Skip to content

11 Comments

  1. Niklas
    May 10, 2011 @ 22:58

    Ser ut som masten kommer från Mekonomen :-).
    Ursäkta, kunde inte låta bli.

    Reply

  2. Lennart G
    May 11, 2011 @ 10:57

    Det låter ju tufft och bra! När masten går av åker man in och byter båt för att därefter fortsätta träningen i upp till 15 m/s. Hur många båtar sponsrar Mekonomen? Ingen som funderade på att stanna kvar i hamnen och fixa båt 1 ?

    Reply

    • CB
      May 11, 2011 @ 20:44

      Lennart, du va mig en trist typ :( Stäm in i hyllningskören i stället för ett Svenskt företag som helhjärtat går in och stöttar ett kappseglingsteam. Dessutom är det arrangören som står för båten i MR (har dock ingen aning om vem som får pröjsa för sönderkörda grejer, arrangören eller teamet?) Men det är väl för just sådant det finns försäkringsbolag :) Heja Mekonomen!

      Reply

  3. SeeYou
    May 11, 2011 @ 14:54

    Kul att Mekonomen gör en satsning på båtprylar och dessutom sponsrar kappsegling. Mer sånt… Watski är med på Oset Race, har de petat bort Sea Seas generösa prisbord från Oset Race. Någon som vet? Annars kan väl någon skvallra efter lördagens tävling.

    Vilken tävling har generösast prisbord i Sverige?

    Reply

  4. SeeYou
    May 11, 2011 @ 14:57

    Mekonomens bilverkstad är riktigt bra. Kommer Mekonomen har lika vass rigg och båtmotorverkstad tro?

    Reply

  5. Mathias
    May 11, 2011 @ 15:31

    När kameran panorerar upp mot masttoppen (precis innan masten går av) kan man se att yttervantet redan släppt från undre spridaren… hur?

    Reply

    • Anders Averdal
      May 11, 2011 @ 19:55

      Kanske så att ändbeslaget var felaktigt monterat så att vantet lossnade när det saggade på andra bogen?

      Reply

      • Björn Hansen
        May 11, 2011 @ 23:15

        Hallå vänner, vi har själva funderat en hel del vad det var som hände egentligen. Antingen måste ändbeslaget ha pajat eller så, precis som du skriver Anders, har det hoppat ut när vi seglar babord. Det som verkar konstigt dock är att masten i så fall stått kvar i ca 1,5 minut medan vi seglar styrbord mot linjen och dessutom utan att vi märkt det. Skruven som ska hålla ändbeslaget på plats satt kvar i spridaren men av beslaget själv sågs inte ett spår.
        Till Lennart vill jag bara säga att precis som CB säger så står arrangören med båtar men vi lägger en deposition som ska täcka självrisken, i det här fallet 1500€. När vi kom iland hjälpte vi båtmecken att få bort den gamla masten och ställde oss även till vidare förfogan. Dock ville de, fullt förståeligt, själva göra mecket för att få det identiskt med övriga båtar.
        Vad gäller Mekonomen så stöttar de vårat team under säsongen men eftersom arrangörerna som sagt står med båtarna får de ingen exponering på Tourens båtar.

        MVH

        Björn Hansen

        Reply

        • Fredrik Lönegren
          May 12, 2011 @ 00:14

          Kanon med alla BRA filmer på “fejan”.

          Reply

        • Anders Averdal
          May 12, 2011 @ 20:14

          Ja, den borde inte ha stått 1,5 minuter utan toppvant i den vinden.

          Och jag instämmer.
          Skitkul att få alla era rapporter hela tiden!

          Reply

  6. Calle
    May 12, 2011 @ 07:39

    Hej hej Björn!
    Jag tycker att det är superkul att ni lyckas lämna lite korta rapporter nästan varje dag! Jättekul att följa er!
    Lycka till nu!
    /calle

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.