Tjörn Runt 2009
Där satt den. Vi har alltid haft svårt på Tjörn Runt, även med Novan där vi vann många andra race. Och vi har jobbat hårt för att få fart i J/109:an och framhärdat i att man kan segla med peke och gennaker även på våra breddgrader. Så det var otroligt skönt att spika stentuffa 40-fotsklassen och bli snabbaste “moderna” båt på klassikern Tjörn Runt. Foto: Bo Bergqvist.
Lördagen började tidigt. Kunde som vanligt inte sova innan race, utan gick upp 06:00 och kollade väder. Alla ganska överens om frontpassage med vrid från SSV till SO och tillbaks igen. Däremot skiljde det ganska mycket på styrka, där några trodde på 4-7 meter men SMHI sa 6-9 och ännu mer. Jaja… vind i alla fall.
Vid 07:30 så var vi fullt manskap ombord. Jag, Pelle Pedersen (nav), Matts Agelii (stor), Fredrik Roos (trim), Patrik Hansson (tail), Harald Bröndmo (keyboard), Mattias Bodlund (mast) och Gurra Klock (fördäck)!
Ut och kolla strömmar på bojarna runt Brattön. Lite motström, men inte tillräckligt för att det skulle avgöra vägvalet. Vi trodde på väderrapporterna och beslöt oss för att försöka hålla oss på vänstersidan av fältet initialt för att se vad det gav. Ett kritiskt moment skulle också bli att avgöra om/när man kunde sträcka söderut.
Tillbaks till startområdet. Det var helt klart fördel att starta inne vid Stenungsön då det märket låg närmare bron. Men som långsammaste båt i vår startgrupp skulle vi inte kunna komma ut på babord på något vettigt sätt. Så vi beslöt oss för att starta vid styrbordsbojen för att kunna slå oss fria om det kom stora båtar och ställde till det. Och starten blev över förväntan. Vi tajmade inseglingen bra (jag var lite lagom försiktig) och var precis vid bojen i full fart 2-3 sekunder efter skott, men otroligt nog hade vi också en bra lucka i lä som vi kunde gasa ut i. Gott…
En vy som man kan leva med direkt efter start :-)
Vi kunde köra fritt halva vägen ner mot bron innan snabba båtar började komma upp från babord. Jobbade sedan hårt som fasen för att hitta fri vind. Lite frustrerande ett tag då vi blev lite defensiva och var tvugna att agera utifrån andra båtar, men generellt sett gick vi jämt med de flesta andra runt omkring och bara några riktigt snabba båtar rann iväg.
Tajt som vanligt under broarna.
Vid Brattön valde vi att gå österut. Då såg det segt ut på västsidan och några båtar öster om oss hade bättre tryck. Dessutom ville vi ju vänster. Körde jämt med en norsk 40.7 och en X-40 som valde samma väg… fortfarande hade jag svårt att få till riktig höjd, men vi hittade ett fartläge som kändes ok och som tog oss en bit österut innan vi slog och gick söderut.
Nu hade det vridit lite och vi hade goda förhoppningar, men det är ju alltid lika spännande att se vad som hänt med båtarna på andra sidan Brattön. Vi jämförde framförallt med Finn Flyer 36 Manix2 och Salona 37 Capio som bägge hade splittat med oss och valt västsidan. När vi fick syn på dem hade vi plockat mycket. Om det bara berodde på vridet eller att vi hade lite bättre tryck är svårt att säga. Generellt höll vi oss en bit ut och gick bara in till Tjörn en gång (och då tappade vi på det mot de som låg längre ut).
Foto: Jerker Nordlander.
Jagar Manix2. Extremt bra att försöka köra jämt med snabbare båtar. Gör att man krämar ut lite extra.
Är det inte “strajpad som en bil” där bakom häckstaget?
Sedan kallade vi den berömda “laylinen” för att tuffa söderut på ett bra sätt. Vi såg samma korta 10-15 gradersvrid som på fredagens tillfartssegling, där det kom celler med ganska tydliga vrid, så det var fullt fokus på att trimma om hela vägen ner till Rönnäng. Tufft men lösamt då vi inte tappade särkilt mycket på vare sig Manix2 strax framför eller Capio som kom bakifrån. Bägge dessa är ju snabba, så de var bra referenser. Capio försökte sig på en rövare genom Rönnäng, men det lönade sig inte…
Foton: Ulf Palm.
Efter Tjörnekalv var det sättning. Upp med stora länsgennakern och efter en inital broach så satt den där den skulle. När vi tittade på vinklarna så var det uteslutet att ta den korta vägen genom Klädesholmen och norrut då detta hade blivit helt platt. Vi körde i stället en ganska het vinkel på 150 TWA för att hålla fart i den knepiga sjön och hittade ett bra hål ut genom grundflaken.
IMX-40 Spiff, med nye ägaren Hans Broman, testar spinnakersättning/nedtagning. De låg precis före på samma spår, men fegade ur i sista stund. Men vi kände oss konfidenta med navet och gasade på.
Foto: Bo Bergqvist
Foto: Stefan Ljungstedt på seglingsbilder.se.
Foto: Stefan Ljungstedt på seglingsbilder.se.
Bra rulle med 10-12 knop under bra kontroll. Gasade ikapp norska First 40.7 Flash IV som fick problem i sin gipp norrut. Vi satte dock vår perfekt vid märket och kunde rulla på i rännan. Bra och lite het vinkel här med och sjön mycket bättre i aktern. Toppade 15 knop som mest och kunde köra hela vägen fram till Björholmen och mellantiden där. Så klart var det spännande att se vilka det var som kom ut ur Kyrkesund och när vi först såg IMX-40 Blues och sedan den danska X-40 och Hansens Kracer 40 så visste vi att vi hade gått riktigt fort.
Efter Björhoklmarna blev det en ganska trist halvvind där vi länge låg och körde i häcken på Kracern (på den lilla häckvåg som de lyckas generera), tills det fyllde på med vind och de tågade iväg. Nån distans från mål så hade vi 110 TWA och körde upp vår mindre halvvindsgennaker. Lite på gränsen i byarna, men vi ryckte ifrån Manix2 och de andra som långsamt närmat sig bakifrån. Väldigt få som körde spinnaker på den här sträckan.
I mål redan 12:47:33, och vi var ganska på det klara att vi hade fått till ett bra race. Mumm 36 Mumm a Mia var före och kunde ha spikat, och First 40 hade vi lite dålig koll på… men vi hade i alla fall gjort vad vi kunnat.
I något läge hade man satt fel tid på oss, så vi stod som totalsegrare. Kul att vara det i ett par timmar, när G-P och andra ringde och grattade. Efter att vi ringt upp tävlingsledningen så att de fick rätta i listan så blev det lugnare igen…
Skönt att vara “up-to-speed” med båten och stort tack till Pär Lindforss, Henrik Ottoson och alla andra på Quantum som sytt så snabba segel. Och tack till Liros, Nexus, Puma, Pantaenius och Dirty Dog för support…
Startgrupp: 3 Kölbåtar Starttid: 15.08.2009 09:04:00
1 Blur J/109 Peter Gustafsson GKSS 1,30 04.50.36
2 Sirena X-40 medium köl Peter Buhl KDY 1,34 04.55.04
3 REPLAY First 40.7 std. köl Ola Sandell CRSS 1,34 04.55.29
4 Mumm á Mia Mumm 36 Patric Wollmersson GSC 1,36 04.55.37
5 First 40 Stefan Kylebäck GKSS 1,37 04.56.59
6 CAPIO Salona 37 Fredrik Thafvelin HJBK 1,32 04.57.56
7 ManiX 2 Finnflyer 36 Hans/Jonas Granhed LDSS 1,33 04.59.46
8 BlueS IMX 40 Hans Johansson STSS 1,38 04.59.51
8 Draklunne Bavaria 38 match Mattias Wilson GKSS 1,31 04.59.51
10 Breezin X-40 djup köl Morten Gaarud KNS 1,35 05.00.54
11 FLASH IV First 40.7 std. köl Erik Krister Sandefjord S 1,34 05.03.23
12 HP 1030 Hans Pettersson HBK 1,31 05.07.15
13 Onico Dufour 40 hög rigg Torbjörn Åkeson GKSS 1,31 05.07.24
14 Blåeld Centerline 40 Thord Lyrstrand STSS 1,38 05.07.55
15 Bonita X-40 medium köl Knut K. Heje KNS 1,34 05.08.06
16 Totte Luffe 40 MH Martin Olofsson KKKK 1,31 05.09.55
17 AERO Mumm 36 Roger Ahlqvist GKSS 1,36 05.12.26
18 Turnpike B&R 23 Torkel Stillefors KSSS 1,35 05.12.36
19 IMX 40 Hans Broman TÄBK 1,38 05.12.57
20 Josephine Luffe 40.04 Gunnar Ödman TJSS 1,35 05.13.13
21 Sjöglans Dehler 39 SQ Sture Smith SSSS 1,34 05.14.04
22 Havets R8 X-35 Curt Gelin KSSS 1,33 05.18.25
23 Braveheart Pronavia 38 Sven Hedrén KMS 1,31 05.18.53
24 Niki Luffe 4004 Felix Hultén XSS 1,36 05.21.23
25 Madam Blå First 40.7 grund kö Carl Fjällman HJBK 1,32 05.21.37
26 Amanda Grand Soleil 43 Timo Lehes 1,37 05.21.44
27 Drake First 40.7 std. köl Ann Allerby KKKK Kullavi 1,34 05.27.04
28 Zelma Arcona 400 Peter Kollberg TJSS 1,33 05.30.55
29 Hanna X-35 Bengt Lofthammar DBS 1,33 05.31.39
30 White Lady X-43 Johan Åkermarck HSS 1,38 05.35.46
31 Kaysa Björ! Hanse 400 Karin Bergqvist SSF 1,32 05.36.32
32 Farr Out Far 40 one ton Herleif Bergh Nilse Larvik SF 1,31 05.36.38
33 PrimeX X-412 Jan-Olof Nilsson WYC 1,32 05.43.00
34 Astridh Dufour 525 Mathias Jonasson STSS 1,35 05.43.14
First Tracks First 40,7 Std Sven-Erik Hansen Drammens SF 1,34 DNF
Tango Mumm 36 Iver Iversen Nesodden SF 1,36 DNF
Adventure X-40 medium köl Lars Alervall GKSS 1,31 DNC
Och totalt (som man ju inte kan påverka så mycket själv)
1 Cantana K 32 kravell Arne Goksöyr 1,00 4:36:39
2 Charlotte Starbåt Mats Johansson 1,14 4:40:53
3 Birgit One-Off SP 75 Olesimon Petersen 1,30 4:42:46
4 Flu J 14 Carl-Axel Hellman 0,83 4:44:18
5 Lady Godiva Dominant 105 Anders Dahlsjö 1,21 4:44:39
6 Sjöfröken II Neptunkryssare Göran Haglund 1,00 4:45:30
7 Slow Cumulus Michael Collberg 1,09 4:45:39
8 Wisecracker too Banner 33 RC Per Borgillen 1,18 4:49:53
9 Oskar Accent Hans Oskarsson 1,03 4:50:05
10 Älvan Smaragd Johan Davidsson 1,18 4:50:08
11 Blur J/109 Peter Gustafsson 1,30 4:50:36
12 Julia 707 Jan Nilsson 1,09 4:51:01
13 Melges 24 Jonas Berntsson 1,27 4:51:08
14 Splash Diva 39 Lars Niklasson 1,25 4:51:57
15 Martina Maxi 68 Hans-Åke Karlsson 0,95 4:51:59
16 606 Mattias Heiding 1,03 4:52:03
17 Beryll Smaragd Stephan Berntsson 1,18 4:52:28
18 Blue and Rädd 606 Clara Svensdotter 1,03 4:53:33
19 SLAM Express Peter Andersson 1,12 4:53:51
20 Miss Lucifer Tur 84 Staffan Lindblom 0,97 4:54:18
Aug 16, 2009 @ 23:10
Stort GRATTIS till Peter med besättning !!!
Otroligt väl seglat !
Aug 16, 2009 @ 23:41
Jätte GRATTIS!
GRYMT SEGLAT!
/C
Aug 17, 2009 @ 01:14
Grattis!
Väldigt underhållande läsning!
Aug 17, 2009 @ 01:19
CONGRATULATIONS, PETER.
BEAUTIFUL!
MARCELO, CANARYS
Aug 17, 2009 @ 07:25
Grattis igen…snyggt race
Aug 17, 2009 @ 07:41
Jättekul, Peter. Stort Grattis.
Gick fint med peke och gennacker i Öresund i lördags också även om det var i betydligt mindre sammanhang.
Sofia
Aug 17, 2009 @ 07:51
grattis, starkt seglat!
Aug 17, 2009 @ 08:25
Grattis till en fin segling…….
Aug 17, 2009 @ 08:40
Grattis Peter, ni ser enormt tighta och cleana ut!
Aug 17, 2009 @ 09:21
Grattis Peter!
Stiligt!
Aug 17, 2009 @ 12:54
Grattis!
Kul att se att ni har fått fart i båten och att ni visar att man med en modern båt faktiskt kan seglar upp till ett högt lystal.
Respect!!!
Peter
NF SWE 305
Aug 17, 2009 @ 14:59
GRATTIS igen Peter med besättning och otroligt snygga bilder på en vinnare. Trots att du delat med dig om alla (?) trix hurm na bäst seglar TR så tog ni segern. Tjusigt.
Aug 17, 2009 @ 14:59
Grattis Peter till ett bra resultat och en fint genomförd segling !
Genaker är inte dumt ibland.
Snygga bilder och bra beskrivningar av denna vanskliga segling.
Lite att blogga om, eller hur ? Säkerhet, sjömanskap, lystal. m.m.
X-34 Temptation X
Aug 17, 2009 @ 23:06
Grattis Peter!
Hade själv hellre skrivit om en bra placering och undvikit RegattaTv’s kamera, men det gav ju ett fint uppsving i besöksstatistiken…
Aug 18, 2009 @ 11:22
Grattis BLUR-gänget.
Bra seglat!
//Niklas S
Aug 18, 2009 @ 13:01
Stort grattis givetvis!
Värt att notera är även båten och skepparen på 18 plats totalt!
18 Blue and Rädd 606 Clara Svensdotter 1,03 4:53:33
Enda tjejen på 20-i-topp listan totalt!
Clara är nyss fyllda 18 år!!
En av StSS meriterade optimistjolle seglare som via Zoom nu tagit sig till kölbåt och 600.
Kul och grattis till Clara och hennes besättning!
Aug 18, 2009 @ 13:20
Snyggt seglat och stort grattis till er alla på Blur!
En nyfiken fråga, hur tänkte ni på vägvalet att gå utanför kyrkesund, längre väg/bättre vinkel med genakern? Var det självklart val?
/Johan B
Aug 18, 2009 @ 15:22
Hej Johan,
Självklart var det inte, så sent som vid T-kalv var vi inte klara med valet men vinklarna såg “rätt ut”! När vi tagit oss förbi Eggskär en bit (och fortfarande hade option på att gippa oss upp mot Kyrkesund) ser vi Manix2 komma ut från Flatholmen och redan där hade tagit in en del på dom. Detta sa oss, delvis, att det gick fortare på havet. Med detta i bagaget och utsikten att behöva smågippa oss fram i Kyrkesund gjorde att vi valde yttre vägen.
40sek in i videosnutten fr Blur ser ma Manix2 (vit spinn med svart i mitten) gå in vid Klädesholmen, det avståndet halverade vi ungefär efter Eggskär och efter Kyrkesund, ca 2,4 min in videon så är dom bakom oss, bakom den blå-gula spinnakern!
Ha det Johan
Pelle P
Aug 18, 2009 @ 15:31
Stort grattis! Först Härmanö Runt och nu TR.
Hur skall detta sluta…
Björn på Exilia
Aug 18, 2009 @ 15:32
Det måste väl dessutom vara något av ett kommentarsrekord på blur.se?
Björn igen
Aug 18, 2009 @ 15:52
Hej Johan. Pelle har koll förstås, men eftersom jag hade börjat skriva när jag såg hans kommentar…
– vi skulle gå snabbaste vägen – vi låg bra till och tänkte inte slarva bort det. Vi hade nästan ingen trafik runt oss, utan skulle kunna välja själva hur vi ville göra.
– på undanvinden kan vi jobba med TWA 140-165 med hyfsade prestanda i de förhållanden som rådde (i lättare vind och plattvatten kan vi både komma ner mer och köra “saxat” om det behövs). Smågippa genom smala sund är inte vår grej riktigt ;-)
– vinden hade vridit hela dagen, och vi kunde inte enkelt avgöra om den skulle fortsätta österut eller gå tillbaka. Dessutom hade vi små celler med vrid på 5-15 grader som krävde lite utrymme om man ville kunna utnyttja dem (det är troligtvis dessa som ställer till det för många av de som kinesar).
– det var stor sannolikhet för nordgående ström på utsidan. Prognoserna hade pekat på det och vi såg också tendensen på loggen efter Rönnäng.
Vi pratade om olika alternativ, men utan att kunna spika något i förväg utan vi ville ta beslut på det vi såg när vi kom fram. Det fanns det tid till. Vi tänkte i tre steg med 1) få upp gennakern och komma igång; 2) välja väg “genom gruset” och 3) välja mellan utsidan och Kyrkesund.
Eftersom det var plattläns genom de smala sunden valde vi att köra NV med bra skärning, främst för på att hitta en bra väg ut i leden. Inte för att det var safe utan för att det var snabbt och höll optionerna öppna inför nästa vägval.
Väl där ute såg vi att det var helt platt i Kyrkesund, och som Pelle sa hade vi gått bra mot de som gick platt, men upplevde också att det var mer tryck ute i havet. Jag fick uppfattningen att vindökningen rullade in från SV? Plus den nordgående strömmen. Kunde vi bara komma tillbaka in mot Björholmen med en vettig vinkel, så var det ingenting som talade för Kyrkesund (mer än publiken och traditionen).
På grund av den kluriga sjön (mest från sidan) gick vi lite högre (TWA 155) än max VMG. Detta ledde också till att vi snabbare kom ut i medströmmen (typ 0.5 knop) och kunde gippa norrut. Även vinkeln efter gippen blev i det närmaste perfekt (i snitt i alla fall, de korta vriden gjorde att TWA varierade mellan 140 och 160). Här hade vi väl lite tur med vindriktningen. Såg efteråt att vi kunde haft ännu mer tur då det faktiskt vred lite mot SV vilket inte var helt optimalt. Det var bara på slutet vi fick lova lite men vi hade inget problem att ligga upp mellantiden under ledningarna.
Jag gissar att vi tjänade 1000-1500 meter på Manix2, Capio och Spiff som alla gått fortare än oss före Tjörnekalv, och så också hämtade hem en del efter Björholmen.
På alla Tjörn Runt jag har seglat så har utsidan lönat sig i 20% av fallen? Under typiska förhållanden är det kortaste vägen och Kyrkesund som gäller, och det är nog många som kör på det som brukar vara snabbt.
Aug 18, 2009 @ 16:00
Vill du ha mer svar Johan??!!…
Aug 19, 2009 @ 18:34
Något “kortfattade” svar, kanske kan ni utveckla lite….
Skämt åsido, jag är fullt insatt hur ni tänkte och vilka grunder ni tog beslut på, tack för era svar. Det var en vinnare för er, speciellt med genaker, tror inte det hade lönat sig lika mycket för en spinnakerbåt.
Som sagt, snyggt seglat hela vägen och lycka till i fortsättningen!
/Johan
Aug 20, 2009 @ 09:47
Grattis Peter med besättning!
En nyfiken fråga, hur funkar klassindelningen? Såg att Blur i klass 3 kör på 1.30 och att vinnaren i klass 4 också gör det, hur kommer det sig?
Aug 20, 2009 @ 10:14
Vad gäller klassindelnignen får man nog hänvisa till STSS outgrundliga vishet…:-/
Aug 20, 2009 @ 10:24
Tack Jocke.
Ingen vet hur klassindelningen funkar. De flesta andra ~35-fotare startade i klassen bakom, men i efterhand var det bra för oss att köra med hot-shotsen i 40-fotsklassen och slita som tusan för att hänga med.
Det finns någon gammal tradition hos StSS att baxa upp mig en klass (konspirationsteori). Så var det med Novan på Pater Noster Race och så har det varit med J/109. Antar att man skall vara smickrad :-).
Men de har har blivit snällare med kontrollmätningarna. Med Novan hamnade vi på listan varje år… Mäts det mindre nu för tiden, eller är det bara vi som är förskonade?
Aug 20, 2009 @ 21:39
Ja StSS tycker väl att din “star quality” gör sig bättre i en högre division :)
Aug 20, 2009 @ 12:53
Som reflektion till vårt vägval runt Härön; även First 40,7 “Flash” tjänade på detta vägval och det trots att dom inte klarade gippen vid Härön och var tvungna att köra med genua sista 1/3.
Detta är vad jag tror.
Vi tog ifatt dom och susade förbi med sammanlagt ca 9-1000m vilket borde betyda att dom (u spinn) ungefär höll jämnt med de andra.
Aug 20, 2009 @ 23:48
Är det någon som vet var jag kan hitta K32:an klassreglerna?
Jul 15, 2011 @ 22:29
Nej, jag kan inte hitta K32:an. Är det någon som kan hitta den i SRS-tabellen. Har den mätbrev? Jag kan inte hitta den där heller. Vad kommer SRS-talet 1,01 i från. Någon som vet?
Jul 15, 2011 @ 22:59
Nu hittade jag mätbrevet när jag sökte på ägaren för 2010 http://www.ssf.se/tk/srs/matbrev_detalj.asp?XD=868
8,30 meter i vattenlinjen och SRS-tal på 1,02 för 2010.
Aug 21, 2009 @ 09:18
Från http://www.gkss.se