Skip to content

28 Comments

  1. Tompa
    Jan 26, 2010 @ 22:17

    April, april eller “vill ha”?
    Fysiken känns teoretiskt möjlig, men funkar det verkligen? Någon som vet mer?
    mvh
    /tomas

    Reply

  2. Feffe
    Jan 27, 2010 @ 07:16

    Ähhhh, det där är ju en kupevärmare, ser ju alla :-)

    // F

    Reply

  3. Niklas
    Jan 27, 2010 @ 07:18

    Vad är kappsegling för dig? Att ha mer prylar än dina motståndare? Segla behöver man snart bara kunna om man lämnar kappseglingsbanan och följebåten och man får soppatorsk långt borta i den vilda skärgården, men då tittar man väl på gps’en och ringer sjöassistans. Segling, vem ägnar sig åt det nu för tiden?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jan 27, 2010 @ 07:35

    Niklas, nu hänger jag inte med…

    Du gillar inte den tekniska utvecklingen? Du tycker att jag har en skev bild av vad kappsegling är? Eller att Russell Coutts har det?

    Sist jag kollade så handlade kappsegling om att ta sig runt en bana så fort som möjligt, givet en komplex uppsättning förutsättningar och regler. I min lilla del av seglingsvärlden så försöker jag ha bra koll på vad det innebär.

    Så, det vore roligare om du ville precisera din kritik… eller kanske lista de tekniska landvinningar som inte har att göra med kappsegling (enligt din definition)?

    Reply

    • Niklas
      Jan 27, 2010 @ 18:00

      Nej jag tycker inte alls du har en skev bild av kappsegling. Jag vaknade nog bara på fel sida. Förlåt. Nya tekniska prylar berikar seglingen för vissa och andra klarar sig utan. Det som avgör vem som kommer runt banan först förändras inte om förutsättningarna ändras för alla, den som seglar snabbast i sin klass vinner ju.

      Reply

    • Björn N
      Jan 28, 2010 @ 22:18

      Man får ju inte ta emot info från någon på banan som mäter t.ex. vind åt en, så det är väl tveksamt om man kan tycka att denna makapären skulle vara tillåten? (Hur tekniskt kul den än må vara.)

      100 meter handlar ju som bekant om att springa just 100 m på kortast möjliga tid. Att ta vissa piller som utvecklats för att människor ska kunna springa fortare är dock inte tillåtet, trots att det är en del av den tekniska (kemiska) utvecklingen.

      Nu har väl den här grunkan en bit kvar till de breda massorna, så problemet är väl inte precis nära förestående på LYS-kappseglingarna iaf…

      Reply

  5. Allan W
    Jan 27, 2010 @ 07:57

    Om man kollar länken så ser man att tillverkaren jobbar med vindtunneltester så kupévärmaren är förmodligen en spinnoff-produkt från detta område.
    När du mäter i vintunnel vill du veta hur luftströmmen ändrar sig, steget känns inte lång till att mäta luftströmmens förändring utomhus.

    Reply

    • skipper Worse
      Jan 28, 2010 @ 17:14

      Den är tydligen tänkt att styra vindkraftverk och det kan väl ge något lite bättre verkningsgrad att ställa in turbinen för den vind som kommer i stället för efter den som redan passerat. Smart tycker tycker jag, kräver spridande partiklar i luften som säkert finns till havs.

      Reply

  6. Feffe
    Jan 27, 2010 @ 08:13

    Det skulle vara fullt tekniskt möjligt att göra formel 1 bilar som kör runt banan utan förare. Vem skulle vara intresserad av att kolla på det ? ( Förutom ingenjörerna som uppfunnit dem..)

    Raketforskar-ingenjörer driver den tekniska utvecklingen framåt, inte nödvändigtvis den kommersiella…Den förstår de inte…

    Formel 1 fick ju tom ta ett par steg tillbaka för ett antal år sedan. Gå tillbaka till mönstrade däck och plocka bort turboaggregat för att få ner hastigheterna. Officiellt för säkerhet men sanningen var nog att publiken svek. Den med mest resurser vann hela tiden. Bra för teknisk utveckling men förödande för sporten. Föregående säsong var det ju riktigt spännande att titta på Formel 1. Många hade chansen att vinna. AC var ju där för ett par år sedan med tighta race och många bra team.

    //F

    Reply

    • Calle P
      Jan 27, 2010 @ 16:50

      Enstaka matcher i LVC har varit tighta men de flesta racen var inte det.
      Sedan var det väll evigheter sedan en AC macth var tajt? Dom brukar alltid sluta 5-0…

      Reply

      • Fabian
        Jan 29, 2010 @ 09:09

        Sist jag kollade så vann Alinghi AC32 med 5-2 vilket är det tightaste AC sedan ’92 då America3 vann med 4-1 över Cayards Il Moro De Venezia.

        Reply

  7. Jonte
    Jan 27, 2010 @ 08:55

    Expresser får väl inte ens ha vindmätare…eller?
    Och bara dacronsegel..
    Men många är dom, och segla kan dom…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 27, 2010 @ 08:59

      Vem meddelar stackarna i Valencia att America’s Cup är trams och att det i stället är Express som är “da shit” ;-)

      Reply

      • Jonte
        Jan 27, 2010 @ 10:17

        Var kanske lite fel att dra in Expresser i detta…
        AC är ju att jämföra med Formel 1 och Express är väl att jämföra med folkrace.
        Kul med nya prylar men har ibland lite svårt att ta till mig nyttan, kanske beror på att jag seglar en båt med lys 1,03 och har ibland lite svårt att dra paralleller till mitt båtliv. Men jag har ju plotter och GPS som var lika häftigt som laservindmätaren när det lanserades…

        Reply

  8. mattias allroth
    Jan 27, 2010 @ 10:29

    Ska maila Coutts att han borde skaffa en riktig båt (express) och segla SM i marstrand i sommar med den.

    Håller ju på att bearbeta Pelle P´s svärson att vara med ju.
    Har inte lyckats övertala han än tyvärr :(

    Svarar han inte på mina mail snart så ger jag hans telefonnummer till Bäversjö och då blir han nog medgörlig ! hehe

    Reply

  9. mattias allroth
    Jan 27, 2010 @ 10:30

    Nu menar jag dock inte att coutts skulle vara svärsonen om ni trodde det utan en jänke ju som alla känner till som styrde Pirates of the carribbean runt förra VOR 2005-2006 ;)

    Reply

  10. Tollstoj
    Jan 27, 2010 @ 12:18

    Designern verkar att ha willys jeep som förebild.
    Skidskytte damerna kan ha den till beräkningar av den yttre ballistiken.
    Tror att den snart finns i var manns Express.
    Hoppas snart magazinet Café testar den

    Reply

  11. Måns Håkansson
    Jan 27, 2010 @ 15:17

    Som småbarnsförälder känner man ju direkt igen Wall*E’s brorsa, som tyvärr verkar ha blivit halshuggen. Visa inte detta för era barn!

    Reply

  12. MA
    Jan 28, 2010 @ 11:36

    Det “enda” denna pryl ger är sådant man med enklare medel kan skaffa sig, väderbojar med GPS och mottagare, vilket inte är tillåtet. Frågan är naturligtvis vart man drar gränsen? OK på AC innebär inte att det är OK i andra klasser så jag tror nog inte detta blir någon stor grej, men för den som vill är det väl bara att köpa om man har en mille som ligger och skräpar…fast jag hade nog satsat på andra farthöjande åtgärder först :-)

    Reply

  13. Gert F
    Jan 28, 2010 @ 22:15

    Coolt med nya häftiga prylar men kan de inte ta fokus från själva seglandet?
    Vem skall glutta i “kupe´värmaren?
    Finns det folk ombord nog för det?
    I mindre båtar är det nog snålt med det.

    Jag kan redan höra ursäkten efter racet:
    “Ah va fan,lasern visade ju höjning 400 meter fram men inte fan……”

    Sen behöver man inte gnälla om högt SRS!

    Se vinden,känn vinden,hör vinden samt förutspå vinden.(Saida)
    Sedan är allt lugnt,du vinner ALLA race!!!

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jan 29, 2010 @ 08:10

    Detta lär inte vara mer hjälp från utomstående än en kikare eller andra lasermätare som använts under lång tid…

    41 HJÄLP FRÅN UTOMSTÅENDE
    En båt får inte ta emot hjälp från utomstående, utom
    a) hjälp till en sjuk eller skadad besättningsmedlem,
    b) hjälp från besättningen på den andra båten för att komma loss efter en kollision,
    c) hjälp i form av information som finns tillgänglig för alla båtar, eller
    d) information som man inte har bett om från en opartisk källa, vilket kan vara en annan båt i samma kappsegling.

    Sedan kan det mycket väl vara en mackapär som inte funkar alls, utan som bara finns till för att psyka Alinghi :-)

    Reply

    • MA
      Jan 30, 2010 @ 10:56

      Menade givetvis egna väderbojar/väderbåtar som inte ger information till andra.

      Reply

  15. mattias allroth
    Jan 29, 2010 @ 09:51

    Vem tror att inte alinghi redan har en sån här eller bättre då ?

    Reply

  16. Feffe
    Jan 29, 2010 @ 11:18

    Själv kommer jag segla säsongen 2010 iförd en klassisk vindstrut. Eftersom den är helt gjord i kolfiber kommer jag inte se varken babords eller styrbordsbåtar, tunnelseende is the shit !

    // F

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Feb 3, 2010 @ 11:37

    Valencia, (February 3, 2010)-The International Jury for the 33rd America’s Cup has confirmed the start time for races will be 1006.

    This was one of five decisions reached by the Jury following hearings in Valencia in which Golden Gate Yacht Club’s requests for redress were heard for improper actions taken by the defender, Société Nautique de Geneve.

    The Jury gave Race Office Harold Bennett the discretion to use his experience and judgment on what constitutes fair and safe conditions for racing. GGYC submitted that SNG’s planned low wind limits would unfairly advantage Alinghi 5 and disadvantage USA.

    GGYC’s yacht USA has also been cleared to use onboard wind-detection equipment as well as fast and green friction-reduction technologies. SNG had previously arranged rules to permit both these things, but had a last minute change of mind, and then attempted to prevent USA from using them.

    “This brings some degree of common sense back to the rules,” commented GGYC spokesman Tom Ehman. “The pinnacle event in our sport, contested by the world’s best sailors, ought to allow racing in conditions that even kids in the Optimist trainer class would say were too light to be any fun.”

    Race 1 for the 33rd Match is scheduled for Monday, February 8, with Race 2 on Wednesday and Race 3 (if necessary) on Friday.

    Reply

  18. fills
    Feb 9, 2010 @ 22:36

    Reply

  19. Patrick L
    Feb 9, 2010 @ 23:25

    Det var ett reportage om LIDAR och tillämpningen för backhoppare på Vetenskapens Värld igår!

    Reply

    • Pelle P
      Feb 10, 2010 @ 08:13

      Såg det också Patrick, om backhoppare har råd med detta så borde det snart sitta på de flesta båtarna…! Självklart är det inte så men visst är det en kittlande teknik!? Undrar hur seglingen ser ut om 25 år? Goggles med med inbyggd LIDARteknik?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.