Stortriss Racer
Vad tror ni om den här pimpade Stortrissen då? Det är ju inte många som tycker att de förjänar ett 11% högre LYS-tal :-)
Förrra året skrev jag en artikel om mina storartade planer på att bygga om min Stortriss till en riktig racer. Nu är den klar och jag måste säga att den mer än väl uppfyllt mina högt ställda förväntningar. Den är ruggigt snabb och i de två LYS-seglingar jag fullföljt i hemmaklubben har jag varit 6 resp. 5 minuter före båt nr 2. Det innebär att båten bör ha tilldelats LYS 1,0 i stället för de 0,9 som mätbrevet anger.
Bra beskrivningar på modifikationerna:
Mar 10, 2010 @ 18:54
En riktig lågoddsare till totalsegern TR 2010? Trä var ju snabbast 2009, så varför inte en Stortriss i år…
Mar 10, 2010 @ 19:11
Det här var fräckt!
Äntligen en som skiter i vad som är “rätt” och gjör som han vill, kolfiberbyggen för tre mille släng dig i väggen…
Jul 9, 2024 @ 14:50
Lite ”pärlan -inspo ” där va ’Micke ! ;)
Mar 10, 2010 @ 19:14
Helt ok bygge, så skojj se folk som vågar.
Finns det fler. Vet en Ohlsson22 maxi77 eller 68… Ja sen Jimmys Mamba.. Men måste finnas fler. varför inte hotta en Vega….
Johnny
Mar 10, 2010 @ 19:23
Jag blir glad av att se en så lite god båt. Jag kommer ihåg min kompis båt som jag växte upp i. Kommer håg att den ville alltid lova upp med lite vind. Idag vet jag bättre (vi trimma för dåligt).
Kul!!!
/David J
Mar 10, 2010 @ 19:23
Jag blir glad av att se en så lite god båt. Jag kommer ihåg min kompis båt som jag växte upp i. Kommer håg att den ville alltid lova upp med lite vind. Idag vet jag bättre (vi trimma för dåligt).
Kul!!!
/David J
Mar 10, 2010 @ 20:07
Härligt – och att någon vågar köpa segel för 20-tusen till en 10-tusenkronorsbåt! Totalkostnaden blir i alla fall låg och oerhört mycket segling för pengarna.
Mar 10, 2010 @ 20:40
Uppfriskande att läsa att det finns någon som anser att LYS-talet är för lågt.
Seglade själv 2,4:a i Kalmar med 0,79.Löjligt!!!Under 6 m/s hade jag kunnat segla baklänges och ändå vinna…
Alltid kul att se “dårar” ta ut svängarna och testa nytt.
Hur gjorde du med kölen?
Med den segelytan borde det tarvas lite mer vikt/djup.
Eller satsar du på en renodlad blekeskenare?
Mar 11, 2010 @ 11:13
inget mätbrev utfärdades ifjol för 2,4 ….
Mar 10, 2010 @ 22:22
Bravo! Stefan, du kanske skulle kontakta Gadell på Orust som pimpade sin Stortriss redan på åttiotalet? En blekeskenare den också.
Mar 10, 2010 @ 22:33
Kolla spridaren 3min in i filmen. I övrigt kul med folk som tar ut svängarna!
Mar 11, 2010 @ 08:49
Den kommer aldrig att få mer än 0,06 i höjt tal. Den där Mamba 311an hade ju 1,12 (1,09 grundtal) 2009 och dessutom har den topphissad spinn, inte någon liten gennaker…tror även att masten är mycket högre än originalet. Se bilder från Gran Prix -09. Kolla även srset på skalet, en mycket hottad Birdie 24 med 717 mast och fatheadstor m.m., srs 1,08, original 1,02. SRS kommittén verkar gilla fatheadstorsegel och oneoffbåtar.
Mar 11, 2010 @ 14:55
Mätbrevet hann inte komma till GranPrix så då fick den där Mamban temporärt 1,12 av tävlingsledningen. LYS-kommittén satt sedan 1,14.
Till i år kommer spinnakern minskas med ca 20kvm för att få en båt som bättre kan försvara sitt LYS på kryss.
Har haft misstankar om att Mamban är tyngre än vad databladet föreskriver då hon flyter betydligt djupare än på linjeritningen som föreskriver 3300kg. I går hängde hon i SSF:s våg: 4280kg tömd och utan rigg men inklusive båtok och en gubbe, 70+80kg. Blekeskenare?
Mar 12, 2010 @ 07:26
Det står iofs 3,5 t i lystabellen. Låter lågt på en så pass stor båt. En Ballad skall väga 3,8 t. Men vilka 80talsbåtar håller den vikt som står där, inte många ? En Omega 30 med samma vattenlinje vikt 3,5 t enligt databladet och originalställ har 1,14, så kan Mamban behålla det talet så är det nog ett riktigt klipp. Hur stort är storseglet ?
Mar 14, 2010 @ 23:15
Ballad, Scampi, Express mfl har ganska bra dokumentation på sin vikt men självklart skiljer det från båt till båt. Om man ska tro RORC så kan det skilja upp till ett ton på båtar av samma typ. Varför ska man segla till ett mätetal som är satt efter en vikt som inte stämmer, oavsett om ens båt är lättare eller tyngre?
Ett exempel är prototypen till Diva 39, Silfverfågel som det ju har debatterats om en hel del här på Blur. Hon har noggrant dokumenterad vikt från bl a IMS mätbrev mm och fått sitt LYS-tal satt utifrån detta, helt i sin ordning. Problemet är att alla Diva 39:or väger inte lika lite som Silfverfågel men lysdatabladet utgår ifrån samma vikt som Silfverfågels och då kan det ju bli tufft för tyngre Divor att segla upp till sitt mätetal, fair?
Man kan också vända på myntet, ta Mamban som exempel. Istället för att väga båten och få ett LYS baserat på den aktuella vikten så skulle man kunna ”karva ur” 700kg vilket garanterat skulle vara fördelaktigt om det nu är så att ”alla” Mambor är överviktiga, fair?
Hursomhelst kan jag tycka att det kan vara bra att ha en noggrant inmätt båt så att den inte ger upphov till diskussion om jag mot förmodan skulle komma bra i en LYS-tävling i framtiden. ”Hottade” båtar har ju en förmåga att sticka i ögen på folk.
Omega 30 är inte ”IOR-snörpt” i aktern som Mamban, dessutom är inte Mamban 8m i vattenlinjen, den är runt 7,50m (även om det står 8m i Lysdatabladet). Mamban har efter riggbytet ett krysställ på 62 kvm, Omegan har 59kvm. Vikten på Omega 30 kan jag bara spekulera i men faktum är att 2008 vann en Omega 30 Hyundai Cup som gick i ganska lätta vindar.
Tobbe, vilken båt skulle du helst kappsegla LYS med förutsatt att båda har 1,14, Mamban eller en Omega 30?
//JIMMY :)
Mar 15, 2010 @ 00:06
Det är en myt att lättning är tillåten bara om man håller sin över vikten som står på båtdatabladet.
SRS-reglerna är i punkten mycket tydliga.
C.1
En standardbåt ska överensstämma med
a)…
b)…
c) det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i
förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse, samt med
d) …
Detta betyder i klartext att man inte får lätta eller beställer en båt som en lättat variant. vikten i båtdatabladet blir därmed mer informativt.
Med andra od fårman lov att söka mätbrev om man håller på och lättar sin båt.
Mar 15, 2010 @ 08:26
OK Jimmy, jag har iofs segalt mycket Omega 30 i mina dar när den var nästan ny, bl.a 5 gotland runt. Då var det DH som gällde där, men vi tävlade även enligt LYS på Lidingö Runt m.m. Vi vann vår start några gånger med Lyset 1,14. Omegan har som standard vanten i kanten vilket omöjligör kryss med den yta du skriver, det är bara selftacker som funkar i motvind. Sedan ändrade ägaren båten, flyttade in vanten, skaffade en genua och satte backstag på den. Har för mej att lyset åkte upp till 1,16 då. Du har ifos rätt med ior snörpen på Mamban, men det tar inte ifrån den att det står 8,00 meter i vattenlinjen i databladet. Jämför hellre då med Crown 31an, den har 7,8 meter lvl och 4,3 ton i kranen. Blyköl + backstag + vanten inne som jag ser att även Mamban har. Så jag tror ett srs i storleksordningen 1,17 – 1,18 kan vara rätt…? Vad tror du ?
Mar 12, 2010 @ 12:39
förresten, kom på en bättre liknande båt ; Crown 31. Lvl 7,80 och depl 4,3 ton enligt databladet = över 5 ton i kranen ?? .
SRS 2010 = 1,17.
Mar 15, 2010 @ 10:58
Ok Tobbe,
Min efterlidne far hade en Crown 31:a så jag har hyfsad koll på den. Den är likt Omega 30:an inte heller ”IOR-snörpt” utan har en ännu bredare akter vilket gör att hela överhänget lägger i under krängning och det ger snabbt längre seglande linjer. Den har gissningsvis en vattenlinje på uppåt 8,5m när hon kränger lite. Dessutom ger den bredare aktern en högre prismatisk koefficient vilket minskar vågmotståndet när båten kommer upp i skrovfart så att båten kan släppa på lite extra när det öppnar upp. Just denna egenskap saknar IOR-snörpta båtar helt. Vidare är Crownen en sandwichkonstuktion vilket ger ett lättare och styvare skrov så att mer vikt kan placeras i kölen, i detta fall hela 1,9 ton. Kölvikten tillsammans med den bredare aktern ger betydligt större rätande moment så att båten inte bara lägger sig ner närvinden ökar. Man kan ju ösa på med hur mycket segelyta som helst men utan vikt eller formstabilitet får man liksom inte ner hästarna i backen. Krysstället är på 63kvm som standard och troligtvis betydligt mer med ”LYS-akterrunda” men ändå är båten ”styv”. Andra fördelar Crownen har är att masten är genomgående och konad i toppen för att spara vikt, varje kilo som sparas i masttoppen kan på en så pass hög rigg kan direkt översättas till kilon ggr tio på railen.
Åsså lite om mambans vattenlinjelängd. 8m är inklusive rodret och enligt ISAF ERS är det klart att man skiljer på skrov och bihang i längdmätningar och alltså räknas rodret inte med i LWL. Konstuktören Bengt Karlsson har skrivit 8m på sin linjeritning för att han ansåg att rodret var ”deplacerande” i sin överdel då det satt ihop med skägget framför, ett försök att få högre prismatisk koefficient utan att bli straffad i IOR. I dag vet man att skägg, bulor och andra utbuktningar oftast förstör mer än de gör nytta då de ökar den våta ytan och ofta ger upphov till turbulens. Sist detta med om huruvida roder skall räknas med i LWL eller inte togs upp var av New York Supreme Court inför 33rd AC, du kan läsa om detta här: http://www.sail-world.com/Europe/index.cfm?SEID=2&Nid=61713&SRCID=0&ntid=0&tickeruid=0&tickerCID=0
//JIMMY :)
Mar 16, 2010 @ 09:42
Jimmy,
Det blir spännande att se vilket tal du får 2010 ! Ha det bra. Tobbe
Mar 12, 2010 @ 16:18
men crownen har iofs blyköl och backstag…
Mar 12, 2010 @ 17:16
Det bästa med Crownen är att man kan kapa E-måttet 20 cm och bygga på med en “LYS-akterrunda” (samma eller större yta) och vips har man en Finngulf 31 med ett snäpp lägre LYS/SRS…
Mar 12, 2010 @ 17:47
Hej Erik.
Bara om man bor i Sverige väl..skoja lite? Men från det, till ett s.k fatheadstorsegel ? Jag ligger tajt mot en racead Crown 31a i klubben ( den som höjde “lyset” till 1,17). Heja Maxi Racer, den håller talet ( medan Scampi o NF bara vinner o vinner )..bra seglare iofs i dessa.
Mar 12, 2010 @ 23:36
Lite of record, passar på att hälsa till Arnur som nu är i alperna och åker lägg..he det bra ! Bryt inga ben o bommar…Från oss i Täby,Sthlm.
Mar 11, 2010 @ 18:27
enligt A.3.2 i SRS-regeln är det SSF som tilldelar en båttyp eller mätbrevsbåt respittalet. I en protestsituation har den som proteterar rätt bra förutsättningar att få den andra båten diskat. Troligen är många arrangörer inte helt införstått med det när de uppmuntra båtägare att delta även om giltigt mätbrev saknas och båttypen inte finns med i tabellen.
Angåene Birdie 24 och Skalet borde det kaske läggas till att repittalet för Birdie 24 är utan motor medan Skalets SRS-tal är med inombordare. Sen kan man ha sina synpunkter om hur pass snabbt en så liten båt med vikt på över 2 ton (vägd) kan vara.
Mar 12, 2010 @ 07:40
och SSF har väl som intention att sätta ett lite högre tal på s.k. oneoffbåtar för att inte uppmuntra förändringar ?! Skalet är inte en Birdie 24, utan en ombyggd sådan med längre v-linje mm. När båten dessutom vinner massor så borde väl talet upp. Den seglar som en Maxi Racer, SRS 1,12. Så där någonstans borde talet ligga ( 1,12-1,14) på den med min första komment i åtanke…
Mar 12, 2010 @ 10:41
Tobbe, jag håller med dig att rätt beteckning för Skalet borde vara One Off.
Intentionen är att sätta ett så rättvist tal som möjligt. Mao. SRS-gruppen ska inte uppmuntra till ändringar men inte heller straffa.
Mar 12, 2010 @ 11:20
…borde kanske ha lagt till att det är båtägaren som ansöker om mätbrev och anger vilken båttyp…
Mar 12, 2010 @ 12:29
ok Minime, då har jag fel. Jag trodde att oneoffbåtar och speciellt “nya” sådana (som t.ex. Mamban) skulle sättas medvetet högt för att inte gynna avsteg från grundstandard. Och att sedan de uppkomna resultaten skulle ge ett kvitto på hur det senare talet skall bli.
Mar 12, 2010 @ 18:29
Kanske en dåligt seglad Maxi Racer? Kan det spela in?
Mar 12, 2010 @ 19:12
Christer ;
Det var två Maxi Racer med då. En som vann o en som kom sist i Lys 3..vi vann. Så vi kan inte seglat dåligt ?
Vi hade hamnat i toppen av Expresserna trots vårt dåvarande högre “LYS” 1,12 mot 1,11. Men skalet..
?? Tror den hade 1,05 då ??
Mar 11, 2010 @ 10:48
Otroligt cool…med peke borde den få längd så den kan vara med i Gotland Runt.
Tycker att båten borde mätas in i ORC I skulle, säkert sopa banan…
Mar 11, 2010 @ 15:07
Hade själv en stortriss som liten. Mysigt att segla runt i viken med, men skulle man någonstans och hade motvind tog det år och dar att komma någon vart. Men fin fart på undanvind över en blåsig nämdöfjärd.
Mar 11, 2010 @ 19:08
Kan så vara MiniMe,men jag snackar 1990.
Mycket vatten har flutit under broarna sedan dess.
Ett par tvåfyror i Västervik seglade klubbrace på 1.00.(Inofficellt).
De vann titt som tätt iaf.
Mar 12, 2010 @ 11:13
Helt underbart gjort! Hoppas vi får möta Trissen på banorna. Alla (nästan) älskar en underdog.
Jun 27, 2011 @ 19:01
Nu finns byggbeskrivningen till fartmonstret på http://www.stortriss.org/ (kolla under artiklar).