Sweet… Dinamica 35
Precis vid ena ingången till en av segelbåtshallarna stod en intressant båt, om man gillar dagseglare, design och tekniska lösningar. I storts sätt allt som går att dölja genom nedsänkningar hade implementerats och det ”cleana” var genomgående utifrån sett. Tog man sej ner inuti båten så var det istället ”race” som slog igenom. Den kanske fräckaste tekniska lösningen var kölhissen som sköttes genom hydralik vilken sköttes genom antingen en elpump eller en fotpump beroende på vilket man valde vid beställning. Det finns även en version med fast köl för den som föredrar det.
Självklart är dessa båtar ögongodis men jag kan inte undvika att fundera på när det skall bli populärt med dagseglare här i Sverige som i övriga Europa? En annan tanke som slog mej är att tillverkaren inte erbjuder kolfibermast, inte om man läser prospektet försäljningsbroschyren i alla fall. Aluminiummasten är dock svart så det ser PK ut inom dagseglarnas kapplöpning om vem som kan bygga snyggast, lättast, cleanast samt kanske ibland också dyrast J
Som motoralternativ kan man välja mellan traditionell inombordsdiesel eller bensin, utombordare samt en elmotor. Det går också att stoppa in lite annat smått och gott som tex vattentoalett och till det en septiktank istället för potta-purri (elller vad det nu heter). Man har också möjlighet att välja sina favorit märken på tampar, däcksbeslag, vinschar och liknande.
Tekniks data:
Löa: 9,40m
Lwl: 9,35m
Djup: 210 med nersänkt köl och 1,60 med uppfälld
Vikt: 2200kg
Ballast: 1170kg
Ballasti procent: 53%
Krysställ: 55.50 m2
Gennaker: 36,00 m2
Code 0 55%: 19,00 m2
Code 0 75%: 78,50 m2
Pris: Vet ej då assistenten inte fick diskutera pris utand et var ägaren själv som skulle göra detta. Då han hade fullt upp med potentiella så blev det aldrig av att vi började pratas vid. Kanske kan man hitta något på deras hemsida www.dinamicayachts.com
// Stefan
Erik Bergh
Jan 27, 2011 @ 07:54
Her var det utrolig mye som ligner på Brenta 30! Dekk, overbygg, cockpit, ….
Sam V
Jan 27, 2011 @ 09:24
Tveksam till om dyra dagseglare någonsin kommer bli poppis här. Vi har sämre väder och färre miljardärer än på Rivieran och Smaragdkusten. Snygg båt. absolut, men väldigt lik Brenta som sagt. Gillar dock sänkkölen. En bordsskiva på den kunde vara nåt.
Clifford
Jan 27, 2011 @ 11:04
Jag tror tvärt om, fler och fler inser att de använder sina stora schabrak mestadels som dagseglare. För samma prislapp, eller mindre, får de en härlig och vacker segelbåt som de kommer att utnyttja väl. Därmed inte sagt att Dinamica eller Brenta är rätt typ av båt för oss……
sillstryparn
Jan 27, 2011 @ 13:03
Och inte minst lättare att sköta, samt låga driftskostnader.
Sam V
Jan 27, 2011 @ 19:50
Borde inte båtar som Tarac och Omega 10 i så fall sälja bättre? Det är väl dagseglare tänkta för våra förhållanden.
En annan, riktigt riktigt fin dagseglare, amerikanska Alerion Express 28, kom för typ femton år sedan och har byggts i över 400 ex. Två tror jag har kommit till Sverige (tror Bengt Jörnstedt hade en av dem).
Sen kan man ju undra hur mycket billigare och mer lättskött en modern 30-fotare för dagsegling blir jämfört med en med ett bredare register.
Nä, jag tror på kombokoncept. T ex tror jag Maxi 11 har möjlighet att bli riktigt lyckad och funka både som dag-, semester- och kappseglare.
surfjoan
Jan 29, 2011 @ 22:49
Om dagseglare skall bli populära så får folk inte har för långt till båtarna, och där faller det för de flesta.