Ottosson till North Sails
Aldrig får man vara riktigt nöjd… jag har ju alltid haft Pär Lindforss som min “personlige” segelmakare (även om vi körde Ottoson på vår Express). Jag följde med Pär från Sobstad, via North och Lindforssegel till Quantum, och när Henrik Ottoson också blev Quantum så föll många bitar på plats.
Men som vi vet, det enda konstanta är förändring… Nu har Henrik bestämt sig för att sluta driva eget och börjar i stället på North Sails. Synd på ett sätt, men jag respekterar ockås Henriks beslut. North är ju duktiga, så det skall bli spännade att se vad som händer framöver.
Henrik Ottosson, framgångsrk seglare och segelmakare från Göteborg, förstärker North Sails loft i Västra Frölunda.
”Nu får jag mer tid för det jag verkligen vill, ta hand om kunder, segla på deras båtar och ge service”.
Henrik Ottosson, 36, har under de senaste två åren drivit sitt loft i samarbete med Quantum Sails. Där har han gjort det mesta själv – allt från design och produktion till kundkontakter och administration.
”Förhoppningen är att mina gamla kunder inte ska uppleva någon större skillnad. Det ska fortfarande vara till mig – Henrik – de ska komma för att få tips, råd och service. Samtidigt är det spännande att få utvecklas med allt det kunnande som finns inom North Sails.”
Henrik startade Henrik Ottossons Segelmakeri 1995. Han har gjort sig ett namn som både seglare och segelmakare i klasser som Express, Smaragd, Maxi Racer och i match racing. Elva SM guld i olika entypsklasser kan han ståta med. ”Henrik är otroligt driftig och mångsidig. Nu kommer han att jobba tillsammans med Fredrik Åstrand och vårt svenska utvecklingsteam. Självklart ser vi fram emot att få ha Henrik med i teamet”, säger Björn Österberg, VD för North Sails Sweden.
Henrik Ottosson. Tel: 031-388 08 01
Björn Österberg. Tel: 08-544 807 73
Oct 3, 2009 @ 09:01
Med all respekt för allt kunnande och fint hantverk som mindre segelmakerier står för så tror jag North kommer öka sina marknadsandelar framöver. Deras affärsmodell tror jag är den enda modellen som fungerar för segelmakerier som vill växa. Övriga segelmakerier kommer att på sin höjd, med mycket slit och dåliga marginaler, behålla sina marknadsandelar. Troligtvis kommer några till att försvinna inom några år. Norths stordriftsfördelar blir allt mer tydliga.
Oct 3, 2009 @ 11:06
Jag förstå inte riktigt var kunnandet ligger?
De kommer väl inte designa seglen?
Det görs väl centralt i North?
De är väl enbart säljare?
Oct 3, 2009 @ 11:58
All försäljning bygger väl på att förstå kundens behov och kunna ge bra råd om handhavande och möjligheter. Det har ingenting med själva produktionen av varan eller tjänsten att göra. Tricket ligger “bara” i en fungerande återkopplingen mellan användare utveckling och produktion……
Gäller säker i segelmakeribranchen med…..
Oct 3, 2009 @ 12:43
Krister, North designar ju visst seglen lokalt (men producerar centralt). Om man nu inte köper färdiga segel ur klassprogrammet CSD (Class Sail Development) förstås, då är seglen designade av någon klassexpert.
Oct 3, 2009 @ 13:31
Som gammal kund till Ottossons Segelmakeri/Quantum Kungälv tycker jag det på sätt och vis är trist att ett bra loft försvinner. Det skall bli intressant att se om Henrik kan ta med sig de positiva erfarenheter jag har från tidigare kontakter, i form av hög servicenivå och känslan av småskalighet (i dess positiva bemärkelse). Man kan ju befara en viss risk i att tillverkningen ligger på Sri-Lanka och hjärnan bakom designen i Göteborg istället för i samma lokal.
Upp till bevis;-)!
//Niklas S
Oct 3, 2009 @ 14:05
Har seglat med North sails på mina tre senaste båtar. Kanongrejer !
// F
Oct 3, 2009 @ 15:47
f424,
och vad är det som är negativt med att produktionen är lagd till Sri Lanka? En poäng är ju att man kan fokusera mer på sälj och service när man lägger produktionen på annat håll.
Oct 3, 2009 @ 16:53
Fysiska avstånd och språkskillnader innebär alltid en risk för missförstånd. Om den som designat seglet sitter en glasruta ifrån produktionen, ser hur seglet växer fram och själv gör check-outen innan seglet åker i påsen är risken minimal att seglet inte blir som designern och därmed kunden vill. Jag säger inte att Sri-Lanka-tillverkade segel är kvalitetsmässigt sämre, det vet jag ingenting om, men just kvalitetssäkringen är en issue som måste lösas. Man har kanske koll på detta, men som sagt, upp till bevis!
Självklart är det viktigt att segelmakarna tar sig tid, och där har Henrik alltid varit kanon. Efter att ha haft honom ombord i torsdags kan jag inte se att den den inställningen har förändrats iochmed företagsbytet:)
//Niklas S
Oct 3, 2009 @ 17:02
Nu låter det som jag arbetar på North, men det gör jag inte. Som kund vet jag att de tillverkat segel på Sri Lanka i många år, så det är inget nytt. Är rätt övertygad om att man inte lämnar ut segel som inte är exakt enligt den spec. man skickat till Sri Lanka.
Oct 3, 2009 @ 17:27
Har alltid handlat av Henrik för att jag haft förtroende för honom…Nu vet jag inte om jag får ett “Ottosson” Expressegel eller ett North, undrar om Henrik vet det själv ?
Oct 3, 2009 @ 19:09
Du har inget bra pokerfejs Honken, inte ens på telefon…
Grattis å lycka till!!
Oct 3, 2009 @ 22:44
Alla segel sys inte på Sri-Lanka loftet,
Ofta är det stor/fock segel till Express och 606.
Min 3DL fock till familjebåten tillverkades i Kanada och Code-1 syddes på Lidingö.
Faktum är att Sri-Lanks seglen haft bättre kvalitet på detaljerna jämfört med på den tiden seglen tillverkades i Sverige. Lägre lön innebär väl mindre tidspress än för de svenska segelmakarna, för inte kan väl Sri-Lanka segelmakare sy bättre än Svenska…
Spinnarna har oftast tillverkats i Sverige.
Vad jag hört så äger Ottoson rätten på sin Express design så kanske kommer North ha två erbjuda två Express erbjudanden.
/Johan
Oct 4, 2009 @ 20:39
Stort grattis Henrik,
Det kommer bli kul att få segla lite med varandra istället för emot som vi gjort ett antal år nu.
När det gäller SriLanka kan ni vara lugna för att kvaliteteten är lika bra där som i Usa eller Danmark, Sverige…..
Hälsn Krull
Oct 4, 2009 @ 23:39
Vetifasen det där om kvalitén ärligt talat krull ;)
Efter vårt första år med north på swe39.com så e jag faktiskt lite besviken på att duken i våra segel är ovanligt sliten redan.
Framförallt i focken faktiskt, storen är helt ok ännu men i understa biten på focken där underlikssnörplinan går så har jag hål på flera ställen i duken.
Efter att ha kört annat fabrikat i många år innan så blir jag lite förvånad hur det kommer sig att det uppstått skador där då vi inte ändrat något på däck heller jämfört med tidigare.
Till saken ang. focken är att detta upptäcktes redan efter halva säsongens race och detta efter 12-15 race eller 3:e regattan.
Vi snackade även om detta i somras Krull eller hur ?
Nu vet jag att dom snabba grabbarna på north gladeligen ordnar detta gratis i vinter för att vi är så goda vänner ändå eller hur Strandberg ;)
Borde ju inte bara vara jag som fått detta slitage på grejerna så fort eller ?
Mattias A express swe39
Oct 5, 2009 @ 00:07
Mina erfarenheter från de lokala loften i detta fallet GBG. Och den stora draken (North)är till fördel för den stora draken. Bra eller dåligt ja det kan man ha delade meningar om.
Sedan beror det naurligtvis vilken båt man har.
En express kräver säkert mkt regional kunskap och att segelmakarn känner de aktiva seglarna och båt typens egenskaper.
Service känslan och yrkeskunskapen för hantverket är naturligtvis väldigt viktiga hörnstenar för ett segelmakeri.
Men jag tror att det tyvärr på sikt blir svårare och svårare för den ack så duktige lokala spelaren att hänga med på material och pris sidan. Speciellt när vi kommer upp i deplacement och segelstorlek.
Pris/livslängd/formstabilits faktorn är ingen enkel ekvation. Har genom åren seglat segel från många olika loft på flera olika båttyper, och för vissa segeltyper är den stora draken helt enkelt världsklass.
Men vi får inte glömma att även solen har sina fläckar.
Sture Smith
Dehler 39 SQ “Sjöglans”
Oct 5, 2009 @ 00:11
Jag var i Kalmar i somras och det var ett himla missnöje med felaktiga Ynglingsegel och ostämplade segel från North i Ynglingklassen. Det var vad aftersail snacket handlade om. Nu gällde det i och för sig också Boysen-möller seglen.
Seglarna menade i alla fall att dimensionerna skiljde för mycket från ställ till ställ hos North.
Till EM i havskappsegling så hade den nye genuan på First 34.7 en decimeter längre LP-mått än den tidigare vilket plötsligt medförde ett nytt mätbrev.
Alla kan göra fel men dimensioner måste ju vara rätt. Hur blir det med formen?
Oct 5, 2009 @ 07:40
Efter att ha seglat med North i 10 år, om jag inte mins fel 5 eller 6 kompletta krysställ averkade till express kan jag bara konstatera att segel från Siri Lanka är minst lika bra som de från Sverige(har seglat båda). Seglade 1 år med lokala loftet Lundh. Det var en katatrof, seglet mätte inte in(focken). Tillbaks till North igen o nu fungerar det bra.
Angående Mattias inlägg med förlitning på focken så är North focken rundare i underliken och i hårdvind ligger underliket mot däck o rufftak. Sannolikt har du halkskyddstape där, ta bort den så att det är fritt ca 15 cm in från varje sida så slipper du förslitningsproblemet.
Expresseglen är designade i Sverige av Patrik Erlandsson, sys(oftast) men inte alltid i Sirilanka
Niklas
Oct 5, 2009 @ 07:53
Man undrar över vad som kommer hända på Quantum ex. Ottoson i Kungälv. Vem skall axla ledarrollen efter Henrik?/M
Oct 5, 2009 @ 08:20
Ottosson har sytt segel med jättefin kvalitet, NS känns lite enklare gjorda.
Blir verkligen segel som sys utomlands från de stora drakarna billigare nu när kronan rasat (iofs på väg upp igen)
Oct 5, 2009 @ 12:14
Jo att underliket är lite rundare det har vi märkt ;)
Den ser helt knas ut i vissa skotningar:(
Dock så är duken tunnare än gamla leverantörens så det känns helt klart som att den har gått sönder lättare på grund av det.
Och halktejpen sitter endast på framkanten på taket där det lutar och där är det minst skador ;)
Du vet när man drar ihop underlikssnörpen så blir det veck i duken och dom vecken har gått sönder på kanske 20 ställen, inte så stora men en del är ett par cm öppet.
Edman Sails som vi körde innan hade aldrig problem med det.
Oct 5, 2009 @ 13:03
Gissar på att NS kör med en dacronduk med hårdare coating som ger högre formstabilitet men som är mer utsatt för mekanisk nötning.
Bättre prestanda men kortare livslängd.
Oct 5, 2009 @ 13:16
Mitt intryck är nog att Ottosson/Quantum hade ännu hårdare duk i Expressfocken än North. Jag tror snarare att det är Norths stora underliksrunda som måste snörpas stenhårt (så att underliket “skrynklas”)när det blåser som är boven.
Oct 5, 2009 @ 13:52
Nu dar vi inte så förbaskat mycket i underliksnörpen så det problemet har vi ej haft på North, eller i så fall mycket mindre. Båtgrannens Quantum stor ser dock jäklig ut efter bara en säsong. Verkar som om materialet är för hårt “coatat” har blivit små hål på vissa ställen.
Pratade med Martin Fridh för ett par tre år sedan. Han har ju kört med North och numera EDMAN. Hans uppfattning var att Edman focken slits lite mindre medans storen slits mer på samma tid jämte Norths krysställ.
Oct 5, 2009 @ 15:23
Har kört med Edman och North, det är i princip samma duk i focken från de tre tillverkarna, i Storen har North en egenutvecklad duk som håller formen men känns mjukare efter et tag.
Att fockar spricker händer alla tillverkare med med hårt temp. dukar, även edman spricker, – egen erfarenhet.
Felet många gör är att hissa den stenhårda sprillans focken för att sedan snabbt dra ned seglet på däck vid spinnsättning, den hårda duken måste seglas in och mjukas upp. Segla utan att ta dra ned focken i däck, halsa halva focken vid de första sättningarna.
Oct 11, 2009 @ 23:22
Jag tycker inte att det är ok att handla av företag som blivit svartlistade av organisationer som jobbar mot att arbetare i fattiga länder utnyttjas.
Det är otroligt att man inte kan leva upp till de mycket låga krav som finns på Siri Lanka.
http://www.cleanclothes.org/component/content/article/1035
http://www.fairtradecenter.se/node/399
http://www.rattvisemarkt.se/forum/printthread.php?t=76
Som miljövän så anser jag att det är fel att man tillverkar segelduken och sedan flyger den till Asien för att sy, för att sedan flyga den till Sverige.
Detta är väl samma miljö problem som debaterades här på Blur för några år sedan ang en resturang som flyger sina räkor till Estland och tillbaks för att få dem skalade. Det skulle vara intressant och veta hur många mil man kan köra med en miljöbil innan man släppt ut lika mycket avgaser som ett Siri Lanka segel skapar?
Oct 12, 2009 @ 07:56
Hej Styrbord,
Detta var nytt för mig och säkert fler än mig. Ser att infon är 3 eller mer år gammal. Vet du om de har bättrat sig sedan dess?
Oct 12, 2009 @ 08:55
… med tanken på att seglen sys i Sri Lanka varför är North sails så dyr? North gör visserligen bra segel men det skulle vara intressant att veta var orsaken ligger. Jag jämförde i Tyskland för några år sedan och då var tysk tillverkade på f.d. Doyle-loft 30% billigare än (och nu gissar jag) Noth segel som tydligen sys i billig-land. Någon som vet?
Oct 12, 2009 @ 21:12
Marknadsprissättning innebär att man tar ut precis så mycket som man kan. Image och s.k. “Märkesmagi” spelar stor roll för kunderna. Det gäller att hålla statusen på högsta nivå, inte minst via flashig reklam. Är man “biilig” så kan folk också tro att det är “crap”. Psykologin spelar mycket stor roll.
Hur mycket det kostar att tillverka ett segel har ingen betydelse för hur mycket man tar ut.
Sedan kan det ju också finnas verklig skillnad i kvalitet mellan olika produkter, helt klart. Fast det är ju lätt att gå på “säljknepen”, som går ut på att “lura” kunden utan att det märks.
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Oct 12, 2009 @ 11:41
Nu är det väl inte bara själva skräddararbetet man betalar för när man köper ett segel. Det är ju en del annat som ska till. Uppenbara saker som tex material, men sedan behövs det ju också marknadsföring, försäljningsorganisation, produktutveckling, service mm.
Oct 12, 2009 @ 12:22
… i berörd fall var material samma. För kund är service och produktutveckling viktigt men om vissa kostnader sänkts så måste andra vara så mycket större som jämna ut det.
Jag vet ej hur det är med North men segelmakaren jag köpte segel från lämnade Doyle efter egen utsaga pga försäljningsorganisationen ville höja status genom höja priser. det var inte något ord om mer service eller dylikt till kunden. segelmakaren beslutade isg då att lämna samarbete och fortsätta på egen hand för att kunna leverera samma service till lägre priser till sina kunder. Hoppas bara att det finns annat orsaker hos North. Som sagt jag vet ej och bara undrar…
Oct 12, 2009 @ 12:39
Jämför man entyps segel så ligger North ok till prismässigt, Ottosson var tex för några år sedan betydligt dyrare i vissa klasser. I J80 klassen har North tex blivit anklagade för att “dumpa” priserna. Express ligger man vad jag vet någon tusenlapp över jämte Edman o UK, lika som Gransegel och prismässigt under Quatum o Albatross.
Jag har seglat med UK, North o Ottosson. Det var ett tag sedan men service minded var alla loft. Enda haken hos UK var att dom glömt fixa reklam i seglen o det tyckte dom var jäkligt jobbigt att göra i efterhand..
Har nu efter 10 år skaffat mig en express igen.. Få se vad det blir för segel.
Oct 12, 2009 @ 12:40
Andra segelmakare köper ju duk som tillverkas på andra ställen på jordklotet, så man har väl olika grad av miljöpåverkan. Det är väl ingen vild gissning att man i framtiden kommer att få redovisa detta på ett tydligt sätt inom hela den marina industrin.
Kanske något att kräva nästa gång ni ber om offert från er segelmakare eller båtbyggare ;-)
Oct 12, 2009 @ 15:45
Visst är det så att segelduken tillverkas någonstans… Men att flyga den till Asien för att sedan flyga den till Sverige måste vara en otroligt stor miljö påverkan mot att den går med lastbil från Tyskalnd till Sverige för sömnad och sedan ut till kunden?
Jag trodde att det är dessa menlösa transporter som är ett av de största problemen för klimatet?
Vi måste ju alla vara med och försöka rädda miljön och detta är en viktig fråga eller? Om jag förstått kommentarerna ovan så resulterar inte Asien producerade segel i detta falla att seglarna får billiga segel så vinnarna är…? Förlorarna är alla vi andra som försöker göra vad vi kan för att rädda klimatet.
Jag anser att detta är en riktig dåligt exempel på hur fel vi utnyttjar de resurser naturen har.
Oct 12, 2009 @ 16:16
Japp, håller med dig till fullo Styrbord.
Har även påtalat för North att jag överväger att premiera loft som syr i sverige. Av miljöskäl, men även av kvalite och serviceskäl.
Än så länge finns kunnandet kvar att reparera i landet, men om trenden står sig kan man snart inte ens få sina grejer reparerade.
Fundera på den långsiktiga konsekvensen av att köpa billiga segel utomlands. Det är faktiskt så, att varje gång någon väljer att köpa billiga segel ( eller vilken produkt som helst) utomlands, så minskar du lönsamheten för de lokala tillverkarna.
Oct 12, 2009 @ 20:17
Oj, oj. Viktiga frågor, hoppas bara inte Blur blir ett politiskt käbbelplank…
Miljömoral är bra, men det är ju inte så att lokalt alltid är bäst. Miljöpåverkan – om vi t.ex. skulle producera vår segelduk lokalt – skulle kanske vara ännu högre eftersom Sverige är ett väldigt litet land med påföljande små volymer.
Kanske anser han att vi svenskar borde köpa våra master från Seldén? Men Seldén har ju liksom North Sails ett asiatiskt dotterbolag som “tillverkar komponenter till koncernen”. Hmmm. Samtidigt säljer Seldén 70-80% av sin tillverkning på export?
Min F30 har en Omohundro mast. Numera Southern Spars. Som ägs av…?
Jag tycker man måste vända på steken och fråga sig varför inte ALLA som KAN producera en vara skall få möjlighet att också göra det. Många av oss svenskar ondgjorde oss när USA införde ståltullar för några år sedan för att skydda sin inhemska stålindustri. Sveriges välstånd är ju till en inte helt blygsam nivå grundat i vår exportstarka stålindustri. Men vi importerar numera 85% av de råvaror som går åt i stålindustrin. Vi importerar alltså enklare råvaror, förädlar och tillverkar i fabriker produkter utifrån detta som vi mycket hög utsträckning exporterar på den internationella marknaden.
Påminner det till viss del om Asien, textilvaror och elektronik?
Sverige exporterar varor för ca 1100 miljarder kronor varje år och vi har ett nettoöverskott från handeln om ca 10%, d.v.s vi säljer mer till utlandet än vi köper därifrån! Att ta bort den internationella marknaden skulle – starkt förenklat – ta bort 110 miljarder kronor från svenska företag. Varje år. Hur många arbetstillfällen motsvarar inte detta sammantaget?
Man kan ha olika åsikter om detta. Själv är jag övertygad om att internationell handel har betydligt mer positiva än negativa effekter när det gäller att jämna ut orättvisor i världen även om det finns väldigt mycket kvar att göra. När det gäller transporter löser man inte problemet genom att förbjuda Asien att producera kläder, elektronik eller segel till resten av världen, utan genom att beskatta transporterna för den miljöpåverkan de faktiskt har.
En annan viktig sak är att se till att de som arbetar i dessa länder har vettiga arbetsvillkor. “Styrbord”:s inledande inlägg i denna debatt var därmed intressant även om det var gammal information från en anonym uppgiftslämnare vars avsikter vi inte känner (som så ofta på nätet).
Så därför – och där instämmer jag med Mats V – undrar jag vad status är på just den frågan IDAG.
Ursäkta ett långt inlägg som inte handlar om segling. Jag backar hem och sticker ut och tränar lite i min båt. Tillverkad i England, rigg från USA, tampar från Tyskland, motor från Japan, segel från USA och Sri Lanka, instrument från Ungern och Taiwan, trailer från England o.s.v…. Bryggan som båten ligger vid tror jag dock är tillverkad lokalt. Fast jag undrar om inte snickaren har köpt in stålbalkar och fundament från utlandet, så det sprack nog även där…
Oct 12, 2009 @ 16:03
Vissa dukar tillverkas i Asien…. Varför ska vi flyga dem till Tyskland då och sedan vidare till Sverige??? Bara en motfråga..
Eftersom vi inte vet vart dukarna tillverkas för tillfället så kan vi lägga ner diskutionen tills vidare.
Oct 12, 2009 @ 16:56
Mikael V, om alla resonerar som du beträffande att köpa lokalt så blir det nog inte så himla lyckat på sikt. Det kanske vore bra om dom lokala företagen också kunde kunna sälja sina varor utanför Sveriges gränser. EU:s Romfördrag beträffande fri rörlighet med varor och tjänster är både grundläggande och överskuggande. Nu är ju Sri Lanka inte med i EU men ett lokalt/snävt tänkande i rika länder bidrar definitivt inte till en vettig ekonomisk utveckling där på sikt. Arbetsmiljön är säkert kass på många håll i världen. Det är dock ett problem på ett annat plan. Arbetsmiljön i Sri Lanka blir knappast bättre av om vi bara skulle handla lokalt. Om kvaliteten skulle vara bättre eller sämre på importerade segl har jag faktiskt inte en aning om. Fungerande support/service (= känna någon som också kan min båt/behov) lokalt tycker jag däremot är ett absolut måste. Om kompetensen nu skulle bli sämre för att man inte längre tillverkar segel så skulle jag bli tveksam. Ingen segelmakare skulle ju erkänna något sådant förståss.
F.ö. tycker jag att Gransegel bygger bra & snabba segel och har dessutom en bra attityd om något skulle bli tokigt. Peppe Lundqvist på North-Lidingö är också jäkligt bra att ha att göra med.
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Oct 12, 2009 @ 17:28
Du verkar ju vara fast i traditionellt ekonomiskt/handelstänkande?
Det håller så länge man väger lönsamhet/ lägsta pris högst.
Väger man in miljöhänsyn får man oftast andra resultat.
Konceptet att skicka räkor och segel kors och tvärs över världen funkar så länge vi har ” billig” olja och med det billiga transporter.
Än så länge är det “bara” miljön som får lida för vår krav på billiga segel, men i takt med stigande oljepriser och löner i tillverkningsländerna kommer den prisfördelen snart att vara utraderad.
Oct 12, 2009 @ 20:55
Mikael, du menar alltså på fullt allvar att Volvo bara ska tillverka bilar för svenska marknaden, Toyota ska bara bygga bilar för Japan. Räkor ska säljas på skarndäck i hamnen o ingen annanstans. Det låter precis som gammaldags traditionell bypolitik som alla politiker vill komma ifrån. Kaffet, bananerna och chokladen ska självklart komma från Sverige (?). Jag tror att vi har hamnat i en konstig diskussion. Jag ser faktiskt inte problemet med att vi nu köper förädlade produkter såsom färdiga segel från fattiga länder. Problemet har tidigare varit en rovdrift på billiga råvaror som sedan har förädlats inom EU och USA. Dessutom är inte alla transporter mijövidriga. Blir transporter dyrare (till följd av t.ex. miljöavgifter) så reglerar ju detta sig självt. Skicka segelduk t.ex. är ju sällan bråttom det är en ren logistikfråga.
En öppen “fair” marknad för alla länder tror jag är ett bra sätt att minska risken för både krig och orättvisor i världen. Och vad skulle egentligen alternativet vara? Strafftullar o handelshinder? Nu blev det riktigt stort det här..
StefanK
Oct 12, 2009 @ 22:09
Högt förädlade slutprodukter/varor så som tex bilar ska självklart kunna köpas överallt . Vad jag däremot mer eller mindre tycker är ett missbruk av naturresurser är just transporter typ räkor som skickas till andra sidan jorden för att skalas och sen hit för att hamna på en räkmacka..
Oct 12, 2009 @ 16:36
Jag måste säga att arbetsrätt, arbetarskyddsfrågor och “fair trade” bekymrar mig mer än transportfrågor. Jag skulle (utan att veta) gissa att det mesta av duktransporterna sker med fartyg och att man kanske flygfraktar färdiga segel…..
Oct 12, 2009 @ 17:37
Jag instämmer! Oavsett var pengarna “tar vägen” och vad saker kostar, så har “vi” råd att betala anständiga löner och erbjuda bra arbetsvillkor.
Oct 12, 2009 @ 17:46
När båt och flygtransporter betalar full skatt på bränsle så löser sig frågor omtransport och miljöpåvarkan av sig själv. Men flyget lär inte se lika ut som idag. Inge skulle längre ha råd att åka till Thailad. Vill man dit får man segla :-)
Oct 12, 2009 @ 17:48
Jag vill bara lägga till att jag köpte mina segel i Tyskland i samband med min utlandstjänst mao. inga extra transporter. seglen tog jag med hem väl förpackat av loftet för hemtransport på biltak. Men som jag nämnde tidigare så var jag förvånad över prisskillnader. sen såg jag även att en del tillverkare hade stora skillnader beroende om man köpte i Sverige eller Tyskland.
Dimension-Polyant tillverkar endast i Tyskland och USA och har en del försäljningställen runtom i världen.
Och visst har den lokala/regionala segelmakaren fördelen att kunna erbjuda service andra inte kan. Jag fick intryck att Henrik var utomordentligt bra på den punkten. Att det vart bra segel han sydde gjorde saken inte värre.
Oct 12, 2009 @ 19:46
Hej,
Första problemet är att segelloften har riktigt dåliga marginaler på lokalt producerade segel. Mycket jobb och det blir inte många kronor över. Produktion i Sverige är dyrt. Segelloften skulle kunna göra ett test genom att erbjuda ett miljövänligt, lokalt producerat segel samt ett som är producerat utomlands. Det lokala seglet skulle bli rätt mycket dyrare om man vill bibehålla samma marginal som på seglen som blivit producerade utomlands.
Det skulle vara intressant att se hur många extra tusenlappar kunderna är villiga att hosta upp för miljön? Är det någon av er som kan tänkas betala extra för miljön?
mvh Pär
Oct 12, 2009 @ 20:18
Ok, jämnför med branchen för mopeder och lekfordon. Sedan Kina översvämmade världen med billiga sådana har en radikal förändring hos handlarna skett. Många gamla cykel och moped handlare har helt slutat reparera eller ens har nåt vidare med reservdelar till dessa (usla) fordon.
När något går sönder är det bara å ställa skiten om det inte går att fixa själv. Vem tusan renoverar en scoter som kostar 6000kr ny?
Nästa fråga:Hur i hela världen kan man tillverka en scoter som kan säljas så billigt i sverige? När transport hit och handlarns vinst är borträknad får inte kinesen inte många kronor över. Självklart går det pga usla arbetsvilkor och noll miljöhänsyn i kina, samt billiga transporter.
Jag befarar samma utveckling med segelbranschen tyvärr.
Oct 12, 2009 @ 20:47
Jag förstår inte riktigt, Mikael. Är du emot free trade eller är du för fair trade?
Oct 12, 2009 @ 20:42
Jag tror att marginalerna för de lokala segelmakarna blir ungefär samma om man producerar i Sverige eller Asien. Dock finns det marknadskrafter som gärna agerar mellan händer och tjänar pengar på att erbjuda logistiken. Dessa mellanhänder bryr sig inte särkilt mycket om miljöpåverka.
Det var någon som sa att segelduk produceras i Asien? Vad jag känner till så finns det ingen producent där som producerar dukar av en kvalite som en svensk seglare accepterar.
Den duk som håller kvalite kraven görs i USA, Holland, Tyskland och Frankrike. Asien ligger knappast mellan dessa länder och Sverige….
Jag anser att alla måste jobba hårt för att hjälpas åt att lösa dessa problem med miljöpåverkan och fundera lite på vilka och vad man supportar när man köper en produkt.
Oct 13, 2009 @ 09:49
Hur kan marginalerna bli de samma? Själva vitsen med att producera i Asien är naturligtvis att pressa kostnaderna. Varför tror du textilindustrin försvann österut för ett par decennier sedan?
Oct 13, 2009 @ 10:15
Pär! Läs texten igen så hittar du nog svaret. Jag har just dessa erfarenheter från en annan branch men med samma problem….
Oct 12, 2009 @ 23:01
… en annan sak jag inte förstår är att det ska vara möjligt att producera till bra priser i Tyskland men inte i Sverige???
när det ändå drogs parallellen med leksaker så produceras dessa billigt i China och säljs billigt i Sverige. det finns en del segelloft som kör den taktiken men idag leverera dessa inte den kvaliteten som dyger för kappsegling. North producera i Asien men där kan jag inte se att det ge enomslag i priset… (kanske för en del entyp-segel, jag vet ej)
Oct 14, 2009 @ 16:53
MiniMe det är rätt konstigt faktiskt, löneläget är högre i Tyskland än i Sverige, och det är betydligt “billigare” att säga upp folk i Sverige än i Tyskland. Man försöker helt klart hålla prisnivån uppe. Principen att högt pris alltid är kopplat till hög kvaliet stämmer ju inte alltid med verkligheten.
Marknadsprissättning innebär ju att man tar ut precis så mycket som man kan. Image och s.k. “Märkesmagi” spelar stor roll för kunderna. Det gäller att hålla statusen på högsta nivå, inte minst via flashig reklam. Är man “biilig” så kan folk också tro att det är “crap”. Psykologin spelar mycket stor roll.
Hur mycket det kostar att tillverka ett segel har nog ingen betydelse för hur mycket man tar ut.
Sedan kan det ju också finnas verklig skillnad i kvalitet mellan olika produkter, helt klart. Fast det är ju lätt att gå på “säljknepen”, som går ut på att “lura” kunden utan att det märks.
Jag köpte faktiskt några block på Biltema. Dom ser väldigt bra ut och har funkat helt utan anmärkning. Ändå så känns det lite osäkert.. (noja?) jag har dom bara till min Cunningham så länge…
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Oct 13, 2009 @ 19:32
Desto längre vi konsumenter väntar med att ta ansvar för miljön desto svårare o dyrare blir det att rätta till problemen.
Vad väntar vi på? Att marknaden eller politikerna ska ta sitt ansvar? Då kommer vi sannolikt sitta med skit upp över öronen innan det händer något!
Wrap Up 2009 | BLUR
Dec 30, 2013 @ 17:44
[…] sidbyte måste väl vara Henrik Ottoson som gick från Quantum till […]