Skip to content

6 Comments

  1. Richard Göransson
    Apr 18, 2011 @ 21:50

    Nä de här kommenterar jag inte, för jag känner bara avundsjuka.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Apr 19, 2011 @ 09:47

    Tisdag 19.4 kl 08.30

    Kielkanalen har nu avverkats med hjälp av två lotsar och vi är nu i ett soligt men helt vindfattigt Kiel. Vi har haft problem med internetuppkoplingen så nu testar vi en ny variant med överföring via min nya iPad.

    Måndag 18.4 21.30

    Lost in space. Ja, ungefär så har det varit med bloggandet. Täckningen är rätt usel här på Nordsjön, så vi har inte kunnat kommunicera via internet eller mobil från båten på nästan två dygn, så här har ni något att bita i, kära Telia. Nu är vi på väg in till cuxhaven i en rätt trång farled där tankers och supercontainers ska samsas med oss seglare.

    Det var stundtals dimmigt, Men lättade fram på eftermiddagen. När Thomas, marco och jag gick på vårt pass klockan sex hade vi bra vind och riktning i farleden och stängde av motorn och gick för segel. Vilken underbar känsla att få några timmars äkta segling.

    Vi kom ikapp en svensk x37a och hade väl inga problem att komma om direkt.

    – Ja, vi klarade i alla fall en X-båt för motor och segel, tyckte Thomas.

    Nu har vi rivit segel och går in till Cuxhaven för tankning.

    Måndag 18.4 kl 12.00

    Vi är nu i den inre farleden längs Hollands kust. Vi har snart avverkat Nordsjön och det kan vi sammanfatta som snällt men vinds åkt. Vi har haft vinden i näbben så gott som hela tiden, men för det mesta har vinden inte överstigit 6-8 knop. Så seglingsmässigt har det inte varit någon höjdare än. Vi har å andra sidan sluppit att stampa på höga och vassa vågor och stå sjöblöta i regn och vind. Det är nog första gången Nordsjön har varit så snäll mot oss.

    Vi har nu tio timmar kvar till Cuxhaven, där vi ska tanka diesel för åtta timmars färd på Kielkanalen och färden upp till Sverige. Vi lär nog få ta en taxi till någon natt ålen mack för på sjösidan lär de ha stängt vid 10-11 på kvällen när vi beräknas komma dit.

    Dimman kommer och går och fukten och de kalla nordliga vindarna gör att vi byltar på oss ett extra lager. Men – livet e gött.

    Söndag 17.4 kl 19.00

    Nu har vi seglat i nästan två timmar. Klockan kvart över fem hade vi tröttnat på motorgång och dieseln arter, och med vinden in från nord-nordost med 10 knop kunde vi efter en och en halv dags motorers de äntligen sätta upp en J2:a och stänga av. Vilken njutning. Alla upp på däck för att få en portion seglingsnjutning.

    Med 10 knops vind loggade vi snabbt upp i 9-10 knops fart. TP52:an är lätt, väger bara 7,5 ton så den accar direkt men kränger friskt och vi flyttade snabt seglen i lovart. Den här Bruce Farr-ritade skapelsen känns oerhört lättmanövrerad, har bra balans och lyder kvickt. Vilken läcker båt. Vi blir bara gladare och nöjdare för varje sjömil över den här TP52:an, som nog överträffar förväntningarna så här långt.

    Alla hann styra en stund innan vi efter nästan två timmars segling på en kurs bort från rumbline tog ner seglen när vinden mojnade. Just då drog dimman in som en mjölkvit filt. Nu är vi på kurs igen mot Cuxhaven, där vi ska tanka och sen hämta lotsen för att köra genom Kielkanalen.

    Söndag 17.4 kl 12.00

    Ett dygn på havet och så sitter vakttorn egna och båten har blivit ett gemytligt och trivsamt hem. Sovsäcken känns go och varm, vilket har behövts inatt, när kylan kom krypande genom den svarta kabinen. Men till att börja med drog det kallt om ändan som låg mot det kalla skrovet. Sunkan hittade en madrass under alla matlådor och sen var nästa natts värme räddad.

    Thomas, Marco och jag (Lars-Ola) hade vakt mellan nio och tolv igår kväll och såg ett helt stim av delfiner som lekte runt båten, och dök i den strimma av grön mareld som täckte havet framför oss. Man slutar aldrig fascineras av de här glada varelserna, som tar sig fram så smäckert och snabbt. Senare på morgonen kom ett gäng tumlare och hoppade inför Jonte, Jocke och Göran.

    Havet ligger spegelblankt, men vi tuffar på med 8-10 knop med en mix av stor, jib och motor. Vinden räcker inte, den ger oss bara 5 knop framåt och med den farten lär vi inte vara hemma före påsk, och då blir alla våra kära kvinnor och barn ledsna. Men solen skiner och värmer upp den annars lite kyliga vinden, och soluppgången var magnifik, där den spred sin glans över de mjuka, knappt synliga vågrörelserna.

    Första frukosten serverades vid nio på morgonen, jag hade kokt ägg när Jocke kom med morgonens stora överraskning – en espressomaskin! Han pumpade upp trycket, la i en ampull, hällde på vatten och vips silade den ädla drycken ner i de små fina kopparna av glas. Ytterligare bevis på TP52:ans förnämlighet, egen barista och espressomaskin. Morgonfikat smakade lite extra fint idag.

    Reply

    • Linus S
      Apr 19, 2011 @ 12:03

      Det märks att de skriver på Ipaden eftersom en del ord är helt ur sitt sammanhang. :)
      vinds åkt – vindsnålt
      natt ålen mack – nattöppen mack

      Reply

  3. Krister Gustafsson
    Apr 19, 2011 @ 11:35

    Livet är gött – fast man inte brötar fram för genacker i 15 knop så är sjölivet fantastiskt. Spegelblankt hav, dimma och för motor och med en espresso i glas. Underbart!

    Reply

  4. niklas
    Apr 19, 2011 @ 21:15

    Låter ju alldeles för fint. Men för att lite ta ner på allt: varför har man lots i Kielkanalen och två till råga på allt? Två slussar och annors 100km motorkörning utan dess vidare utmaningar…

    Reply

  5. Kim
    Apr 20, 2011 @ 10:25

    Kanske de körde på natten igenom kanalen? Småbåtar får inte köra natt utan lots.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.