AC45 Prestart Action
Prestarterna i flerskrov kommer nog att se lite annorlunda ut, och det kommer att krävas mycket för att tygla alla hästkrafter.
Peter Gustafsson News ac45, matchracing 22
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]
Det verkar som att det går att segla matchracing i Skärhamn också. Foto: Linus Arvidsson. Någon som skall dit i helgen? Själv är jag tydligen på havet runt Sjælland… Världseliten inom matchracing är samlad i Skärhamn för premiärupplagan av Midsummer Match Cup. Det har gått upp och ner för de svenska lagen under den första […]
Kan det funka? Tre orter på västkusten (Marstrand, Lysekil & Skärhamn) får nu tre olika typer av matchracingevent under en dryg sommarmånad. Det blir hektiskt för både seglare, publik och lokala partners. Men också kul att det händer nya saker. Några gissningar kring vad man skall segla? DS37? FE28R? Nytt seglingsevenemang i Skärhamn satsar på […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Sam V
May 2, 2011 @ 23:11
Cooolt. Man kanske inte kommer sakna cirkulerandet :-)
Patrick L
May 3, 2011 @ 07:51
Spektakulärt blir det nog. Det riktigt syns hur båten inte alls vill hålla på med matchracing prestart. Frågan är om det inte är dags att tänka nytt gällande banan? Russell var inne på vid något tillfälle att man kanske skulle ha en smal gate o.s.v. Blev det något av detta?
Öresund Regatta, AN
May 3, 2011 @ 08:01
Tvärnit, handbromsladd och fullgasväxling gör väl att all tid spenderad i en Elliot 6m kan betraktas som bortkastad. ;-)
Pelle P
May 3, 2011 @ 08:27
Snacka om timing mitt linjen!! Måste handla om timing (som alltid…) i sin extremaste form hela tiden; inte helt enkelt för taktikern att säge EXAKT när det är dags att rulla in/riva vid en upprundning…
Patrick L
May 3, 2011 @ 09:15
Hmmm….snillen spekulerar…men är det verkligen svårare timing? Det verkar som dessa båtar tvärstannar när man lovar och sedan accelererar väldigt fort till sin maxfart när man faller av. Blir inte det egentligen lite enklare timingmässigt? Däremot manövermässigt kan man ju gissa att det är knepigare. Kanske blir timingen framförallt svårare mot den andra båten än mot linjen?
Pelle P
May 3, 2011 @ 10:05
Min känsla är att det blir svårare beslut när man kommer i 33knop och ska river/rullar in för fort som exempel; motståndaren väntar 2 sekunder extra och gör kanske 10 knop högre hastighet under tiden + prickar timing perfekt, det blir distanser! Rev du gennakern 2 sek för fort på de gamla elefanterna så hände det inte lika mycket…
BjörnS
May 4, 2011 @ 09:15
2 sekunder är ändå bara två sekunder, oavsett hur fort du seglar.
Gissar att det taktiska momentet kommer att minska och istället kommer man att jaga fart.
Pelle P
May 4, 2011 @ 11:04
Jo, men här kan det också betyda mer än en båtlängd mm som ex överlapp etc…
Calle
May 3, 2011 @ 09:10
Dyker inte dessa catar väldigt lätt på nosen?
tittar man på Oracle så känns det som att så fort som de bygger lite fart så börjar båten att lyfta i aktern! Är detta normalt eller skulle de ha varit lite fylligare i förskeppen??
Kristian
May 3, 2011 @ 13:27
Många undersökningar har visat att fylligare förskepp snarare får motsatt effekt – därav de långa smala förskeppen på de flesta katamaraner som kommer nu.
Patrik Månesköld
May 3, 2011 @ 09:28
Det kanske inte blir lika mycket fishtail-rörelser när kattorna blir dubbelt så stora men det bådar gott. Mer matchrace och mindre timing än med IACC-elefanterna.
Sebastian Christenso
May 3, 2011 @ 13:06
Hur blir det med snurrar, slag och gippar med dessa och ännu större katamaraner? För mitt på katamaranotränade öga ser det ut som att de ligger farligt nära att tappa kontrollen så fort de faller av genom att aktern lyfter och så snart de lovar så ser de ut att stanna helt. Jag har ännu inte sett någon matchrace utan det är endast en massa timing mot linjen.
Patrik Måneskiöld
May 3, 2011 @ 16:12
Åtminstone timingen mot linjen verkar ju fungera som om de suttit i en kölbåt. Spithill vill ju ha lä och Artemis gör försök att “hooka” men ger upp och nöjer sig med lovart.
Claes Redin
May 3, 2011 @ 09:57
Med dessa lätta konstruktioner och kraftfulla vingmaster påminner egenskaperna mer och mer en isjakt. Förutom att hastigheten gör att den relativa vinden vänder lite upp och ned på undanvindsseglingen så är just risken för att hamna upp och ned överhängande.
På isjaktstävlingar är väjningsreglerna tvärtom på undanvind. Dvs. läbåt/jakt väjer för lovartsbåt/jakt. Detta för att lovart skall ha plats att falla av för att häva ett lyft vid en by eller liknande. Hur har man tänkt här?
Pelle P
May 3, 2011 @ 10:01
Intresant fråga!!! Har seglat en del Formula 40 och upplevde mest att den som var i lä aldrig riktigt “kom fram” och kunde luffa/störa lovartsbåten. Hur det blir med AC72:or är en helt annan historia + proffs som vill vinna AC…
Fredrik Lönegren
May 3, 2011 @ 13:56
I isjaktsegling så är det säkerhetsaspekten som skapat dessa säkra och rättvisa undanvidsrelgler. Det är tex inte tillåtet att luffa när man seglar isjakt. Å då menar jag kraftiga manövrar för att försöka bevaka en position. Dock lovar man på undanvid för att öka sin fart för att bevaka sin position och inte bli omseglad i lovart av en snabbare jakt. Men det är när dom andra är klart bakom och man tittat till över axeln innan.
När någon har kommit upp brevid i lovart så man har deras frammede vid ditt huvudi 90 grader, så blir det dags att hålla undannär du kan se deras nos i ca 90 grader. (då är det försent och man är redan överkörd)
– En annan bra regel i isjakt är att alla undanvidsseglare ska väja för kryssande.
När man seglar isjakt på VM så blir dessa regler helt självklara, det är ingen som gnäller om detta. Farterna är så höga att det blir naturligt att segal säkert.
dennis
May 3, 2011 @ 17:41
jag antar att man också här måst tänka på säkerhet… båda i 33knop i en chickenrace…
Aage
May 3, 2011 @ 22:50
Riktigt läckert
Martin
May 4, 2011 @ 11:02
Timing lätt eller svårt.. Man hör “recall” från startfartyget så åtminstonde en av dessa hyffsade rorsmän missar timingen.
Peter Gustafsson
May 4, 2011 @ 11:06
Mmm… ryktet säger att det är “seglarskola” även för världens bästa. Dessutom 85% av maxpuls från start till mål. Inte så mycket hukande på durken längre :-)
Patrick L
May 4, 2011 @ 11:51
Frågan är om pulsen kommer mest av det fysiska arbetet eller skräcken att manöverera dessa monster :)
Pelle P
May 4, 2011 @ 15:54
Hur eller hur så vill man prova:-) BIG TIME…