade motor installationen(ny för i år. Hjärtstocken verkade ok men det kom akterifrån kunde jag se. Forsade in under kojbottnarna i Sb akterruff. I Bb’s akterstuv hittade jag en avsliten dräneringsslang till sittbrunnen. Skagerack forsade in i båten genom utloppet i akterspegeln! Satt nere i luckan o lagade slangen medan Pilups surfade på i 14 knop i allt för mycket vind o sjö med spinnakern uppe. Sedan var det till att länspumpa….lääääänge. Vi hade nog 150 liter vatten minst i båten.

    När vi sedan skulle ta ner spinnakern fick vi den runt förstaget i en kraftig pendling. Vi fortsatte med full stor, lätt utrullad 2:a (utrullad just för att förhindra spinnaker strul). Efter 2 timmars segling på en ostlig kurs vilket var katastrof rent taktiskt men vi kunde inte lova med spinnakern projecerad för vinden som nu pep i med 17 m/s, tog vi beslutet att tajta hem riggen max. Babystag, häckstag o dubbla checkstay. Lyckade göra 5st 360 vändningar och tro det eller ej men spinnakern var fri från förstaget! Pilups fick använda tyngdlagen i form av en stöddig kropp för att klara fånga in spinnakern medan jag släppte fallet så att seglet slickade vattnet. Resten av seglingen gick i halvvind ner mot Marstarnd med genoa 2 uppe. Vi insåg att etappen var körd o tog det “lugnt” o försökta vila oss inför sista etappen.

    Reply

  3. Fredrik B-R NOR 12466 - PEPE's Bodega
    Jun 22, 2009 @ 11:06

    Hei Peter. Kanonbra start? he he. Du kom veldig bra ut av det, men skapte en meget farlig situasjon da du ikke gikk bak Dehler’n Blå Stær som kom for SB som du skulle ha gjort. Vi i NOR12466 begynnte unnamanøver siden vi også lå på BB rett på din hekk, men det gjorde Blå Stær også for deg og det var cm ifra at dette kunne gått “lukt ät helvete”. Så neste gang, gå bak SB båter

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 22, 2009 @ 11:56

      Vi provade att komma styrbord längs linjen förra året, men det var direkt livsfarligt (även om man så klart skulle få rätt efteråt)!!

      När 40 shorthandedbåtar, 35-40 fot i 9-10 m/s linar upp för babord (som är den enda bog som leder över den sneda linjen mellan öarna) så har de begränsade möjligheter att falla eller slå utan att skapa en pile up… förra året fick vi åka slalom mellan babordsbåtar som inte kunde väja (med bara en lätt kollision som följd). Så i pr gjorde vi bedömningen att det var för farligt att köra en styrbordsrökare.

      Blå Stær hade så klart rätt att göra sin egen bedömning. Nu började vi och de falla ungefär samtidigt och jag bestämde mig då för att gå framför. Så jag får vara skyldig dem en…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.