För ett par år sedan hade jag nöjet att segla med på en av dessa klassiker,
fantastiskt roligt! Så otroligt överriggade! men skroven är inte direkt lätt planande, utan det krävs en rejäl by för att vinden skall bokstavligt lyfta upp båten ur vattnet, en fantastisk känsla.
Har ni en ledig Lördag i Sydney så rekommenderas en promenad över bron till Kirribilly och the “Flying Squadron”, man kan för en billig penning åka med åskådarfärgan eller ta en öl på puben, sist kom jag tidigt och frågade om en massa detaljer medans de riggade båtarna, efter en stund blev jag tillfrågade om jag ville segla med, vilket jag gjorde trots brist på lämplig klädsel.
Det som förvånade mig mest var hur pass tungt det mesta var att hantera ombord.
Centerbordet väger säkert minst 50 kg, spinnbommen är tredelad, där varje del är en mindre telefonstolpe, bara att foga ihop den vare en utmaning.
Focken är iofs utväxlade men inga winchar,.. och den ät stor, det finns säkert 50 fotare med kortare underlik!
Pysslet att sätta/gippa/ta ner spinnacker var enormt, vi hade tre olika spinnar ombord och 4 skot till varje,…och bytte mellan slör och läns.
Backstag och “runners” (backstag till gaffeltoppen)
Inte minst spännande är hur mycket vatten man tar in, dessa 100 år gamla klenoder som mest står på land är inte 100% täta, och sedan skvätter det in ganska mycket så en man öser större delen av tiden.
Jan 20, 2011 @ 19:48
För ett par år sedan hade jag nöjet att segla med på en av dessa klassiker,
fantastiskt roligt! Så otroligt överriggade! men skroven är inte direkt lätt planande, utan det krävs en rejäl by för att vinden skall bokstavligt lyfta upp båten ur vattnet, en fantastisk känsla.
Har ni en ledig Lördag i Sydney så rekommenderas en promenad över bron till Kirribilly och the “Flying Squadron”, man kan för en billig penning åka med åskådarfärgan eller ta en öl på puben, sist kom jag tidigt och frågade om en massa detaljer medans de riggade båtarna, efter en stund blev jag tillfrågade om jag ville segla med, vilket jag gjorde trots brist på lämplig klädsel.
Jan 20, 2011 @ 21:33
coooolt!!!! :D
Jan 21, 2011 @ 10:17
jäklar vilka spinnbommar….
Jan 21, 2011 @ 10:27
Made my Friday!!
WOW!
Kolla coolt arbete när de gippar, först bara petar ner centerbordet,
sedan runt i den vinden!
Lovar Håkan att gå och kolla när jag kommer dit!
Jan 21, 2011 @ 19:03
Det som förvånade mig mest var hur pass tungt det mesta var att hantera ombord.
Centerbordet väger säkert minst 50 kg, spinnbommen är tredelad, där varje del är en mindre telefonstolpe, bara att foga ihop den vare en utmaning.
Focken är iofs utväxlade men inga winchar,.. och den ät stor, det finns säkert 50 fotare med kortare underlik!
Pysslet att sätta/gippa/ta ner spinnacker var enormt, vi hade tre olika spinnar ombord och 4 skot till varje,…och bytte mellan slör och läns.
Backstag och “runners” (backstag till gaffeltoppen)
Inte minst spännande är hur mycket vatten man tar in, dessa 100 år gamla klenoder som mest står på land är inte 100% täta, och sedan skvätter det in ganska mycket så en man öser större delen av tiden.
Jan 21, 2011 @ 10:35
Riktigt coolt..en hade tom något slags ledsegel utanför storens akterlik……
Jan 21, 2011 @ 12:53
Det provade DC på cattan med softsail inför AC 88…
Jan 21, 2011 @ 10:59
Old fashioned Melges 24 !!!
Jan 21, 2011 @ 13:51
Synd att man inte får se fler manövrar. Det hadde varit kul att se hur de löser en tight upprundning…