Ö till Ö | Unikt kraftprov i skärgården

OtillO_LR_010.jpg
Här har vi ett festligt race i Stockholms skärgård – Ö till Ö. Foto: Peder Sundström.

Just sådana här kombinationstävlingar är lite kul. Inom seglingen har vi set sett olika varianter på “Sail & Ski” och “3 Peaks Race” där man seglar mellan, och springer upp på, Storbritaniens tre högsta berg. Visst borde det finna förutsättningar för att hitta på något mer?

Stockholms skärgård blir nu skådeplats för en av världens tuffaste och mest krävande endagarstävling. Om knappt två veckor (6 september) avgörs Ö till Ö med start på Sandhamn och målgång drygt nio timmar senare på Utö.

Sammanlagt 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna, väntar de 100 topptränade tvåmannalagen från hela världen.
 
Ö till Ö är en unik tävling som nu avgörs för femte året i rad. Och redan har den växt till en av de mest respekterade och krävande endagarstävlingarna i multisportvärlden. Det som började som ett vad, mellan krögaren Anders Malm och två bröder på Utö Värdshus, har från första tävlingsåret (2006) växt från 20 till numera 100 deltagande par.
 
Tävlingen startar i gryningen måndag 6 september från seglarhotellet på Sandhamn. Att det är just en måndag är ingen slump. Då är väldigt få fritidsbåtar ute i skärgården och det är enklare att spärra av farleder och skydda de simmande lagen från båtar. Det blir ändå tufft att bevaka samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 12-13 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag får ta emot en segercheck på 35 000 kr.
 
Tävlingen lockar deltagare från hela världen. Där finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Bland lagen märks Team Norwegian Military Academy, German Armed Forces och flera lag från Swedish Armed Forces samt ett kvinnligt lag från San Diego Lifegaurds. Men där finns också renodlade kompisgäng – vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.
 
Säkerheten är givetvis i fokus. Samtliga lag är utrustade med GPS:er så att tävlingsledningen kan följa deras framfart. För att hålla ihop fältet och slippa eftersläntrare finns det stationer som måste passeras inom en viss maxtid. De som inte klarar det tas ur tävlingen.