Hur skall ni bli bättre 2011?
Erik Barkefors fick den här instruktionsbilden av sin skeppare. Går inte att missta sig på förväntningarna inför sommarens race?
Det finns ju många sätt att bli bättre seglare och kappseglare. På Blur försökte vi analysera och prioritera före jul för att nu kunna ta tag i de rätt frågor.
På plus-sidan står båtfart, attityd och viljan att utvecklas tillsammans.
Det vi måste jobba på är framförallt “mjuka saker”. Att sätta rätt målsättningar innan race och köra 100% även när det inte går som man vill (vi har haft en tendens att bara köra 90% när vi inser att vi inte kan nå vår primära målsättning). Dessutom står tydligare kommunikation i båten på listan över sånt som skall bli bättre. Och så klart de vanliga sakerna som måste nötas varje varje vår.
Det hade varit kul att höra vad ni andra gör för att bli lite bättre inför säsongen?
Tormod
Jan 19, 2011 @ 22:36
Vil ha som Sticker…
Tormod
Team YXI (Mårten)
Jan 20, 2011 @ 08:04
Perfekt sticker att sälja på HY :-)
…men gärna med överkropp och armar långt ut….
http://swe139.files.wordpress.com/2010/08/yxi1.jpg
Om bestättningen klagar:
http://www.happyyachting.com/brands/spinlock/spinlock-hike-pro-keelboat-hiking-pad.html
Vid shorthanded:
http://swe139.wordpress.com/2010/08/26/torsdagssegling-lomma-26-augusti/
Hans
Jan 20, 2011 @ 08:33
Mina gastar försöker kompensera bristande häng-teknik med att gradvis bli fetare.
Om bilden ovan kommer i tryck på en T-shirt är jag den förste att beställa!
Hur vi skall bli bättre 2011?
Bättre kommunikation, mer träning och mycket Lasagne…
Men först o främst skall vi ha kul!
Pelle P
Jan 20, 2011 @ 09:03
LOL!
Jordens T-shirt idé!!!!
Han/hon gjort denna figur till Erik borde ta fram fler motiv…
Erik Barkefors
Jan 20, 2011 @ 09:20
Vi får se om Stefan “Dehler-Doris” svarar!
http://dehlerdoris.blogspot.com/
Erik Barkefors
Jan 20, 2011 @ 09:19
Apropå t-shirt…
Kom att tänka på Hasse & Tages serie om Lindeman och fotbollstränare Bob Lindeman hade en kul grej åt “Nisse”.
Gröna sidan upp!
Det är användbart ombord också – när gröna lanternan är ovanför den röda så seglar man styrbord ;-)
Anders B
Jan 20, 2011 @ 11:35
Försöka komma på varifrån man kan få viljestyrka att genomföra ett Bohusrace när man är akut magsjuk. Hurfan klara du det Peter?
Pelle P
Jan 20, 2011 @ 12:59
Och han nämnde knappt till mig…
Team Styrbord
Jan 20, 2011 @ 12:43
Vi funderar på att hyra in 5 railgubbar. De får mat och dryck serverad. Mini vikt för railgubbe är 175 kg……
Anders Averdal
Jan 20, 2011 @ 19:13
Problemet med figuren är att den kräver en mantågskonstruktion och/eller ickke lovligt lösa mantåg.
Ja, jag känner mig som en glädje dödare…
Erik Barkefors
Jan 20, 2011 @ 20:10
Vi som inte klarar att hänga dubbelvikta kanske kan hänvisa till ISAF-reglerna där det redan i Cat4 står:
3.14.2 Lifelines required in Special Regulations shall be “taut”.
a) As a guide, when a deflecting force of 50 N (5.1 kgf, 11.2 lbf) is
applied to a lifeline midway between supports, the lifeline should
not deflect more than 50 mm.
Patrick L
Jan 21, 2011 @ 23:28
Sorry Erik…på Farr 30 VM var besiktningsmännen stenhård på lower lifelines… men:
http://www.facebook.com/album.php?aid=243670&id=256368556276#!/photo.php?fbid=452281846276&set=a.452271911276.243670.256368556276
Pelle P
Jan 20, 2011 @ 21:06
En glädjedödare ja… Men en kunnig sådan:)
ErikG
Jan 20, 2011 @ 20:51
Jag hoppas att äntligen få ihop några gubbs så vi kan kappsegla min pansarkryssare.
Annars om någon vill ha en hängiven men långtifrån fullärd gast i Värmdö området så kan han kasta mail till mig erik(at)europasound.se
aro
Jan 21, 2011 @ 21:44
Utveckling 2011. Jo, vi ska se hur många som kan folkburka (hoppas ni vet vad det är) på lovartspontonen på en 28 fots trimaran. Hävarmen är bra, nu gäller det att få ner luftmotståndet!
Erik Barkefors
Jan 21, 2011 @ 22:09
Det funkade bra på en Mälar 15 också ;-)
Scott
Jan 22, 2011 @ 11:05
The Picture is a good start, but to complete the prossess of hiking you need to hike even further out, torso hanging out and down, lift your bum up so when your hiking maks you can just see under your balls and out on the other side of the boat. That’s the way to hike! By hiking this way you are also inside the ISAF rule beacause you don’t need to have it loose, you just hang like a bag of potatos.
Erik Barkefors
Jan 22, 2011 @ 11:38
In Sweden we have a group of people called “soffpotatisar”. It seems that we need more of them on board instead of sailors ;-)
KIW
Jan 22, 2011 @ 18:57
Erik,
Where would You like to categorize yourself????
KIW :)
Erik Barkefors
Jan 22, 2011 @ 21:52
It would be nice to be a sailor ;-)
KIW
Jan 23, 2011 @ 09:56
I know You are!
KIW
Pelle Lindell
Jan 22, 2011 @ 12:36
“soffpotatisar”=couch potatoes in English….=)
Team Dehlerdoris
Jan 22, 2011 @ 23:57
Hej, jag hittade den riktigt bra bilden på hur gastarna ska sitta “bekvämt” på railen i av Elvström Sails webbsidor som handlade om riggtrim och lite annat för X-35 eller om det var X-332?
Kansle bäst o kolla med dom först om man ska börja sälja dekaler på HY..
//StefanK