Skip to content

8 Comments

  1. Nobbe
    Oct 9, 2009 @ 15:07

    Hur funkar IRC, justeras talen om en båt skattas felaktigt av nån anledning? Finns det nåt liknande som i SRS/LYS?

    Reply

  2. Patrick L
    Oct 9, 2009 @ 19:13

    Nej, IRC är inte en empirisk handicapregel utan en ratingregel. Man försöker vara tydliga med att man inte skattar enskilda båtar utan egenskaper hos en fleet av båtar.

    Men om flera båtar med liknande egenskaper får uppenbart felaktiga mätetal kan man väl gissa att RORC tar sig en titt på formelns subjektiva delar, för sådana finns. Så skedde väl med canters för några år sedan när de i stort sett var omöjliga att slå i IRC. Numera har jag förstått att det inte så längre utan canters har successivt fått högre mätetal. Men det är hörsägen, jag har inte kollat själv. Jag kan gissa att PelleL eller någon annan med koll på IRC vet bättre.

    Reply

  3. MiniMe
    Oct 9, 2009 @ 20:49

    Nja, Patrik det är väl en sanning med modifikation. Det finns en del subjektiva inslag i IRC t.ex. rigg factor, hull factor, bedömning av kölform mm. Visst är IRC en mätregel men med viss empiriskt inslag. Rating är väl allt som inte är entyp eller box-regel/scratch???

    jag vet dock ej om man gör en omvärdering om man ha klassas fel åt något håll.

    Reply

  4. Patrick L
    Oct 9, 2009 @ 21:14

    Nu blev det många frågor på en gång. IRC är väl inte en ren mätregel utan en ratingregel? Jag skrev också att det finns subjektiva inslag i själva formeln, till skillnad från t.ex. i ORCi.

    MEN: Om jag har fattat det rätt så uppger i alla fall RORC själva att de inte skattar enskilda individer utan egenskaper i en fleet. Om det stämmer i verkligheten eller ej är jag inte man att avgöra. Men jag tror inte att de kör en enskild båt, får ut ett mätetal och tänker “det var lite lågt, vi skruvar lite på HF”.

    Men däremot tror jag att om man generellt märker att en viss egenskap över- eller underskattas så ändrar man det – men i så fall för alla båtar som har denna egenskap i en fleet, inte bara för en individ:

    “IRC is a ‘live’ rule. By this we mean that the maths behind the calculation of TCC is continually adjusted on an annual basis to reflect changes in design, sailing practice, etc. The changes affect generic types and characteristics, not individual boats or designs.”

    Reply

  5. PelleL
    Oct 9, 2009 @ 21:29

    Det är ju som Patrik säger att IRC är en levande men hemlig regel. Det är nog så att det finns två personer som har full insyn i hur regeln funkar. Det empiriska eller subjektiva inslaget är litet och man säger själva att man använder en objektiv metod för att bestämma de subjektiva faktorerna…..sic..strukturen i matematiken är förmodligen samma som många regler haft sedan hedenhös nämligen att TCF=konstant*sqrt(mätt Längd*sqrt(segelyta)/depl^1/3)*ett antal korrektionsfaktorer

    Reply

  6. MiniMe
    Oct 9, 2009 @ 22:31

    Ja, det är just korrektionsfaktorerna. Sen kan man spekulera hur pass stor inverkan har de subjektiva inslagen. Som Pelle säger så är regeln hemlig. Hur som helst skulle de inte finnas om det skulle vara betydelselösa…. ;-)

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Oct 9, 2009 @ 22:49

    HULL FACTOR; The IRC Thermometer!

    Man kan ju kalla dem “subjektiva” men det verkar vara en ganska “objektiv” checklista som ger dessa värden. Finns en bra korrelation mellan olika båttyper och de ger inte uddabåtar med konstiga mätetal. Sedan påverkas såklart hela flottan, men det känns bättre än att folk gissar utifrån en inskickad spec :-)

    And putting the whole thing into context, ultimately within the sensible range for a particular concept of boat, the effect of HF on TCC is small, generally less than 0.005.

    Här är några av de svenska båtarnas HF.

    ASPECT 40 10,8
    HAPPY 10,8
    NEED SPEED 6 10,6
    GOOSE II 10,5
    ILDERIM 10,3
    FARR AHEAD 10,2
    INGA FROM SWEDEN 9,3
    KRUT 8,7
    WAIT AND SEE 8,7
    BLUR 8,6
    ELLVANN 8,4
    DEHLTA 8,4
    MATRISEN 8,3

    Reply

    • MiniMe
      Oct 10, 2009 @ 13:30

      är det bra eller dåligt???

      Jag tycker att ett empirisk eller subjektivt inslag kan vara bra och förenklar. Som Mike Urwin & Jean Sans själv säger så har de ingen kunskap om skrovformen av akruell båt i IRC utan där kommer kompensation i bilden. De säger okså att normalt är inverkan mindre än 0,005 men jämöfrelse mellan båtar som passar in i mallen är det sällan problem med.

      Intressant är att de svenska båtar inte skiljer så mycket i hullfactor. Kan man tolkar att hullfaktor sträcker sig från 3,2 för värsta cruiser till 14 för extrem racer? Så är det väll alla cruiser/racer med kanske viss tendens mot racer.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.