Skip to content

33 Comments

  1. ErikB
    Oct 15, 2010 @ 14:58

    Segelnummer saknas?

    Reply

  2. Dannibig
    Oct 15, 2010 @ 15:03

    Radialskurna segel

    Reply

  3. Mackan
    Oct 15, 2010 @ 15:04

    Jag tycker det ser ut som att bÄde stor och fock Àr triradialskurna. Normalt Àr de crosscut pÄ Expressen. Möjligen Àr det inte heller Dacron men det Àr svÄrare att se.
    Ska bli intressant att höra mer om detta experiment./M

    Reply

    • Hans
      Oct 15, 2010 @ 15:21

      Klassregeln tillĂ„ter inget annat Ă€n Dacron, men sĂ€ger vĂ€l inget om skĂ€rningen…? SĂ„ radialskurna segel Ă€r sĂ€kert OK. FrĂ„gan Ă€r om radial och vanlig dacronduk ger sĂ„ mycket mer Ă€n ett vanligt cross cut.

      Reply

  4. Pelle P
    Oct 15, 2010 @ 15:18

    Denna nya RADIAN duken!

    Reply

  5. Dannibig
    Oct 15, 2010 @ 15:26

    NÀr jag köpte min Express följde det med ett Àldre stÀll frÄn Lundh dÀr focken Àr triradialskuren och den Àr inte i dacron. SÄ det verkar som att sÄdana experiment gjorts tidigare. NÄn som kÀnner till historien kring Lundhs triradialstÀll?

    Reply

  6. Peter G. Skallkroken
    Oct 15, 2010 @ 15:26

    Rodret bakovÀnt.

    Enkelt:))

    Reply

  7. Stefan G
    Oct 15, 2010 @ 15:37

    Radianduken framstĂ€lls ju som nĂ„got revolutionerande, men hur har man löst det med kraftriktningarna nĂ€r man gör t ex radialskurna e-jollesegel i dacron? nĂ„gon som vet? Är det “kompromissduken” man anvĂ€nt dĂ„?

    Reply

  8. Pelle P
    Oct 15, 2010 @ 15:55

    Alla radialskurna dacronsegel har gjorts med balanserade dukar (förutom Contenders Ultraweave i slutet av 80-talet). LundŽs och GranŽs radialsegel i bla Express var inget annat balanserade dukar, poÀngen var förstÄs att ÀndÄ lÀgga fibrerna/duken i trÄdriktningen och pÄ sÄ sÀtt nÄ ett bÀttre resultat. Hur eller hur kommer man dock inte runt problemet att 1% (eller 10 om man anvÀnder det) vÀrdet (=kraften som krÀvs för att strÀcka dukprovet 1%) inte var bÀttre Àn om man hade lagt duken som i ett cross segel. Nu fÄr jag sÀkert/hoppas massor input frÄn segelmakarna..
    Det som North nu sÀger sig ha gjort Àr att dom lyckats att vÀva dacron med bÀttre varpstyrka men samtidigt inte för svag i fillen (vÀften) som var fallet med Ultraweaven. SpÀnnande!!

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Oct 15, 2010 @ 16:13

    Testar man kanske de nya klassreglerna dÀr man mÄste sitta med benen inne i bÄten?

    Reply

  10. Anders B
    Oct 15, 2010 @ 16:14

    Hade en radialskuren stor frÄn Rebellsegel till min nyinköpta Express 1988. Det blev efter en sÀsong ett utmÀrkt partytÀlt. Tror att dukarna Àr bÀttre idag.

    Reply

  11. anders
    Oct 15, 2010 @ 16:34

    Enkelt försÀljnings trix. Först var alla Express segel x-cut för att pÄ slut av 80- talet bli radiella, för att i slutet pÄ 90-talet bli x-cut, för att pÄ slutet av 10-talet bli radiella. LÀttare att sÀlja nÀr nÄgot ser nytt ut. Det intressanta Àr vÀl om formen skiljer?

    Reply

  12. M
    Oct 15, 2010 @ 17:16

    North goes gransegel! Gran kör sina segel radialskurna till H-bÄt och Express tror jag? Det funkar riktigt bra, mycket spill men kanske mer formstabilt!?

    Reply

  13. harald
    Oct 15, 2010 @ 18:04

    WB-sails gör vÀl som regel OD-segel sÄ att nedre delen av seglet Àr radiellt frÄn skothornet, och sen Àr resten normalt. Tanken Àr att de största snedbelastningarna kommer i nedre partiet av seglet dÀr snedbelastningarna blir störst.

    WB-sails har vÀl H-bÄts, Drake och Express-segel i sortimentet pÄ deras sidor, vi har en dacron-fock som Àr radiell i nedre partiet. Nedre partiet Àr radial-wide duk, och resten Àr nÄgon annan normal dacronduk. Se bilder frÄn OS, Lööf/stare sÄ ser ni vad jag snackar om.

    För övrigt Àr storseglet i bild dÀr uppe ett bi-radial segel. Inte tri-radial.

    Reply

  14. harald
    Oct 15, 2010 @ 18:07

    Oops, cirkel-argument dĂ€r. note-to-self: skriv inte pĂ„ nĂ€tet fredag kvĂ€ll…

    Snedbelastningarna blir störst dĂ€r seglet Ă€r “störst”.

    Reply

  15. Peter A
    Oct 15, 2010 @ 19:31

    chansar pĂ„ att det Ă€r en Express…

    Reply

  16. Sillstryparn
    Oct 15, 2010 @ 20:36

    Flyter hon inte högre Àn en vanlig Express?
    LĂ€ttad?
    Ny köl?

    Reply

  17. larsa
    Oct 15, 2010 @ 22:03

    Jag Àr inne pÄ peters linje, expresseglare som ãr rãttvãnda!
    Hon ser ãven lÀttare ut ãn lÀttaste swe 305
    Kanske dax att sĂŁtta sig I en express igen?
    Dreamteam vore att vÀcka arne, hasse o rob frÄn 80/90 talet ;)

    Reply

  18. Tweets that mention somethingdifferent? | BLUR -- Topsy.com
    Oct 15, 2010 @ 22:14

    […] This post was mentioned on Twitter by Peter Gustafsson, Daniel Stenholm. Daniel Stenholm said: Fan vad fin Expressen Ă€r. Fantastiskt segelplan, fina linjer och snabb som fĂ„. Och tĂ€nk att jag har en alldeles egen! :-) http://j.mp/aLluCQ […]

    Reply

  19. Pecka Ka
    Oct 15, 2010 @ 22:22

    StÄr pÄ grund?

    Reply

  20. Gert
    Oct 15, 2010 @ 23:00

    De tuggar ju höjd sÄ det stÄr hÀrliga till!Tellisarna stÄr rakt upp.
    De stÄr nÀstan still,ingen vidare VMG.

    Men vad vet jag?Seglar sjÀlv lÄngsmalt(Usch,eller hur?) och dÄ Àr det SPEEED som gÀller!

    Reply

  21. Svenne
    Oct 16, 2010 @ 08:28

    Badstegen sitter pÄ fel sida !

    Reply

  22. NyBörje-re
    Oct 16, 2010 @ 13:26

    Jag kan inte expressseglen med Ă€r inte seglet i toppen annorlunda…

    Reply

  23. Dr Krull
    Oct 16, 2010 @ 23:31

    Vet att jag sett den bĂ„ten nĂ„gonstans…..

    Reply

  24. Casper
    Oct 17, 2010 @ 10:21

    Det ser ut som att spridarna inte Àr svepta ,nÀstan raka spridare

    Reply

  25. Matthias
    Oct 17, 2010 @ 11:09

    W Àr inte ett W, det Àr ett upp och ner vÀnt M i SWE.

    Reply

  26. M
    Oct 17, 2010 @ 11:17

    Jag tycker det ser ut som om kölkonstruktionen Àr annolunda? Skymtar nÄgot i vatten kanten

    Reply

  27. NyBörje-re
    Oct 17, 2010 @ 11:52

    Ny bottenfÀrg

    Reply

  28. Claes Hiersemann
    Oct 20, 2010 @ 00:28

    Kul att se NS göra multiradiella dacronsegel till Express. VÀlkomna in i gÀnget!

    Vi har kört radiella segel pĂ„ entyp Ă€nda sedan 1987, dĂ„ vi var med i första svĂ€ngen av storsegel till X-99:orna som kom ut till vĂ„ren-87. Senare i X-79 dĂ„ speciellt de bredare storseglen höll formen bĂ€ttre utan att vĂ€xa sig djupare pĂ„ mitten som skedde för eller senare pĂ„ crosscut seglen, Ă€ven om man “tĂ„rtade” dessa i sk. “fan-cut” (crosscut) vĂ„dlayout. Man fick och fĂ„r med sig mitten av seglet nĂ€r man trimmar djupen via uthalet pĂ„ ett helt annat sĂ€tt Ă€n crosscut seglen som alltid fĂ„r mycket diagonella töjningar pĂ„ lĂ„g/breda segel. Seglen hĂ„ller dĂ„ toppprestanda i tvĂ„ sĂ€songer istĂ€llet för högst en sĂ€song, pĂ„ toppnivĂ„.

    I klasser som X99, X79, Express samt H-bÄt sÄ har dukarna numera utv. frÄn att ha varit (rÀtt Pelle P) lite för bra pÄ warpen pÄ bekostnad av veftstyrkan till att idag vara klart bÀttre pÄ warpen pÄ högre belastning utan att tappa pÄ veften. De Àr dÄ lika bra som veftdukar Àr pÄ veften men Ànnu bÀttre pÄ varpen. Vad ger detta er, jo man kan designa in lite mer form utan att seglen vÀxer sig för bukiga under högre belstning.
    Man kan sÀga att tex fockarna i H-BÄt blir bÀttre i sina yttre register, i lÀttare vind tackvare att de kan göras nÀrmare minivikterna och med mer form Àn med cc. och i övre registren för att de inte vÀxer sig djupare i mittsektionen under mer belastning dÄ fibrerna en bit in frÄn akterliken Àr lika bra som just i akterliken, de stÀnger inte utan blir snarare planare ju hÄrdare man skotar och belastar dem, om vÄdlayouten Àr riktigt gjord och med mÄnga smala paneler, som alla innehÄller en liten del av den designade 3-dimensionella formen.
    Sen Ă„ldras de radiella seglen vackrare & bĂ€ttre, dĂ„ en crosscut duk tappar sin diagonalstyrka i takt med att “coatingen” försvinner i fiber luckorna mellan warp och veft trĂ„darna, dĂ„ “rullar” bukcentrum fram och tillbaka i takt med vindstyrkan och seglen tappar sin optimala aerodynamiska profil.
    Nu har dessutom tex. Condender utv. en ny fiber i EU, som Ă€r bĂ€ttre Ă€n de vanliga polyesterfibrerna som försĂ€mrats i takt med att allt fler av de stora “drakarna” lagt ut sina fibertillverkningar i Asien (nĂ€rmare klĂ€dindustrin som anvĂ€nder mer och mer polyster) nĂ€r det varit för dyrt att göra dem som tidigare i Benelux lĂ€nderna samt i USA. Se mer pĂ„ tex. http://contendersailcloth.nl/index.php/en/fibercon-woven/fibercon-yarn.html

    Happy sailing!

    Claes ……………………/)…./)…/)..€……

    Reply

  29. Sebastian C
    Oct 20, 2010 @ 17:47

    Det kan vÀl aldrig vara sÄ att den vÀlfriserade focktrimmaren har lÄngÀrmat pÄ sig?

    Reply

  30. Johan O
    Oct 20, 2010 @ 22:48

    3-mans Express, kan den lÀttare besÀttningsvikten ge ett bÀttre netto med mer speed Àn jÀmfört med den större avdriften.

    1995 hade jag ett (Express) granstÀll med radiella vÄder, funkade skitdÄligt, drog man i hÀckstaget började halva storseglet fladdra, ska bli spÀnnande att se om dagens dukar fungerar bÀttre.

    Reply

  31. Öresund Regatta, AN
    Oct 21, 2010 @ 10:30

    Det verkar som Expressen vill vara H-bÄt. ;-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.