ORCi Worlds med Farr 30 Consensus
Kul med svenskt på pallen i ORC VM ishorthanded. Här kommer Lase Bergkvists race-rapport.
ORCi Worlds Doublehanded 2024 i Oslo med Farr 30 SWE 60000 Consensus Sailing Team
Jag köpte Farr 30n inför säsongen 2023 – orsaken till båtbytet var att det gjorde för ont i ryggen att segla Infernon – Farr 30n har bra sittställning för rorsman. Seglade båten 2023, bästa resultatet var EM silver i Helsingör i ORCI Doublehanded.
Ordinarie co-skipper Calle Nycander kunde inte följa med så jag ringde Anders Dahlsjö i våras – vi har inte seglat tillsammans tidigare, men har seglat emot varandra och vi arbetar båda i Svenska Havskappseglingsförbundets styrelse. Anders var på direkt och vi började planeringen.
Vi bestämde att segla Öppet Hav tillsammans den 8e maj och att vi skulle åka tidigare till Oslo och segla Oslofjorden Runt, vilket är en tvådagars kappsegling. Vi behövde tid tillsammans i båten för att lära känna varandra och göra manövrarna tillsammans. Öppet Hav gick bra med en andraplats och vi vann Oslofjorden Runt både i klassen och Totalt bland 41 båtar.
Det var start på tisdagen så måndag eftermiddag dök Anders och tvättade botten. Allt planerat och klart, rejäl genomgång av väder inför racet.
Ledningen bestämde att starten skulle gå inne i Olso – 70 NM från havet. Det var noll och stiljte i starten – vi gjorde en bra start mitt på linjen – hissade lilla spinnakern och drog iväg rejält från de övriga 28 i vår start. Kanonbra början! Ledde i 5 Nm innan Vindrus gick förbi en Nm i lä med stora gennakern.
Vi kämpade på och kom in i Dröbacksundet som 2a – vi kom ut som 25a!!! Total omstart, men vi hade bestämt från början att 300 Nm race kan avgöras de sista 3 Nm.
Seglade upp oss igen, gick väldigt bra i kryss 10-14 knops vind och lite gropig sjö. Vi ville segla längst ut mot havet, men kände att vi höll på att bli kantspringare så vi tog ett slag inåt och gick 150 meter för långt! Det blev stiljte – båtarna vi hade mött 150 meter tidigare var snart 4-5 Nm före oss och vi hade ramlat ner till mitten av fältet. Tungt, men vi hittade ett bra spår på sträckbogen ner not Arendal – hikade så mycket vi kunde och tog meter för meter på de framför.
Rundade Arendal som trea i klassen – 10-15 minuter efter X332 och First 34,7.
Vi hade bestämt att lite på YRs väder och tog 7 Nm överbåge, vilket var ett lyckodrag. Fick rejält med skjuts in mot rundningen efter 73 Nm och var först i vattnet i klassen igen- för tredje gången på racet – den släppte vi inte sedan!
På undanvinden började vi med S2-spinnakern, det vred emot så vi bytte till den lilla rosa – 53 Kvm S5 som är ett ljuvligt segel. Vi drog ifrån de andra minut för minut och pressade båten så hårt vi kunde. Rundade nästa märke helt ensamma – på beräknad tid låg vi 50 minuter efter X332an. Bara att kämpa vidare.
Seglade A5an i 10 Nm till Tresteinarna och rundade upp för 21 Nm sträckbog som blev till kryss. Jag satt och styrde när mastdisplayerna gav upp – det kom upp ett rött meddelande på Axiom 9an och sedan började det ryka innefrån ruffen – jag ropade till Anders att det brinner! Han kastade sig in och såg att det rykte från utrymmet bakom motorn – vi hade haft en kabelbrand som hade självsläckt sig – läskigt! Men, vi hamnade helt utan instrument – fick navigera och se fart, kurs på Ipad och telefonerna.
Det blev lite stökig sjö med 15-10 knops motvind och det var svårt att hitta helt rätt i drivet på kryssen. Rundade efter 21 lååånga Nm och satte rosa spinnakern igen – 27 Nm halvvind där vi gick bra och minskade tidsavståndet till ledaren – vi var nu uppe på 3e plats på beräknad tid. Rundade sista rundningen med 10 Nm plattläns in i mål. Upp med S2 och vi seglade VMG (utan instrument, helt på känsla).
Gippade bra på skiften och gick i mål i rätt så lite vind. Vi hade rundat samtidigt som en Arcona 385 och seglade ifrån dem med 1,5 Nm på 10 Nm – vi hade gått rejält bra!
I mål så kollade vi på Seapilot och TracTrac på bakomvarande – de var cirka 2 timmar bakom. De ledde fortfarande med X332 – men vi såg starkare och starkare ut. Vinden gick ner så det såg ut som att det skulle räcka. När de har 2 Nm så var deras fördel nere i 1 minut och 14 sekunder och slutade ticka neråt – vad hände? Jo, vi såg ett mörkt moln – de fick 10 m/s och gick med 7 knop rakt in i mål! De slog oss med 70 sekunder på beräknad tid efter 50 timmars segling. Lite surt, men målet inför VM var att ta en pallplats och nu blev det Silver med lite guldsmak!
Anders och jag seglade bra tillsammans, peppade varandra, bytte segel ( säkert 50 segelbyten), trimmade om och var aktiva. Vi hade lite oflyt med de två totalstoppen, men det är ju ibland så med segling – det är detaljerna som räknas!
Båt, segel och den nya konfigurationen med lite mindre segel, fraktionshissade spinnakers och 250 kilo tyngre båt är helt rätt för doublehanded med Farr 30 – hon går nu bra på två upp till 25-28 knops vind på kryssen med full stor och full fock.
Anders och jag har fina minnen från våra 10 dagar i Norge – prisutdelning om två timmar och sedan regattamiddag innan jag trailar hem båten imorgon, söndag.
Vid pennan : Lasse Bergkvist
Co- skipper: Anders Dahlsjö
Håkan A
Jun 16, 2024 @ 22:10
Jättebra seglat och inspirerande anteckningar från racet
Grattis 🥂
Lasse Bergkvist
Jun 17, 2024 @ 20:42
Tack Håkan!/Lasse
Classe
Jun 17, 2024 @ 11:01
Grattis. Kul att läsa om strapatserna. Undrar vad de 250 kg extra innebär? Bly under durken eller?
Lasse Bergkvist
Jun 17, 2024 @ 20:55
Hej Classe! 2023 var första säsongen med Farren för mig. När vi kappseglade fick vi ladda var 4e timme. Jag gillar inte att köra motor under race då det stör koncentrationen och konkurrenter kan tro att man fuskar. Gick till lokala batterispecialisterna och gjorde en spec på vår elförbrukning. De kom tillbaka med en leverans om 6 stycken förbrukningsbatterier på 115h och två startbatterier. Sedan har vi tillverkat nya dynor, 2×7 kilo, vattentank med pump, lite elinstallationer. Totalt 270 kilo ökad vikt. Ett alternativ hade varit att öka kölvikten med 250 kilo, men konstruktionen håller enligt Farr bara för 70 kilo ytterligare vikt- att förstärka balksystemet kändes för jobbigt. Jag är väldigt nöjd med hur båten seglar på två nu, de klart mindre seglen känns helt rätt doublehanded. Vi är ju i en lärprocesser, det återstår många timmar innan vi kan båten i alla väder och vågor. Farren är det klart roligaste jag har seglat hittills. Hon är roligare i år, klart bättre balans, fungerar nu bra orevad till cirka 25 knops vind. Vi kryssade väldigt bra både på VM och på Oslofjorden runt, klart bättre än förväntat.
Federico Garofalo
Jun 17, 2024 @ 23:37
Grattis, fantastiskt seglat!
250kg? Vad har ni packat båten med?
Ko. Ni fram till 250kg med en vpp program?