Don’t quit your day job!

Hur är det man brukar säga… don’t quit your day job?

Vi var några kompisar från Chalmers som startade Inserve 1999. Då var IT superhett, och många i bekantskapskretsen var omslagspojkar i dotcom-bubblan. Vi var lite mer försiktiga, och hjälpte företag med verksamhetskritisk server- och lagringsinfrastruktur. Inte så sexigt kanske, men vi byggde ett långsiktigt företag som löste viktiga problem, attraherade de duktigaste konsulterna i branschen och genererade bra vinst. Under de senaste åren har vi dessutom lyckats bli bäst i Norden på något som kallas identitetshantering. Det handlar om att ha koll på identiteter (konton, lösenord och rättigheter) i riktigt stora organisationer. Det innebär större, verksamhetsnära, projekt där vi både agerat rådgivare och implementatörer. Bästa beviset på att vi lyckats är väl kundlistan, där man återfinner jättar som ICA, SEB, Swedbank & Volvo men också mindre snabbväxande bolag som Spotify och Stardoll.

Vi har haft förbannat kul, och efter att ha klarat den ekonomiska krisen bra, så har det varit full fart. När vi kanske går in i en ny konjunkturcykel så vet man att det kommer att bli hårdkörning ytterligare ett par år.

Som ägare, VD och försäljningsansvarig så behöver man vara 110% fokuserad på sin verksamhet. Hittills har jag lyckats kombinera jobb med familj, mina seglingsprojekt och min blogg på ett ok sätt. Men det blir så klart svårare och svårare. Och eftersom jag ofta lägger ribban lite högre än vad som är nödvändigt, så vet jag att jag nog inte hade kunnat få ihop alla pusselbitar lika bra framöver.

Så, efter 11 år med Inserve, så har jag beslutat mig för att kliva av.

Jag försökte förklara det hela i seglingstermer här om dagen…

Man har sjysst båtfart och har prickat ett klockrent skift långt ute på ena kanten. Life is good. Men man är lite osäker på vädret längre fram. Och var har vi resten av fältet? Skall man satsa allt på layline eller är det vettigt att kliva in i banan igen och segla lite defensivt ett tag? Då kan man få koll på vädret och resten av fältet, göra en ny analys och fatta ett väl underbyggt beslut.

Lite tråkigt. Men en strategi som vinner regattor.

Jag kommer under våren att ha några konsultuppdrag, sitta i ett par styrelser och utvärdera affärsidéer som jag har liggande. Har ni idéer eller intressanta/kul uppdrag som ni vill pitcha så vet ni var jag finns

Jag kommer dock inte att göra blur.se till ett heltidsjobb, även om det skulle vara möjligt.

Däremot skall jag prova lite olika kommersiella upplägg som förutom intäkter skall bidra till ett ännu bättre innehåll. Jag har ett antal mycket intressanta diskussioner i luften, och hoppas på att kunna presentera något inom kort. Jag hoppas också ha tid att kunna göra lite fylligare reportage, intervjuer, båttester och resor. Och kanske göra ännu fler event “in real life”, på mässor och i samband med race.

Viktigast är att behålla det som funkar och det som ni gillar, men att ändå ta nästa steg.

Vad är det vi brukar säga…. stay tuned!