Skip to content

28 Comments

  1. SilverSurfer
    Jan 1, 2011 @ 18:13

    ½ ton. Den perfekte størrelse – indtil der kom en 3/4-ton klasse….. Glemmer aldrig ½-ton cup i Hundested i 1973 hvor Impensable (senere First 30) vandt. Brugte meget tid på at fundere over den ekstreme køl. Jeg var 14 år og disse racere gjorde et uudsletteligt indtryk, når jeg gik rundt på havnen. Elvstrøm ½ tonneren er stadig en af de smukkeste skrogfaconer der findes. Men desværre vandt Poul ikke i 1973 som han gjorde i 1972. BES havde et deplacement på omkring 2500 kg på 9.5 meter længde – og er stadig på nogle områder en målestok – men selvfølgelig havde den for lidt sejl til moderne tider………

    Reply

  2. JIMMY
    Jan 1, 2011 @ 21:26

    Bra initiativ!

    Reply

  3. SWE
    Jan 2, 2011 @ 09:49

    Vet att jag är lite “off topic”, men är det någon som vet vart de sköna 3/4-tonnarna Kullenbergs och Profilen tog vägen? Seglas dom fortfarande?

    Reply

    • SilverSurfer
      Jan 2, 2011 @ 11:05

      check http://www.sailinganarchy.com/index_page1.php

      Profilen er nævnt her. Beklager at Niels Jeppesen er krediteret for designet – det var vist Norlin :-)

      Reply

      • sillstryparn
        Jan 2, 2011 @ 18:03

        Det finns(fanns) två profilen. No #1 beställd av Lennart Hyse i Västerås. Norlin design, byggd med limmade SAPA alu-profiler. Båten köptes sedan av (den numera kände) Tomas Blixt. Blixt byggde senare en ny Jeppessen 3/4 ton runt 1990, som fick samma namn och byggdes även hon med alu-profiler (men betydligt vekare).

        Reply

        • sillstryparn
          Jan 2, 2011 @ 18:11

          Hittade en bild på den sista Profilen (Jeppessen):
          http://www.sailingnetworks.com/design/d-jeppesen-34-ton
          Verkar vara i Holländs ägo.

          Reply

        • SilverSurfer
          Jan 2, 2011 @ 22:02

          I stand corrected. Syntes egentlig også at jeg huskede Profilen som en kønnere båd end den fra SA. Nogen billeder af den første Profilen ?

          Reply

        • Front Runner
          Mar 24, 2012 @ 21:08

          Mina kompisar Thomas och Peter Nielsen köpte Profilen II av Thomas Blixt -02 eller -03 De seglade med den i 3 år ca. När de köpte den var där osmos på undervattens kroppen som var uppspacklad. Jag fick uppgiften att fixa de ställen som hackats bort, där gick åt några kg… Bottenmålning och den blå kulören i sittbrunnen och akterspegeln målades, tidigare grått. Vi fick popnita om vissa tvärbalkar invändigt för däcket sviktade. De berättade att första Profilen skrotades och hackades upp för att ev. brister skulle kunna förebyggas när
          Profilen II byggdes. Brist på tid gjorde att den såldes (mycket riktigt till Holland). De seglade Bornholm Runt, Tjörn Runt 2 gånger och tror jag Saltholm Runt 2. Det var ett häftigt bygge…
          Per-Håkan

          Reply

  4. Mattias Heiding
    Jan 2, 2011 @ 10:24

    Kullebergs sålde jag 1998 till ett gäng i Örebro/Västerårs , någon som vet om den är kvar där?

    Reply

    • Mattias Heiding
      Jan 2, 2011 @ 10:25

      Kullebergs (DHL när jag hade den) sålde jag 1998 till ett gäng i Örebro/Västerårs , någon som vet om den är kvar där?

      Reply

  5. Öresund Regatta, AN
    Jan 2, 2011 @ 18:59

    Den snabbaste ½-tonnaren i landet ligger i Öresund, Lomma. En Andrieu ritad. Jan Carlander tävlar fortfarande i den. Här är en bild från 2008.
    http://sundetregatta.blogspot.com/2008/10/seguin-cup-2008.html

    Reply

    • Lennart G
      Jan 2, 2011 @ 23:08

      Den hade länge hemmahamn i Kalmar och hette Antheor. Har vunnit det mesta bl.a. Gotland Runt. En fantastisk båt!

      Reply

      • Andreas
        Jan 3, 2011 @ 09:44

        SWE 9155. Den har även hetat Windseeker innan Silva köpte båten 1989 och döpte om den till Silva Nexus. 2003 fick den tillbaka sitt ursprungliga namn från 1985: Antheor.

        Reply

        • Patrik
          Jan 3, 2011 @ 22:03

          Var det inte Steen Christiansen från Karlstad som ägde båten och var sponsrad av Silva…

          Reply

          • Johan
            Jan 4, 2011 @ 14:37

            Det stämmer det var Steen som ägde Silva, fantastisk båt. Spikade Vänercuppen mm. om jag inte missminner mig.

            Grymt lättvindsbetonad, kanske rent av vek. har ett mycket starkt minne av när vi ligger på sidan och driver i hög hastighet under Torsörunt när i princip hela fältet drabbats av stormbyar. Allt höll ombord, somliga i fältet hade tyvärr inte samma tur, det blev troligen en mörk dag för försäkringsbolagen…

            /Johan Bernardson

          • jan carlander
            Jan 4, 2011 @ 16:58

            Jodå, Patrik du har rätt.
            Jag köpte båten av Steen i Karlstad och seglade hem den tillsammans med min kompis Werner. Därefter har vi kappseglat “i mån av tid” tillsammans med ett gäng grabbar från min tidigare tid i Fireball och senare i H-Båt.
            Steen hade gjort SIlva Nexus, som den hette då, riktigt fin med ny färg både på utsidan och insidan. Efter de här åren jag har haft henne är hon fortfarande lika fin.
            Antheor går som en raket i lättvind men är betydligt knepigare att hålla gång i när det brallar. Den lilla ynkliga IOR spinnackeren på 45 m2 använder vi bara när det blåser ordentligt. Istället har vi kompletterat med en masttoppshissad på 75 m2. Den har gjort båten lite piggare på undanvindarna och framförallt riktigt spännande.
            Jan

  6. Öresund Regatta, AN
    Jan 3, 2011 @ 00:22

    I Skåne körde Håkan Håkansson, Ystad, runt i en Ron Holland ritad hårdvindsbetonad halvtonnare som hette Sea Travel. De var sjömil före allt. Var är den?
    En annan som gick kanonfint i Skåne var Zeke Varg en Elvström halvtonnare. Q är en annan snabb Elvströmmare som innehas av Peder Edman i Malmö. Blåser det är den omöjlig med Peder vid rodret.

    Reply

    • Lennart G
      Jan 6, 2011 @ 19:27

      Sea Travel var jag och brorsorna och tittade på någon gång på 80-talet! Den var mörkblå men främsta metern parallellt med stäven var vit. För att slippa OCS i starten!

      Reply

  7. KIW
    Jan 3, 2011 @ 17:02

    Seglade ett par år i början av åttiotalet på Blues (Södergren-ritad?). Någon som vet var den tagit vägen?

    KIW

    Reply

  8. Morgan Broberg
    Aug 14, 2023 @ 05:38

    Flera av de ovan nämda snabba halvtimmarna har köpts upp av norrmän, framförallt MK Boats, o tävlas även vintertid i Sarpsborg. I Belgien o England nystartade man med Halvton Classic cup 2003 o det ökar alltmer med dessa lite billigare racers vilket gör att vi nu seglar VM i Hankö med min X-95 SWE 13 (där D1 1983 vann som första båt Production)

    Reply

  9. Sillstryparn
    Aug 14, 2023 @ 11:43

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Aug 14, 2023 @ 11:46

    Borde komma en “trash talk” inom kort.

    Sjukt kul att man fått till ett sånt startfält, och jag hade hoppats på att åka upp till Hankø för att fota, men det gick inte att få in i kalender 😢

    Reply

  11. Morgan Broberg
    Aug 16, 2023 @ 00:26

    Massa bilder (bland annat på Jesper Bank som styrman) o info går att få från Half ton class Norway o KNS.

    Reply

  12. Sillstryparn
    Aug 16, 2023 @ 10:19

    Som Morgan sa ovan: Bilder finns här på flickr:
    https://flic.kr/s/aHBqjAQqwT

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.