Close
Skip to content

32 Comments

  1. Tomas Berg
    Aug 16, 2009 @ 23:10

    Stort GRATTIS till Peter med besättning !!!
    Otroligt väl seglat !

    Reply

  2. Olsson
    Aug 16, 2009 @ 23:41

    Jätte GRATTIS!
    GRYMT SEGLAT!

    /C

    Reply

  3. John
    Aug 17, 2009 @ 01:14

    Grattis!

    Väldigt underhållande läsning!

    Reply

  4. Marcelo gonzalez
    Aug 17, 2009 @ 01:19

    CONGRATULATIONS, PETER.
    BEAUTIFUL!
    MARCELO, CANARYS

    Reply

  5. PelleL
    Aug 17, 2009 @ 07:25

    Grattis igen…snyggt race

    Reply

  6. lars meijer
    Aug 17, 2009 @ 07:41

    Jättekul, Peter. Stort Grattis.
    Gick fint med peke och gennacker i Öresund i lördags också även om det var i betydligt mindre sammanhang.
    Sofia

    Reply

  7. pz
    Aug 17, 2009 @ 07:51

    grattis, starkt seglat!

    Reply

  8. Falken
    Aug 17, 2009 @ 08:25

    Grattis till en fin segling…….

    Reply

  9. Team Hoffstedt
    Aug 17, 2009 @ 08:40

    Grattis Peter, ni ser enormt tighta och cleana ut!

    Reply

  10. kris
    Aug 17, 2009 @ 09:21

    Grattis Peter!
    Stiligt!

    Reply

  11. Peter
    Aug 17, 2009 @ 12:54

    Grattis!

    Kul att se att ni har fått fart i båten och att ni visar att man med en modern båt faktiskt kan seglar upp till ett högt lystal.

    Respect!!!

    Peter
    NF SWE 305

    Reply

  12. leif åkesson
    Aug 17, 2009 @ 14:59

    GRATTIS igen Peter med besättning och otroligt snygga bilder på en vinnare. Trots att du delat med dig om alla (?) trix hurm na bäst seglar TR så tog ni segern. Tjusigt.

    Reply

  13. Tommy
    Aug 17, 2009 @ 14:59

    Grattis Peter till ett bra resultat och en fint genomförd segling !

    Genaker är inte dumt ibland.
    Snygga bilder och bra beskrivningar av denna vanskliga segling.
    Lite att blogga om, eller hur ? Säkerhet, sjömanskap, lystal. m.m.

    X-34 Temptation X

    Reply

  14. Björn N
    Aug 17, 2009 @ 23:06

    Grattis Peter!

    Hade själv hellre skrivit om en bra placering och undvikit RegattaTv’s kamera, men det gav ju ett fint uppsving i besöksstatistiken…

    Reply

  15. F424
    Aug 18, 2009 @ 11:22

    Grattis BLUR-gänget.
    Bra seglat!
    //Niklas S

    Reply

  16. Ola
    Aug 18, 2009 @ 13:01

    Stort grattis givetvis!
    Värt att notera är även båten och skepparen på 18 plats totalt!
    18 Blue and Rädd 606 Clara Svensdotter 1,03 4:53:33

    Enda tjejen på 20-i-topp listan totalt!
    Clara är nyss fyllda 18 år!!
    En av StSS meriterade optimistjolle seglare som via Zoom nu tagit sig till kölbåt och 600.

    Kul och grattis till Clara och hennes besättning!

    Reply

  17. Johan Björling
    Aug 18, 2009 @ 13:20

    Snyggt seglat och stort grattis till er alla på Blur!

    En nyfiken fråga, hur tänkte ni på vägvalet att gå utanför kyrkesund, längre väg/bättre vinkel med genakern? Var det självklart val?

    /Johan B

    Reply

  18. Pelle P
    Aug 18, 2009 @ 15:22

    Hej Johan,
    Självklart var det inte, så sent som vid T-kalv var vi inte klara med valet men vinklarna såg “rätt ut”! När vi tagit oss förbi Eggskär en bit (och fortfarande hade option på att gippa oss upp mot Kyrkesund) ser vi Manix2 komma ut från Flatholmen och redan där hade tagit in en del på dom. Detta sa oss, delvis, att det gick fortare på havet. Med detta i bagaget och utsikten att behöva smågippa oss fram i Kyrkesund gjorde att vi valde yttre vägen.
    40sek in i videosnutten fr Blur ser ma Manix2 (vit spinn med svart i mitten) gå in vid Klädesholmen, det avståndet halverade vi ungefär efter Eggskär och efter Kyrkesund, ca 2,4 min in videon så är dom bakom oss, bakom den blå-gula spinnakern!
    Ha det Johan

    Pelle P

    Reply

  19. Björn Svala
    Aug 18, 2009 @ 15:31

    Stort grattis! Först Härmanö Runt och nu TR.
    Hur skall detta sluta…

    Björn på Exilia

    Reply

  20. Björn Svala
    Aug 18, 2009 @ 15:32

    Det måste väl dessutom vara något av ett kommentarsrekord på blur.se?

    Björn igen

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Aug 18, 2009 @ 15:52

    Hej Johan. Pelle har koll förstås, men eftersom jag hade börjat skriva när jag såg hans kommentar…

    – vi skulle gå snabbaste vägen – vi låg bra till och tänkte inte slarva bort det. Vi hade nästan ingen trafik runt oss, utan skulle kunna välja själva hur vi ville göra.
    – på undanvinden kan vi jobba med TWA 140-165 med hyfsade prestanda i de förhållanden som rådde (i lättare vind och plattvatten kan vi både komma ner mer och köra “saxat” om det behövs). Smågippa genom smala sund är inte vår grej riktigt ;-)
    – vinden hade vridit hela dagen, och vi kunde inte enkelt avgöra om den skulle fortsätta österut eller gå tillbaka. Dessutom hade vi små celler med vrid på 5-15 grader som krävde lite utrymme om man ville kunna utnyttja dem (det är troligtvis dessa som ställer till det för många av de som kinesar).
    – det var stor sannolikhet för nordgående ström på utsidan. Prognoserna hade pekat på det och vi såg också tendensen på loggen efter Rönnäng.

    Vi pratade om olika alternativ, men utan att kunna spika något i förväg utan vi ville ta beslut på det vi såg när vi kom fram. Det fanns det tid till. Vi tänkte i tre steg med 1) få upp gennakern och komma igång; 2) välja väg “genom gruset” och 3) välja mellan utsidan och Kyrkesund.

    Eftersom det var plattläns genom de smala sunden valde vi att köra NV med bra skärning, främst för på att hitta en bra väg ut i leden. Inte för att det var safe utan för att det var snabbt och höll optionerna öppna inför nästa vägval.

    Väl där ute såg vi att det var helt platt i Kyrkesund, och som Pelle sa hade vi gått bra mot de som gick platt, men upplevde också att det var mer tryck ute i havet. Jag fick uppfattningen att vindökningen rullade in från SV? Plus den nordgående strömmen. Kunde vi bara komma tillbaka in mot Björholmen med en vettig vinkel, så var det ingenting som talade för Kyrkesund (mer än publiken och traditionen).

    På grund av den kluriga sjön (mest från sidan) gick vi lite högre (TWA 155) än max VMG. Detta ledde också till att vi snabbare kom ut i medströmmen (typ 0.5 knop) och kunde gippa norrut. Även vinkeln efter gippen blev i det närmaste perfekt (i snitt i alla fall, de korta vriden gjorde att TWA varierade mellan 140 och 160). Här hade vi väl lite tur med vindriktningen. Såg efteråt att vi kunde haft ännu mer tur då det faktiskt vred lite mot SV vilket inte var helt optimalt. Det var bara på slutet vi fick lova lite men vi hade inget problem att ligga upp mellantiden under ledningarna.

    Jag gissar att vi tjänade 1000-1500 meter på Manix2, Capio och Spiff som alla gått fortare än oss före Tjörnekalv, och så också hämtade hem en del efter Björholmen.

    På alla Tjörn Runt jag har seglat så har utsidan lönat sig i 20% av fallen? Under typiska förhållanden är det kortaste vägen och Kyrkesund som gäller, och det är nog många som kör på det som brukar vara snabbt.

    Reply

  22. Pelle P
    Aug 18, 2009 @ 16:00

    Vill du ha mer svar Johan??!!…

    Reply

  23. Johan Björling
    Aug 19, 2009 @ 18:34

    Något “kortfattade” svar, kanske kan ni utveckla lite….

    Skämt åsido, jag är fullt insatt hur ni tänkte och vilka grunder ni tog beslut på, tack för era svar. Det var en vinnare för er, speciellt med genaker, tror inte det hade lönat sig lika mycket för en spinnakerbåt.

    Som sagt, snyggt seglat hela vägen och lycka till i fortsättningen!

    /Johan

    Reply

  24. Jocke_R
    Aug 20, 2009 @ 09:47

    Grattis Peter med besättning!

    En nyfiken fråga, hur funkar klassindelningen? Såg att Blur i klass 3 kör på 1.30 och att vinnaren i klass 4 också gör det, hur kommer det sig?

    Reply

  25. PelleL
    Aug 20, 2009 @ 10:14

    Vad gäller klassindelnignen får man nog hänvisa till STSS outgrundliga vishet…:-/

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Aug 20, 2009 @ 10:24

    Tack Jocke.

    Ingen vet hur klassindelningen funkar. De flesta andra ~35-fotare startade i klassen bakom, men i efterhand var det bra för oss att köra med hot-shotsen i 40-fotsklassen och slita som tusan för att hänga med.

    Det finns någon gammal tradition hos StSS att baxa upp mig en klass (konspirationsteori). Så var det med Novan på Pater Noster Race och så har det varit med J/109. Antar att man skall vara smickrad :-).

    Men de har har blivit snällare med kontrollmätningarna. Med Novan hamnade vi på listan varje år… Mäts det mindre nu för tiden, eller är det bara vi som är förskonade?

    Reply

    • Jocke_R
      Aug 20, 2009 @ 21:39

      Ja StSS tycker väl att din “star quality” gör sig bättre i en högre division :)

      Reply

  27. Pelle P
    Aug 20, 2009 @ 12:53

    Som reflektion till vårt vägval runt Härön; även First 40,7 “Flash” tjänade på detta vägval och det trots att dom inte klarade gippen vid Härön och var tvungna att köra med genua sista 1/3.
    Detta är vad jag tror.
    Vi tog ifatt dom och susade förbi med sammanlagt ca 9-1000m vilket borde betyda att dom (u spinn) ungefär höll jämnt med de andra.

    Reply

  28. MiniMe
    Aug 20, 2009 @ 23:48

    Är det någon som vet var jag kan hitta K32:an klassreglerna?

    Reply

    • Johan
      Jul 15, 2011 @ 22:29

      Nej, jag kan inte hitta K32:an. Är det någon som kan hitta den i SRS-tabellen. Har den mätbrev? Jag kan inte hitta den där heller. Vad kommer SRS-talet 1,01 i från. Någon som vet?

      Reply

  29. Peter Gustafsson
    Aug 21, 2009 @ 09:18

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.