Skip to content

19 Comments

  1. PelleL
    Nov 7, 2010 @ 21:34

    Generalen är en riktigt cool havskappseglingsbåt

    Reply

  2. Ola Danielson
    Nov 7, 2010 @ 22:10

    Helt sjukt grymt!

    Reply

  3. freddy
    Nov 7, 2010 @ 23:43

    Avslutningsbilden !!

    Reply

  4. Per
    Nov 8, 2010 @ 08:35

    Sjukt nice! Videos på 40 fotare i skärgården i 5 m/s blir ju lite fåniga..

    Reply

  5. Pelle P
    Nov 8, 2010 @ 09:05

    Får väl nästan i “super sweet-klassen”?!…

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Nov 8, 2010 @ 09:11

    Mailade med Brett Bakewell-White (konstruktören). Han tyckte att J/111 var mycket konservativ :-)

    The J111. This is my first look at it and it is a typical J Boat. I have to say that they are pretty nice boats in general and relatively light, but pretty conservative by modern standards.

    It is clearly a boat that would be classed a cruiser/racer in New Zealand rather than a racer/cruiser. It is conservative by our norms.

    Reply

    • Anders
      Nov 8, 2010 @ 10:34

      Skriver han vad det är som gör den konservativ?

      Vad är det för egenskaper som B-W 36:an har som inte J-båtarna och där med inte en konservativ båt?

      Reply

  7. PelleL
    Nov 8, 2010 @ 11:14

    Att jämföra J/111 och General Lee är väl verkligen att jämföra äpplen och päron. J/111 är en (förvisso sweet) produktionsbåt med viss cruisingkomfort och säkerligen konstruerad för att vara ekonomisk att bygga, praktisk och inte allt för avskräckande svår att segla. Den enda likheten med General Lee i mina ögon är att båtarna är ungefär lika långa. Generalen är 30 cm längre drygt 10% lättare har troligen 20% mer vikt i bulben, sticker 2.60 jämfört med J/111ans 2.20. Generalen har 10% större spinnaker, 15% större krysssegel, är en one-off byggd helt i kolfiber med diverse goodies som infällbar propeller, pedestalvinch mm så den har säkert kostat betdligt mer än en J/11 också ;-)

    Reply

    • Anders
      Nov 8, 2010 @ 20:13

      Hej,

      Jag förstår också att man inte kan jämföra rakt av men skillnaden mellan en konservativ båt och inte kan ju inte avgöras på t.ex. segelytan. Det skulle ju då vara relativt “enkelt” åtgärdat med att hänga på större segel.

      Finns det något i skrovformen som gör J/111 konservativ medans B-W 36 tar ut svängarna och en mer radikal skrovform?

      Reply

      • PelleL
        Nov 8, 2010 @ 23:01

        Skrovformen är väl snarare en funktion av allt annat. J/111 har en snällare skrovform med lite smalare akter och lite mer “rocker” vilket är naturligt för en tyngre och smalare båt….jag tycker inte man kan kalla J/111 för omodern men det är en snällare båt än Generalen

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 8, 2010 @ 23:17

        Den stora skillnaden handlar väl om användningsområde.

        J/111 skall kunna segla fort med en eller två ombord, dvs klara lite lutning utan att stanna. Lättdriven och med moderat segelyta. GL är mycket kraftfullare och skall seglas plant av en proffsig besättning.

        Och General Lee kostar ungefär dubbelt så mycket som en J/111…

        Skall man tvunget jämföra med en J så ligger J/125 mycket bättre till :-)

        Reply

  8. Peter Gustafsson
    Nov 8, 2010 @ 12:35

    Största skillnaden är i rätande moment. Men även annat skiljer så klart. General Lee är en fullblodsracer. Det som var kul vara att referensramarna är så olika på NZ och här hemma. Det som är radikalt i Norden är konservativt på NZ :-)

    General Lee:
    SA/DSPL Upwind = 36.47
    SA/DSPL Downwind = 92.95
    RM @ 1 degree = 164.9kg.m
    DSPL/L = 99.88

    J/111
    SA/DSPL Upwind = 28
    SA/DSPL Downwind = 69
    RM 1 = 115 kg/m
    DSPL/L = 110

    Reply

    • Jesper Hoffstedt
      Nov 9, 2010 @ 09:31

      Vad är det för enhet på SA/DSPL? Kvadratfot/(pound undanträngt vatten)?

      Resultatet hamnar ju inte helt långt från kvadrat/ton.

      Reply

  9. JIMMY
    Nov 9, 2010 @ 13:54

    Jänkarna räknar som bekant oftast med Sq-Foot och Pounds och formeln ser då ut så här: (SA/[DSPL/64]^.67)

    Reply

    • Anders B
      Nov 9, 2010 @ 17:09

      Med m2 och ton blir det SA/(D^0,67). Googla (sail area displacement ratio)så hittar du sajter där man knappar in sina egna värden och får det färdigräknat. Högst upp i sökningen hittar du Team Hoffstedt (?!)

      Reply

      • Jesper Hoffstedt
        Nov 9, 2010 @ 18:25

        Oops, får be grabbarna i teamet läsa på lite…tack för klargörandet.

        Reply

  10. PelleL
    Nov 17, 2010 @ 07:01

    Generalen har tydligen vait ute och luftat sig igen… http://www.youtube.com/watch?v=Ifv9VDzDz04&feature=share …båtarna man kör ikapp på videon är tydligen två 49-fotare….:-)

    Reply

  11. Mattias Allroth
    Nov 17, 2010 @ 07:28

    Generalen är en riktigt coool båt alltså, shit det ser sjukt fort ut när man glor i Iphonen på youtubrullen Pelle L !!
    Men kan det verkligen vara så att dom seglar mot ett par 49:ers ?
    Galet isf säger jag bara :D

    Reply

    • Erik Bergh
      Nov 17, 2010 @ 07:53

      Ifølge Sailing Anarchy-rapporten (http://www.sailinganarchy.com/index_page1.php) i dag onsdag er det en Marten 49 kalt Charlotte og en Farr 47 kalt Knee Deep de slåss mot. Det er en utrolig vannlinjeforskjell!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.