Skip to content

120 Comments

  1. F424
    Aug 22, 2010 @ 23:05

    Även solen har fläckar Peter. Jag gissar att det var den där PelleP, grabben som alltid stressar, som fick er över för tidigt;-)
    //Niklas S

    Reply

    • Pelle P
      Aug 23, 2010 @ 08:16

      Helt rätt Niklas, jag ska ta på mig det mesta av tjuvstarten. Självklart är allt ett teamwork men i starten är det jag och Peter som har mest “att säga till om” och självklart hänger det på mig att ge rorsman rätt tider och inte minst “time to burn” så att Peter vet när han kan ge full gas.
      Här ska jag full cred till besättningen som snabbt fick alla att tänka framåt och glömma det gjorda. Ända gången vi släppte på gasen var mellan Tjörnekalv och Flatholmen där vi som sagt valde att gå ut vid Eggskär.
      Fråga till dig Niklas; varför utsidan Härön på Alcapone??
      Pelle P

      Reply

      • F424
        Aug 23, 2010 @ 09:11

        Hej Pelle. Se min småtykna kommentar som reply på min grundstötningsfrekvens;-)
        Utanför Härön: Vi gjorde ett provvarv med AlCap på fredagen och gick då Eggskär-Kyrkesund. När vi satte gennakern blev det då för platt och vi konstaterade då att ett spår utanför Härön hade varit snabbare. Efter mycket diskuterande med Hans Wang, Christian och Lage Larsson bestämde vi att om vindriktningen var samma eller 5-10 grader mer västlig på Lördagen skulle det bli utsideval under tävlingen. Under kryssen ut såg vi att vi gick på i princip samma kurser som under kryssen dagen innan så vi fattade beslutet redan vid Dyrön. Väl utanför Eggskär visade det sig att det trots allt var liiite för brant för att sätta och vi fick går ett lite västligare spår än rhumbline för att käka höjd. På VMG tror jag dock att vi gjorde minst samma fart som en läns mot Kyrkesund hade givit och när väl spinnakern kom upp aldeles norr om 2,4 metersgrundet (som vi gick ost om) så ökade farten från de 11-12 vi hade till 15-16. Uppe vid Vannholmen såg vi att vi tagit in en hel del på Progressiva (som gick Kyrkesund) och hade passerat Farr65:an (som vi var i aktern på ut genom eggskär, gick kyrkesund utan spinnaker) och hade ryckt en hel del på Teknova och UK (som också gick kyrkesund, sannolikt med spinn?;-))
        Sammantaget konkluderade vi att det var rätt val att ta det västliga alternativet men att det inte get toptimal utdelning. Vidare tror jag att vi kanske “drabbades” av det tillfälliga västliga vindvrid som Lage förutspått skulle komma i samband med regnbyarna. Det började droppa på oss när vi var syd Klädesholmen och möjligen blev det då 10-15 grader mer västlig vind än när vi fattade beslutet vid Dyrön.
        Till nästa år kommer vi vara ännu bättre pålästa på vilka vägval vi skall gå beroende på vindriktning och styrka! Watch out! ;-)
        //Niklas

        Reply

        • Pelle P
          Aug 23, 2010 @ 10:14

          Hej Niklas,
          När jag först läste din förklaring till Härön tänkte jag att det kan bara inte vara rätt att gå som ni gjorde men efter en stund så inser man att en GP42:a inte reagerar som en vanlig båt; ni hade säkert gått som spjutet till Kyrkesund men sedan “dött” i sundet. Med dött menar jag att ni skulle tatt mer stryck än de stora båtarna där. Nu gick “OK” fram till 2,4:an och sedan tryckte ni på turboknappen… Intresant att den gamla klyschan “kortaste vägen runt Tjörn” håller på att tappa. För de absolut snabbaste båtarna så finns det “options”!!

          Reply

          • Pelle P
            Aug 23, 2010 @ 11:50

            Hörde att snabbaste CB66:an gått på utsidan Härön… Och det gick inte långsamt!

          • F424
            Aug 23, 2010 @ 17:24

            Helt rätt…
            Med den tidsmässigt långa kryssen (tar ju om trent halva tiden av racet) där AlCap kanske i de rådande vindarna kryssar med en fart motsvarande SRS 1,45, så gäller det verkligen att få till en undanvindsrepa motsvarande ett SRS på 1,65 för att vara konkurrenskraftig (eftersom SRS är 1,55). Då duger det inte att halak omkring i Kyrkesund med 8-9 knop när konkurrenterna gör 7-8. Kruxet är naturligtvis på en bana med så hårda kanter att hitta de rätta vinklarna utan att kölen lossnar…
            //Niklas

  2. J-O
    Aug 22, 2010 @ 23:25

    Viktor på Chamsiin, dom två sista bilderna skulle jag gärna vilja ha i full storlek om det går. info@primex.se

    JanO på PrimeX (som ligger till höger om 11:an som tippade.)

    Reply

  3. Ulf Palm
    Aug 23, 2010 @ 07:05

    Bilder från nordsidan Stora Dyrön finns nu upplagda på http://palm.thruhere.net/tjornrunt2010/tjornrunt.html.

    Vädret var inte det bästa inledningsvis och blev sedan sämre när det kom en störtskur som sånär dränkte både mig och kameran. När jag redan givit upp och flyttade till badplatsen kom solen! Då tog jag några bilder till. Dessvärre missade jag nog rätt många båtar…

    Servern är inte jättesnabb, så ha litet tålamod med nedladdningar. Vågar någon sig på en gissning vad jag seglar själv?

    /UP

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 23, 2010 @ 08:10

      Kanonbra bilder Ulf. Tackar!

      Reply

    • Jonas Frii
      Aug 23, 2010 @ 10:50

      Tack för bilderna.

      Reply

    • Claes Redin
      Aug 23, 2010 @ 12:48

      Tack för fina bilder på Bla. Josephine, Luffe 4004.
      Är jättenöjda med en 5:e plats i klassen.
      Bilderna kommer väl till pass i vinter när vi planerar för 2011.
      Gunnar Ö/Claes

      Reply

    • Mollax
      Aug 23, 2010 @ 17:02

      Jag tippar på att fotografen är en flerskrovs seglare ;)

      Reply

      • Ulf Palm
        Aug 24, 2010 @ 08:56

        Rätt svar är NF.

        Anledningen till att det blev en del flerskovare är att de kom först helt enkelt. Plus att 1160 specifikt bad mig om bilder.

        Reply

  4. PS
    Aug 23, 2010 @ 07:58

    Räknar jag rätt till att det var 9?! st på Blur. Inte konstigt att deltagarantalet på kappseglingarna minskar. Det bör ju inte behövas fler än 5-6 st för själva seglandet.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 23, 2010 @ 08:10

      Vem var det som sa att “fat is fast” :-)

      9 är optimalt. Då får vi en fri taktiker som kan koncentrera sig på det.

      Men att bara segla båten runt banan kan man göra på två.

      Reply

      • F424
        Aug 23, 2010 @ 09:13

        Ryktet säger att BLUR setts singlehanded….:-)

        Reply

        • Patrik
          Aug 24, 2010 @ 22:07

          Då är jag också sur, för jag transporterar alltid båten själv… :-)

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 23, 2010 @ 09:26

        Haha… det är väl mest efter race där det har gått dåligt och ingen vill segla med den sure skepparen hem.

        Jag har planer på att prova på solo-segling och var på väg till One Star för något år sedan. Men i år har jag fått ihop ett bra gäng så då har vi prioriterat kappsegling med full besättning.

        Reply

      • PS
        Aug 23, 2010 @ 20:57

        Hur gör du i lätt vind? Plockar av några? Känns som det är mycket kg att släpa på.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 23, 2010 @ 21:19

        Ja, i lättare vind hade man säkert kunnat gå fortare med färre gubbar. Men det är ett bra team, så vi försöker köra alla race tillsammans. Det känns mest fair både mot besättning & konkurrenter.

        Göteborg Offshore var ju lätt undanvind och då gick vi fort. Störst skillnad gör det nog i 10-12 m/s undanvind då det går mycket fortare att köra på två än med fullt gäng… men då vill man ju ha gubbarna ombord när man skall kryssa :-)

        Reply

  5. Stefan Blom
    Aug 23, 2010 @ 08:07

    Intressant det med 15 minuter ner till tvåan och ytterligare 15 minuter ner till båt 41 och att det finns en stor blandning av alla de olika båttyper som du nämner (undantag flerskrov). Passningen till SRS gänget måste ju nu vara att det nu börjar fungera riktigt väl. Att en enstaka går och vinner med 15 minuter är ju förstås ej ok och kommer nog att justeras så att han vunnit med kanske 30 sek istället. Grattis till dem ändå.

    Men som sagt så tycker jag det är viktigare att lyfta fram just det att 40 olika båtar i olika storlekar samt med olika konstruktionsideer från olika startgrupper seglar in inom 15 minuter. Bra jobbar där SRS.

    // Stefan Blom

    Reply

    • Large
      Aug 23, 2010 @ 13:12

      Något liknande inträffade då “vindile” (en väldigt lång och väldigt smal Wasa) fullständigt krossade alla i en av SRS klasserna.

      SRS kommitén borde jobba med de “långa” båtarna i vinter

      Reply

      • Thomas Ottosson
        Aug 23, 2010 @ 14:10

        Problemet är väl bara att SRS-talet ska gälla i alla vindar. Jag kan ha fel, men jag inbillar mig att att årets vinnarbåt hade haft svårt att komma bland de hundra första om det blåst, säg, två sekundmeter.

        Jag kan ha fel, som sagt. Någon som vet hur den har placerat sig i lättvind?

        Reply

        • MiniMe
          Aug 23, 2010 @ 14:19

          …mellan 3-8 m/s på cirkelbana bör det vara…

          Reply

          • Thomas Ottosson
            Aug 23, 2010 @ 14:22

            Precis. Någon som tror att SP 75:an hade varit en kvart före andra båt om det blåst 3-8 m/s?

          • Stefan Blom
            Aug 23, 2010 @ 14:52

            Thomas,
            jag har funderat på detta och kom fram till att om det nu var så att denna långsmala pjäs hade sin absolut ultimata vind i lördags så borde ju liknande långsmala pjäser också vara nära sin ultimataste vind….icke sant?

            Men det som vi nu ser är en fullständig kross gentemot sina besläktade kusiner…då anser jag faktiskt att mätetalet e lite skevt…tyvärr så är min syn så idag. hjälp mej gärna att ändra synsätt med en bra och relavant terori….;-)

            Stefan Blom

          • Hannu
            Aug 23, 2010 @ 15:25

            Bland dom 25 första i totalen är det i alla fall 10st smala snabba båtar, om nu 606, 707, Neptunkryssare och Smaragd kan räknas som det.
            Det var nog väder för denna båttypen…..

        • o
          Aug 23, 2010 @ 14:28

          Jo, men det är ändå upprörande att den jäveln seglar bra, dessutom!

          Reply

          • Thomas Ottosson
            Aug 23, 2010 @ 15:20

            Det är möjligt att du har rätt, Stefan. Men hur många liknande båtar var egentligen med i lördags?

            För övrigt är det inte säkert att man går bra i hårdvind bara för att båten är lång och smal. Jag skulle säga att en modern sexa (som jag har lite erfarenhet av) seglar upp till runt 1,30 i riktigt lätt vind och kanske 1,12 i vindar över 10 m/s. SRS-talet ligger på 1,21, om jag inte minns fel.

            Ska man segla handikapprace får man nog vackert acceptera att tur med vädret är en faktor som man måste räkna med.

            Ibland gynnas “gammaldags” båtar, ibland “moderna” (http://www.blur.se/2010/05/30/pater-noster-race-2010).

    • JoNo
      Aug 23, 2010 @ 15:18

      Tråkigt att inte flerskrovsbåtarna räknas med i totalen trots att de också har SRS-tal. Är arrangörerna rädda för att en flerskrovsbåt ska vinna totalt?

      Reply

    • Stefan Blom
      Aug 23, 2010 @ 16:59

      Jag tror ingen förnekar att det var det långsmalas väderförhållanden för just Tjörn Runt banan, men det JAG menar är lite galet ar att båten som vinner är såpass mycket före alla andra långsmala imål, omräknat. Jag tar inte ifrån segraren segern utan tvärtom, grattis till ett bra genomfört race, men jag tror inte heller att besättningen på den segrande båten är “såpass” mycket vassare än övriga i långsmala båtar. Det resulterar i att jag hellre hade sett vinnarna vinna med tex 1,35 i SRS. Då hade inte denna tråd handlat om “felLYS” utan mer om att de seglade bra, för det gjorde de!

      Men återigen så hoppas jag innerligen att INTE kappseglarna på TR håller så ojämn nivå som segermarginalen påvisar…om så skulle vara fallet så är tror jag bestämt att svensk segling är något illa ute….

      Stefan Blom

      Reply

  6. Johan
    Aug 23, 2010 @ 11:41

    Så kul att se så många kunde segla genom Kyrkseund med spinnaker och gennaker. Det vred emot lagom till småbåtarna kom dit!

    Tycker SRS-tal är förbaskat kult att segla efter – Det borde jämna ut sig i det långa loppet i år var det inte vår båttypsönskevindar. För brant med fock. Usch!

    Reply

  7. David
    Aug 23, 2010 @ 13:30

    Kan det finnas bilder eller film från målet?
    Det vore kul att få ta del av då vår målgång nog var lite spektakulär.

    Båten det gäller är CB66 Racer SWE-68 Startnumret minns jag inte men det kan ha varit 709.

    Hälsningar

    David

    Reply

  8. Christian/Al Capone
    Aug 23, 2010 @ 13:39

    Først og fremst takk for all hjelp ifm vår første varv Tjørn Rundt. Det blev en flott seilas. Niklas gjorde en kanonjobb som kjentmann for oss.
    Vi funderade på rutevalget i timevis før start. Utanfor eller innanfor. Vi valgte utanfor, og jeg tror det var et OK valg fortfarande. We will never know..
    Vi kommer garantert tilbake neste år, med mål om å forbedre vår 6 pl debut! :-)

    Mange dyktiga seglare som har seilt TR mange ganger gjør det alltid bra, så skal det vara! Imponert over Teknova som hadde gassen i båtten hele vegen. Grattis!

    Reply

    • Bengt Falkenberg
      Aug 23, 2010 @ 22:04

      Tack Christian! Vi ses väl i Son på Lördag?Teknova är redan på plats.

      Reply

      • Christian / Al Cap
        Aug 24, 2010 @ 10:04

        Hei igjen Bengt! Jo da, vi er på plass i Son vi også. Trening onsdag og regatta lørdag.
        Blir bra!

        Vi sees.
        Happy Sailing, fart & høyde!

        Reply

  9. hans
    Aug 23, 2010 @ 15:18

    De långsmala båtarna har väl varit i topp många gånger. Här krävs nog en ordentlig översyn.
    Smaragderna har toppat Tjörn Runt i snart 40 år, oavsett vindstyrka nästan alltid i topp, H-båtar ofta, Neppare i sett varje gång, Drake i år i varje fall, Solingar, Starar, Wasa 55, IOD m.fl farliga. Seglande vattenlinjen är den klart viktigaste faktorn för båtfart. Planingsmöjligheter inträffar väldigt sällan för kölbåtar inomskärs. Smart av CB 66 an i så fall att gå ut.

    Reply

    • Erik J
      Aug 23, 2010 @ 19:42

      Hmmm. Så lenge det finns en jätteskillnad i resursser til utrustning, vil ALDRIG ett LYS/SRS-system vara i närleken av å utjämna, som HCP-system. “Vanlig dödliga” som måsste hissa sin +2 år gml. dacron har s.f. icke chans mot “the upper class” som har gardroben full av ny kevlar och dynema.
      Jag leste et uttalande far Harry Becker (i tråden) om han “ritade sina båtar för kryss”. Ja visst; men han slutade med det han oxå när supstugan inte dög för öl och sovsäck….;-). Och vad hende med hans konstruktioner då? Ju en gunghäst som t.ex. B27 *LOL*
      Varför tror ni at entyp, som t.ex. IOD till o med byter båtar mellan varje race i VM, gör så?
      Antagligen är det fördi man har fattat att det är mannskapet och inte båten som skal värderas i en seglats……..och inte heller resurrserna!
      “Kompromissbåtar” inredd som campingvagnar måsste sluta klaga; och framför allt sluta tro på at et LYS/SRS-system skall få epler och päron att smaka lika.
      Kom ihåg att alla kan segla slör, even med en gammal bukig rullgenoa; t.om. de gamla Vikingar var bra på det ;-), men kunsten och facinasionen at segla mot vinden, den tappar man när man frestas av dubblelkojor i akterlugaren(a).
      Det är egentlig glädjande att se Smaragd’er, IOD’er, IOI’a, H-båtar och icke minst SP 75’an seglar skarp kryss långs med Tjörn/Tjörnekalv i 10 m/sek, medan “kompromisserna” slår omkapp med Becker’s B27………..

      Självfallet “planar” inte riktiga båtar på skarp slör.
      La mej sitera Odd Børresen (norsk visesångare och CA-seglare):
      “Det er en ting jeg skal gjøre føre jeg dør,
      det er å elske min kone på dekket mens vi seiler slør……….”

      Bra hva?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 23, 2010 @ 19:59

        Kul att du tar just SP75 som exempel. Troligtvis den dyraste båten i klassen och med helt nytt segelställ dagen till ära. Sedan har de riktigt bra manskap och så klart segelkmakare ombord!

        Ja, de vet vad som krävs. Så du kanske inte skall “romantisera” deras insats bara för att båten ser klassisk ut ovan vattenlinjen?

        Och sedan är det ju så att en billigare “kompromissbåt inredd som campingvagn” faktiskt var snabbare runt Tjörn (First 40 Teknova). Men den är väl så ful att den inte räknas?

        Fortfarande all cred till Simon och hans gäng. Men det får vara nån måtta på generaliseringarna.

        Reply

        • Erik J
          Aug 23, 2010 @ 20:10

          Romantisera?????
          Visst va’ det nödvendig att nämna “Birgit”; hom vann ju.
          Jag tror f.ö. att du och andra med akterkabin är duktige seglare! Absolut!! Mitt poeng är det gis ingen möjlighet att jämnföra seglare på TR, GR, FS o.a.
          Les din egen blog. Collis t.ex. mäts bara mot andra Expresser, eller hur?
          Kul att du tycker jag är romantiker *LOL*
          Nåt skal man ju göra på slören……….

          Reply

  10. Jocke_R
    Aug 23, 2010 @ 18:37

    Finns det nån bild på vinnaren?

    Reply

  11. Jocke_R
    Aug 23, 2010 @ 18:45

    Jag antar att det är den som passerar revy 1.10 in i filmen. Sweet ;)

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 23, 2010 @ 19:43

    Enligt uppgift har de bara seglat tre race med båten :-)

    Två av dem var runt Tjörn, som är så nära SRS-cirkelbanan man kan komma? Förra året vann de sin klass med 8:19 och i år med 16:30 (personligen skulle jag tillskriva de nya Elvström-seglen det största delen av den förbättringen).

    Årets bana bestod grovt räknat av 57% av tiden på kryss, 7% halvvind, 20% slör, 16% läns. Ganska typisk rundbana?

    Vindstyrkemässigt hade vi 11.3 knop i snitt från start till Vinterholmarna, 15.6 därifrån till Tjörnekalv, 17.7 på utsidan till Kyrkesund, 14 till etappmålet och 18 knop på länsen in i mål. Snittet under den tid de var på banan var 15.2 knop.

    Alltså i stort sett inom de ramar som SRS-talet skall baseras på.

    Hade det blåst 10 m/s i snitt och varit mycket halvvindande utan spinnaker så hade det varit en sak. Men nu var 93% av banan kryss/slör/läns i 7.5 m/s. Då skall ingen båt kunna vinna med en kvart i den här konkurrensen.

    Reply

    • Erik J
      Aug 23, 2010 @ 20:01

      Ja men, just det Peter…..resursser, bl.a. Var i HCP-systemet hittar du det? Eller var det månne Ulrich C.?
      Nej då. “Gapet” är så stort att det antagligen är prov på att LYS/SRS bara är teori…..som aldrig kann bevisas…….
      Du kann komma med hur många %’er som helst. Om det varit 95% genacker-före och du mycket möjlig hadde tatt seger’n (utan tjuv); hur hadde denna debatten varit då da?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 23, 2010 @ 20:12

      Du Erik, på undanvind har vi inte större chans än på kryss. På förra årets slutetapp från Björholmen in i mål seglade SP75 18% snabbare än vad vi gjorde. Där hjälper inga gennakers :-)

      Reply

      • Erik J
        Aug 23, 2010 @ 20:16

        Vilka tjejer hadde ni ombord då da? *LOL*

        Reply

      • Erik J
        Aug 23, 2010 @ 20:31

        Peter! Jag har en idé,,,,,,,som han sa, han i Olssonbanden…….
        Komm, segla kryss/lens på torsdagar i Stenungsund. Här finns +- 25 båtar av “alla” klasser. Borde vara 50/50, eller hur?

        Reply

    • Joakim
      Aug 24, 2010 @ 09:29

      57% (av tiden) på kryss är inte alls typisk rundbana. Rundbana har i teori bara 25% av distans på kryss. Hur mycket tid tar 25% av distans beror på båt och vindhastigehet. För en 33 fotare är det mellan 30% (6 kn) och 36% (20 kn) enligt VPP.

      Reply

  13. Erik J
    Aug 23, 2010 @ 20:25

    Ve4stanvind….:
    “Han kom som främling till en ö,
    en ö vid Norde Strömmar,
    där minnet av en skärgårdsmö
    som skymtat i hans drömmar
    drog honom till en trädgårdsgrind-
    i samma blida västanvind
    som han sett smeka hennes hår
    när hon var sjutton år.” Ewert Thaube.

    F.ö. No comment

    Reply

  14. Bertil Engdahl
    Aug 23, 2010 @ 21:07

    Hej Peter.
    När du seglade Bohusracet så hejade en K 6:a på dig utanför Otterön i norra Bohuslän. Det var jag som seglade Grebbestadsregattan. Då kryssade/länsade vi två gånger mellan Dannholmspricken och Stångskär i skvalpig sjö och strömt vatten. Den gången slog mina klubbkamrater i Express, Ballad mig rejält. På våra tisdagsseglingar som går inomskärs på platt vatten, seglar K 6:orna oftast från de modernare båtarna varken det blåser mycket eller lite. Ofta får vi då pikar om låga SRS-tal på gammaldags pensionärsbåtar. Men kan det helt enkelt inte vara så att varje båttyp har sina idealförhållanden? Jag har kappseglat ekor, 606, Folkbåt, Banner 28 i 50 år och har i alla fall den känslan.
    Det jag vill ha sagt med detta är att vi skall vara försiktiga med att uttala oss om
    SP 75:an förrän vi sett den segla TR i lätta vindar.
    Jag tror att Thomas Ottosson har en poäng i sitt resonemang.
    Dessutom skall vi vara medvetna om att det finns många skickliga seglar som vi inte ser i de stora sammanhangen. Rorsmännen på årets och fjolårets TR-vinnare har båda två kappseglat i lite anonyma klasser sedan 1960-talet. Båda två är mycket seriösa med segeluppsättningar och utrustning. Erfarna och seriösa seglare som hamnar i idealförhållanden – då kan det bli så här.
    Men det stora med TR i år är väl hur Collberg kunde slå hela Expressgänget med minuter?
    Bertil

    Reply

    • Hannu
      Aug 23, 2010 @ 21:31

      När den andra Expressen passerade klädesholmen var det redan stor skillnad i tid mot Collberg, han verkar ha tagit en stor del av ledningen i kryssen ner mot åstol.

      Reply

      • Tollstoj
        Aug 24, 2010 @ 01:09

        Collberg med besättning har helt “outstanding boat handling”
        Vid Klädesholmen åkte spinnarn upp direkt. brant men behärskat ingen båt framför hade ballongen uppe när dom satte sin.
        Där ökade dom sitt försprång änn mer

        Reply

      • Fredriksson
        Aug 24, 2010 @ 09:44

        Collberg var 4 min 11 sek före Idmyr efter kryssen till Kårevik, 7 min 35 sek vid Björholmen och 7 min 38 sek före i mål.

        Reply

    • Erik J
      Aug 23, 2010 @ 21:35

      Peter är ju inte romantiker, när han skyller mej (och månne dej, Bertil) för att vara det………
      Vad romantiker betyder i Peter’s värld, kann man ju i.a.f,. undra…….

      Jag tror, att Peter ikke är romantiker; av den enkla grunn att han aldrig seglat ekor , K6’or, Folkbåtar o.a. “romantiskt”….;-)
      Faktum är, att det är ni; med high tech; som gör det svårt att segla LYS/SRS.
      Bertil o jag vet; utan att “romantisera” att ingen kann segla för utan vind; några seglar i lättvind, och några seglar i %’er hit o dit……….

      Reply

      • Sven Andersson
        Aug 23, 2010 @ 22:48

        Erik – du är väl inte allvarlig när du säger att high-tech har förstört LYS/SRS?

        LYS/SRS har väl förstört sig själv genom att inte hålla regelverket och LYS talen uppdaterade i takt med att utvecklingen går framåt.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 23, 2010 @ 21:48

      Det är bara att slå upp i ordlistan Erik – “ge en förskönad eller idealiserad bild”.

      Det verkar vara en vanlig åkomma i dina trakter, där folk gärna sitter på klipporna och drömmer om svunna tider när 1000 Folbåtar seglade runt Tjörn :-)

      Reply

      • Erik J
        Aug 23, 2010 @ 22:03

        Opsan……. nu börjar du visa ditt sanna jag, eller?????
        “I mina trakter” sitter man på klipporna och drömmer……..
        Sorry Peter. Du är säkert bra på ettor och nollor; som den dataingeniör du är, du är säkert en bra seglare:…….men du är varken romantiker eller historiker värkar det som………
        Jag tror helt enkelt att du inte är gammal nog till at fatta vad segling egentligen är…………….
        “I mina trakter”; som du antagligen inte vet var är; tycks du tro at “vanlig åkomma” är att siita på klipporna och tycka………..buuuuu!

        Du visade ditt sanna jag nu; månne? Kom f*n inte här; even på din egen blog; och tyck at Tjörbur i all tid har “suttit på klipporna”…..

        Tom för argument kann even Peter(den store?) plumpa i pluret…….

        Reply

  15. Peter Gustafsson
    Aug 23, 2010 @ 21:31

    Spännande och intensiv kamp mellan
    GKSS matchracing-båtar på Tjörn Runt

    Magnus Holmberg var sjuk och ersattes av Patrik Hedenstedt, GKSS Event AB/Match Race center. Båtarna startade i 3:e startgruppen. Linda Rahm, Jenny Axhede och Patrik Hedenstedt valde att starta längst vid styrbordsmärket. Linda Rahm körde en stenhård grosshandlarstart och flyttade sig inte en centemeter för båtarna i lä. Torvar Mirsky valde att starta på läsidan och ledde i första interna mötet. Alla fyra valde olika vägar första delen av kryssen, men efter Tjörn bron och upp hela första kryssen var det mycket jämnt och alla jobbade på att hitta rätt bland strömmar och vindvrid.

    Jenny Axhede seglade mycket bra och ledde större delen av kryssen. I slutet av kryssen möttes Jenny Axhede och Torvar Mirsky i en slagduell och Torvar Mirsky lyckades få en fördelaktig position inför undanvinden som dom höll hela vägen in i mål. Patrik Hedenstedt och Linda tampades hela varvet runt ön. Patrik Hedenstedt med besättning missade sista gippen och Linda Rahm fick den interna tredje platsen med endast 6 sekunder till Patrik Hedenstedt.

    Resultat:

    Torvar Mirsky 12
    Jenny Axhede 20
    Linda Rahm 44
    Patrik Hedenstedt 45

    Reply

    • Erik J
      Aug 23, 2010 @ 21:38

      Det var ju roligt, Peter :-)
      Inga kjafs alls….!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 23, 2010 @ 21:50

      Det hade varit ännu roligare om GKSS hade orkat notera att klubbens seglare tog hem tre klassegrar plus totalen…
      Såg att man hade noterat det i en separat nyhet. Sorry.

      Reply

  16. O
    Aug 23, 2010 @ 22:00

    Jo, det hade kanske varit roligare. Men det hamnade liksom lite i skymundan av ditt smågnäll om srs-talet på den långe vite.

    Reply

    • Erik J
      Aug 23, 2010 @ 22:12

      *LOL*

      Reply

    • olla
      Aug 23, 2010 @ 23:29

      Jag tycker Peter gör hel rätt att med sin blogg ta fram rena fel i mätbreven så att felen justeras till nästa år. Alla fattar ju att SRS har bommat ordentligt. Det är bra att Peter tar upp det hela till ytan så att det kan bli riktigt/bättre nästa år. Med tanke på den tid det tar att få ut SRS breven så borde de i flera fall varit mycket bättre genomarbetade. På en segling som årets Tjörn Runt där det var så jämna förhållanden och tät mellan alla övriga båtar, så är det anmärkningsvärt att en båt vinner med nästan 17 minuter. Alla viskar om det men Peter vågar säga vad alla tänker. Undantaget några få som tror att man blir bäst genom att man har en skärgårdskryssare.
      Stå på dig Peter, detta är ännu en bra insats du gör för Svensk breddsegling!
      Det som är synd är att segrarna får sin prestation nervärderad. Det är ju inte deras fel att det blivit så här, utan de som bestämmer SRS-breven! Det är mycket möjligt att det var en rättvis seger men knappast med 17 min.
      Det är även viktigt att den båt som fått samma SRS tal som sin 450 kg tyngre
      systerbåt blir ifråga satt. Kan alla som vill lätta sina båtar 450kg utan höjt SRS-tal, och anses det att 450 kg inte betyder något? Utan Peters jobb för en fungerande breddsegling i Sverige så hade det antagligen funnits många fler otroliga SRS brev.

      Reply

      • Ingvar Hellsing
        Aug 24, 2010 @ 00:33

        Instämmer i det mesta du skriver. Dock tror jag ingen inbillar sig att man är bäst bara för att man har en skärgårdskryssare… ;-) Moderna skärgårdskryssare är långa, slanka med hyfsat mycket bly i kölen och förhållandevis stor våt yta. Lägg därtill ett mycket blygsamt segelplan. En gång för länge sedan utmärktes de här båtarna av sina exeptionellt höga och smala riggar som smög fram bakom skären och fångade vinden. Idag har normalstora skärgårdskryssare ofta de lägsta masterna i varenda hamn. I lätta vindar är det snarast så att man redan från början vet att man tillhör de “sämsta”. Drar det på över 10 m/s och däröver har man chansen att vara med i leken – om alla andra förutsättningar är optimala. Seglar man mot andra skärgårdskryssare ute i Europa eller i Norden spelar det här naturligtvis mindre roll. Men när det kommer till LYS/SRS framträder båttypens register som extremt ojämnt och svårbedömt. Därmed inte på något sätt sagt att båten som vann i år seglade med korrekt SRS-tal. Det får andra som är klokare än jag bedöma och nagelfara.

        Reply

        • Sven Andersson
          Aug 24, 2010 @ 01:27

          Tycker det är intressant att skärgårdskryssare tas upp som exempel. En “båttyp” som i princip ges samma LYS för alla inom respektive klass oavsett hur båtarna är konstruerade.

          Detta är inget som händer för andra båttyper/konstruktionsklasser. Ta t.ex. Mini 6.50. Här ges alla båtar ett eget, individuellt LYS-tal. Så även för 1/2-ton, 1/4-ton etc etc.

          Varför behandlas inte skärgårdskryssare på samma sätt som övriga konstruktionsklasser?

          Reply

          • Ingvar Hellsing
            Aug 24, 2010 @ 02:09

            De skäl du nämner kan mycket väl ha legat bakom ändringen från och med i år som puttade ut regelbåtarna ur SRS-tabellen. För skärgårdskryssarna handlar det främst om Sk 30 och A22. De mest aktiva klasserna bland regelbåtarna. De flesta andra M25, 30 etc är ju entypsbåtar. Nu har ju Svenska Skärgårdskryssareförbundet förhandlat fram en mofifiering, innebärande att båtar med ett giltigt klassbrev får behålla sitt traditionella SRS-tal. Det här rycker ju förstås inte bort grunden för frågeställningen. Olika konstruktioner – samma mätetal!!?? Möjligen kan svaret finnas i omfattande historik och statistik sedan decennier tillbaka från de kappseglingsbanor där båtarna deltagit. Här är det ju frågan om en båttyp som hängt med långt innan LYS ens föddes. Sedan är det också ett faktum att skärgårdskryssareregeln är snäv och innehåller tämligen stränga begränsningar. Dessutom har det genom åren visat sig att i princip vilken konstruktion som helst har kunnat vinna när man seglat mot varandra. Gammal eller ny – alla har tagit SM-tecken etc på banorna. En del aningen vassare i lättvind, andra i hårdvind. De flesta jämna i mellanvind. Dvs, förbluffande små skillnader. Skulle tro att också detta är invägt i de nya reglerna för SRS-tal. Å andra sidan – det finns skärgårdskryssare med SRS-brev. Men här kan ju inom snar framtid uppstå delikata dilemman för SRS-kommittén. Ska t ex en A22:a med giltigt klassbrev och SRS-tal 1,17 få ett annat SRS om man ansöker om SRS-brev? Skulle nog ställa till litet huvudbry. Hursomhelst. Det är ju inte helt omöjligt att de här reglerna kommer att ändras i framtiden. Men det här är i stort vad som gäller just nu.

  17. Rune
    Aug 23, 2010 @ 22:45

    På bilden nedan ser vi SP 75:an (bra seglat och stort grattis!!) och Manix2 (grattis till en fin 3:e plats i klassen). Den ena båten seglar på 1,30 och den andra på 1,35. Båda båtarna är fantastiskt fina och representerar två olika skolor/tider inom design av segelbåtar, inget konstigt med det, men är det inte så att diskussionen lite grann handlar om vattenlinjelängd jämfört med SRS tal?

    http://palm.thruhere.net/tjornrunt2010/large/IMG_2722.JPG

    Reply

  18. Svenne
    Aug 24, 2010 @ 08:50

    Lite mer ved på brasan !
    SRS mätbrev för SK95:or, jag tror en av dem är en äkta 95:a (La Morena).
    Brittmarie är definitivt ingen 95:a men seglar under den betäckningen.
    Läs deras mätbrev och njut (de som inte seglar på Ostkusten).

    http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=1497
    http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=1496
    http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=1737

    Troligen anledningen till att SP75:ans lys hamnade på 1.30…

    mvh Svenne

    Reply

  19. Svenne
    Aug 24, 2010 @ 08:52

    Jag tycker inte vi ska ondgöra oss över SRS komitten, jag tycker de gör ett bra jobb (trots en och ana miss).
    Dessutom mycket bra att de publicerar mätbreven.

    mvh Svenne

    Reply

  20. Hasse B
    Aug 24, 2010 @ 09:13

    Det räcker med bara en liten inblick bakom kulisserna vad gäller SRS för att förstå att det är en haltande och långt ifrån rättvis regel. Det var samma med ORC, ibland häpnar man hur det går till.
    Å andra sidan så när en regel utvecklas för att täppa till luckor så hittar designers, segelmakare och andra mängder av “kreativa” lösningar för att vinna fördelar. Sakta men säkert går regeln sin egen död till mötes, som IOR, IMS/ORC. Nu är det IRC som gäller, och den verkar bra då den inte straffar styvare båtar på det absurda sätt som IMS gör(vilket inte var tänkt från början). Vi får se hur länge IRC håller innan den konstruerats sönder.
    Tycker att Peter G är helt rätt ute med sina synpunkter, men om SRS blir för avancerad har vi också tappat mycket av den enkla regel den är idag. Tycker att man inte behöver vara Einstein för att förstå att Birgit har, även om den seglas väl, ett för fördelaktigt mätetal. En bra grej med SRS är ju att den grundar sig i viss mån på resultat. Då är väl bara att inse “Oj, det här var lite för bra och justera till kommande säsong?”

    Reply

  21. Erik Barkefors
    Aug 24, 2010 @ 13:07

    Tycker att LYS/SRS, eller något liknande och enkelt, behövs för för klubb- och breddseglingar. Det fungerar hyfsat men givetvis finns det alltid luckor, missar, bogar eller genvägar som kan spräcka det. Om arrangörerna rapporterar in alla resultat och om SRS-kommitteen får lite mer resurser och frivilliga så finns det chans att täppa till hålen lite snabbare. Varför inte uppdatera även under säsong. Det var Lasse Norlins avsikt när han skapade LYS.
    LYS bygger mycket riktigt på “rundbana” där en LYS 1,00-båt (då Allegro 27) har 5 knop i snitt på varvet i medelvind. Om arrangörerna gör rundbanor och tänker på att lägga rundningar så att alla båtar seglar samma bana så blir också jämförelser mer rättvisa.

    Reply

  22. Johan L
    Aug 24, 2010 @ 19:02

    SRS är ett strålande system – även om det verkar som börjar krångla till det för mycket.

    Kan tycka att det bästa är att man håller sig borta från att trixa med båtarna, ta bort genua osv. Konstruktören har gjort båten och SRS-talet ska sättas efter detta och så inga ändringar…. Vill man segla utan spinnaker och genua. Ja då kostar det! Inga ändringar på tex rigg,kölar osv om inte konstruktören har konstruerat en sådan typ.

    Det hade varit en rolig idé med Shorhand SRS-tal, men hur många tävlingar lämnar in resultaten. För alla båtar är ju inte lika känsliga med färre gubbar. Det tror jag blir för svårt, men det vore väl helt okej med en totallista för shorthand båtar – dock inte som en egen klass. Då börjar man talla på alla klasser och så blir det typ ett race med 500 båtar och 90 klasser!
    Tänk att segla shorthand och bli med en X-gubbe! Om jag förstod Jan Nilsson på STSS-webb-tv så kan man bli med X-gubbar bara så där plötsligt i starten, hur det nu går till! :)

    Reply

  23. Per D
    Aug 25, 2010 @ 09:37

    Det finns många anonyma väldigt duktiga seglare. Kan Collberg vinna expressklassen med 7 min före Idmyr så är det väl inte helt otänkbart att en udda båt med bra besättning och som får segla i sin idealvind vinner med 15 min. Som sagt i lättvind hade årets vinnare troligen inte haft en suck. Har för mig att det var samma diskussion 2009 då Arne Goksöyr vann. Tråkigt att dessa seglare får sin prestation nedvärderd i detta forum. 10 av de 20 bästa båtarna är moderna båtar trots att merparten av alla startande är gamla konstruktioner. Visst satsar många av de nya båtarna hårt, men det finns definitivt väldigt många duktiga seglare som inte seglar moderna båtar.

    Stort grattis till Simon med sin besättning!

    Reply

    • Stefan Blom
      Aug 25, 2010 @ 11:09

      Jojo, jag förstår hur du ser på detta men om man ser till hur SRS (LYS) är konstruerat så skall detta flytande system hantera dessa tidsdifferanser i toppskicktet. Därav min åsikt att årets vinnare har på tok för lågt SRS tal.

      Du nämner att Collis är när 8 minuter för nästa Express men skillnaden är att Collis INTE vann totalt med 8 minuter. Att han inte gjorde detta beror på att SRS talet har justerats upp under årens lopp där Collis med besättning förmodligen är den största faktorn till detta. Vi brukar, eller jag brukar använda ordet “sönderseglad” för de båttyper där extremt duktiga seglare seglat så att SRS talet under åren åkt upp mycket. H-båt är en annan båt som en generellt bra besättning har mycket svårt att komma bra i toppen med, Mats Johansson med gast har på senare år skickat upp Starbåten, Johan Söderberg samt Collis har förmodligen skickat upp Cumelusen.

      Förtsa LYStalet på Expressen var väl 1,07-1,08, med tiden har små utvecklingssteg skett i betydligt större omfattning än på andra båtmodeller (många seglare har hjälpt till i Expressklassen) och det innebär ju att båtmodellen också generellt blir snabbare gentemot den stora mängden. Inte så konstigt att då SRS/LYS justeras som det är utformat att göra.

      CB66 är en annan båttyp som kan användas i exemplet ovan, här har man gång på gång hamnat sist i SRS seglingarna. Man hade från början ett LYS på 1,21 men är nu nere på 1,16. Iår seglades an CB66 av en toppbesättning i klassen och lyckades att använda väderfårhållanderna perfekt (i ett förhållande som passade CB66 mycket bra) till att segla in på en 5:e plats totalt….men det anmärkningsvärda var att de var 9 min före nästa CB66. Men de var INTE 9 minuter före 2:an totalt.

      Jag hoppas du förstår att jag inte TAR totalsegern samt startgruppssegern ifrån dem men om de hade gjort det med ett SRS tal som innebar sekunderstrid till tvåan så skulle det “göttat” mej mer ;-)

      Mvh Stefan Blom

      Reply

  24. MA
    Aug 25, 2010 @ 09:51

    Det här är som melodifestivalen :-) Fel båt/låt vann…
    De som tar detta jippo på så stort allvar att de närmast gör sig till ovänner med alla i sin omgivning tror jag är en av orsakerna till att Tjörn Runt tappar i antalet startande båtar! Det finns ju “orättviser” i entypskappsegling, någon har ett nytt ställ och seglar med proffs och segelmakare, så vad är nytt och annorlunda med TR? Läste någon kommentar; “Troligtvis den dyraste båten i klassen och med helt nytt segelställ dagen till ära. Sedan har de riktigt bra manskap och så klart segelkmakare ombord!” och senare tar man upp Teknova som ett annat exempel på en modernare båt, dock utan kommentar om segelmakare och bra besättning!

    Jag tror alltså att det här “tjabblet” och “surt sa räven – kommentarer” är en bidragande orsak till att fler och fler tröttnar. Förr i tiden, när det var över tusen båtar så var det familjefesten, grabb och tjejgängen som inte tog det så seriöst som gällde! Då var det bra drag på land både före och efter.

    Se Tjörn Runt för vad det är, en jippotävling som skall vara skoj att segla!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 25, 2010 @ 10:08

      Jag har svårt att se att relevanta diskussioner om båtars prestanda är det som har gjort att Tjörn Runt tappar? Och en stor del av vitsen med det här forumet är just att alla kan vara med i bryggsnacket – även när det blir lite svårare frågor. Och alla behöver inte vara överens hela tiden – trots att vi bor i Sverige…

      Jag får ganska mycket mail från folk som har börjat kappsegla (igen) just för att det finns ett äkta engegemang och att vi inte avfärdar halva seglingssporten som “turister i husvagnar”.

      Största tappet hade man 2005 då man gick från 776 startande till 558, och det var innan vi kunde debattera sådana här frågor på blur.se. Så där har jag svårt att ta åt mig äran :-)

      Sedan har du en viktig poäng i att 80% av deltagarna struntar i vem som vinner (eller varför) utan seglar Tjörn Runt för att ha skoj. Och det är väl det som StSS behöver fundera på.

      Reply

      • MA
        Aug 25, 2010 @ 10:31

        Jag seglade mitt första TR för 35 år sedan, redan vid mål började gubbarna svida om till festen (man bodde i båtarna då), en och annan stänkare slank ned, vill inte säg att det var bättre, men det var roligare. Den seriösa kappseglingen skedde på banor i entypsklasser.
        Handikappsystem kommer aldrig bli rättvist, ni får helt enkelt acceptera att det då och då blir oväntade vinnare, vill man ha rättvisa där det nite är snack om vem som egentligen är den bästa seglaren, segla entyp :-)

        Reply

        • X
          Aug 25, 2010 @ 10:34

          Bingo!

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 25, 2010 @ 10:47

          Skönt att den kommentaren kom MA :-)

          Största snackisen efter Express SM handlade just om hur olika båtarna var och att man nog borde revidera entypsregeln? kanske till och med såga i de nyaste båtarna för att mjuka till dem… Och är det inte gnäll på dyra proffs, meckade båtar och extravaganta charterresor för ryssar när Drakarna gör upp?

          Är inte för- och eftersnacket en naturlig, och ganska kul, del i alla sport.

          Oavsett om det är fyra kostrar som seglar runt en ö eller om Zlatan blir bänkad i Barca.

          Reply

          • X
            Aug 25, 2010 @ 10:59

            Där finns kanske klasser som är bättre exempel på entyp än de du tar upp Peter. Draken är ju ganska förstörd av stora pengar kan tyckas och Expressen tyvärr av för dåligt uppstyrda produktionsregler under lång tid. Det finns dock många klasser där båtarna är så jämlika det bara går att få dem. Att man köper in kunskap genom besättningar står alla fritt att göra och känns renhårigare än att diskutera LYS/SRS efter genomfört race. Trots allt kan du finna inköpta besättningar och olika bra båtar i LYS/SRS också. I entypsklass slipper man i allafall att räkna om resultaten efteråt och en orättvis parameter faller bort.

          • David J
            Aug 25, 2010 @ 11:30

            Hmm Jag håller med Peter att halva grejen är snacket efteråt.
            Intressant diskution men för att få lite perspektiv tar vi något helt annat och jämför inom motorsporten tex. där har du F1 som också har sina regler. Man får hitta på det mesta inom reglen hittar man en lucka så tar man den (det kallas en fördel).
            Det som många regagerar på är en evolution. Inom Entyp eller Handikap segling så är det så att vist ska vi ha regler men om vi skulle ha exakt samma båtar så blir det ingen utveckling och ingen evolution heller för den delen oavsett om vi Kör Entyp eller Handikap.
            Jag är för bra Entyps regler som ger möjligheter för evolution.
            Jag är också för starka Handikap organisationer som måster agera snabbt när det sker evolutioner så att det inte blir destruktivt.
            Båtar med för lågt lys och för högt lys kommer vi alltid ha det som är viktigt är en organisation som agerar så att dessa båtar inte förblir med s.k. “för lågt lys” eller “för högt lys”.
            Jag ska förklara vad jag menar med destruktivt ta exemplet IMS håller det på att falla samman. Hmm det finns många orsaker, men en är att vi har haft båtar med balsa kölar mm… det är en destruktivt evolution.
            I Lys har det varit båtar med “för lågt lys” och skapar denna diskutions tråd.
            F1 så har det funnits fläktar, mega-turbo agg, vinngar, mm det är också evolution men kanske inte rätt väg.
            Vad jag försöker komma fram till med detta långa inlägg är att vi får nog leva med avarter och sedan agera så att de införlivas eller motverkas i klass/handikap -reglerna. Och det är ju resp klass/handikap -regel ägare som äger den fråga.

          • Thomas Ottosson
            Aug 25, 2010 @ 11:39

            Jag var själv med på Express–SM och uppsnappade förstås den där “snackisen”. Men jag tror inte man ska göra saken större än den är. För det första handlar det, vad jag vet, om en enda båt och för det andra är jag övertygad om att klassförbundet kommer att kunna lösa frågan.

            Dessutom bör det tilläggas att samtliga båtar på prispallen i årets SM faktiskt är byggda i början av 80-talet.

          • Johan O
            Aug 26, 2010 @ 09:09

            Största Snackisen är att överdriva.

            Expressen är en av få klasser där nyproduktionen lyckats.
            Nya och gamla båtar konkurrerar på lika villkor.

            Som Thomas skrev så var de 3 första båtarna -79:or.
            Klassregeln fungerar.

            //Johan

    • X
      Aug 25, 2010 @ 10:21

      Helt rätt resonerat MA. Alldeles för stort allvar med i bilden där chansartade parametrar typ; olika starttider, SRS/LYS (som aldrig kan bli rättvist – segla entyp på krysslänsbana i så fall) olika vind/strömförhållanden beroende på startgrupp. Helt klart har den som vinner gjort bra ifrån sig men troligtvis är det någon annan som seglat bättre. Det får vi aldrig veta!

      Jag tror att tuffaste gruppen var startklass 15 i år: Hårdast genomsnittsvind och tvåfaldig OS medaljör, Jesper Bank, som vinnare i en nykonstruerad båt: “Hallberg-Rassy 372 won her class in Tjörn Runt 2010” :-))
      http://www.hallberg-rassy.com/news.shtml#Solo128

      Vissa tar det seriöst andra garvar men vi kan ju inte vara avundsjuka o bli ovänner över en kul segling!

      Reply

      • mm
        Aug 25, 2010 @ 11:04

        Jesper är trefaldg OS medaljör. 1 brons, 2 guld

        Reply

        • X
          Aug 25, 2010 @ 11:06

          Rätt! Jag missade ett “Guld” Lätt gjort med såna meriter! :-)

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 25, 2010 @ 11:22

          Dessutom vann han klassen med 1 timme och 27 minuter :-)

          Jag tyckte att Jesper skulle ta sin egen Faurby 396 och vara med på GOR och TR för att få revansch från Kerteminde. Båten är ju på Orust nu, så det var synd att vi inte fick se den runt Tjörn.

          Reply

  25. Peter Gustafsson
    Aug 25, 2010 @ 11:15

    Man skulle kunna tänka sig streck i debatten? Jag tror alla ha fått fram sin poäng…

    Det hade däremot varit kul att få lite rapporter kring hur de nya båtar som var med upplevdes. Jag tänker framförallt på Elan 350, som ju ser hur cool ut som helst, och HP1030 som ju seglades av ett proffsgäng i år. Anna eller Lena kanske vill kommentera Aspect 40?

    Reply

    • Patrick L
      Aug 25, 2010 @ 19:23

      Jag styrde på Elan 350:an och måste först säga att det var otroligt kul att få vara med om mitt första Tjörn Runt! Kul bana, krävande och rolig segling mot duktiga seglare, mycket publik ute på klipporna och bra kalas på kvällen. Härligt!

      Jag upplevde Elan 350:an som lättseglad och hon gick överraskande bra på kryssen mot båtar med mer traditionell skrovform som First 35, X-35 m.fl. Jag tycker inte att vi hade sämre fart än konkurrenterna i dessa båtar. Däremot seglade vi en helt ny båt och vi hade inte heller seglat tillsammans förut utan bara mot varandra. Vi har därmed en bit kvar innan vi kan klämma ur 100% fart ur båten. Inget konstigt med det och det gör det svårt att prata vare sig om seglad tid eller SRS-tal i absoluta tal.

      Vi startade väl på översta 1/3 av linjen. Vi var lite tidiga i starten, men hade bra kontroll – tills 11:an som var framför i lovart dök ned framför nosen på oss för att inte tjuvstarta. Hellre än att riskera skador släppte jag förbi honom, men det är trist när folk gör den typen av chansningar med 40 heta båtar på linjen. Vi hade rätt dålig fart på skottet men fick upp farten ganska snabbt och fick segla hyfsat fritt då vi inledningsvis seglade högre och fortare än 11:an.

      Vi tyckte att vi fick en bra linje ut under bron, vi gick högre än de längre ut i fjorden och tyckte att det såg rätt så bra ut till en början. Men att vi saknade en strateg med lokalkännedom visade sig när vi började komma i ofas med skiften och tappade ganska mycket på båtar som lade sina slag annorlunda. Jag tror också att jag körde lite för lågt och fort. Jag höll 7,1-7,2 på kryssen men det är nog för snabbt – Elan 350 har infuckers och vi skulle nog ha kunnat ta ett par grader till i höjd för max VMG. Men som ny i båten håller man ju hellre rulle än riskerar att stanna.

      Sedan får jag delvis ta på mig att jag inte lyckades hålla farten uppe ordentligt när vi kom ned mot Dyrön och sjön började bygga lite mer. Jag blev lite stressad i ett SB/BB möte, men vi var klart före och hade nog kunnat köra lite hårdare där. Samtidigt är man ju ännu mer rädd om båten både när det inte är ens egen och när man är BB. Så det blev lite defensivt och ofokuserat samtidigt som vind och vågor ökade och farten minskade. Nu hamnade vi i mycket täckta lägen och körde större delen av kryssen ner förbi Åstol i skitvind med loggen omkring 6,5-6,6. Hade lite svårt både att växla om trimmet och ta oss ur skiten (inte så lätt med så mycket båtar, dock). Här tappade vi på flera båtar och det är helt klart att mer rutin i båten hade gjort stor skillnad.

      Efter Åstol blev det mycket diskussioner ombord kring vägvalet. Vi hade diskuterat och närmast bestämt före racet att gå utanför Härön eftersom vi har gennaker och misstänkte att det kunde bli för platt alternativt trångt i Kyrkesund. Men eftersom alla vi såg, även gennakerbåtarna, gick ned i Kyrkesund och fick en kanonslör ändrade vi oss på den punkten och hängde med. Jag vet inte om det var rätt beslut, men vi fick i alla fall en underbar slör. 14,5 knop fick vi på loggen och det var breda leenden hos alla ombord och vi körde ikapp och förbi flera konkurrenter. I Kyrkesund körde vi dock alldeles för defensivt, jag skulle förmodligen ha bevakat lovart hårdare, för vi kom in bra i sundet och hade en bra chans att göra det. Lite orolig att vinden skulle vara svagare upp mot lovart så höll jag istället ned lite mot mitten och fick då bl.a HP 1030 Earl Grey i lovart där de täckte oss effektivt, liksom First 35 med spinnaker. Vi blev omkörda, men kom helskinnade ur sundet och kunde segla fria ned mot Björholmen medan de andra hade en luffningsduell på väg ut. Vi hämtade in några båtlängder och hamnade jämsides ned mot Björholmen. En envis konkurrent i lovart höll inte undan trots att vi påtalade detta ett flertal gånger. Han hävdade istället att han “snart” måste ge plats för land själv “så det är bara att falla”. Så byggde han fin egen lucka att segla fritt i och fortsatte täcka oss. Jag orkade inte trycka upp honom fast med facit i hand borde jag kanske ha gjort det.

      På länsen hade jag lite svårt att hitta rätt vinklar. HP1030 upplevde vi körde väldigt brant och aggressivt, men de vann nog lite på detta och drog ifrån något från jämsidesläget före Björholmen. Vi hade istället en match med First 35 Elusive som broachade och blev liggande ett tag. Vi behövde också gippa och lyckades broacha i en by på i stort sett samma ställe och blev också liggande en liten stund. Odramatiskt men långsamt. Efter att vi båda hade broachat fick vi en bra match på slutet som First 35:an Elusive tog hem med 1 sekund på mållinjen. Grattis!

      Ett väldigt kul race var det som sagt. Det fanns en hel del tid att hämta in på både fart och vägval sett över hela racet och det är därmed alldeles för tidigt att börja ifrågasätta SRS-talet. I stort är jag nöjd med seglingen efter förutsättningarna och tid i båten (ingen). Elan 350 kryssar betydligt bättre än sitt rykte men är ändå som roligast när man får släppa i skoten och gärna hissa på gennakern. Den är lättkontrollerad, snabb, rymlig och kul. En lyckad cruiser/racer helt enkelt.

      Reply

  26. Janne E.
    Aug 25, 2010 @ 12:31

    Tja, vad ska man säga… Båtarna är ju skittuffa, vi fajtades med Elanen och HP:n runt Tjörn…
    Kollade in seglad tid och jämförde med en 24 år gammal X99…
    Aspect 40 4:10:11
    Elan 350 4:29:18
    HP1030 4:27:37
    X99 4:23:40

    Reply

    • Patrick L
      Aug 25, 2010 @ 19:40

      Ja vi var grymt impade av er fina segling! Stort grattis från alla oss på Elan 350:n!

      Reply

      • Sam V
        Aug 25, 2010 @ 21:36

        Man kan alltid lita på att Stino levererar.

        Reply

        • F424
          Aug 26, 2010 @ 09:23

          När dom inte prioriterar andra event istället för (Bohus-) race ja. Trots tidernas längsta kryss/länsbana och fri pilsner efter målgång…;-)

          Reply

          • Janne E.
            Aug 26, 2010 @ 09:27

            Om inte jag minns fel så drog du väl tillbaka “bjudölen” så fort vi anmält oss?!
            =)

          • F424
            Aug 26, 2010 @ 09:29

            Försök inte! Erbjudandet kvarstår till 2011 :-) Taget?
            //N

          • Janne E.
            Aug 26, 2010 @ 10:57

            Absolut, Niklas! 100% säkert… Kanske!

  27. Andreas i HP1030
    Aug 25, 2010 @ 12:35

    Hejsan, jag kan dela med mig av mina erfarenheter i en knappt 3 v gammal båt.
    Kortfattat-vi hade problem!
    1) vi ville segla o ha trevligt. Detta var i princip 1a gången i friskare vindar sedan båten levererades
    2) vi skulle försöka hänga på Anders D mfl i andra HPn vilket vi klarade förvånadsvärt bra, då de var pro+7 pers
    3) starten…vi satte en rookie på klockan o det resulterade i 2 min fel till start…jag trodde detta var enklaste delen..tidtagning:-) segla efter alla is tarten var INTE kul…
    4) båtfarten. när det lättade ut gick vi fortare än när det blåste.
    5) storen är stor (för stor?) och just nu diskuteras HUR stor storen skall vara.
    Vår upplevelse är att den är kalas upp till 6m/s men sedan är den lite svårhanterlig.
    4) båten skall seglas med liten krängning–>mer folk på kanten. Vi hade 5 pers i sittbrunnen. stundtals 2 pers vända utåt. Det är lite lite.
    5) storen är svår att plana ut och segelmakaren har inte fått en ärlig chans att justera seglen då detta är 1a båten han levererar till. Kommer ske justeringar i höst.
    6) Diva39ans (Nicklasson) försök att ramma oss ute vit Tjörnekalv var lite för nära att sluta illa och samtliga som satt på kanten blev rejalt blöta då jag som styrbordsbåt gjorde en 360 undangir utan framförhållning…med trassel som följd…
    Sedan var fokus att få torra kläder osv…så vi körde passivt fram tom Björnholmen.
    Sedan gennaker (lilla) för att segla säkert…rolig undanvind med god planing in i mål med 2 goa vurpor pga ovana.
    Trots detta kämpade farfar bra och jag fångade upp honom när han kom skjutande som en raket 2 m ovanför mig…en del blåmärken men båten höll.
    Tack oxå till övriga besättning som kämpade väl.

    Summering
    Bra fart på undanvind
    Bättre fart i lätta vindar än i hårda säger att antingen är vi helgalet ute med segeltrim eller kunskap eller både ock. Jag tror gärna att det beror på det sista.
    Båten har allt potential, men vi är ovana att segla en lättare båt i motvind,vågor, motström.

    Vi längtar efter dagens onsdagssegling samt uddevallaregattan…

    Vi är trots deta ganska nöjda då vi inser att tiden i båten var knapp. Lättseglad är kanske fel ord.
    Men vi gjorde ett en undanmanöver som vi inte klarat i vår Bavaria och klarade krock…en spetsig 39a in i sidan skulle kommit in lååångt…(han bad efter racet om ursäkt) o vi lät bli att protestera…

    Reply

  28. Tor-Anders Arby
    Aug 25, 2010 @ 14:48

    Det skulle vara kul om vi på ett positivt sätt kunde tipsa Tjörn Runt gänget om hur de kunde göra TR attraktivare, själv tror jag på följande:
    1. Startavgift , max 500:- för familje besättning , 300:- för nya ( som inte seglat TR tidigare.) Preliminär anmälan gäller , betalning senast en vecka innan , då har man 500 deltagare innan jul!
    2. Segla banan motsols redan 2011. Startlinjen lång o bra i Stigfjorden. Målet strax söder om Tjörnbron. Utveckla målområdet, motsvarande Swedish Match ( Marstrand) Lysekils Women Matchracing.Tält med klädsponsorer, glass/korv m.m . Ballong uppstigning. Shower på vattnet , vattenskidor/Wakeboard.m.m innan båtarna anländer, Speaker med intervjuobjekt , m.a.o stor underhållning för publiken, bra parkerings platser , möjlighet att se båtarna komma in . Underhållningen börjar c:a 1100 o fram till sista båt . ( äkta vatten festival)
    3. Vänd start ordningen , minst startar sist , ( helt omvänd SRS , kan bli för magstarkt vid mål) 15 minuter mellan startgrupperna , för att de stora inte ska kunna gå ikapp innan , (innan sista startgrupp kanske t.o.m längre )typ Kyrkesund, spelar ingen roll om de snabbaste startar 12-1300 o går i mål 17-19 tiden på kvällen ( Det har ju de minsta gjort år efter år). Blir bättre fokus på de mindre , de stora får sin fokus ändå, då publiken kommer att stanna kvar.. Kanske lite mindre publik då i Kyrkesund , eftersom många kanske går utanför Härön,men desto mer vid bron. Säkert fler som då stannar kvar lördag kvällen i Stenungsund ( Stenungsbaden?) Fyrverkeri då sista båten går i mål.
    4 .Banbegränsningar , de stora får ej gå öster om Flatholmen, De små får ej gå Djävulshålet , måste runda kummel öster om hålet. Små får gå , Vannholmen, Östra kraftledningsgatan , men stora måste gå västra.
    5. Bättre pressbevakning , typ GP o GT , kanske “Seglingsbilder” kan sponsra några häftiga bilder till tidnings reportrarna , kanske någon (Åke Fredriksson ) kan hjälpa till med ett reportage? typ pressrelease
    6. Sist men inte minst , locka med en tävling helgen innan, typ Orust Inshore Race ( Henån- Uddevalla-Ljungskile-Svanesund, 21 nm ) så att långväga seglare kan segla ned båten helgen innan o få två race inom en vecka

    Reply

    • Hans
      Aug 25, 2010 @ 15:36

      Det som talar mot att vända banan är väl att den förhärskande vindriktningen på västkusten är SV – V.
      Att kryssa söderut genom Kyrkesund blir nog mer avskräckande än lockande för de flesta.

      Reply

  29. Svenne
    Aug 25, 2010 @ 15:20

    Men då behövs inget sträck om alla fått fram sitt ;9)

    Låt det fortgå, jag tycker det är intressant att ta del av samtligas synpunkter.

    mvh Svenne

    Reply

  30. Janne
    Aug 25, 2010 @ 21:09

    Hej, seglade vår helt nya Diva 35 “Fabulous” med Thomas Oljelund vid rodret, fösta racet, med segel direkt ur påsen, aldrig hissade! Inte en minuts träning och ändå seglade vi upp till en 5:e plats i klassen och en 25:e plats totalt.
    Många i startgruppen före oss måste ha blivit något förvånade när vi kryssade ikapp de flesta och ledde vår klass vid rundningen.
    En bra båtkonstruktion, mycket bra segel från Elvström, få misstag och en besättning som vet vad det handlar om gav resultat och det ska bli spännande att se vad vi kan prestera under nästa säsong.
    Kul för mig som ägare och den som konfigurerat båten, att jag verkar ha tänkt rätt så här långt och tack till en kanonbesättning för bra jobb!
    Vi ses på banorna nästa säsong, på måndag startar vi transportseglingen hem till Värmdö 600Nm!

    Segla väl
    MVH Janne Hird
    Ps! Läs intervju med Oljelund och kolla bilder på http://www.bavariasverige.se

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 25, 2010 @ 21:40

      Snyggt seglat. Och tack för att vi fick vara med i jämförelsen med jämförbara båtar:

      DS 37 Match Racer 4:11:17
      J/109 4:12:51
      Arcona 340 4:15:11
      Diva 35 4:17:42
      First 35 4:19:39
      X-35 4:25:26
      X-382 4:25:29
      Performance 35 4:26:12
      First 36.7 4:26:56
      HP 1030 4:27:37
      Elan 350 4:29:18
      CR 360 4:31:26
      Luffe 40 4:30:48

      Och det vore ju kul om ni var med och körde övriga race nästa år. Det börjar bli ett riktigt getingbo bland 34-37-fotarna.

      Reply

      • J-O
        Aug 25, 2010 @ 22:35

        X-412 4.23.28

        Reply

    • J-O
      Aug 25, 2010 @ 22:31

      Bra seglat, vi blev förvånade av att se er precis bakom oss i Kyrkösund.

      JanO på X-412:an PrimeX.

      Ni fastnade på en av de få bilder vi han att ta, finns på http://x-412-primex.blogspot.com/

      Reply

  31. Greven
    Aug 25, 2010 @ 23:54

    @Janne i Diva 35, är det inte så att den nya Diva 35 är en helt ny design? Väger den inte 500 kg mindre än den gamla? Har den inte samma LYS som den gamla? Rättvist?

    Reply

  32. Janne
    Aug 26, 2010 @ 00:08

    Hallå där Greven, helt riktigt ny design men inte lättare. Dock upp tre pinnar till 1,28!!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 26, 2010 @ 07:58

      Lite off topic kanske… men är det bara en facelift av Diva 35, medan Diva 36 är en helt ny båt?

      Sedan verkar ju specifikationen säga 6.100 och det är vad de andra båtarna har i sina mätbrev. Men ert säger 5.600. Så den kanske är lite lättare ändå?

      Och det är kul att jämföra olika konfigurationer:
      Diva 35 Fabolous 1.28 = http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=2073
      Diva 35 Susa 1.28 = http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=1579

      Ni har gått från genua till fock, men ökat nästan alla andra mått. Spinnbommen är 20% längre och ni kör med 2 spinnakers och 2 gennakers. Borde kanske stå som Diva 35 Turbo i listan :-)

      Personligen gillar jag er konfiguration. Jag måste erkänna att jag inte trodde på er före start, då vi inte sett några snabba moderna Divor här nere. Men när man tittar närmare så är det ju snabbt som tusan.

      Som sagt. Hoppas vi får se er nästa säsong.

      Reply

      • Erik J
        Aug 26, 2010 @ 22:39

        Lite off topic????? Mycket off topic tycker jag, men lite on topic endå…..
        Peter G. pekar på vesentligheter som er het relevanta; men hör dom hemma i debatten om TR, LYS/SRS, og “värdiga vinnare?????
        Ja och nej!
        Epler och päron på ny!
        Jag tycker; och vet; at min tjej er snyggare en din tjej. Problemet är at min tjej tycker jag är lite för snabb……………………….;-(
        Här jag sitter, ytterst på den nakna ö (på klipporna); med mycket romantik kvar; men kan inte lesa i graniten nånstans hur i hel*te LYS/SRS kan blir att räkna med.
        Om någon av er spelar golf: Tycker någon at gubben med HCP 34 är värdig KM i poängbogey?
        Om någon av er cycklar: Konkurrerar ni imot någon med fler anabola steroider (om ni vet)?
        Om någon av er kör bil: Har ni någon gång forsökt komma inn på en av E6’ans påkörningar mellan 2 blåa BMW’er?
        Langsökt? Tja; men när man har tid at sitta på klipporna och tänka; så kan man ju samtidig hitta tid til at accosiera……….

        Epler är epler; päron är päron! Basta!

        Reply

        • F424
          Aug 26, 2010 @ 23:35

          Förefaller inte bara vara äpplen och päron inblandade här utan även en och annan svamp…:-o

          Reply

          • L-B Gustafsson
            Aug 27, 2010 @ 17:21

            Trodde att metereologerna satt i sig all svamp den här sommaren, men det kan ha blivit någon över. (=

          • Erik J
            Aug 28, 2010 @ 22:10

            Jag trodde, i min enfald, at seglare leste understatement lika bra som vindskift………….
            Håppas det står bra til med vindskiften………………….1

        • Trött
          Aug 27, 2010 @ 13:23

          Med prickar på!

          Reply

  33. MiniMe
    Aug 26, 2010 @ 09:03

    Den nya Diva 35 är en helt ny design och har inte så mycket gemensamt med den gamla konstruktionen. den är en modifiering av diva 34. Diva 34 kom ut 2002 vill jag minnas och var efterföljare till den gamla Diva 35. Är förvirring helt nu???

    Reply

  34. Erik J
    Aug 26, 2010 @ 22:48

    I natt jag glömde………………….
    Månne är jag i uppror just nu; men min “slöa” tjej (hon som tyckte jag var för snabb) har pålagt mej att läsa en viss Herr. Guillou’s ursäkter (Ordets makt och vanmakt, med undertexten: Mitt skrivande liv, ikl.: IB-affären)……
    Det får mej uuuuutsökt att tänka på den debatten som alltid dyker upp EFTER TR!!!!………….från alla som inte har vunnit………….. Gott år?

    Reply

  35. Sörvik
    Aug 29, 2010 @ 00:06

    Hej alla

    Jag ville kolla om det var någon som fick några bilder på oss (Melges 24 – Swe 536) när vi hade gennakern uppe. Vi såg en del som tog bilder/filmer och det vore kul att få tag på några bilder.

    Reply

    • Patrik
      Aug 29, 2010 @ 00:35

      Ja det var en herre i en liten öppen båt som åkte bredvid och filmade vår bästa resa innan Kyrkesund med 16,6knop på loggen, tänk om man fick tag i den sekvensen.
      Rent allmänt tas det enormt med bilder och man hittar absolut ingenting..?
      (Palm tar som vanligt bra bilder)
      Patrik i Performance35an

      Reply

  36. Erik
    Aug 29, 2010 @ 12:45

    Ser ut att ha varit en riktigt bra resa, man kanske skulle försöka segla Tjörn Runt .
    Tackar för alla fina bilder!

    Reply

  37. Peter Gustafsson
    Aug 31, 2010 @ 07:33

    Rapport från Farr 30 Succe Sail Racing:
    http://farr30.se/2010/08/31/tjorn-runt-2010-race-report/

    Reply

  38. Wrap Up 2010 | bloggen | BLUR
    Dec 30, 2010 @ 19:41

    […] Tjörn Runt 2010 (118) […]

    Reply

  39. Peter Gustafsson
    Mar 23, 2011 @ 20:40

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.