Skip to content

45 Comments

  1. andreas i HP
    Sep 19, 2010 @ 17:01

    Ser ju riktigt fin ut.
    Men var är salongsbordet, är tank till toan framme i förskeppet.
    hörnen i trä är det en designfråga varför man har hörnen i avvikande tränyans.

    Jag trodde toan skulle varit lite avskild.
    Men annars ljus o fräsch.

    Har dom vägt båten annu?
    Ser ju rymlig ut att köra gennaker från förluckan…

    16 knop i 11m/s var imponerande.

    När kommer båten vara klar Peter?

    MVH Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 19, 2010 @ 17:11

      Man funderar på salongsbord. Mitt förslag var att göra en fast båge på durken (som på X-102 och en del andra båtar – men i kolfiber) på vilken man “trär” bordet. Hade också varit bra offshore.

      Toa-tanken sitter bakom toan. Det är snyggt integrerat, men som sagt inte så avskiljt.

      Man är nu på #4 så vi hoppas få se lite vikter snart.

      Om jag får någon över huvud taget bygger på att J/109:an säljs. Vi får se… Så klart är det kul med ny båt, men jag har inget problem att köra vidare heller. Och “att-göra-listan” är föredömligt kort i vinter.

      Hur har det gått för er?

      Reply

  2. andreas i HP
    Sep 19, 2010 @ 17:44

    Storen kommer tillbaka från Hamel i veckan. Mindre buk o mindre fathead (=sänkt lystal??) ;-)

    Båten börjar fungera bättre nu.(eller vi seglar båten bättre nu o lär oss den hela tiden)
    Vi har hittat en del av båtfarten på kryssen även i vindar över 5m/s
    Länsen är svår…men ibland så går vi bra. Fortfarande vågar jag inte skära tillräckligt mycket utan seglar lite defensivt. O ibland skär jag för mycket o fastnar i planingskänslan…men då seglar vi inte mot märket. Men kul är det.

    Båten har potential. den är styv märker vi med normalt storsegel på den…
    Men känsligare för hur vi seglar den än våran förra båt.

    Skall ni segla sista chansen?

    MVH Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 19, 2010 @ 17:48

      Säkt LYS – då får man ändra namn till “Low Performance 1030” för alla andra nya 35-fotare är ju snabbare :-)

      Vi hade planerat att segla, men när man bytte datum (varför?) så krockar det med ett bröllop som jag måste gå på (inte mitt eget). Synd!

      Reply

  3. F424
    Sep 19, 2010 @ 18:59

    Lösningen med båge som fix för bordet funkar klockrent på t.ex IMX-40:n. Bordet är stadigt under cruising och i race mode lyfter vi av bordet, stoppar ner det i en segelsäck och surrar det på högkant vid masten. Den båge som då står kvar är bra att hålla i ute på havet och funkar också för att hålla isär segelsäckarna:-)

    16 knop vid 11m/s förefaller nästan för bra för att vara sant. Min känsla är att det är nästan vad GP42:an gör…Hoppas nu något gott gäng lägger vantarna på 109:an så vi får se 111:an nästa år:-)

    Reply

  4. Anders B
    Sep 19, 2010 @ 19:34

    Men alltså – ingen ugn. Hur fasen fixar ni färska bullar?

    Reply

  5. Dr Krull
    Sep 19, 2010 @ 19:49

    Peter den var superfin, jag sitter själv i båttankar och då åt cruise/race hållet till. Tricket för att kunna köpa en race/cruise istället kräver en del förklaringar när inredet inte faller damerna i smaken. Vet ej om du delar med någon dam men hur säljer man in 100% racing till frun och motiverar att -älskling den är perfekt för oss ……..

    Reply

  6. Feffe
    Sep 19, 2010 @ 20:17

    Cool Miami Vice färg på dynorna ! Visst bodde Don Johnson på en segelbåt ?

    Reply

  7. Henrik Holm
    Sep 19, 2010 @ 20:51

    Om jag minns rätt så löper manöverlinan till peket inuti den rostfria “ledstången” i taket på 109:an. Jag tyckte att det var en snygg lösning, synd att den skrotats på 111:an.

    Men, den ser riktigt grym ut, både på utsidan och insidan! Jag håller tummarna att någon köper din 109:a, så att man får se den här båten snart!

    ///h

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 19, 2010 @ 21:01

      Det är en del saker som är ganska mycket snyggare löst på J/109. Kanske inte så konstigt när man byggt 350+ båtar. Och detta är båt #1.

      Sedan har man lite bättre känsla för detaljer i Frankrike, och jag är ganska säker på att man räknar på specialbyggda grabbräcken och sånt när de skall börja göras i Europa i vinter.

      Och Krull, jag känner igen diskussionen. Inredningen ovan är helt OK om man kommer från en Express eller J/105. Men Anneli förstår inte alls vitsen med att gå från en J/109…

      Reply

      • Henrik Holm
        Sep 20, 2010 @ 00:41

        Vet du något om hur många båtar som är bokade?

        ///h

        Reply

      • Magnus H
        Sep 20, 2010 @ 10:32

        Jag gissar att hon inte heller köper tanken att segla hem från Skagen i kuling, med gennaker och fastknutna skot :)

        Reply

  8. Niclas
    Sep 20, 2010 @ 01:24

    F424. Toppfarten låter väl inte så knepig? Med en 30fotare loggade vi 18.2 knop i ca 22 knops vind, givetvis med vågornas hjälp.

    Peter. Har man tänkt till med fotpumpen i “gennaker-garaget” eller ser det bara konstigt ut på bild?

    Reply

  9. Janne E.
    Sep 20, 2010 @ 11:30

    Bara att grattulera till en schysst kärra…
    Påminner faktiskt en hel del om en X99 inne, kanske lite modernare men layoutmässigt väldigt likt. =)
    Känns som du kommer allt närmare X Peter.

    /Janne E.

    Reply

  10. Per
    Sep 20, 2010 @ 14:33

    Enig. Påminner om X99 / X35.

    Reply

  11. Per
    Sep 20, 2010 @ 14:35

    Synd att X35 inte har lans.

    Reply

  12. Bjørn V
    Sep 20, 2010 @ 14:52

    X35 funkar jättefint med spinnacker, så varför skal man ha peke då undrar jag?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 20, 2010 @ 15:19

      En av anledningarna till att jag valde J/109 (och kanske J/111) framför X-35 var framförallt förmågan att köra fullt på två man.

      X-35 är en underbar båt i det lätta registret, men när det blåser 8-10 så är det utmanande att hålla farten uppe. Och man vill inte gärna gippa när det blåser heller… Rätta mig om jag har fel, men X-35 har blivit mer av en bankappseglingsbåt, och det seglas relativt lite offshore?

      Reply

      • F424
        Sep 20, 2010 @ 15:37

        Har aldrig seglat X-35, men noterade från läktarplats under det blåsiga Pater Noster Race i år att den spikade tävlingen flest broachar, och detta fully crewed. Gissar med detta som bakgrund att den kan vara lynnig att köra hårt med shorthanded? Någon som provat som vet mer?

        Reply

      • PelleL
        Sep 20, 2010 @ 15:49

        Jag har seglat rätt lite X-35 men mitt intryck är väl detsamma. Det är en mycket bra båt i det lätta registret och framförallt då på kryssen där den kan gå sanslöst fort men på en frisk undanvid känns den rätt “express-aktig” dvs mycket tryck i grejorna för inte så mycket fart och den kräver sin rorsman för att hålla båten under spinnakern.

        Reply

      • Janne E.
        Sep 20, 2010 @ 15:52

        Där har du nog helt rätt Peter, skall man segla runt öar och segla mycket halvvind bör man nog satsa på en “pekbåt”.

        Reply

      • Bjørn V
        Sep 20, 2010 @ 16:13

        Du har vel rätt i det Peter, att X35 inte är nogon typisk shorthanded båt. Blåser det mere än 10m/s måste man lära sig att gjömma “spinnackern” dvs köra lite defensivt. Kul i bankapeglingar, men på regattor som typ Færder/TR etc måste man ha en helplatt spinnacker för branta slörar. Har efter två sesonger inte upplevd en enda kineser, men vi er kanske lite “gamla” och defensiva.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 20, 2010 @ 16:31

        Det är i alla fall kul att inte alla dömer ut “pekbåtar” som man gjorde för ett par år sedan :-)

        http://www.blur.se/2008/06/11/for-nara-nordpolen/

        Nu verkar det gå ganska OK att köra Aspect, J/109, Melges 24, CB-66 eller Cheetah.

        Och vi har faktiskt vunnit ett par race där det bara varit kryss/läns. Big Boat Challenge och Göteborg Offshore Race är väl två exempel. Men det är klart, en brant slör i 10-12 m/s är aldrig fel…

        Reply

        • Bjørn V
          Sep 20, 2010 @ 16:42

          Min första komentar var menad på X35 spesifikt. Den är rätt ut inte ritat för peke (tror jag). Mar mang en gång seglat på Hankø med avunsjuka blickar på Melges24’orna som surfar avgårde med sin genacker.

          Reply

  13. Simen Løvgren
    Sep 20, 2010 @ 16:41

    Det er godt å se at flere båter kommer etter SunFast 3200 hva gjelder innredning. Det virker som J-111 har samme tanker bak “cruiser/ performance” uttrykket, de forsøker ikke å inngå noen kompromi, slik mange andre gjør om dagen. Denne form for innredning er mer enn nok også for en hyggelig familetur. 3 uker seilas på kysten er ingen problem. Båtene har alt som er nødvendig for alle skal få mat, sove, kose seg i salongen på en regnfull dag og gå på wc… Noe særlig mer har vi ikke behov for nede i båten! Det fabrikkene har lagt igjen på verftet er bare masse shit som alt for mange tror de har bruk for :-) Se flere “IRC racere” siste årene som blir for tunge, de planer knapt pga overvekt. Det er jo seiling og planing vi ønsker å oppnå. Seilglede!

    Reply

  14. Nobbe
    Sep 20, 2010 @ 21:33

    Anledningen till varför segelmakare gillar X-35 :-) http://picasaweb.google.com/StavangerSF1/X35NMBilder?feat=embedwebsite#

    Reply

  15. Lars Sörqvist
    Sep 20, 2010 @ 23:01

    Jag har seglat min X-35 ganska mycket både i Sverige och internationellt samt shorthand. Personligen upplever jag att det finns en väldigt massa “valda sanningar” kring X-35:an som talas om lite här och var… Samma sak gäller förövrigt de flesta populära båtar. Finns alltid massor med folk som plödsligt vet allt utan att ha suttit i båten. Minns t ex när Expressen kom och massa människor ansåg att en så överriggad båt inte gick att segla. Såg ett gammalt tidningsklipp från 30-talet som ondgjorde sig över vilken fullständig omöjlig båt Snipen var att segla strax efter att Crosby designat den… Detts har i stor utsträckning även drabbat X-35:an. När ISAF valt X-35 som klass måste tydligen många försöka finna brister….
    Två saker påstås ofta. Att den är svår att segla och primitiv innuti. Gällande det första är det givetvis enklare att segla en ren cruisingbåt. Förhållandet mellan segelyta, deplacement, profilernas area etc tar givetvis ut sin rätta. Jämfört med andra båtar av racebåtkarraktär tror jag dock inte att det är någon större skillnad (utan att ha seglat alla…). Visst är det inte helt ovanligt att vi broachar på undanvinden då det blåser i på race. På vårt sista GP för sässongen denna helgen kom det t ex en front som slog till och fick vinden att öka från 15 till 36 knop på mindre än 10 s. Givetvis var det kaos… Ett annat skäl att det blir svårt är att man vid bankappsegling alltid seglar väldigt nära gränsen idag. En X-35:a revas t ex aldrig vid bankappsegling. Flera segelmakerier syr numera i “prydnadsrev” som bara finns där för reglernas skull. Inte omöjligt att regeln ändras på sikt så att inga rev alls sys i (samma utveckling som i Expressklassen). Entypssegling leder dessutom till att båten pressas till det sista. Att släppa ner travaren lite extra eller twista storen för att minska trycker och få det bekvämt funkar bara inte. Man tappar direkt på ett väldigt synbart sätt då alla båtar är lika. Alla seglar på max. Vilket innebär att båtarna i många lägen ligger precis på gränsen till att tappa greppet. Då går det fort… Intressant är att det är så små skillnader. När vi tex kör 10 st X-35:or här i Stockholm så händer det ofta att vi efter att ha seglat krysslänsbana med 1,5 M kryss kan gå imål med några få båtlängder mellan första och sista båt…. Verkligen häftig kappsegling då segling är som bäst!
    När jag seglat shorthand med min X-35:a trimmar vi helt annorlunda och får en mycket snäll båt. Ett rev tas tidigt i storen. Utan all vikt på railen går detta faktiskt fortare än att försöka pressa båten på det sätt som vi gör med full besättning. Vi växlar tidigare ner till planare fock.
    Spinnaker är säkert krångligare än genaker (är personligen ingen genakerspecialist). Tycker dock att vi fixat spinnakern ganska bra med strumpa och lite träning. På shorthand har man dessutom ganska mycket tid att förbereda och genomföra manövrar jämfört med på bana. Vill man ha en genaker på en X-35:a så kan man ju även ha det på sådana race. I England finns det flera X-35:or som valt att köra genaker då de inte seglar entyp. Man skulle ju även kunna göra en mindre spinnaker för sådana tillfällen. Seglar man på handikap kan man ju göra ändringar även om man då får ett annat mätetal än vi har på entyp.
    Den andra valda sanningen gäller X-35:ans inredning. Tvivlar på att en del som yttrar sig överhuvudtaget varit nere i en X-35:a. Visst är jag part i målet, men jag är väldigt nöjd med båtens cruisingförmåga. De 4 år jag haft min båt har familjen (2 vuxna och 3 barn) semesterseglat 8-10 veckor per år. Vi har seglat de flesta kuster i Sverige, Danmark, Tyskland och Holland. Vår upplevelse är att vi absolut inte skulle vilja ha någon annan båt. Gott om boyta, alla bekvämligheter, rymlig kajuta där vi kan sitta många vuxna. Enda grejen som kan påpekas är ett något trångt pentry, men det kan vi leva med (i gengäld är förpiken gigantisk då detta beror på att förpiken dragits bak något och masten går ner på toan)… En positiv konsekvens är dock att man står mycket bra mot skottet då man lagar mat till sjöss… Utöver detta upplever vi att båten (semestertrimmad) är mycket familjevänlig hanteringsmässigt med undantag av att det inte hade skadat med halva köldjupet i vissa farvatten (men vad offrar man inte då man är seglare…).
    Hälsningar
    Lars Sörqvist
    X-35 Sandholm Associates/Wild Thing

    Reply

  16. Lars Sörqvist
    Sep 20, 2010 @ 23:15

    Nobbe – osäker på om vi är så populära hos segelmakarna… Konstigt nog håller faktiskt grejorna väldigt bra. På EM i år i Holland var det tokmycket vind. Själva var vi chanslösa. Vi hade knappt seglat i sådana förhållanden. Vind upp till 40 knop. Många hade problem. Den ena broachen var värre än den andra då folk satte spinnaker i 30-40 knops vind (detta var över våra vindgräns som normalt är 28 knop och flera race blev därför avskjutna). Vi gjorde själva en riktigt jobbig kinesare… Konstigt nog gick inget sönder… Tror att det var en båt som sabbade en spinnaker, men annars såg eller hörde jag ingenting…
    Men det är klart att slitaget på seglen under en sådan regatta i slutändan kommer segelmakarna till godo… :) Dessvärre för dem har vi begränsningar i vår klassregel gällande hur många nya segel som får registreras per sässong…
    Så min slutsats är nog att segelmakarna mer älskar regelbåtar som ständigt ska optimera och syr nya segel eller t o m har olika segel beroende på vilken regel de seglar på för stunden….
    På bankappsegling tror jag inte segelskador är det värsta. Risken med att vara många båtar tätt tillsammans är nog värre. Pulpitar, mantågsstöttor och liknande är mer i farozonen…
    /Lars

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 20, 2010 @ 23:25

    Lars, jag vill inte dissa X-35 utan jag säger bara att den (precis som alla andra båtar) har sina starka och svaga sidor. Och många riktigt duktiga seglare tycker att den är jobbig att segla när det blåser…

    Reply

  18. Lars Sörqvist
    Sep 20, 2010 @ 23:30

    Peter – jag kan inte låta bli att småle lite åt din argumentation kring båtar…. Minns du när vi diskuterade X-35 vs. J-109 här om året (när du precis köpte J-109:an). Då var ett av dina huvudargument 109:ans pentry som var så mycket bättre. Nu köper du en båt med ett pentry som är ganska likt X-35:an… Samtidigt som du talar dig varm för båtens alla sidor…. Har du tänkt på det?
    :)

    PS. Detta inlägg var inte illa menat på något sätt! Du bara bjöd in till det….

    PS2. …och du Peter, jag håller med om att J111 är en riktigt läcker båt! Hade säkert köpt en om det hade varit den som varit ISAF:s rekommenderade klass med mästerskap och dessutom funnits ett hyfsat antal nära där jag bor så att man kunde segla entyp.

    PS3. För de pengar du får lägga för en J111 kan du köpa 2 st begagnade X-35:or. En i Sverige och en i Medelhavet. Sedan kan du köra alla kul regattor (entyp förståss) och driva ett riktigt häftigt kappseglingsprojekt. Vad väntar du på?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 20, 2010 @ 23:50

      Ja, eller en Melges 24 (eller Farr 30) + en trailer, vilket ger mycket mer entyp för pengarna. Och de är dessutom billigare att krocka med än familjebåten :-)

      Reply

      • Lars Sörqvist
        Sep 21, 2010 @ 00:31

        Klart bra alternativ! En familjebåt och en mindre racebåt. Sedan finns det ju sådana som en själv som även vill ha den raciga att njuta av på semestern… :) Förmodligen korkat….

        Reply

  19. Lars Sörqvist
    Sep 20, 2010 @ 23:39

    Peter – jag säger inte emot dig, men jag tror det har en hel del att göra med hur långt man driver “racefaktorn” i en båt… Jämför man X-35 och J 109 är väll X-35 ett steg mer extrem (segelyta, vikt, profilernas bredd, etc). Köper du J111 lär det väl var mer jämförbart och därför också kräva mer seglingstekniskt.

    Till detta kommer mina argument ovan att båtar vid olika typer av kappsegling seglas mer eller mindre nära gränsen och att entypssegling leder till det mest extrema seglandet. Med ett rev i storen styr min 11-åriga son båten bra även om det blåser lite, men utan skulle det nog inte vara så kul….
    /L

    Reply

    • Joakim
      Sep 21, 2010 @ 07:48

      X-35 är nog inte så extrem. Det finns lika extrem eller även om extremare båtar som är “snällare” och kanske bättre för offshore. Och alla båtar seglas “väldig närä gränsen” om man vill vinna på hög nivå (båda entyp och handicap).

      Reply

  20. Tobbe
    Sep 21, 2010 @ 21:40

    Allvarligt talat, är den snygg interiört?
    Själv väljer jag en Aspect 40 alla dagar i veckan om det inte handlade om pengar.
    Ny material, moderna färger och en bra blandningen mellan trä och vitt.
    Seglar hyggligt också!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 22, 2010 @ 09:22

      Nej, den kommer inte att vinna några priser för sin interiör…

      Även om man hade kunnat lägga krut på en designad interiör, så är man trogen sitt varumärke genom att inte göra det. Ingen köper en J för att interiören är så himla fin. Utan den är helt ok på en båt där seglingen är det som är viktigt. Oavsett om det är en J/92, J/100 eller J/65. Andra tillverkare kan positionera sig på andra sätt.

      Personligen tycker jag att 40 fot är lite stort, annars hade Aspecten funnits med på listan. Men trots att interiören är superfräsh så har man svårt att konkurrera med volym & funktionalitet hos mycket större båtar. Du och jag förstår vitsen med en Aspect. Men när våra familjer förstår att man kan få en Bavaria Cruiser 55 för samma pengar så är det inte lika enkelt.

      Och jag tycker definitivt att du skall sikta på en Aspect. Kommer att passa dig perfekt!

      Reply

  21. Expressen
    Sep 22, 2010 @ 08:56

    Racigt interiör, racigare än J-122 och J-133. Mycket spännande båt som absolut ska hämtas till Sverige. Lycka till med det!
    Tips om presentationen av J-111 i Sailing World, väldigt trevligt att J-Boats fortsätter produktionen av J-105 för att håller denna klass vid liv och ge J-105 ägarna chansen att ta steget upp när de är redo. Om man jämför med X-Yachts som försökte tvinga folk från 99-an till en stor båt (misslyckad som alla vet) så är det riktigt fint och J-111 kommer säkert bli entyp i USA och England, kanske även i Frankrike.

    Reply

  22. Stefan P
    Sep 22, 2010 @ 16:13

    Det är interiör i min smak det som behövs till är ugn och faktiskt värmare. Tog mig nästan 10 år från inköp av värmare tills den satt i båten men det är inget jag ångrar torkar upp efter fuktiga segel och håller besättningen happy.

    Reply

  23. Dan Turesson
    Sep 22, 2010 @ 17:28

    Det är lätt att gilla denna enkla och snygga funktionalism men bord/bygel behövs. Det blir ett stort luftrum där i sjögång. Bordet ger också “trafikseparation” bland segelsäckar. Saknar dock en viktig detalj: Dubbla diskhoar! Alla som inte försökt hålla en besättning mätt och glad får tycka det är fånigt men det behövs. En för rena saker men med krav på lättillgänglighet och minimal risk att grejer välter och om något välter eller skvimpar över (för det gör det) blir det inte en tragedi med klägg i hela ruffen osv. Den andra för slabbet, tömma ut, skölja, snabbvaska osv. Båten blir inte långsammare av de två hoarna. Snarare snabbare då jobbet kring käket flyter så mycket smidigare!
    God middag!

    Reply

  24. Anders B
    Sep 23, 2010 @ 04:38

    På tal om att dissa båtar man egentligen inte vet så mycket om. Sjösatte just min snart färdiga båt (ja – sjösatte i slutet av september). En hamnseglare passerar – tittar på båten – och kommenterar: Fan vilka dåliga fendertar. (Mina nyinköpta platta).

    Reply

  25. Tobbe
    Sep 23, 2010 @ 07:19

    Om någon tycker jag dissar Peters nya ber jag om ursäkt, jag tycker bara diskussionen om snygg eller inte var intressant. Jag har nog samma problem som många andra att motivera en Aspect 40 eller båtar över 3 milj överlag för min familj. Om vi bara pratar segling är det inte svårt att motivera sig men med lite drygt 1000 nm familjesegling är definitivt volym och bekvämlighet en avgörande faktor. Själv drömmer jag om en Salona 44 eller liknande för att få med lite av varje.
    Lycka till med nya försäljningen och nya båten!
    T

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Oct 12, 2010 @ 17:34

    J/111 skrov #50 reserverades undet Annapolis Sailboat Show. Imponerande…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.