Skip to content

28 Comments

  1. Large
    Sep 20, 2010 @ 08:30

    Hur man kan anpassa sin båt för shorthand:
    Segel, rullar strumpor gennackers
    Rigg, peke
    Skotning, trim
    Autopilot
    Säkerhetsutrustning
    Strategi
    Mentala aspekten

    Reply

  2. Lars Sörqvist
    Sep 20, 2010 @ 09:26

    Hej Beter!
    Båthantering och manövrar i allmänhet med liten besättning! Teknik, knep och saker att tänka på då man inte har en besättning som gör jobbet…. Speciella hjälpmedel eller sätt att mecka båten som underlättar…. Ett tänkbart upplägg vore att gå igenom manöver för manöver och med hjälp av några erfarna shorthandseglare diskutera dessa. Slag, gippar, segelskiften, sätta spinnaker, bärga spinnaker, reva, etc…
    /Lars

    Reply

  3. Erik Barkefors
    Sep 20, 2010 @ 12:15

    Integrering- och intrimning av instrument och autopilot.
    Checklistor – Cat3.
    Stuvning.
    Matplanering för lätt- och hård vind.

    Reply

  4. Team Styrbord
    Sep 20, 2010 @ 19:46

    Det vore lite läckert om någon Fransk Hot Shot kunde komma och surra lite med oss från landet….Sverige är ju lite av ett så kallat utvecklingsland vad gäller solosegling på havet…

    Reply

  5. Thomas
    Sep 20, 2010 @ 20:14

    Varför inte bjuda in den enda svensk som har seglat Transat 6,50, Pia LÓrboy. Hon har en del att berätta.

    Reply

  6. JIMMY
    Sep 20, 2010 @ 22:24

    Ta upp och lobba för de shorthand/solo regattor som finns i Sverige/Norden (finns det några soloregattor?). Det verkar som intresset är hyfsat stort men ändå är det lågt deltagarantal (förutom på Watski).

    Reply

    • Pär Bäck
      Sep 21, 2010 @ 07:18

      Bohusracet var Nordens största shorthanded tävling med sina 141 startande. Så det finns allt andra tävlingar än Watski.

      Reply

      • Thor Magnus Lie
        Sep 21, 2010 @ 09:34

        Bohusracet er en utrolig fin shorthanded regatta! Synes den er bedre enn Watski. En regatta som jeg helt sikkert kommer til å delta i til neste år! Tusen takk Pär, for et fantastisk arrangement, vi sees til neste år :)

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 21, 2010 @ 09:47

      Var det 200 båtar som var målet på Bohusracet nästa år? Vi är anmälda i alla fall.

      Jag såg en sammanställning på shorthanded-race här: http://segelochpaddel.blogspot.com/2010/09/shorthanded-pa-ostkusten.html

      Min känsla är att det är lättare att ha färre bra race som vi lägger mer krut på att marknadsföra?

      Jag har skissat lite på en rankingmodell (a la Seilmagasinets) men det får bli en senare fråga..

      Reply

      • Pär Bäck
        Sep 21, 2010 @ 10:00

        200 båtar är målet och kommer också att bli taket för deltagarantalet i år. Hamnarna börjar få svårt att ta emot fler båtar. Så max 200 i år så testar vi oss fram år från år om det finns fler som är intresserade.
        Låter spännade Peter med en rankingmodell för shorthanded.
        I Uddevalla utökar vi Shorthanded tävlingarna med att lägga till en Shorthanded klass på Orust runt och Uddevallaregattan.

        Reply

  7. Ulf Brändström
    Sep 21, 2010 @ 10:00

    Som vi vill öka intresset för Shorthand här i Sverige och som seglingsförhållanden också är lite annorlunda här än tex Biscaya är det kanske bättre om man fokuserar forumet runt förhållanden i Sverige. Agenda skulle kunna vara?
    • Förberedelse av dig själv (Mentalt/Fysiskt/Mat)
    • Förberedelser båt. (Shorthand)
    • Säkerhet.(Allmänt. Fastfind. sele. proaktiv säkerhet)
    • Teknik (Hantering av båt) Gipp/slag/Spi/segelbyte/ mastklättring
    • Elektronik ( Framförallt autopilot. Inställningar. När truewind eller ej, osv)
    Routing/Vägval är ett kapitel för sig och borde hanteras i ett separat forum
    Om intresset ändå finns för en ”Hotshot” så skulle jag nog kunna ordna en Figaro2seglare/Tränare som speaker. Figaron har ju symetrisk spi vilket de flesta här är vana vid

    Ulf Brändström (swe772.com)

    Reply

    • Team Styrbord
      Sep 21, 2010 @ 10:48

      Låter som en bra agenda. När är forumet…allt för sjön? eller Scandinavian Boat Show?

      Reply

    • Hans
      Sep 21, 2010 @ 12:24

      +1
      Många fokuserar på båthantering och teknik men glömmer bort att en av de större utmaningarna med shorthanded (åtminstone längre race typ BR) är hur man lägger upp racet och kör lagom hårt för att orka ända in i mål.
      Så den mentala biten samt vila o mat mm är viktigt.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 21, 2010 @ 12:30

        Med rätt mental inställning så kan man köra 100% i 30 timmar utan att äta :-) Kan dock inte rekommendera det…

        Reply

  8. Andreas i HP1030
    Sep 21, 2010 @ 12:51

    Konstigt
    Min mentale tränare sade att jag kunde fokusera 100% i max 12 sek…tränar jag väldigt målmedvetet kan jag klara fokus i 15 sek.
    Sedan tappar man kosentrationsförmågan …

    Men visst, konsten att ha fokus på seglingen under 30 h o segla på gränsen av sin förmåga är vad ni menar med 100%? Klart intressant ämne ialla fall.

    Jag skulle vilja veta tex…skall jag föröska koppla bort seglingen så mycket som möjligt så ofta jag kan för att prestera så bra som möjligt när det behövs eller hålla en lägre fokusnivå under lång tid.
    Dvs energispar o energirum………Och hur vilar man o äter optimalt är väl A o O?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 21, 2010 @ 15:47

      Mitt tänk är följande. Jag försöker har bra koll på båten, och hur fort vi kan segla den på två personer i olika förhållanden (segelkombinationer, målfarter, vinklar, … – det skiljer ju en del från full besättning). Målet är att segla den på 100% så stora delar av tiden som det går. Helst hela racet!

      När man är säker på att man går fort, så kan man segla avslappnat och spara energi. Denna behövs när man inte håller farten eller när man skall fatta viktiga taktiska beslut. Man bör fundera på vad som kommer att avgöra racet. Ofta avgörs det genom några få små, men viktiga, beslut – och då gäller det att vara med.

      Det jag oftast ångrat från mina shorthandedrace är när man inte har gjort något, utan medvetet (eller omedvetet) tagit det lugnt när man skulle kunnat jobba lite hårdare. De gångerna när det har gått bäst har vi kommit i mål helt slut och sagt “vi kunde inte ha seglat snabbare” :-)

      Men som sagt – en svår balansgång…

      Anders Lewanders föredrag från förra året tog upp detta på ett bra sätt:
      http://www.blur.se/2010/03/29/shorthanded-forum-anders-lewander/

      Reply

  9. Pelle P
    Sep 21, 2010 @ 13:06

    Kan bekräfta Peter´s mentala inställning; det var först efter målgång på Bohusracet jag förstod hur trött/slutkörd han var pga magsjukan.
    OK, mellan Fjällbacka och Smögen var han inte pigg…
    Men som sagt, han dolde det väl!
    Input till forumet; en “lathund”/”kort guide” till potensiella “shorthandare”.
    Som innehåller, kortfattat, vad som MÅSTE finnas med ombord, vad som kan vara bra att ha med, enkla tips om mathållning osv.
    Tror för övrigt att det inte bara är potensiella shorthandare som skulle läsa den…

    Reply

  10. Large
    Sep 21, 2010 @ 13:57

    Shorthandoptimerade båtar är bra familjebåtar, kolfiberpeke, gennacker med strumpa, Code på rulle och tysk skotning fungerar väldigt bra även med fru och barn ombord. I år har vi inte blivit omseglad en enda gång och den enda tävling vi deltagit i vann vi trots den klart minsta och minst erfarna besättningen i fältet.
    Less is more!

    Reply

  11. Hans
    Sep 21, 2010 @ 16:27

    Vad jag förstått så berodde flertalet av de som bröt Bohusracet på trötthet och inte materialfel.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 21, 2010 @ 17:11

      Det vore faktiskt intressant att ta reda på den egentliga anledningen till att man har brutit? Då skulle man ju kunna adressera just det i förberedelserna.

      Trötthet eller utmattning uppkommer väl snarast av att något går fel, som att ett segel sköras, och när man har meckat färdigt mitt i natten så är man helt slut, arg och har ingen lust att fortsätta. Vi har alla varit där… Och så bryter man.

      Ofta befogat.

      Sedan upptäcker man att de flesta andra också hade problem, och man hade kunnat fortsätta racet om man bara var motiverad. Man kan ju roa sig med att tänka “om du visste att du ledde racet nu – skulle du fortsätta då”? Och då upptäcker man att man har ganska mycket mer energi kvar.

      Det var någon som sa att “när du tror att du inte orkar mer – då orkar du lika mycket till”. Stämmer det?

      Reply

      • Team Styrbord
        Sep 21, 2010 @ 21:27

        Fika alltid innan viktiga beslut ska fattas…

        Reply

      • Hans
        Sep 21, 2010 @ 21:50

        Pär Bäck torde väl ha mailadresserna till de som gjorde DNF – en liten undersökning av orsaken till att de bröt hade varit intressant.
        De i min bekantskapskrets som bröt säger att det berodde på trötthet – frågan är om det gäller för resten också eller om det fanns andra orsaker.

        Reply

        • Pär Bäck
          Sep 22, 2010 @ 07:50

          Jag skickar ut ett mail i kväll. Så får vi hoppas att man vill svara. Jag återkommer så fort jag fått in svaren.

          Reply

      • Leino
        Sep 22, 2010 @ 22:18

        Helt klart att de flesta orkar mycket mer än de tror. Skulle tro att de flesta i topp på Bohusracet möjligtvis slumrade till några minuter under racet om ens det. Mer eller mindre ett sprintrace alltså. Väldigt kul och utmanande med tight nav inomskärs.
        Personligen gillade jag Östersjömaran ännu bättre. Massor med öppet vatten och många dygn att driva båten, gissa vindvrid, äta, sova. Kändes rumphugget efter 4,5 dygn att komma i mål, hade gärna kört ett varv till på direkten då.
        Hoppas det med tiden blir fler än jag som återigen vill köra längre shorthandedrace….

        Reply

  12. Ulf Brändström
    Sep 21, 2010 @ 19:06

    Det gäller väl att försöka träna så mycket som möjligt i slutkört skick så man får en känsla av var man kommer att fucka up någonstans. En sak är då säker, det är grymt lätt att strula till det i slutkört skick vilket kan kosta betydligt mer en placeringen i resultatlistan.
    Swe772.com

    Reply

    • Team Styrbord
      Sep 22, 2010 @ 10:06

      Ulf, du borde väll vara en bra kandidat som talare…berätta vad som hänt sedan sist. Och om jag förstått det rätt så har du seglat kval seglingen på 1000 nm.
      Vore kul att höra om den….

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.