Tjörn Runt 2009

tr2009_blur-2.jpg
Där satt den. Vi har alltid haft svårt på Tjörn Runt, även med Novan där vi vann många andra race. Och vi har jobbat hårt för att få fart i J/109:an och framhärdat i att man kan segla med peke och gennaker även på våra breddgrader. Så det var otroligt skönt att spika stentuffa 40-fotsklassen och bli snabbaste “moderna” båt på klassikern Tjörn Runt. Foto: Bo Bergqvist.

Lördagen började tidigt. Kunde som vanligt inte sova innan race, utan gick upp 06:00 och kollade väder. Alla ganska överens om frontpassage med vrid från SSV till SO och tillbaks igen. Däremot skiljde det ganska mycket på styrka, där några trodde på 4-7 meter men SMHI sa 6-9 och ännu mer. Jaja… vind i alla fall.

Vid 07:30 så var vi fullt manskap ombord. Jag, Pelle Pedersen (nav), Matts Agelii (stor), Fredrik Roos (trim), Patrik Hansson (tail), Harald Bröndmo (keyboard), Mattias Bodlund (mast) och Gurra Klock (fördäck)!

Ut och kolla strömmar på bojarna runt Brattön. Lite motström, men inte tillräckligt för att det skulle avgöra vägvalet. Vi trodde på väderrapporterna och beslöt oss för att försöka hålla oss på vänstersidan av fältet initialt för att se vad det gav. Ett kritiskt moment skulle också bli att avgöra om/när man kunde sträcka söderut.

Tillbaks till startområdet. Det var helt klart fördel att starta inne vid Stenungsön då det märket låg närmare bron. Men som långsammaste båt i vår startgrupp skulle vi inte kunna komma ut på babord på något vettigt sätt. Så vi beslöt oss för att starta vid styrbordsbojen för att kunna slå oss fria om det kom stora båtar och ställde till det. Och starten blev över förväntan. Vi tajmade inseglingen bra (jag var lite lagom försiktig) och var precis vid bojen i full fart 2-3 sekunder efter skott, men otroligt nog hade vi också en bra lucka i lä som vi kunde gasa ut i. Gott…

tr2009_blur-10.jpg
En vy som man kan leva med direkt efter start :-)

Vi kunde köra fritt halva vägen ner mot bron innan snabba båtar började komma upp från babord. Jobbade sedan hårt som fasen för att hitta fri vind. Lite frustrerande ett tag då vi blev lite defensiva och var tvugna att agera utifrån andra båtar, men generellt sett gick vi jämt med de flesta andra runt omkring och bara några riktigt snabba båtar rann iväg.

tr2009_blur-11.jpg
Tajt som vanligt under broarna.

Vid Brattön valde vi att gå österut. Då såg det segt ut på västsidan och några båtar öster om oss hade bättre tryck. Dessutom ville vi ju vänster. Körde jämt med en norsk 40.7 och en X-40 som valde samma väg… fortfarande hade jag svårt att få till riktig höjd, men vi hittade ett fartläge som kändes ok och som tog oss en bit österut innan vi slog och gick söderut.

Nu hade det vridit lite och vi hade goda förhoppningar, men det är ju alltid lika spännande att se vad som hänt med båtarna på andra sidan Brattön. Vi jämförde framförallt med Finn Flyer 36 Manix2 och Salona 37 Capio som bägge hade splittat med oss och valt västsidan. När vi fick syn på dem hade vi plockat mycket. Om det bara berodde på vridet eller att vi hade lite bättre tryck är svårt att säga. Generellt höll vi oss en bit ut och gick bara in till Tjörn en gång (och då tappade vi på det mot de som låg längre ut).

tr2009_blur-1.jpg
Foto: Jerker Nordlander.

tr2009_blur-12.jpg
Jagar Manix2. Extremt bra att försöka köra jämt med snabbare båtar. Gör att man krämar ut lite extra.

tr2009_blur-13.jpg
Är det inte “strajpad som en bil” där bakom häckstaget?

tr2009_blur-14.jpg

Sedan kallade vi den berömda “laylinen” för att tuffa söderut på ett bra sätt. Vi såg samma korta 10-15 gradersvrid som på fredagens tillfartssegling, där det kom celler med ganska tydliga vrid, så det var fullt fokus på att trimma om hela vägen ner till Rönnäng. Tufft men lösamt då vi inte tappade särkilt mycket på vare sig Manix2 strax framför eller Capio som kom bakifrån. Bägge dessa är ju snabba, så de var bra referenser. Capio försökte sig på en rövare genom Rönnäng, men det lönade sig inte…

tr2009_blur-7.jpg
Foton: Ulf Palm.

tr2009_blur-8.jpg

Efter Tjörnekalv var det sättning. Upp med stora länsgennakern och efter en inital broach så satt den där den skulle. När vi tittade på vinklarna så var det uteslutet att ta den korta vägen genom Klädesholmen och norrut då detta hade blivit helt platt. Vi körde i stället en ganska het vinkel på 150 TWA för att hålla fart i den knepiga sjön och hittade ett bra hål ut genom grundflaken.

tr2009_blur-15.jpg
IMX-40 Spiff, med nye ägaren Hans Broman, testar spinnakersättning/nedtagning. De låg precis före på samma spår, men fegade ur i sista stund. Men vi kände oss konfidenta med navet och gasade på.

tr2009_blur-3.jpg
Foto: Bo Bergqvist

tr2009_blur-5.jpg
Foto: Stefan Ljungstedt på seglingsbilder.se.

tr2009_blur-4.jpg
Foto: Stefan Ljungstedt på seglingsbilder.se.

Bra rulle med 10-12 knop under bra kontroll. Gasade ikapp norska First 40.7 Flash IV som fick problem i sin gipp norrut. Vi satte dock vår perfekt vid märket och kunde rulla på i rännan. Bra och lite het vinkel här med och sjön mycket bättre i aktern. Toppade 15 knop som mest och kunde köra hela vägen fram till Björholmen och mellantiden där. Så klart var det spännande att se vilka det var som kom ut ur Kyrkesund och när vi först såg IMX-40 Blues och sedan den danska X-40 och Hansens Kracer 40 så visste vi att vi hade gått riktigt fort.

Efter Björhoklmarna blev det en ganska trist halvvind där vi länge låg och körde i häcken på Kracern (på den lilla häckvåg som de lyckas generera), tills det fyllde på med vind och de tågade iväg. Nån distans från mål så hade vi 110 TWA och körde upp vår mindre halvvindsgennaker. Lite på gränsen i byarna, men vi ryckte ifrån Manix2 och de andra som långsamt närmat sig bakifrån. Väldigt få som körde spinnaker på den här sträckan.

I mål redan 12:47:33, och vi var ganska på det klara att vi hade fått till ett bra race. Mumm 36 Mumm a Mia var före och kunde ha spikat, och First 40 hade vi lite dålig koll på… men vi hade i alla fall gjort vad vi kunnat.

I något läge hade man satt fel tid på oss, så vi stod som totalsegrare. Kul att vara det i ett par timmar, när G-P och andra ringde och grattade. Efter att vi ringt upp tävlingsledningen så att de fick rätta i listan så blev det lugnare igen…

Skönt att vara “up-to-speed” med båten och stort tack till Pär Lindforss, Henrik Ottoson och alla andra på Quantum som sytt så snabba segel. Och tack till Liros, Nexus, Puma, Pantaenius och Dirty Dog för support…

Startgrupp: 3 Kölbåtar Starttid: 15.08.2009 09:04:00
1 Blur J/109  Peter Gustafsson GKSS 1,30 04.50.36
2 Sirena X-40 medium köl  Peter Buhl KDY 1,34 04.55.04
3 REPLAY First 40.7 std. köl Ola Sandell CRSS 1,34 04.55.29
4 Mumm á Mia Mumm 36  Patric Wollmersson GSC 1,36 04.55.37
5 First 40 Stefan Kylebäck GKSS 1,37 04.56.59
6 CAPIO Salona 37 Fredrik Thafvelin HJBK 1,32 04.57.56
7 ManiX 2 Finnflyer 36 Hans/Jonas Granhed LDSS 1,33 04.59.46
8 BlueS IMX 40  Hans Johansson STSS 1,38 04.59.51
8 Draklunne Bavaria 38 match Mattias Wilson GKSS 1,31 04.59.51
10 Breezin X-40 djup köl  Morten Gaarud KNS 1,35 05.00.54
11 FLASH IV First 40.7 std. köl Erik Krister Sandefjord S 1,34 05.03.23
12 HP 1030 Hans Pettersson HBK 1,31 05.07.15
13 Onico Dufour 40 hög rigg Torbjörn Åkeson GKSS 1,31 05.07.24
14 Blåeld Centerline 40 Thord Lyrstrand STSS 1,38 05.07.55
15 Bonita X-40 medium köl  Knut K. Heje KNS 1,34 05.08.06
16 Totte Luffe 40 MH  Martin Olofsson KKKK 1,31 05.09.55
17 AERO Mumm 36  Roger Ahlqvist GKSS 1,36 05.12.26
18 Turnpike B&R 23 Torkel Stillefors KSSS 1,35 05.12.36
19 IMX 40  Hans Broman TÄBK 1,38 05.12.57
20 Josephine Luffe 40.04 Gunnar Ödman TJSS 1,35 05.13.13
21 Sjöglans Dehler 39 SQ Sture Smith SSSS 1,34 05.14.04
22 Havets R8 X-35  Curt Gelin KSSS 1,33 05.18.25
23 Braveheart Pronavia 38 Sven Hedrén KMS 1,31 05.18.53
24 Niki Luffe 4004 Felix Hultén XSS 1,36 05.21.23
25 Madam Blå First 40.7 grund kö Carl Fjällman HJBK 1,32 05.21.37
26 Amanda Grand Soleil 43 Timo Lehes 1,37 05.21.44
27 Drake First 40.7 std. köl Ann Allerby KKKK Kullavi 1,34 05.27.04
28 Zelma Arcona 400  Peter Kollberg TJSS 1,33 05.30.55
29 Hanna X-35  Bengt Lofthammar DBS 1,33 05.31.39
30 White Lady X-43  Johan Åkermarck HSS 1,38 05.35.46
31 Kaysa Björ! Hanse 400  Karin Bergqvist SSF 1,32 05.36.32
32 Farr Out Far 40 one ton Herleif Bergh Nilse Larvik SF 1,31 05.36.38
33 PrimeX X-412  Jan-Olof Nilsson WYC 1,32 05.43.00
34 Astridh Dufour 525 Mathias Jonasson STSS 1,35 05.43.14
First Tracks First 40,7 Std Sven-Erik Hansen Drammens SF 1,34 DNF
Tango Mumm 36  Iver Iversen Nesodden SF 1,36 DNF
Adventure X-40 medium köl  Lars Alervall GKSS 1,31 DNC

Och totalt (som man ju inte kan påverka så mycket själv)
1 Cantana K 32 kravell Arne Goksöyr 1,00 4:36:39
2 Charlotte Starbåt Mats Johansson 1,14 4:40:53
3 Birgit One-Off SP 75 Olesimon Petersen 1,30 4:42:46
4 Flu J 14 Carl-Axel Hellman 0,83 4:44:18
5 Lady Godiva Dominant 105 Anders Dahlsjö 1,21 4:44:39
6 Sjöfröken II Neptunkryssare Göran Haglund 1,00 4:45:30
7 Slow Cumulus Michael Collberg 1,09 4:45:39
8 Wisecracker too Banner 33 RC Per Borgillen 1,18 4:49:53
9 Oskar Accent Hans Oskarsson 1,03 4:50:05
10 Älvan Smaragd Johan Davidsson 1,18 4:50:08
11 Blur J/109 Peter Gustafsson 1,30 4:50:36
12 Julia 707 Jan Nilsson 1,09 4:51:01
13 Melges 24 Jonas Berntsson 1,27 4:51:08
14 Splash Diva 39 Lars Niklasson 1,25 4:51:57
15 Martina Maxi 68 Hans-Åke Karlsson 0,95 4:51:59
16 606 Mattias Heiding 1,03 4:52:03
17 Beryll Smaragd Stephan Berntsson 1,18 4:52:28
18 Blue and Rädd 606 Clara Svensdotter 1,03 4:53:33
19 SLAM Express Peter Andersson 1,12 4:53:51
20 Miss Lucifer Tur 84 Staffan Lindblom 0,97 4:54:18

Alla resultat här.