Skip to content

12 Comments

  1. Sam V
    Jan 16, 2011 @ 11:08

    Passerar du Düsseldorf får du gärna fråga Pacer hur det går med 310 Sprint. De lär ha en monter i Hall 17, Stand No. 17 C 30.

    Reply

    • Stefan Blom
      Jan 16, 2011 @ 16:15

      Jag drar till boot Düsseldorf. Lista gärna några intressanta objekt som jag kan kika närmare på så har Peter lite att välja ur för senare publicering här på BLUR.

      Har du några fler tips än Pacer…eller har någon annan det?

      Mvh
      Stefan Blom

      Reply

      • Sam V
        Jan 17, 2011 @ 06:41

        Efter att ha kollat lite på hemsidan vore det kul vore att se något av nya Elan 380, Dinamica RS 31 Sport, Far East 26, Héol 7.4, nya Sense-serien från Beneteau, Solaris One 44, Tofinou 12 m, X-yachts Xp-serie om det finns någon där. En hel del mao, prylarna får någon annan tipsa om. Lycka till!

        Reply

  2. ClaesE
    Jan 16, 2011 @ 12:54

    Du kan ju fråga hur de alltid lyckas göra så hala linor. Det finns goda grunder till att de kallas “Sliros”.

    Reply

  3. Otto
    Jan 16, 2011 @ 18:17

    Kanske bara är jag, men känns det inte ibland som att det skiljer i dimension från säsong till säsong? en 4’a (oanvänd, fortfarande på rulle) från förra året och en 4’a från i år kändes olika grova..?

    Reply

  4. Jocke
    Jan 16, 2011 @ 18:25

    Håller med Claes.

    Kan man utveckla höljet så att det både “nyper bra” i avlastare och ändå är slitstarkt… vet inte men just känns som om all utveckling kretsar kring kärnan…

    Reply

  5. Pelle P
    Jan 16, 2011 @ 19:45

    Håller inte med ClaesE och Jocke, efter byte av kammar i avlastarna (på BLUR) så var problemet borta. Tror problemet ligger i att man byter till bättre/ tunnare tampar och då kommer ner på min-dim enligt avlastarens spec och det håller inte eftersom tampen är ” för bra”.

    Reply

    • ClaesE
      Jan 17, 2011 @ 08:44

      Jodå, att få dem att fästa i avlastarna är sällan något problem. Däremot så behöver Sliros alltid en extra törn på winschen. Har man dessutom något annat än Andersen-winschar, blir det en extra törn till. Fyra törnar ger större risk för strul och låsningar, förutom att det är extra meckigt att få loss linan från winschen när det är bråttom. I stagvändningar, till exempel :-S

      Nu får det sägas till Liros försvar att de blir mycket bättre efter en säsong eller två, när ytan har ruggats upp litetgrann.

      Reply

  6. Anders R
    Jan 16, 2011 @ 19:53

    Håller inte heller med, som Pelle säger funkar det skitbra med rätt dimensionerade kammar. Riktigt imponerad av Liros prylar och det är alltid roligt att prata med Rikard och lära sig mer om detta, snören ÄR en vetenskap.

    Reply

  7. JIMMY
    Jan 16, 2011 @ 20:43

    Jag har kört med Gottifredi Maffioli DSK75 och 78 Ultra ett tag nu och de har aldrig varit problem med att man måste byta kammar även fast man går ner i dimension och kör på minimidimension i avlastarna. Men de är sjukt hårt flätade och inte så goa att hålla i men så är det om man ska ha stumma fall. Får det flesta andra att kännas som garn. Gissar att man får vad man betalar för, som med så mycket annat…

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Jan 17, 2011 @ 10:55

      Fully agree. Gottifredi Maffioli rules. Men så finns det väl också en anledning till att många AC teamen använder just det märket. Jag har heller inga problem med slirningar.
      Hade lite sliros som senast användes som förtöjnings linor. (mjuka och fjädrar) dom funkade bra.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.