Göteborg Offshore Race | slutseglat?

starter-1.jpg
Ingen kan väl ha undgått diskussionen om Göteborg Offshore Race, västkustens sista riktiga havskappsegling, där GKSS inte verkar få ihop deltagare nog för att köra ett vettigt race. Trenden har varit negativ under många år, och nu verkar bägaren ha runnit över på många håll. Tydligen skall man hålla ett möte på måndag för att besluta om man skall köra eller ej.

Nedan dagens mail till tävlingsledningen från Roger Ahlqvist, en av västkustens mest aktiva havskappseglare med sin Mumm 36 Aero:

Hej Kerstin,

Varför jobbar GKSS på att tråka ut GOR, är det för att sedan lägga ner den?

Jag har seglat samtliga Gbg Offshore Race som har startats, och ser en nedgående trend när just min klubb, GKSS har tagit hand om arrangemanget. Var det bara för att “glänsa med en havskappsegling” i samband med Volvo Ocean Race, Stop Over i Göteborg som man tog sig an GOR? Hade inte Semcon hållit de första åren så hade seglingen varit nedlagd redan.

I år har vi 6 anmälda båtar – bedrövligt dåligt, och här är fem orsaker som seglarna ger “tummen ner” för.

1. Att flytta starten från Göteborg till Marstrand
2. Att flytta tidpunkten från början av augusti till slutet av september
3. Att ta ut en så hutlöst hög startavgift (jmf Faerderseilatsen Nkr 1000.-)
4. Att man trots stora möjligheter inte “lobbar” för seglingen utan endast sätter ut den som annons på hemsida, tidning och tävlingprogram. Det ger en känsla av att om inte någon anmäler sig, så är det skit detsamma.
5. Ett lättare sätt att få deltagare är att inte ta ut betalning vid anmälan, utan att sätta ett sista betaldatum nära arrangemangs-tiden. Att det är lite deltagare på listan, gör att potentiella intressenter backar ur.

Förmodligen är detta sista året GOR går, synd att mista den enda riktiga havskappseglingen på västkusten.

SWE 14293 AERO
Roger Ahlqvist

Detta har ju diskuterats en del här, och jag har pratat med många seglare. Här är min analys:

  • Bristen på engagemang. Ingen på GKSS bryr sig om kölbåtar eller havskappsegling. Det är bara vissa av OS-klasserna och matchracing som gäller. Klassiska Trindeln lades ner för ett par år sedan (efter att tävlingsledningen åkte in till city och shoppade i stället för att ta tid på båtarna som gick i mål).
  • Attityd. När vi dök upp med Novan på Offshore Race så stod det helt klart att de helst hade varit utan oss “skall ni vara med med den där”. Nästa år hade de höjt LYS-gränsen till 1.20 så de slapp vänta på småbåtar. Man har ockås tagit en del konstiga beslut tidigare år, som kanske gynnat de stora båtarna. Slagit samman alla klasser på skepparmötet. I efterhand räknat bort banben för de stora båtarna för att kunna slå samman resultaten (och big-boats tog hem alla priserna).
  • Tråkiga banor.. Normalt är det massor av sträckbogar mellan Göteborg/Marstrand och Skagen. Detta för att man skall kunna vara säkra på att få in båtarna på lördag eftermiddagen för publikens skull. Och nej, det finns så klart ingen publik som vill se 10 båtar gå imål.
  • Partyt? Hur blir det kul & skoj efter racet? Man flaggar för “gemensamt Regatta Party” med Drakseglarna som kör Höstdraken, men 2 veckor före start finns det inga anmälda där heller? GKSS arrar faktiskt ett av kustens trevligaste race i Septemberseglingen nästa helg. Anspråkslöst race som lockar massor med båtar och jordens fest på Marstrand efteråt. Men tyvärr “members only”. Synd, då det hade kunnat locka 100+ båtar.
  • Ekonomin. Att ta 2-3.500:- funkar inte för ett race av den här typen när det inte finns några kringarrangemang. Man hävdar att det blir dyrt för att man måste transportera och ge funktionärer mat & husrrum, betala hamnavgifter och köpa priser. Jämför med de andra stora racen på västkusten: Tjörn Runt 700 kr, Pater Noster Race 350 kr, Hermanö Runt 250 kr & Bohusracet 200 kr. Gotland Runt kostar väl ~3.000 kr och Færdern 1.050 nok. Alla andra race lyckas också skaffa sponsorer i olika utsträckning. Förutom Semcon, som var drivande i att GKSS köpte racet, så har vi väl inte sett några sponsorer över huvud taget? Konstigt, då detta borde vara ett prestigerace för GKSS som det var relativt lätt att hitta sponsorer till?
  • Tidsaspekten. Man måste ta ledigt både torsdag och fredag för att löra ett 24-timmarsrace på helgen. Det funkar inte för de flesta.
  • Obefintlig marknadsföring. Det finns en direkt koppling mellan de som lägger tid och energi på att marknadsföra sina arrangemang. Att man inte ens kan se vilka båtar som är anmälda är ju skandal. Tidigare år har folk inte heller fått svar på föfrågningar på epost. Då stannar folk hemma. Anledningen att Bohusracet drar 70 båtar är att det rings, mailas och pushas. Hela året. Och då får man lika många anmälda till Bohusracet 2010 som GKSS har till GOR om två veckor.
  • För sent på året. Att köra havskapp andra halvan av september har för hög risk för normala besättningar. Saker går sönder och man riskerar sin besättning. Eller så är det bara olustigt. Många besättningsmän jag har pratat om vill helt enkelt inte segla. Och har man ett race som man verkligen tror på så flyttar man det inte för att någon annan vill köra race någon annan stans. Ingen skulle komma på idén att flytta Gotland Runt för att någon annan ville ordna ett EM med ett fåtal båtar från mitt upptagningsområde? Då hade det väl varit bättre att attrahtera de båtar som ändå skall tiull västkusten för att köra Tjörn Runt?

Gnäll, gnäll, gnäll tycker säkert några. Men jag blir mest ledsen när jag ser vilken potential som finns. GKSS är en arrangör i världsklass när man anstränger sig, och man har ett urstarkt varumärke. När andra kappseglingar slår deltagarrekord så borde man kunna lyfta även detta race. Kanske skall det till ett annat gäng med alerta människor som står för koncept, marknadsföring och de kommersiella bitarna. Så kan GKSS fokusera på det sportsliga (som på Match Cup). Vad vet jag…

Men först och främst måste GKSS bestämma sig för vad man vill med havskappsegling i allmänhet och Göteborg Offshore Race i synnerhet.