Tour de France à la Voile väljer M34
Nu är det klart. Det blir Archambault M34 som ersätter Mumm/Farr 30 i Tour de France à la Voile. Vi väntar på den engelska pressreleasen.
JPK 998 | One Design K-challenge | M34 Archambault | |
Longueur HT | 9,98 m | 11,00 m | 10,34 m |
Largeur | 2,99 m | 2,99 m | 2,98 m |
Déplacement | 2 700 kg | 2 420 kg | 2 400 kg |
Lest | 1 350 kg | 1 240 kg | 1 100 kg |
Tirant d’eau | 2,10 m | 1,85 / 2,65 m | 1,70 / 2,50 m |
Surf. voile au près | 68 m2 | 83 m2 | 72 m2 |
Spi | 120 m2 | 145 m2 | 130 m2 |
Architecte | Jacques Valer | Coutts/Justin | Joubert Nivelt Design |
Constructeur | JPK Composites | Pauger Carbon | Archambault |
Prix avec remorque | 109 800 € | 119 000 € | 120 000 € |
This morning, during a press conference, William BOREL (director of the “Tour de France”) has told that the M34 had been chosen as the next boat of the “Tour de France”.
Excited with the results, Emmanuel ARCHAMBAULT (builder) and Alexandre MERCIER (naval architect) who were present to this press conference, declared :
“This is incredible news for the shipyard and the architects. We’d like to thank everyone who had contributed to the choice of this boat : the “Tour de France” organizer, sailors who helped us on this project, and our France and international distribution network.”
This is a huge challenge as the boat must be equal to the expectation of the sailors on the 2011 Tour.
The moulds of the M34 will be made from September. On spring 2010, the first prototype will be tested and then the marketing will start on summer 2010.
Meanwhile, every people involving in this challenge (“Tour de France” director, federation, sailors, architects and builder) will meet all together to ensure the M34 becoming the one and incontestable one-design sailboat of the “Tour de France” for the next 10 years.
Brorsan
Jul 23, 2009 @ 17:24
Tycker de e märkligt att man väljer att ha sån extremt liten akterrunda på storseglet, när de flesta verkar överäns om att fathead är en bra grej, eller har jag missat något vitalt ?
Richard D.
Jul 23, 2009 @ 17:52
De andra på det bildförslaget har ju inte heller fathead (dubbla häckstag) men visst, lite större akterrunda. Kanske är bilden inte överesstämmande eller så kanske det justeras under resans gång.. Såg ngn .annan bild där förslagen hade riktigt fathead, kanske kan bli så också, men det blir ju lite annan hantering då..
Mattias
Jul 24, 2009 @ 00:32
Archambault verkar ha flyt för tillfället. Skall bli spännande att följa.
Nordmannen
Jul 24, 2009 @ 09:56
Tror ikke det blir mindre moro av at båten ikke har fathead main.
Klabbe
Jul 24, 2009 @ 14:49
Fransk tillverkare/konstrukör till franskt projekt!
Same, same but different.
GP33-dödare?
Obegripligt att de där runda Lewmar-luckorna hänger med på båt efter båt. Var är fördäckarnas fackförbund?
Peter Gustafsson
Jul 24, 2009 @ 16:24
Brorsan
Jul 24, 2009 @ 20:35
120 ooo euro, inte så farligt för en hobby…
Undrar om de kommer bli en massa Farr 30 till salu till reapris nu då (:
PelleL
Jul 24, 2009 @ 23:46
Farr 30’or är ju rätt billiga redan idag men dom lär ju inte gå upp i pris…..och de flesta är nog rätt slutkörda….”ridden hard and put away wet…”
Patrick L
Aug 6, 2009 @ 11:19
Även om jag rent allmänt skulle hålla med PelleL så tror jag man får nyansera sig lite och till att börja med konstatera att det finns två “släkter” av F30; de som har gått Touren länge och de som inte har det. De som har kört Tour de France a la Voile är båtar som kappseglas och tränas kanske 2000 (!) M varje år medan de som inte kör touren ligger på en bråkdel av detta.
Jag köpte själv en ’99:a som har gått ett (1) VM och i övrigt endast seglats klubbseglingar, aldrig touren. Det finns en hel del sådana båtar och även om de kan vara lite slitna i gelcoat o.s.v. så verkar båtarna vara strukturellt fina.
Om båtarna skulle vara slutkörda borde resultatlistorna domineras av nya båtar men så är det ju inte. Om vi tittar på Tour de France 2009 så vanns den av Courrier Dunkerque som har skrovnummer 76, d.v.s en Ovington från ’99. Tvåa kom gamla svenska “Magi” som nu heter Toulon Provence och är Ovington nr 14 (’97:a?). Amatörklassen vanns av Carroll nr 51 (’98 eller ’99) och studentklassen av en Ovington med nr 84 (’01).
På VM 2007 i Porto Cervo var alla topp 10-båtar äldre än 2001!
Alla har vi olika preferenser men med detta i ryggen tror jag faktiskt man får svårt att hitta en F30 som är “slutkörd”. Det verkar vara ett starkt bygge som pallar både stenhård segling och ett långt liv i år räknat. Bra value for money helt enkelt.
Använd ditt Nexus-system | BLUR
Dec 10, 2009 @ 21:53
[…] Pack”. Och jag som hade hoppats på en trådlös fjärr :-)Ryktet säger också att alla nya M34 som skall segla Tour de France à la Voile 2011 kommer att vara utrustade med Nexus. Snyggt. Kan […]