Skip to content

25 Comments

  1. Jon Hanson
    Apr 15, 2010 @ 05:31

    Could you please email me a big jpg of the crew work example. I’d love to have a good look at it. Love your site.
    Jon
    Perth, Western Australia

    Reply

  2. Jan Gudiksen
    Apr 15, 2010 @ 08:16

    I’m very interested in the crew work example as well – please send it to my mail if possible… thanks!
    Jan, Team ICE

    Reply

  3. Jørgen, Rock'all
    Apr 15, 2010 @ 08:51

    Onsdagsseilingen er i gang i Bundefjorden i Oslo også, foreløpig har vi hatt to fine onsdager med svært lett vind. Ille Moro (Bavaria 42 Match) og Rock’all (X-35) seilte i går, neste onsdag kommer også Xtreme (Grand Soleil 37) og Brodinas (Vroiljk 37) – bare å møte opp, alle er velkommen!

    Det diagrammet er det fler som er sugne på…

    Takk for en bra side!

    Reply

  4. Thor Magnus
    Apr 15, 2010 @ 09:37

    Det er godt at det begynner å bli en del som er i gang med trening foran årets sesong.

    Når det gjelder tips og tanker om hvordan man skal gjøre ting er jo http://www.blur.se et fint sted å søke. Tusen takk Peter for den jobben du gjør.

    Må vel også bare legge meg inn i køen ang det diagrammet…….. Jeg ønsker også en kopi av det…… :)

    Lykke til!!!

    Reply

  5. Olof
    Apr 15, 2010 @ 09:53

    Peter, kan du lägga en länk till ditt schema. Det finns säkert en hel del där som kan hjälpa oss som vill bli bättre!

    Reply

  6. magnus a
    Apr 15, 2010 @ 10:19

    vi har oxå varit igång i några veckor nu med magic,king 40 i son..hoppas på att se fler i fjorden snart…..

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Apr 15, 2010 @ 10:43

    The “Crew Work Guide” were only published to put preassure on the competition :-)

    Let me check with Björn on how/what we can share.

    Reply

  8. Tommy Hågensen
    Apr 15, 2010 @ 11:13

    Ja det var et “sweet” oppsett. Skulle gjerne hatt en kopi som jeg kunne tilpasse mitt crew. Årets “må ha”?

    Reply

  9. large
    Apr 15, 2010 @ 17:18

    Ingen inhauler på genuan? Sitter vanten för långt ut?

    Reply

    • Pelle P
      Apr 15, 2010 @ 17:37

      Sitter vanten för långt ut?? Skojar du? Detta är en J109 och då sitter vanten där!

      Reply

      • large
        Apr 15, 2010 @ 20:56

        Tillåter inte klassregeln inhauler eller får man ingen effekt av en dylik anordning för att vanten sitter för “långt ut”?

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 16, 2010 @ 06:45

      Vanten sitter alldeles perfekt för att gå högt och fort med en 150% genua.

      När vi kör 105% fock kör vi inhauler så att skotpunkten hamnar en bit in på rufftaket.

      Reply

      • large
        Apr 16, 2010 @ 19:56

        Tror det skulle gå ännu fortare/högre om man fick in genuan en bra bit till, jämför de vinklar man ser på på “moderna” båtar….
        En akademisk åsikt, men jag tror att det är här en fockbåt med samma segelyta har ett övertag: möjligheten att reglera anfallsvinkeln.

        Fråga Björn! ; )
        Han kanske kan leta fram lite vinklar från förra AC kampanjen….

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 16, 2010 @ 23:23

        När du skriver “modernare” båtar så antar jag att du menar fockbåtar?

        Och när man kör båten med fock (till exempel shorthanded) så har vi samma skotvinkel som en X-35, J/122 eller andra båtar av samma snitt. En King 40 eller Sinergia kan köra tajtare ändå, men det ser som sagt olika ut på olika båtar.

        Sedan är världen inte så enkel. I många förhållanden så funkar faktiskt en genua mycket bra och många framgångsrika båtar kör med genua. Här på västkusten så lyckas vi, Salona 37, IMX-40, X-99, X-382 och andra genuabåtar mycket bra jämfört med “modernare” fockbåtar.

        Och det är ingen stor skillnad på hur vanten sitter på ovanstående båtar.

        Reply

        • large
          Apr 17, 2010 @ 05:49

          Klart att Genuabåtar kan seglas effektivt!

          Se det mer som en trendspaning….
          “Modern kunskaper om upwash och om hur hela segelplanet med genua och stor samverkar kommer att ge oss segel med rundare framkant som idealt skotas mer mot centrum av båten”

          Om vi frigör oss från begränsningen som vanten utgör på J109 skulle jag utan att ha varit ombord på båten i de förhållanden som bilderna visar, skulle jag vilja ha in skothornet minst 10-25cm.
          Jag skulle samtidigt vilja ha mer buk längst fram i genuan, som det ser ut på bilden ser det väl flackt ut. Skulle vara intressant att jämföra med hur Norths nya design kommer att se ut.

          Skulle vara intressant att höra segelmakarnas åsikt om detta….

          Reply

  10. Per Weiskvist
    Apr 15, 2010 @ 19:37

    10 mand på en J 109, så skal du da hæve vandlinien :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 16, 2010 @ 06:47

      Schemat är inte för 10 man. Vi har valt att ha “Nav” som en virtuell roll som kan kombineras med t.ex. stor. Vill man så kan man köra fort på 8, 6, 4, 2 eller solo också. Då äger man alla kolumnerna själv :-)

      Reply

  11. Johan
    Apr 16, 2010 @ 16:23

    Peter, du får göra din Crew Work guide open source.
    Sen ska vi lobba på Mr Ellison att göra BOR open source :)

    Reply

  12. Claes Redin
    Apr 16, 2010 @ 17:23

    Hej Peter.
    Sitter precis och knåpar på uppgiftslistor för olika positioner på båten, men att ha allt samlat är ju en kanon idé. Hoppas därför också på att du kan göra (en delmängd) tillgängligt “open source”.

    Det finns säkert andra som gjort andra varianter som även de kunde publiceras här. Det finns nog en hel del åsikter om hur man bäst bör sköta detta så låt debatten ta fart…

    Reply

  13. Johan Björling
    Apr 18, 2010 @ 12:10

    Snyggt jobb med schemat, stämmer in på övriga om att det vore väldigt intressant att få tillgång i alla fall på delar eller strukturen på schemat. Ju bättre vi blir här på västkusten desto bättre träning får vi mot varandra och desto bättre blir slutresultatet…

    Lycka till i år, ni verkar vara laddade!

    /Johan

    Reply

    • Pelle P
      Apr 18, 2010 @ 20:23

      Kul att höra av dig Johan, hoppas Nordbygg gav något!
      Vet inte vad skippern säger (om publisering) men än så länge är den ganska enkelt uppbyggd, typ följande; trim går in på ca 5 sek före slag och gör klart för att lossa osv… som du själv vet så är det bara timmar i båten som räknas men en stor fördel med detta schema är att det KOMMER att bli lättare att fasa in nya gastar i jobbet.
      Det som kommer att ta tid att utveckla är “undermenyerna” som timing mm.
      Ett exempel; hur lång tid tar nedtagningen vid länsmärket i 10m/s och i förlängningen, på hur lång sträcka? Det är mycket viktig info…

      När kommer i sjön? Premiär med Skagen seglingen?

      Reply

  14. Johan Björling
    Apr 18, 2010 @ 22:22

    Du har rätt med timmarna i båten men om du har ont om timmar så får man utnyttja dom maximalt och hitta en struktur så snabbt som möjligt. Vi håller på med “undermenyerna” och timingen, vilka gör vad och när inför olika manövrar i olika väder. Som du säger så är det viktig info och hela tiden ligga ett steg före… Arconan kommer i vattnet nu i veckan och preliminärt så sker nersegling Kungshamn – GKSS på lördag. Därefter börjar vi träningen… Vi hörs och ses på bryggan.

    /Johan

    Reply

    • Pelle P
      Apr 18, 2010 @ 23:03

      See ya

      Reply

  15. Paul W
    Apr 19, 2010 @ 13:07

    Hej

    För en nybörjare som mig, så skulle ett “open source” släpp på den typen av hjälp vara guld värd.
    Just nu när vi skall göra vår första riktiga tävling (Ornö runt) så har vi dålig koll hur/när olika funktioner skall göra saker för att få ett bra flyt.

    mvh,

    // Paul

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.