Rivalerna på krigsstigen
Till: Svenska seglarförbundet, Styrelsen,Tekniska komitten
Från: Svenska Rival 22 förbundetAngående SRS/LYS-tal
Det är med stor förvåning vi läser i årets SRS/LYS-tabell och finner att SRS/LYS-talet för Rival 22 är höjt med 0,03. Vi undrar naturligtvis vad som motiverat denna höjning. Rival 22-an har kappseglats flitigt i många år och torde ha ett mycket väl underbyggt SRS/LYS-tal som nu verkar ha höjts godtyckligt.
Redan förra årets ändringar i SRS/LYS-regeln förvånade många, då möjligheten att göra avdrag för t.ex. fast propeller försvann. Detta för att förenkla för arrangörerna. Förenkla? Vi har aldrig hört talas om en arrangör som har tyckt att det varit svårt att dra ifrån en eller ett par hundradelar från SRS/LYS-talet. Att läsa innantill i startlistan vilket tal en båt seglar på är väl knappast svårt för deltagarna heller.Vad som däremot är svårt är att få fler att kappsegla om man tar bort möjligheten att göra avdrag och kunna vara ”med ” trots t.ex en fast propeller. Om man dessutom omotiverat höjer vissa SRS/LYS-tal, får man istället färre deltagare i seglingarna. Det gör det visserligen enklare för arrangören eftersom det blir färre båtar att hålla reda på, men det är väl knappast det som är meningen. Tvärtom är det ju ett av Seglarförbundets mål att öka kappseglandet!?
Rival 22 förbundet har nu i flera år arbetat för att få tillbaka vår SM-status, men redan nu ser vi att flera av de som är tänkbara deltagare drar sig ur KLM. Det beror på att de möjligheter dessa seglare har att kappsegla, förutom vid KLM, är att delta i lokala SRS/LYS-seglingar vilket nu känns omotiverat då möjligheten att delta på någorlunda lika villkor har försvunnit. Man väljer då att sluta helt med kappsegling istället.
Rival 22 förbundet har fått liktydiga signaler från andra klassförbund och seglare.
Vi är väl medvetna om att Rival 22-an har ett ”bra” SRS/LYS-tal i vissa vindstyrkor, men det är väl knappast extremfallet som ska sätta talet. Att man ”går bättre ” i vissa vindar gäller ju dessutom för de flesta båtar.
Vi undrar också över skrivningen i regeln att underlagen till SRS/LYS-talen samt ändringar av dessa inte är offentliga?? Varför? Öppenhet, tydlighet och väl motiverade beslut är ju grunden till att slippa spekulationer, misstänksamhet och diskussioner som inte leder någon vart utom till prestigekrig.
Dessutom torde väl medlemmarna i ett förbund ha rätt till insyn i de beslut som tas inom förbundet.
Vi anser att Rival 22-ans SRS/LYS-tal 1.12 är det som ska gälla även i fortsättningen
Vi emotser snara svar på följande frågor:
- Vad skulle motivet vara till att höja Rival 22-ans SRS/LYS-tal med 0,03?
- Hur har SSF tänkt få fler att kappsegla om man tar bort möjligheterna till att delta på någorlunda lika villkor?
- Varför är underlagen till SRS/LYS-talen inte offentliga?
För Rival 22 förbundet:
Kent Johansson (tekniskt ansvarig)
Bränninge 24 15139 Södertälje
kentharry@spray.se
Mar 24, 2011 @ 22:27
Det är nog många som vill ha insyn….
Varför får IF-båtarna bara 1,02… Har de trådar ända in i SRS-kommiten…?
Mar 24, 2011 @ 22:41
Det absolut största problemet är att SRS-kommittén faller för påtryckningar. Förra säsongen seger TR för en långsmal båt blev ju mycket omdiskuterat bla här. Någon klok person påpekade att även ett orealistiskt högt SRS-tal även hade gett seger. Hade vi inte samma diskusion om sportbåtar för några år sedan? Då valde SRS-kommittén att sänka talen kraftigt efter påtryckningar och diskusioner.
Långsmala båtar har mycket riktigt en enorm potential i öppna friska vindar. De flesta är med dagens mått underriggade och det är mycket svårt att segla upp till redan förra årets SRS-tal i “normala” vindstyrkor. En -rival kann aldrig segla upp till 1,15 i normala vindar.
Mar 25, 2011 @ 07:24
Om kommiten faller för (illa underbygda) påtryckningar är det illa. Om man tar intryck av relevanta diskussioner på exempelvis detta forum så är det väl av godo?
Mar 24, 2011 @ 23:00
Det finns säkert många Rivaler som har jobbigt med 1.12 i lättvind, fast propeller, inombordare, mm. Andra med högre rigg, mm har däremot alltid haft det lättare. Jag har ingen synpunkt på mätetalet, men det borde finnas skillnader i SRS-breven.
KIW
Mar 24, 2011 @ 23:03
Fantastiskt att alla anser sig missgynnande….
Jag tycker det är på tiden att tabellen ses över
detta är första gången på min tid jag ser att det gör en total översyn.
Keep up the good ambitions
Mar 25, 2011 @ 00:31
SRS kommer naturligtvis aldrig bli rättvist. Se det som ett kul sätt att kunna tävla mot andra båttyper. Det är så mycket annat som spelar in och ‘förstör’ rättvisan när man kör SRS. Vindstyrkeförändring, för en låg-srsare är det bra om vinden ökar, men dåligt om vinden minskar. Det är en jäkla skillnad att runda ett märke samtidigt som en massa andra båtar vs om man är själv. Har man en liten båt så har man större problem men skitvind från andra. Har man en smal kryssbåt kan man ta höjd och och pressa båtar till att gå för högt, eller tvinga dom att slå. Ja, listan kan nog göras oändlig…
Mar 25, 2011 @ 06:21
Om vi tar kritiken med fast propeller så går väl att skaffa ett mätbrev om detta upplevs som ett problem.
SRS-talet har jag ingen uppfattning om.
Mar 25, 2011 @ 07:25
Tekniska kommitténs svar till Svenska Rival 22 förbundet
Jan Dejmo
SSF:s Tekniska kommitté
——————————————————————-
Vad skulle motivet vara till att höja Rival 22-ans SRS-tal med 0,03?
Klassens SRS-tal har höjts i samband med en översyn av alla tabell- och mätbrevsbåtars SRS-tal för att få inbördes mer konsekvent bedömda respittal.
Varför har avdragen och tilläggen tagits bort?
Därför att generella avdrag och tillägg slår olika beroende på båtens grundrespittal och dess övriga egenskaper. Man kan ansöka om mätbrev för avvikelse och får då ett avdrag eller tillägg som är individuellt anpassat för båten. Detta ger större möjlighet till kappsegling på lika villkor än vad som var fallet med de generella respittalsjusteringarna.
Varför är underlagen till SRS-talen inte offentliga?
Därför att SRS är tänkt som en enkel respitregel med litet krav på mätning. En sådan regel kan i praktiken lätt förvandlas till en konstruktionsregel med efterföljande kostsamma optimeringar av båt och utrustning om metoden för hur respittal sätts skulle bli offentlig.
Vill man segla under en offentlig regel finns flera utmärkta alternativ som tex. ORCi och DH. SSF:s Tekniska kontor står gärna till tjänst om en båtägare behöver hjälp med mätbrev för andra regler.
Mar 25, 2011 @ 07:47
“Klassens SRS-tal har höjts i samband med en översyn av alla tabell- och mätbrevsbåtars SRS-tal för att få inbördes mer konsekvent bedömda respittal.”
Politikersvar! Vad är grunden till att ni höjt tec Rival, S30, Passad mf långsmala båtar? Samtliga -70-tals båtar som haft oförändrade tal i massor med år.
Mar 25, 2011 @ 08:38
Jag anser att höjningen kom för sent dessa båtar skulle höjts tidigare.
Om man tar tex. Albin Express så har denna båttyp kappseglats under alla år varpå LYS (SRS) talet höjts från 1,05 till nu 1,12.
Är du inte en toppbesättning från topp 10 på SM har du inte en chans att placera dig på en klubbkappsegling.
SRS talet baseras på antal vinster/topppalceringar, man tar ingen hänsyn till antalet delatagare i samma klass.
Skulle man titta på alla Expresser som kappseglar skulle resultatet troligen bli ganska väl fördelat över alla resultat (utan den senaste höjningen)
I förlängningen betyder det att båtar som inte kappseglats så mycket borde ha ett högre LYS tal en de har idag.
Mar 25, 2011 @ 11:39
Kan hålla med. Dessutom – med risk för pisk – så är det stor skillnad på svårighet att komma upp i toppfart på olika båtar. Att segla t.ex en Maxi 999 i maximal fart under ett race är mycket svårare än hålla fart på en Safir. Vissa seglare tror nog att de är bättre än vad de är, tack vare deras val av båttyp.
Mar 25, 2011 @ 17:03
Därför att SRS är tänkt som en enkel respitregel med litet krav på mätning. En sådan regel kan i praktiken lätt förvandlas till en konstruktionsregel med efterföljande kostsamma optimeringar av båt och utrustning om metoden för hur respittal sätts skulle bli offentlig.
Intressant, ska man införa en kostnadsbegränsning i SRS ? Båtar över miljonen får inget SRS tal, eller var hamnar ribban ?
Offentlig ! Ska den inre kretsen med kunskaper bannlysas från tävlingar inom SRS ?
Suck !
Mar 25, 2011 @ 07:44
Det konstigaste med SRS segling är att det alltid sitter en duktiga seglare och bra besättning i den båt som vinner, oavsett vilken båttyp man seglar. SRS kommiten ni gör ett fantastiskt bra jobb ge inte upp. Se på Kollberg.
Mar 26, 2011 @ 08:31
+1
Mar 25, 2011 @ 08:03
Pär,
Delar din uppfattning och positiva syn på SRS-kommiten. Är övertygad om att dom gör sitt bästa för att göra objektiva och rättvisa bedömningar. Då detta är en enkel respitregel så kommer det givetvis ibland att bli vissa båttyper som gynnas mer än andra.
Min båttyp fick höjt 3 “pinnar” till i år och det kan väl kännas tufft, men jag har ju ett antal val; Bit ihop och segla vidare, segla endast mot likadana båtar eller byt båt.
Mar 25, 2011 @ 10:01
Visst är det surt att få höjt SRS tal. Seglade själv Express i början av 90talat då båten gick från 1,07 till 1,10 i LYS. Kändes jätte tungt varje gång. Men dom bästa i Express lyckades att vinna SRS tävlingar ändå.
Att få höjt SRS tal kan man väl se som om att båten och de som seglar den har utvecklas och att man lärt sig hantera den mycket bättre.
Kul att det finns mer att ge i en gamal klass. Utvecklingen går ju framåt med avseende på segel mm.
Mar 25, 2011 @ 08:03
Men snälll Rivalförbundet lugna ner er lite. Ni skall var GLADA att er trötta båt höjs två pinnar och plötsligt får lite lite uppmärksamhet. Det borde tändas ett lite hopp hos alla Rivalseglare att kanske kanske kan vi segla lika fort som en Express.
För alla de som inte tävlar så aktivt är detta också bra för värdet på båten.
Järven
Mar 25, 2011 @ 22:06
hmmm…utifrån denna kommentar kanske man ju tolka det som att om en Rival kanske, kanske ska kunna segla lika fort som en Express, borde inte då en Express ha högre SRS än en Rival, 1.16-1.17 för Expresserna då ;)
Mar 28, 2011 @ 11:16
Ja, Expresserna evolveras ju hela tiden, med omprofilerade kölar, nya mastlut och segelmakarna vet hur seglen ska se ut. Så om 10 år kommer Expresserna klara 1.16 som dom klarar 1.12 idag.
Mar 28, 2011 @ 12:57
Citat från Järvens inlägg “Det borde tändas ett lite hopp hos alla Rivalseglare att kanske kanske kan vi segla lika fort som en Express.”
Utifrån denna kommentar kan man ju hålla med Uffe, om nu en Express är snabbare än en Rival kanske de borde ha 1.16 eller mer om en Rival numera seglar med SRS 1.15 ;)
Mar 25, 2011 @ 08:29
Segla entyp, bättre för blodtrycket….
Mar 25, 2011 @ 08:34
Tog ovanligt lång tid….
Mar 25, 2011 @ 11:48
Tack.
Mar 25, 2011 @ 21:51
Hur orkar du Horst ? Du är som replay knappen på en CD-spelare ;-)
Mar 26, 2011 @ 07:30
Hur orkar ni själva tjafset kring respitregler? Det är ju det endq som triggar i gång er.
Mar 26, 2011 @ 07:35
Så är det inte alls Horst, och det vet du också!
Dagens tips är att du helt enkelt struntar i att läsa de trådar som handlar om mätetal. Eller kanske det finns några bra diskussioner i din entypsklass som du kan engagera dig i? Tipsa gärna oss andra.
Mar 26, 2011 @ 08:31
Som sagt…
Mar 26, 2011 @ 09:01
Antog det.
Jag som hade sett fram emot en lördag där jag skulle surfa runt och fälla tråkiga kommentarer i massa entyps- och jolleforum.
Mar 25, 2011 @ 11:52
Underbar rubrik!
Mar 25, 2011 @ 12:43
Tror faktiskt att de nya SRS talen är mer rättvisa överlag. Bra att man vågar se över systemet o även ändra gamla båtar.
Mar 25, 2011 @ 13:51
Tror att de ny reglerna är rättvisare.
Det man kan diskutera är om det borde vara offentligt hur man räknar ut SRS-talet.
Nu har man tagit fasta på att det skulle vara folk som optimerar för regeln, frågan är om det är sant samt om man inte bara gjort det svårare och dyrare att köpa ett bättre tal.
Hade det varit offentligt så hade man enklare kunnat hitta fel i regeln och på så sätt stävjt optimeringen samt fått en bättre regel.
Mar 25, 2011 @ 14:06
Jag seglar Albin Nova och har noterat att även Novans SRS-tal har höjts från föregående år. Förra året när reglerna ändrades ändrade Novaförbundet sin klassregel till att fock var standard och fick då behålla talet 1,15 som gällt året innan istället för att få höjt till 1,16 pga genuan. Detta gjorde att man slapp skaffa eget mätbrev där genuan var borttagen eftersom nästan alla verkar kappsegla Novan med fock istället för genua. Nu har Novans SRS-tal höjts i alla fall till 1,16. Jag försöker följa med i vad som händer och kan inte erinra mig att någon Nova placerat sig så bra i stora startfält att ytterligare en höjning skulle vara motiverad. Någon kommenterade att man försöker höja långsmala båtar men Novan är ju knappast långsmal.
Tomas
Mar 25, 2011 @ 14:58
Ang Nova.. Gick väl ganska bra för Peter “Blur” eller?
Mar 25, 2011 @ 17:00
Jo men det är ju några år sedan och efter Peters (och kanske bröderna Lindforss) bravader på banorna så höjdes lystalet (för sent då kan man tycka).
Tomas
Mar 25, 2011 @ 14:17
Finns det någonstans man kan hitta en lista på de nya SRS-talen för samtliga kölbåtar där man också ser förändringen från föregående år?
Tomas
Mar 26, 2011 @ 00:42
Förändringarna sedan förra året finns på Blur:
http://www.blur.se/2011/03/03/srs-forandringar-2011/
(Eller ville du gå längre tillbaka än 2010?)
//Håkan
Mar 26, 2011 @ 19:35
Nej, det räcker bra. Tack, jag hade missat denna sammanställning (åkte nog skidor då). Nu har jag inte kollat så noga i listan men det är förvånande att så många båtar fått ändrat tal. Med den gamla LYS-tabellen sa man ju att det var båtarnas resultat på kappseglingar som skulle ligga till grund för en eventuell justering. Tror knappast att det är någon som tagit storslam med sin Boström 37 den gångna säsongen som föranlett en höjning på 0,05 till 1,21, för att ta ett tydligt exempel.
Vad är anledningen till alla dessa ändringar?
Tomas
Mar 26, 2011 @ 19:48
http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_4893/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Mar 26, 2011 @ 19:50
Hej; här finns ett bra dokument som beskriver det.
Mar 25, 2011 @ 14:45
Jag har lite svårt att se en motiverad höjning på 0.03 på en Rival. Jämfört med en Express är det först på en riktigt hård halvvind som en Rival kan hävda sig.
Jämför vi med exempelvis en Rhapsody som nu fått sänkt SRS (1.16-1.15 – hur var det nu med höjning av långsmala båtar…) så hänger inte Rivalen på i några vindar men de ska nu segla på 1.15 båda två.
Jag kan nog förstå reaktionen från Rivalseglarna…
Mar 25, 2011 @ 15:40
Hur vore det om Rivalförbundet hottade upp sig och liksom många andra började tillåta nutida segelmaterial som kevlar och Carbon vilket de som ex. seglar A22 kan roa sig med? Det kanhända inte hjälper prestandan och ett lys på 1,15, men kanske…
Mar 25, 2011 @ 15:57
Men är det inte så att respitregler är det som skapar de bittraste och största diskussionerna här på blur? Det verkar ju få fram det allra värsta ur normalt sansade människor, och minsta lilla pip om entypsseglingens fördelar skapar ramaskri! Inser man inte att det inte finns någon rättvisa i respitsegling?
Mar 26, 2011 @ 08:38
Jag seglar entyp och respit för att jag gillar att kappsegla……….
Mar 26, 2011 @ 12:17
Hear hear. Entyp är enklast och bäst men det finns många sammanhang där jag gärna seglar på olika båtar och respit. Och att båtägare tar strid för just sin båttyp är som det ska vara. En del av regelmakeriet är väl just debatten kring det hela och det är knappast bitterhet. Inte mer än bland vissa jolleföräldrar.
Mar 25, 2011 @ 17:04
Det är kaos i hela SRS-komiten.
Jag har själv kappseglat med min gamla Maxi 77a några år. Men att nu i år få lys 1.05 blir ju döden för 77orna. Det har varit svårt att hävda sina 1.03 så nu är det ingen ide längre :(
Mar 25, 2011 @ 18:50
Jag seglade 77:a i många år och kan nog tycka att en höjning är helt ok. Två steg upp är kanske att ta i dock.
Min uppfattning är att man bör höja/sänka ett steg i taget/år.
Om systemet var transparent skulle det antagligen gnällas mindre. De flesta av oss vill veta vad vi blir utsatta för, det blir lite Kafkaartat annars.
Mar 25, 2011 @ 19:00
Hej hej här kommer farbror frej
Skaffa peke och och häng på en grej
och plötsligt har du en sportbåt.
:-)
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/03/kor-man-med-gransegel-kan-man-strunta-i.html
Mar 25, 2011 @ 19:22
3 pinnar upp låter hårt. Kan inte bedöma enskilda båtars potential och speciellt inte Rivalen. Vad jag kan förstå så bedöms äldre båtar i år enligt samma bedömningsprinciper som för nya båtar. Dvs kappseglingsresultat och vad båten presterat på en kappseglingsbana har mindre betydelse än hårda fakta pga för dåligt statistiskt underbyggda respittal. M a o så bedömer man båtens prestanda lite mer som i IRC/ORC. De flesta nya båtar som kappseglas med är ganska så mycket “gullad”med bra finish på köl, botten, roder, segel och samtränad besättning – rätt så optimerade alltså. Kan det vara så att många mindre båtar skulle kunna hävda sig bättre med lite mer “gullande” och att det är den potentialen SRS-kommittén sett?
Mar 25, 2011 @ 21:14
Håller med K ovan att man bör höja/sänka ett steg i taget/år.
Inte kul om någon satsat på nytt ställ för massa pengar – och vipps får man 3 pinnar högre helt plötsligt! Är ju inte helt självklart att man skulle gjort denna inverstering om man vetat denna höjning innan.
Det Uffe skriver ovan tycker jag också stämmer helt och hållet.
Visst Rival 22 kanske har 1.15 i friskt halvvind – men bara då.
Blir lite som gennakerbåtar som tidigare hade lys efter kappseglingar med endast “friska slörar”, dom båtarna har ju fått sänkta tal vartefter.
Mar 25, 2011 @ 21:19
Visst pratar vi ca. 35 sek/per snäpp och seglad och timma………………………….
Mar 26, 2011 @ 00:30
Skärpning gubbar! En 36 fots Rival med ett långt slankt skrov med 1.15 är ju inte högre än vilken gammal fet 32 fots staketfamiljebåt som helst. Dessutom så har ju de allra flesta inombordare i då blir det bara 1.14. Rivalerna är ju skitsnabba, det säger ju dom som har dom iallafall.
Mar 26, 2011 @ 06:39
Jag kan inte bedöma riktigheten i Rival 22:ans tal, men däremot är det nog mest en vanesak att talen ändras lite oftare. I ORC och IRC revideras talen i stort sett varje år även för enskilda båtar och det är en del av processen då hela idén ju är att talen skall vara så rättvisande som möjligt inbördes i en fleet. En annan väg att gå hade alltså varit att sänka “alla andra”. Då hade Rival haft oförändrat tal och Rivalförbundet hade kanske inte reagerat, men problemet hade ändå varit detsamma – Rivalen hade ändå fått det lika mycket tuffare. Det intressanta är alltså hur SRS-fleeten inbördes förändras.
På SSFs hemsida (och här) framgår att 326 båtar har fått höjt medan 115 båtar har fått sänkta tal. Förklaringen (från SRS-sidan på ssf.se):
Mar 26, 2011 @ 22:42
Det här är ju solklart.
LYS har aldrig varit mer trovärdigt än golfens handikapp. Har din båt lågt handikapp så kan du prestera på SRS-kappseglingar. Har du högt handikapp kan du alltid skryta med att ha högt LYS-tal på bryggan.
Och i år: Om du vill kappsegla SRS, köp en båt som har bra design. Eller om du har en båt med dålig SRS-design, bit ihop och cruisa runt med den, men kappsegla med en polares båt om du vill det.
Och inte minst: Det skiljer statistiskt ofta 7-12% i seglad tid mellan ettan och medelseglaren i entypsklassernas race(SM etc). Så så länge du inte har full koll på din unika SRS-racer så har du förmdligen mer fartökning kvar att ta, i din egen kompetens, handling, trim, styrning och taktik och inte minst ditt eget psyke. Typ 7-12%.
Mar 26, 2011 @ 08:50
Bäste Horst
En del gillar originalrenoverade bilar och andra älskar att hotta och trimma.
Somliga använder båten att semestra 5personer i och andra kappseglar bara.
När skall du inse att entyp inte passar alla, du kan stånga dig blodig utan att lyckas få en Express att passa i mitt nuvarande liv, vi har alla olika behov.
Mvh Patrik
Mar 27, 2011 @ 16:09
Men varför blir det alltid en massa diskussioner och frustrationer så fort det kommer upp en tråd om respit och handikappregler?
Samtidigt inte ett ord om att en av Sveriges bästa tränare och seglare tragiskt omkommit under tjänstgöring med att utbilda seglare från Motala seglargymnasium.
Mar 26, 2011 @ 10:46
Man får ett lystal för båten när den går som bäst. Rivalen är en extrem hårdvinds båt och ska ha ett lystal för hårdvind, 1,15 är nästan i underkant när det blåser. Man kan inte jämföra en Rival med en Express (som är en lättvindsbåt). Kan hålla med om att det är synd om Rivalseglarna när det blåser lätt, men det beror ju på att båten är underriggad inte på lystalet.
Kalle
Mar 26, 2011 @ 11:36
Men Kalle, om nu Rivalen är underriggad borde man inte ta hänsyn till det när man sätter ett SRS-tal? Hur kul är det att kappsegla i vindar under
10 m/s om man vet redan på förhand att man inte har någon möjlighet att nå ett hyfsat resultat. Det enda de höjda båtarna, Rivaler m.fl kan göra är att fortsätta att segla de stora SRS tävlingarna, då får vi ett svar på vad som hänt. Antingen har båten blivit snabbare eller så är man i slutet av resultatlistan.
Mar 27, 2011 @ 12:45
Ska man ha ett rättvist LYS i alla vindar skulle man ha kanske 3 lystal, ett för hårdvind ett för mellanvind och ett för lättvind. Eller dela in klasserna i hård,mellan och lättvindsbåtar.
Det bästa med lys är att det är enkelt (men ofta orättvist), börjar man krångla till det så finns det bättre handikappsystem.
Mar 26, 2011 @ 16:01
SRS-talet skall representera en båt-typs fartpotential, med den bästa utrustning som tillåts enligt dess grundstandard, i vindstyrka mellan 3-8 m/s på rundbana dvs hänsyn tas till båtens prestanda på alla bogar. Ingen hänsyn tas till besättningens skicklighet.
Jag vet dock ej hur det pasar ihop med:
“Det nya systemet förutsätter att en båt eller båttyp är av en rimligt god design och en effekt är att det kommer att ta lång tid innan en båt eller båttyp kompenseras för dålig design.”
Normalt tittar man gärna på en båttyps bästa vindar men glömmer bort att alla båttyper har sina bästa vindar. Det finns mycket filosofi i det snakcet om vad en båt ska kunna prestera när men vad innebär det i praktiken? Går det att uppnå när man tittar på hela population? hur ska det vara i verkligheten?
I och med att det alltid finns båttyper som är gynnade på tävlingsdagen kan man ställa sig frågan hur ska det vara? Ska alla ha samma chance att vinna en serie? Ska alla ha samma chance att vinna lika ofta?
Jag tror nog i punkten att bästa besättning ska vinna oberoende båt eller båttyp är de flesta överens om.
Mar 26, 2011 @ 18:41
Om det är som du skriver, att det handlar om vindstyrkor mellan 3-8m/s så förstår jag ännu mindre varför man valt att höja de långsmala båtar generelt. Byxelkroken 2010 då en Rival vann så handlade det om betydligt högre vindstyrkor det samma gälde väl för TJ. Jag är också övertygad om att Rivalen kan segla upp till 1,15 i >10m/s men knappast i vindar runt 8m/s. Jag är visserligen partiskt i denna fråga men jag tycker mig aldrig upplevt att de aktuella båtarna haft några fördelaktiga RSR-tal i “normala” vindstyrkor. Jag kan inte minnas sett en resultatlista med en rival i topp i en segling som genomförts i mellanvind.
Jag återkommer till det faktumet att många lånsmala 70-tals konstruktioner är underriggade. Med mer segel kan säker de aktuella båtarna segla upp till de nya SRS-talen. Det finns ju några såda exempel på båtar som ökat sin segelyta markant. Nu handlar det dock om båtar i standarduförande, alltså båtar som först runt 10m/s når sin fulla potential.
.
Mar 26, 2011 @ 19:29
Fråga till Kalle varifrån kommer info om att SRS skall baseras för hårdvind ?
SRS har ärvt sin grund-data från LYS vilket baserades på vindar mellan 4-11m/s på en rundbana dvs inte halvvindar eller hårdvind ?
Se gärna under “resultatberäkning” i Lars-Olof Norlins kommentarer; http://www.norlinboats.com/lys30.htm
Kan ju ha ändrats ngn gång men i så fall när och till vad ?
Det finns ju helt klart en vilja att förändra SRS men så som det är utfört 2010 och 2011 så är det inte klart om denna vilja är att förbättra eller att försämra för SRS som mätregel över breddseglingen.
Se bara på hur väl man lyckas med dom egna målen: http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_4893/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Här framgår att man som mål haft; “dom långsmala båtarna med modern undervattenskropp höjs generellt”
Därefter sänker man BB10 -0,02,Elogen 38-0,01,Mälar 22-0,02,Mälar 25-0,01,Mälar 30-0,01 Staren-0,01 ?
Hur väl lever man upp till dom egna målen ?
2010 hade man som mål att införa att alla båtar skulle ha mätbrev ?
Se gärna http://www.tylosegling.se/profiles/blogs/srscertifikat-kraevs-foer-att?xg_source=activity
Av det blev det som tur var intet, problemet är inte viljan att förändra utan målen och styrningen.
Dags att ta reda på vad bredden av seglare vill ha ?
SRS-Seglaren
SRS seglaren
Mar 27, 2011 @ 08:12
Det börjar spåra ur, alla båtar har inte chans att vinna samma segling ! Det är bara en som vinner och det gäller även för entyp.
Det bästa med LYS (det gamla), var att seglingen var tillgänglig. Jag seglar SK22 (A22) och vi har inte varit så stora att segling endast i klass räckt till, men god träning har man fått i alla dessa LYS seglingar som funnits tillgängliga.
Viktigt var inte att vinna utan att träna och man har alltid likvärdiga båtar att kämpa mot av olika slag. Det nya systemet ger mig knappast mersmak och det blir krångligare att komma ut på en tävling.
Men det är bra att man delvis försöker styra upp så att skepparen görs mer medveten om vad en “standard” båt är. Själv seglade jag alltid med en inmätt båt i SK regeln och väl medveten om vad som är otillåtet eller ej.
Trist att enkelheten försvunnit och faktiskt inte kommer att ersättas av någonting som gör det rimligare att få ett rättvist tal att segla med. 22:an (Rival 22/A22 mfl) kommer alltid att ha sina klara begränsningar i lättvind och börjar röra på sig först vid frisk vind.
Nu ser det ut som kommitten inte pallar trycket från några argsinta inlägg på Blur utan höjer respittalen till att passa de förhållande som börjar närma sig extrema (över 8ms). I alla fall om man normalt seglar omkring på Ostkusten, där troligen de flesta seglingar hamnar under 5ms.
För oss som seglar dessa båtar uppfyllde det gamla LYS systemet våra behov på ett utmärkt sätt då vi var väl medvedvetna om våra båtars svaghet men ändå fick en chans lite då och då !
Men kanske det är som samhälls utvecklingen i stort, vi pratar om utveckling men det vi gör blir allt mer invecklat.
Tack för ordet !
mvh Svenne
Mar 27, 2011 @ 09:31
Har jag missat något svar eller förklaring från SRS gruppen hur Dynamic 35.an, som är en modern långsmal snabbseglare med mkt fina resultat genom åren. t.o.m. totalseger i Tjörn Runt etc fått sänkning med 2 procent till 1.26.
Mar 27, 2011 @ 15:17
“Genom att det nya bedömningssystemet har tillämpats på samma sätt för alla båttyper har 326 fått höjt respittal och 115 sänkt.” (från SRS-sidan på ssf.se)
Kan det vara svaret?
Mar 28, 2011 @ 12:08
Är din botten perfekt?
Är dina seglel riktigt, riktigt bra?
Är era möjligheter att trimma båten bra?
Är din besättning bra?
Är du bra?
Gjorde ni en bra insats?
Om du ärligt kan svara ja på ovanstående och du ändå inte ligger med i topp så kanske du kan gnälla lite om SRS talet.
SRS skall väl spegla en båt i bra skick med en kompetent besättning och inte vara en kompensation för dåligt skick och begränsad kunskap.
Mar 28, 2011 @ 19:54
+1
Mar 28, 2011 @ 20:36
+1
Jag ser väldigt sällan båtar som uppfyller allt detta och som inte är med i topp.
Jag har också tittat lite extra på Rival-seglarna i de två stora racen på ostkusten. På Lidingö Runt skulle man vunnit med SRS på 0.92 och på Ornö Runt med SRS 0.91. Så det är väl där man borde ligga för att locka fler Rivaler till kappseglingarna?
Jag har försökt se om Peter Fritz som dominerade RM seglar några SRS-race, men jag kan inte hitta några?
Mar 29, 2011 @ 12:16
Hej,
Kul att du engagerar dig i frågan. han har t.ex. seglat Arkö runt 2010. vad jag kan se så kom han på plats 57 av 61. Detta med “gamla” SRS talet. 1.12 och utan inombordsmotor.
Mar 29, 2011 @ 15:32
Arkö Runt 2010 är inte representativt då vinden vred med och vi seglade spinnaker drygt 85% av tiden…
Mar 29, 2011 @ 17:06
Erik! Nää.. Arkö-Runt 2010 som tog rekordlånga nästan 7 timmar kunde vi faktiskt bära spinnaker 98% av tiden. Inte minst beroende på den mycket lätta vinden. Lite kryss… :-) jo jo det var inte kryss en enda meter på denna “rundbana”. Tyckte riktigt synd om M30 seglarna o de som anmält sig utan spinnaker. Minns något år då det var kryss hela varvet.. runt Arkö, lite kul det också. Kör vårt 32:a Arkö Runt 2011.
StefanK
Mar 29, 2011 @ 15:35
bästa Rival 22 på plats 17 men lättare vindar och litte kryss är inte speciellt gynnsam för den typen av båt.
Mar 29, 2011 @ 17:21
Örjan, jag tror faktikt inte att någon Fritz seglade Arkö-Runt i någon Rival 22 år 2010?
StefanK
Mar 29, 2011 @ 19:08
Hoppsan! Inte meningen att komma med felaktig info. Jag tog det från Rival22ornas rankingresultat som jag sammanställde tidigare i år. Jag har dubbelkollat med http://www.OXSS.nu. Och alldeles riktigt så står det “DNC” på Peter Fritz. Anledningen var att det efterfrågades resultat från herr Fritz och jag hade papprena liggandes på bordet.
Vi har dock gott om resultat från många år där man kan se att Rival 22 knappast är en “SRS-raket” såvida det inte blåser kuling. Därför är vi lite förvånade av höjningen.
(Om nån undrar så är jag Sekreterare för sv. Rival 22 förbundet)
Mar 28, 2011 @ 14:00
– Långsmala båtar med modern undervattenskropp höjs generellt, i några fall ganska kraftigt.
Tja, vad är en modern undervattenskropp, kan knappast gälla för Rival…
Bedömningar fanns i LYS och uppenbarligen i SRS, frågan blir i slutänden vad skillnaden är ?
Bedömning är också färskvara och påverkningsbar.
Ska SRS sättas utifrån vad en båttyp kan prestera på en rundbana i vindar mellan 3 – 8 ms, blir troligen många SRS seglingar inaktuella som underlag för revision av SRS talen.
Mar 28, 2011 @ 16:05
Med “modern undervattenskropp” kanske endast avses delat lateralplan till skillnad från långkölad?
Mar 29, 2011 @ 08:44
Vad menar man i så fall med modern ? Kanske man menar att man återigen konstruerar båter likt de som konstruerades i slutet på 1800 talet, men i det perspektivet är ju Rivalen allt annat än modern.
Exempel är KE Sjögrens Tjopp från 1895 som har allt en CB66 har idag, bara med den skillnaden att de inte hade samma material som nu.
Ska bli intressant att se vad A22 får för SRS tal i år.
Mar 29, 2011 @ 09:16
A22 är äl ingen entypsregel/ one design och det går inte att sätta ett SRS tal för en boxregel?
Varje A22 båt måste få ett eget?
Mar 29, 2011 @ 15:08
Märkligt?
Då det fungerade i över 30 år inom LYS
Mar 29, 2011 @ 16:52
Exakt och det är det som blir intressant, att se när SRS komitten ska skilja agnarna från vetet.
Häftigt att se dem sätta olika tal i samma regel och också stå för det.
Kan man skicka in en stämning rent av om just min A22 skulle få en pinne lägre, den blir ju liksom mindre värd då!
Förra året fick vi mätbrev baserat på om vi hade giltigt mätbrev för klassen. Det förfarandet ska visst vara borta till i år, spännande och se vad som händer med SRS talen í år.
Mar 29, 2011 @ 17:19
SRS-kommittén behöver väl inte tycka att skärgårdskryssarregeln är rättvis bara för att SSKF tycker det?
Mar 29, 2011 @ 20:16
Nej just det. Det är det som är så underligt. Jag har kappseglat 22:a i 30 år och tycker det fungerar alldeles utmärkt. Vi som seglar båten är nöjda med att segla mot varandra utan handicap. Det är mest folk som inte seglar båttypen som talar om hur orättvis den är. Jag har inga som helst problem med att segla på det mätetal som bästa 22:a seglar upp till.
Mar 28, 2011 @ 22:22
Som framgått tidigare sätts SRS bara delvis på rapporter från seglingar. När en klubb rapporterar sina SRS seglingar så rapporteras också vindstyrka, X-procent, m.m. När min klubb rapporterade in sommarens SRS och kvällsseglingar upptäckte vi att en segling hade en X-procent på under 20%. Naturligtvis stryks en sådan segling.
Alltså är det precis som du säger – många SRS-seglingar räknas bort redan vid inrapporteringen från klubben.
Mar 29, 2011 @ 09:19
Heder åt dem som jobbar ideelt och försöker göra något, det behövs fler eldsjälar. Ni som tycker så mycket hjälp till istället för att gnälla. De som nu driver tex SRS gör detta på fritiden, vill ni förändra något eller få något gjort engagera er!
Det behövs fler eldsjälar i klubbar, klassförbund osv, de eldsjälar som nu finns är för få och de går på knäna.
Mar 29, 2011 @ 11:48
Spot on!
Mar 29, 2011 @ 19:22
Heder åt dom som gör något bra för andra, so far we seen non.
Många har anmält sitt intresse att bidra i åratal utan att något skett.
Det som behövs är förslag på riktlinjer för hur SRS skall skötas tex:
1)Max ett lyssteg i förändring per år.
2)Vilka båtar bör finnas med i listan ?
Fyll gärna på med fler förslag:
Har lite svårt att förstå att ett högt lys/SRS tal skulle ge ett högre andrandsvärde ?
Om det inte är första seglingsåret, så brukar man ha snappat att det är precis tvärtom, DVS att det är ett relevant tal som gör att man kan nå en vettig placering, är vad som gör en båt intressant ? Jmf gärna Rivalerna blir inte lätt att sälja.
Den som köpt en under vintern samt kostat på ett nytt ställ för 50 lakan bara för att ta grindplatser under hela 2011 lär nog fundera över sitt beslut.
Mar 30, 2011 @ 08:28
SK22 (A22) är en regel som använts för kappsegling i vårt land, tom 2010 även med SM status. Det är inte en respitregel utan placering i mål gäller, kort och gott ingen omräkning av seglad tid mm.
Skillnaderna mellan olika konstruktioner är synbara (längd och bredd mm).
Dock är skillnaden i fart inte lika synbar mellan dessa konstruktioner och det är det som blir ett dilemma.
Eftersom man nu hanterar dessa enskilt så kan också variationer finnas mellan SRS tal. Det är ett direkt klavertramp om SRS komitten börjar sätta olika SRS tal i en klass som faktiskt har en av SSF godkänd regel samt har både ett förbund (SSKF) samt en klassklubb (22-klubben).
Fjolårets variant där vi genom att skicka in giltigt mätbrev så delade man ut ett SRS tal för klassen ser jag som ända lösningen.
Kan vi inte styrka identiteten med ett mätbrev, då kan kommitten inte veta om det är en regelrätt 22:a de kommer att hantera eller om det är en som aviker på något sätt.
Fjolårets hantering där de som skickade in mätbrev (giltigt) fick samma tal och den som efterfråga SRS tal uten mätbrev fick 0.02 i tillägg anser jag vara en bra bedömning och enkel. Den senare kan ju faktiskt avika från regeln.
Om SRS komitten arbeter utan ersättning bör inte avhålla oss från att uttrycka våra åsikter, och troligen är detta det mest lästa forumet från komittens sida.
mvh Svenne
Just nu ser det ut som man valt en helt förkastlig väg i hanteringen av regelbåtar.
Mar 29, 2011 @ 20:24
Hej Örjan! Att Rivalen har svårt att placera sig i Skärgårdskappseglingar med LYS/SRS regel är nog väldokumenterat. För min egen del har deltagit i 8 Ornö Runt och en hel del klubbseglingar och aldrig placerat mig på den övre halvan av resultatlistan. Man kämpar på och hoppas att nästa gång blåser det nog utav h-vete och kanske blir det fina halvvindar. Linjett 32 och Expresser kommer nästan alltid före mig, fast vi har haft samma LYS tidigare. Men man får kanske inse att de som “vet bättre” och säger att det är skickliga skeppare som seglar dessa båtar har rätt. Jag har dock ett förslag till alla Rivalseglare! Anmäl är till Ornö Runt 2011. Blir 5 båtar eller flera så får vi segla entypsklass. Då kan vi mäta oss mot varandra och SRS talet blir ointressant och bästa båt vinner oberoende av vindstyka.
Mar 30, 2011 @ 08:37
+1 igen