4 Racing by Elvstrøm | lördag
Tillbringar helgen i Son som fotograf på Elvstrøms träningshelg. Kul att få fokusera på fotandet, och man lär sig mycket genom att observera andra duktiga seglare.
Vad tror ni om den här då? Planen är att att inför ORCi-EM gå från genua till fock för att få ner mätetalet. Bavaria 42 Match kan då gå i lilla klassen tillsammans med 33-38-fotarna.
Sedan lyfter man på en code 0 som man inte får något straff för på kryss/länsbana, då regeln inte tror att man kan kryssa med den. Uppenbarligen funkar det helt ok… Även världens bästa VPP har tydligen några små kryphål?
Är vi på?
Mattias Allroth
May 8, 2011 @ 06:40
Snygg sistabild :D
Karsten Kofot
May 8, 2011 @ 07:17
vad jag tycker om det? Sk-t! en anledning att aldrig segla handicapsegling.
Löjligt och osportsligt. Strikta entypsregler är det enda som gör att segling kan uppfattas som en sport.
Bavaria 42:an kommer vara favoriserad vid alla starter bland mindre båtar, ge skitvind etc. Bedrägeri och hyckleri, men helt ok enligt reglerna…
Trond
May 8, 2011 @ 07:56
Skal lure på hvor lenge folk gidder dette. Du skal være svært glad i selve seilingen for å bruke titusener på f.eks. et EM dersom dette fortsetter. Vi får se hvordag dette utvikler seg etterhvert, men dette er ikke et skritt i riktig retning for retferdig seiling desverre.
Einar Astrup
May 8, 2011 @ 12:02
respittseiling har sine fordeler og ulemper. Fordelen er naturligvis at man kan ta sin turbåt og anvende denne i regatta. Ulempene at det er meget vanskelig å finne ratingsystemer som gjør dette 100% rettferdig til enhver tid.
Det er naturlighvis en fordel med større båt en sine konkurenter i et startfelt. Bavaria 42 er temmelig ufavorisert som minste båt i stor klasse, blant TP 52, GP 42, first 45 etc. Jeg tror ikke handicapregler tar hensyn til at en får skitvind første kryss bak disse store båtene. Når en da er i en posisjon hvor en kan få lavere rating ved å endre til liten folk, og dermed bli største båt i liten klasse kontra (blant de) minste i største klasse så er vel det et enkelt valg.
Så til spørsmålet om det er usportslig å seile med en code 0 på kryss. Dette er vel noe alle båter står fritt til å gjøre? det koster penger, ja. Men det er også dyrere med stor båt enn liten båt, og stor båt er en fordel. Det koster penger å bygge ny båt tilpasset Orc regelen (Beluga racing team) eller optimalisere sin båt på andre måter. I entypeseiling er det bedre med ny båt og nye seil, det koster også penger. Stort budget = fordel i ALL seiling, entype og respitt.
All den tid vi seiler respitt må vi innse at båtene er forskjellige og ulike kvaliteter i ulike vindstyrker. Men det å være smart, og utnytte reglene til sin fordel er ikke usportslig… Bare smart.
Trond
May 8, 2011 @ 19:45
En filosof sa en gang til meg. Ja du er innenfor regelverket/lovverket, men er det lurt! Kanskje er etikk et begrep som idretten (seiling) ikke har det minste forhold til siden alt er så gjennomregulert. Men blir det flere seilere på banene dersom alt er greit bare det er innenfor regelverket?
Anders Averdal
May 8, 2011 @ 20:35
Du har en poäng. De alternativ som finns är: Engagera sig för att påverka reglerna, rätta sig efter och acceptera reglerna eller det sista och tyvärr antagligen det som många har gjort att helt enkelt göra något helt annat. Vilket har förödande konsekvenser.
Samtidigt måste vår sport få en chans att utvecklas och då tror jag inte på en massa förbud mot allt nytt. Det kommer bara att leda till att de fördelar och förbättringar man kan finna blir ännu dyrare.
Peter Gustafsson
May 8, 2011 @ 20:42
Ja, just genuan behöver vi verkligen uppfinna en gång till :-)
!!!
May 8, 2011 @ 14:02
Största problemet är att kryphålet varit känt i flera år. Beluga, Data com, Teknova mfl har haft denna typ av segel sedan 2008.
Lennart G
May 8, 2011 @ 14:31
Segelföringen matchas på ett professionellt sätt av den enhetliga klädseln med bl.a. de vita mössorna! Börjar likna golf mer och mer, eller inte?
Mattias S
May 8, 2011 @ 14:47
Men en Bavaria kommer alltid vara en Bavaria! En så kallad Mördarsnigen! :)
Nicklas
May 8, 2011 @ 19:17
Jag som trodde mördarsnigel var avkomman efter en HA gubbe och en bibliotekarie.
Anders Averdal
May 8, 2011 @ 19:32
Eller är ni bittra för att ni får stryk av en Bavaria?
Trond
May 8, 2011 @ 20:48
Det er vel litt tidlig å konkludere med det, men skjer det er det utvilsomt nederlag:)
Einar Astrup
May 8, 2011 @ 21:13
At nevnte Bavaria ble Norgesmester ifjor vitner vel om at mange har fått stryk :-p
large
May 8, 2011 @ 20:50
Jag gillar iden att komplettera en fockbåt med en “kryssbar” Code, skulle fungera perfekt för shorthand där man bara rullar in den normala focken i lättvind. Notera att fallboxen verkar sitta lägre än fockens och att infästning i båten är innanför förstaget.
Peter Gustafsson
May 8, 2011 @ 21:09
Tänket är helt rätt. Men den känns rimligt att den kostar som en genua på mätetalet?
Trond
May 8, 2011 @ 21:24
Og det er poenget!!!
Einar Astrup
May 8, 2011 @ 21:35
Det er jo vanskelig å være uenig i det.
Men så lenge reglene er som de er, ser jeg ingen problemer med å utnytte dem til fulle. Det må man også regne med at alle andre seriøse konkurrenter til ORC EM gjør.
Trond
May 8, 2011 @ 22:46
Skulle vært morsomt å vite om du virkelig mener at en båt som er bygget som en Cruising/racer på 42 fot hører hjemme i en klasse hvor flesteparten/alle båtene er fra 34-37 fot? Fairness??
Einar Astrup
May 8, 2011 @ 23:33
42 fot mot 34 fot er stor forskjell, jeg er enig i det. Likeledes er 42 fot en liten båt mot en TP 52 og en Cookson 50. Er det noe mer fairness der?
Mange av de små båtene er raskere en Bavaria 42 match i lite vind, men det er klart at større seilplan kaster vindskygge.
Min konklusjon er at respittseiling aldri blir helt rettferdig, og at man får bruke det utstyr man har innenfor reglene. Om skjevhetene blir alt for store får man endre reglene snarere enn å kritisere deltagere som tilpasser seg, og kalle dem juksemakere.
large
May 8, 2011 @ 22:39
Hoppas att SRS algoritmen tar hänsyn till materialet i Code segel, tror det är svårt att göra en kryssbar code i nylon.
Feffe
May 8, 2011 @ 21:31
Det verkar blåst mer i Skåne, hoppas att ingen skadade sig när masten kom ner.
http://www.sjoraddning.se/lomma/alarm/mastbrott-i-lommabukten/
// F.
Peter Gustafsson
May 8, 2011 @ 22:00
Ouch. Det där är ju Anders Nilssons Grynet (http://sundetregatta.blogspot.com/). Inte kul.
Hoppas allt gick bra?
Pelle Lindell
May 9, 2011 @ 07:43
Verkligen trist…..hoppas ingen skadade sig
CB
May 8, 2011 @ 22:50
Hur hanterar andra mätregler (SRS och IRC i första hand) ett segel som denna Code Bavarian har? Dvs ett plant assymetriskt segel som mäts in som undanvindssegel men kan användas vid brantare vinklar i lättvind?
Peter Gustafsson
May 9, 2011 @ 07:55
I NorLYS kostar seglet +0.02. Ludvig var tydlig med att han inte tänkte köra i en sån tramsregel :-)
Trond
May 9, 2011 @ 06:42
Det må da være lov å ta opp ting som man synes er urettferdige og diskutere det uten å bli beskyldt for å kalle folk juksemakere. Det har vel hendt at personer i Match 42en har beklaget seg litt også, men nå slutter vi diskusjonen. Toget er gått for denne gang. Kanskje møtes vi i LYS Racing?
Einar Astrup
May 9, 2011 @ 07:29
Kommentaren om juksemaker var mer ment til andre, selvom du langt på vei antyder at Ille Moro ikke seiler “fair”. Men det er lov å være uenig.
Bebbe
May 9, 2011 @ 09:13
Det är väl klart att det stretchas på regler, vem av de team som satsar fullt ut gör inte det? CODE 0 finns väl att köpa, det är väl inget som är exklusivt. Ingen i cykling gnäller heller över att någon kör med full kofiberram i stället för aluminium. Så länge som mätbrevet i skick är väl allt okej. Eller hur? Sen är det upp till regeln att utvecklas.
Peter Gustafsson
May 9, 2011 @ 09:30
Så klart skall man förstå, och utnyttja, reglerna. Framförallt om man seglar på den nivå som ett ORCi-EM innebär. Alla i topp har gjort sin hemläxa, inklusive att bygga helt nya ORCi-optimerade båtar.
“Don’t bring a knife to a gunfight”
Samtidigt skall man inte förvånas över att några stannar hemma. En ORCi-optimering av Blur skulle bli ganska kostsam (2 fockar, 2 symetriska spinnakers, Code 0, spinnbom + kort peke) för att matcha Ludvig eller de bästa svenska båtarna.
SilverSurfer
May 9, 2011 @ 11:49
I DH (også DH2011) er en Code 0 helt gratis, hvis båden i forvejen har Gennakker. Ikke bare på up-down, men også på distancesejladser. Det indebærer at man er chanceløs, hvis man har en fok-båd, som ikke har en Code 0.
Lige siden EF Education “opfandt” den, har den vel været ment som en måde at omgå reglerne på. Bare trist, at den her 10 år efter endnu ikke tages i regning måletalsmæssigt, for sejlet i sig selv giver jo god mening – faktisk også på tursejlads.
SilverSurfer
May 9, 2011 @ 12:11
I IRC skal en Code 0-legal Gennakker have en midterbredde på mindst 75%. Det begrænser muligheden for at lave et Code 0 sejl man kan krydse med. Om det er nok ved jeg ikke.
I DH er kravet mindst 65%, hvilket alt andet lige gør det enklere. Der er heller ingen tax for dugtype, så sejlmageren kan vælge en meget stabil dug. Så i DH er spøgsmålet mere om en Code 0 skal være krydsoptimeret eller foran-for-tværs-optimeret. Det afhænger vel af den type sejlads man bedriver.
Stefan P
May 11, 2011 @ 08:16
Tja vi får se hur det går med kryssandet framför allt när det blåser lite mer. Även vi tittar på ett Code segel. Men då kanske mer för när det öppnar upp lite. Men vist i riktigt lätt vind kan man försöka kryssa. Vi behåller Genua ombord får se om det är rätt beslut. Det dyker upp 40 fotare med jämna mellanrum i “lilla” klassen ännu har de inte rosat marknaden få se om detta håller. Det kostar dock en spinnaker per Code segel där har de stora “snabba” båtarna en fördel som fär ha 4 undanvinds segel, det går på GPH inte längd eller gjorde så. Ser att de har ytterliggare en rulle på det torde innebära en spinn troligen S2 eller kanske S1 för att helt lättvind optimera. Jag trodde det blåste i Norge.