Skip to content

5 Comments

  1. Håkan A
    Jun 16, 2024 @ 22:10

    Jättebra seglat och inspirerande anteckningar från racet
    Grattis 🥂

    Reply

    • Lasse Bergkvist
      Jun 17, 2024 @ 20:42

      Tack Håkan!/Lasse

      Reply

  2. Classe
    Jun 17, 2024 @ 11:01

    Grattis. Kul att läsa om strapatserna. Undrar vad de 250 kg extra innebär? Bly under durken eller?

    Reply

    • Lasse Bergkvist
      Jun 17, 2024 @ 20:55

      Hej Classe! 2023 var första säsongen med Farren för mig. När vi kappseglade fick vi ladda var 4e timme. Jag gillar inte att köra motor under race då det stör koncentrationen och konkurrenter kan tro att man fuskar. Gick till lokala batterispecialisterna och gjorde en spec på vår elförbrukning. De kom tillbaka med en leverans om 6 stycken förbrukningsbatterier på 115h och två startbatterier. Sedan har vi tillverkat nya dynor, 2×7 kilo, vattentank med pump, lite elinstallationer. Totalt 270 kilo ökad vikt. Ett alternativ hade varit att öka kölvikten med 250 kilo, men konstruktionen håller enligt Farr bara för 70 kilo ytterligare vikt- att förstärka balksystemet kändes för jobbigt. Jag är väldigt nöjd med hur båten seglar på två nu, de klart mindre seglen känns helt rätt doublehanded. Vi är ju i en lärprocesser, det återstår många timmar innan vi kan båten i alla väder och vågor. Farren är det klart roligaste jag har seglat hittills. Hon är roligare i år, klart bättre balans, fungerar nu bra orevad till cirka 25 knops vind. Vi kryssade väldigt bra både på VM och på Oslofjorden runt, klart bättre än förväntat.

      Reply

  3. Federico Garofalo
    Jun 17, 2024 @ 23:37

    Grattis, fantastiskt seglat!
    250kg? Vad har ni packat båten med?
    Ko. Ni fram till 250kg med en vpp program?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.