Sabotage?
När vi var ute och körde en sväng i veckan så upptäckte vi att rullen betedde sig konstigt. När vi tittade närmare så saknades tre skruvar som håller trumman till profilen. De ramlar inte ut av sig själva, så antingen har någon haft akut behov av dem, eller så finns det folk som inte gillar Blur?
Sep 18, 2009 @ 21:54
Kan ju vara att de lämnat av sig själv. På vår likadana rulle så är de i alla fall övertejpade, gissningsvis för att de inte skall falla bort.
Sep 18, 2009 @ 21:59
Jag gillar Blur !!!
Har sett “konstiga” urgängningar på både båtar och bilar för att inte tala om engelska motorcyklar. De sistnämnda hade oftast en påse på släp för att samla upp allt som ramlade av ;-)
Kolla travaren på bilden: http://3.bp.blogspot.com/_kiLtqc-FT2Q/SqPzrM2VC3I/AAAAAAAACI4/fVDla2pAjoc/s320/P9060001.JPG
Sep 18, 2009 @ 22:18
Det mesta som inte är låst ramlar av förr eller senare. Det troligaste är nog att det är naturen själv som saboterat.
Sep 18, 2009 @ 22:22
Brukar vara petig med sånt här. Hade isär allt och efterdrog noggrannt i våras, så det verkar konstigt att alla tre skulle ramla ur på en gång. Men konstigare saker har ju hänt.
Sep 20, 2009 @ 10:08
Tape, teft-gel, blue lock-tite. Always tricky to criticize but seems like not enough maintenance or not the right type off maintenance. Better safe than sorry.
seems like the perfect place for teftgel and screws would never fall or vibrate off.
Sep 18, 2009 @ 22:26
Loctite?
(5-56 mindre bra…)
Sep 18, 2009 @ 22:34
Låt oss hoppas de ramlat ur. Otäckt annars!
Sep 19, 2009 @ 05:18
I paketet från Harken med rullen kommer ochså Locktite som man skall sätta med skruvarna. Du är inte den första som hör om detta.
Sep 19, 2009 @ 09:26
Vi hade skruv som trillade ur ett par Harkenblock i helgen. (Fabriksmonterade skruv) Är inget unikt för harken dock, har vart med om Lewmar block som har råkat ut för samma öde.
Man får gå runt och skruva hela tiden.
Sep 19, 2009 @ 10:30
Harken har bra insruktioner om hur man skall installera deras beslag. Problemet är ofta att varven har knappt om tid att göra alt perfekt. Även trummorna har lossat av wincharna på fabriksnya tyska kvalitetsbåt när de har varit löskruvade. Man måste själv kolla i mellan under säsongen.
Sep 19, 2009 @ 12:25
En stor bov till urgängade skruvar är temperaturväxlingar. Om du skulle mäta temperaturvariationerna på rullen tror jag du skulle bli lite förvånad.
På flygplan hanterar man detta genom bultar/skruvar med hål i för att de skall kunna najas med najtråd. Kolla i motorumet på bilen, massor med loctite eller liknande.
Check, double check, check again.
Sep 19, 2009 @ 17:52
fjäderbrickor har liknande verkan. I branchen där jag jobbar svetsas vanligen fast eller det används gängisats med låsning där det inte kan svetsas fast.
Sep 19, 2009 @ 21:30
På hojen är allt najat och på båten använder vi loctite samt så går vi över alla skruvar och schacklar flera gånger per säsong
Sep 20, 2009 @ 00:21
Folk snor vad som helst från båtar
Sep 20, 2009 @ 09:42
Jag tror inte det är sabotage! Hoppas inte, vill inte tro det!
Jag har kommit till båten flera gånger och ropat S A B O T A G E ….
Men icke – Det är jag som har varit slarvig!
Skruvar är för jäkliga på att skruva upp sig själva!
Lägg ner detta ämne/denna tråd! Skrota, låt den försvinna och glömmas för evgt!
Lite hösttrött Peter? Uppdatera Höstknalten istället – Vi längtar att få läsa om våra framgångar ;)
Grym sida i övrigt – Slår allt i seglingsväg!
Blur.se – Trösten för en segeltörstande i Höst- och vintermörkret!
Sep 20, 2009 @ 10:52
Jag har haft Harkenrullar i >10 år, använder Loctite, efterdrar flera gånger på per säsong så det är mycket sällan någonting lossnar eller går sönder på Blur. Men så klart kan jag ha slarvat den här gången… Vi släpper ämnet.
Sep 28, 2009 @ 18:10
Att efterdra skruv som monterats med Loctite är ingen bra idé. Applicera, dra åt och låt vara. Skulle kunna vara det som orsakar att skruvarna lossar.
Sep 21, 2009 @ 19:49
Men snälla Peter, vad får dig att tro att någon med flit skulle sabotera din båt. Är du verkligen så framstående? Det där får du nog sätta upp på underhållskontot.
Sep 21, 2009 @ 20:59
Det vore väl otäckt om någon med avsikt försökt sabotera din båt! Tror snarare att dessa skruvar gängat ur av sig själva, det blir grymma vibrationer, man blir inte klok på hur det kan inträffa, när man själv ibland får slita ont för att få loss en skruv. Nääe, sov gott om nätterna, ingen vill dig något illa….eller?
Sep 23, 2009 @ 00:48
At the end of last season I found two of the same screws missing. I also found that the nut inside had come loose and in effect lengthened our headstay by 3″.
Sep 28, 2009 @ 14:25
Hur använder du rullen vid race? Tar du bort trumman vilket verkar meckigt åtminstone på Furlex å äldre Harken?
Sep 28, 2009 @ 16:21
Enligt entyps-setupen så sitter rullen kvar och alla segel rullas. Funkar kanon vid kortare seglingar och vid shorthanded. Vid längre seglingar där försegelbyte är aktuellt så har vi bara kört ner svirveln (trumman sitter kvar) för att kunna byta i profilen.
Detta blir ett av valen inför nästa säsong. Det tar 5 minuter att plocka av trumman, så man skulle mycket väl kunna köra med längre förlik… Det gör andra J/109:or i Norge utan att det kostar extra i LYS.
Alla dessa val :-)
Sep 28, 2009 @ 23:17
Hej, vi kör som Peter på vår Dehler 34. Vill man kunna skifta segel så lossar man bara profilinföraren, skjuter ner svirveln i botten och monterar tillbaka införaren (två små skruvar). Rätt skönt att kunna ha förseglet på samma höjd så att man har skotpunkterna på genuaskenan som vanligt. Vi har testat att ta bort rullen också, seglet hamnar iofs närmare däck, men i gengäld 35 cm lägre. Påverkan på speed? Nej, inte alls tror jag.
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Sep 29, 2009 @ 08:36
Stefan, det är väl dom 35 cm som man vill maxa genuan med :-) Som sagt livet är fullt av kompromisser speciellt i en segelbåt. Vi kör med tuff-luff vilket är ganska kompromisslöst för racing och funkar rätt ok för cruising men, men. Funderingarna för vår del går kring hur enkelt det är att ställa om för racing/cruising mode med en rulle.
Sep 29, 2009 @ 10:24
Håller med dig Nobbe! O det är i praktiken mer än 35 cm eftersom en genua som du kör med din tuff-luff inte heller behöver kortas med hänsyn till at svirveln tar plats vid fallhornet.
Om vi nu skulle ha en maxad genua i förliket så funkar ju det ju också med att ta bort Furlexrullen.
På + sidan att segla med rullen som den är tänkt så finns dock fördelen med att jättesnabbt kunna få ut och in seglet utan att ha folk springande på fördäck. Detta är faktiskt inte en försumbar fördel inför varje rundning.
Dessutom kan inte spinnakern “fastna” runt förstaget på länsen. På korta seglingar sitter nog rullen kvar på Dehlern.
StefanK
Oct 11, 2009 @ 22:39
Vad är det för rulle, Harken unit 0 eller 1, mk?