Skip to content

77 Comments

  1. sillstryparn
    Jun 13, 2011 @ 08:37

    Ja: Man kan verkligen undra över detta med dispenser.
    Tumrgeln tycks vara: har du ett sponsrat storprojekt är du alltid välkommen.
    “Vanliga” möts av låsta dörrar.
    Blä KSSS, säger jag.

    Reply

    • Lars-Ola
      Jun 13, 2011 @ 11:54

      I Sandhamn Open anmäldes och seglades Blixt Pro Sailing TP52 privat av Thomas Blixt, helt utan sponsorer.

      Reply

  2. Hans Gunnarsson
    Jun 13, 2011 @ 09:12

    Och frågan är varför storsatsande sponsorprojekt kör SRS när det finns ORCi?

    I min bok vann AIDA Sandhamn Open 2011. Men får knappt nån omnämning i vare sig KSSS nyhet eller här?

    Bra seglat AIDA!

    /Hans

    Reply

    • Lennart Evrell
      Jun 19, 2011 @ 20:39

      Tack för dina komplimanger om Sandhamn Open.

      Vi gjorde bra starter, hade bra fart i de flesta vindar och gjorde inga misstag.
      Vi kan inte segla om flera båtar i fältet och vann inte någon segling. Men vi var jämna.
      Jämför Gotland Runt i somras. Då vann vi ingen delsträcka men låg bra till på samtliga – och vi vann.
      Vi kommer inte att segla Race Week – SM – vilket är synd men vi kommer igen på Gotland Runt.

      Reply

  3. Peter
    Jun 13, 2011 @ 09:19

    Det var länge sedan KSSS var så effektiva med banläggningen som i år, visserligen en aning snett på söndagen men absolut många steg frammåt, bådar gott inför Race Week, i övrigt medelhavsklimat och fantastisk stämning. Ni som inte var där gjorde en stor miss.

    Reply

  4. Jocke
    Jun 13, 2011 @ 09:44

    TP,en var anmäld till IRC men enbart 2 båtar var anmälda till den klassen därav valde KSSS själva att flytta TP,en till SRS och skriva om seglingsföreskrifterna.

    Anledningen sen till att TP inte kör ORC är enkel, båten är optimerad för IRC och skulle straffa sig kraftigt i ORC därav att hon inte är inmätt i ORC.

    För två års sen va de ju en jäklans diskution om vad man skulle köra och att ORC (gamla IMS) skulle försvinna och att alla skulle köra IRC, varför har det nu inte blivit så kan man ju ställa sig frågan?

    Sen till ÅF race så är ju frågan, 3% One Design, 8% IRC, 5% ORC Club, 23% ORC Int, 57% SRS & 3% SRS Doublehanded av de nuvarande anmälda båtarna.

    De större båtar som fins ute i världen och kör där är nästan alla båtar IRC båtar. Jag tror ju inte en sån som RAN mini maxi som är byggd för IRC skulle komma om IRC inte fans och om han var tvungen att mäta om till ORC eller SRS som nu verkar vara så poppulärt.

    Det jag vill ha sagt med det är att det är lika dant för Tp52 Blixt, jag har svårt att tro och Thomas å gubbarna ombord ställer sig och mäter in henne i ORC bara för att ORC fins som Hans säger när hon är gjord för IRC då kan de lika gärna åka SRS.

    // Jocke

    Reply

    • Patrick L
      Jun 13, 2011 @ 09:59

      Det är möjligt, men Kung Harald vann ju både i ORCi och IRC på Gotland med sin TP52:a förra året framför ORC-optimerade Rogers 46:or och J/V 52, så det kan nog göras. Har ni tagit ut något testbrev? Blir det GPH 440 som SRS-talet pekar mot?

      Reply

    • Hans Gunnarsson
      Jun 13, 2011 @ 10:17

      Min kommentar var inte riktad mot TP52:an specifikt. Ledsen om du tog det så.

      Det jag menade var att AIDA seglade ORCi, och SRS borde (enligt min åsikt) inte få mest uppmärksamhet.

      TP52:an var ju inte direkt ensam som sponsorbåt i SRS…

      Reply

    • Jocke
      Jun 13, 2011 @ 11:25

      Nej vi har inte tagit ut något test brev men tittar på de hela, har funnits ett brev tidigare på henne innan det blev ny köl och bulb samt lite annat fix.

      Undrar bara om ni som var där såg om det fans några företagsnamn eller dekaler på båten? Vad jag vet så är TP52.an privatägd och privatfinansierad och inte en sponsorbåt som vissa andra SRS båtar.

      // Jocke

      Reply

      • Hans Gunnarsson
        Jun 13, 2011 @ 12:27

        Återigen, inte direkt riktat till TP52:an. Men om vi nu pratar om den kanske vi får byta till proffsbåt istf sponsorbåt? Annars får nog Thomas byta namn på företaget som man kan köpa events från… och som är sponsrat av Musto och True heading.

        /H

        Reply

    • Joakim
      Jun 13, 2011 @ 11:26

      Varför tror du att båten skulle “straffa sig kraftigt i ORC”? Det gör ju inte alls andra TP52’or som har vunnit många ORCi tävlingar. Tex Audi A1 vann Kieler Woche mot mycket framgånsrika ORCi båtar: http://www.segelclub-bodman.de/pdf-files/Eregebnis-Kieler-Woche.pdf

      Det finns också två TP52’or i ORCi VM (124 båtar!) som börjar snart: http://www.scor.hr/regate/2011e/orcwc-boats.htm

      Reply

    • Anders
      Jun 15, 2011 @ 14:37

      Uppenbart skillnad mellan folk och folk i KSSS ögon.

      Undrar om dom hade gjort sig besväret att ändra seglingsföreskrifterna om okända Sven Svensson kommit med en gammal skruttig häck frn 70-talet.

      Reply

  5. Patrick L
    Jun 13, 2011 @ 09:46

    Banläggningen var mycket bra även på Sandhamn Race Week förra året, kul att de verkar fortsätta trenden i år. Då var det Benjamin Storm från Black Flag i Kiel som ledde seglingarna. A propos deras seglingsledning så fick vi först en OCS och protesterade på detta då seglingsledningen måste ha sett fel och seglingsledaren erkände utan omsvep i protestförhandlingen att så var fallet då två båtar hade liknande segelnummer. Snyggt!

    Reply

  6. Mix Megapol/TeamSTB
    Jun 13, 2011 @ 09:52

    Bra havsbana, Tack till KSSS funktionärer som slet hårt med ankaret på Startfartyget/Lotsbåten så att vi seglare skulle få en bra startlinje.
    Kul Bana på Havet…något för kort bara. Med de väder som var under söndagen så hade vi gärna seglat ett par timmar till på havet.

    Reply

  7. Richard Göransson
    Jun 13, 2011 @ 11:00

    Jag vet inte om jag tycker fyra halvindsben platsar som bra havsbana. Det finns ju oändliga möjligheter att ha ett par alternativ på fickan när man ser vart det blåser.

    Reply

    • Team Styrbord
      Jun 13, 2011 @ 14:53

      Men det vart ju lite kul kryss på slutet, och vi hade ganska öppet på näst sista benet…..men vad bra ni gick.

      Reply

    • Team Styrbord
      Jun 13, 2011 @ 15:44

      Men det vart lite kul kryss på slutet, och lite mer än halvvind var det på näst sista benet….vi hade 145 TWA grader

      Reply

  8. Johan L
    Jun 13, 2011 @ 11:11

    Peter – Utveckla gärna för en novis vad du menar att det är klar fördel med att vara 20 procent snabbare än övriga startfältet?

    Reply

    • Stefan P
      Jun 13, 2011 @ 11:32

      Du får ingen störd vind kör ditt eget race och påverkas inte av övriga. I något av banseglingarna var de mycket sena men tuggar på i sin egen takt. Håller med om att KSSS gjort lite uppryckningar på banarbetet snyggt att plocka i mål vid kryssmärke i urdojjande vind. Kanske lite mindre proffsigt att inte svara upp på VHF vid rundningsrapporteringar som ingick i SF och visst hade lite mer än kasåka på coastal varit trevligt. Själva är vi nöjda med starterna i övrigt finns härlig förbättringspotential. Kanske någon såg när vi försökte styrbord på tankern.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 13, 2011 @ 11:40

      På bana är det en stor fördel att kunna a) segla i fri vind och b) kunna göra sina vägval oberoende av andra båtar.

      Gör man en rimligt bra start (och man kan oftast välja var man vill starta utan att behöva fundera på att hamna i skit från andra båtar), så kan man oftast segla banan helt själv, slå på skiften och runda utan massa trassel med andra båtar.

      Med minsta båten i fältet får man försöka vända nackdelarna till något positivt… men man har mycket färre alternativ.

      Reply

      • Peter Kross
        Jun 13, 2011 @ 12:15

        …som t.ex. vänta in tills alla större har passerat för att få banan fritt och kunna segla banan helt själv, slå på skiften och runda utan massa trassel med andra båtar…. ;-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 13, 2011 @ 12:21

        Haha… nej, men en bra start vid lovartsflaggen för att snabbt kunna slå ut på högern kan vara en modell. Vi körde ju Corby 26 på IRC-RM på Gåshaga mot massa 40-fotare. Ger en “extra taktisk dimension”…

        Reply

        • Peter Kross
          Jun 13, 2011 @ 13:33

          Peter, menar du den flaggan där hela högen bruka finnas, med grosshandlare och hela rubbet??? ;-)

          Reply

      • Johan L
        Jun 13, 2011 @ 13:25

        Du menar som Lage Larsson uttryckte det i samband med väderseminariumet i anslutning till Tjörn Runt:
        Lage uttrycket som typ.. “Den första båten får segla i vinden som om du tänker dig att du tar en sked i vinbärsgelé gentemot de andra båtarna som kommer i slutet får segla i rårörd lingon.”

        Du nämner bankappsegling det borde väl gälla hela kryssen ut till Rönnäng på Tjörn Runt. Det torde tala för omvänt SRS. De större/oftast snabbare har ju friare vindare högre upp så de får ändå sätta sleven i den orörda gelén lite grann…

        Skulle Tjörn Runt köra jaktstart tro? Häftigt om de snabba hinner i kapp de långsamma till Kyrkeskund… ;)

        Reply

  9. JIMMY
    Jun 13, 2011 @ 13:58

    Intressant utveckling att det är fler, större, nyare, snabbare och dyrare båtar i SRS än i ORCi. Var det inte meningen att ORCi skulle vara ”Grand Prix” och SRS ”Folkrace”?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jun 13, 2011 @ 15:09

      Kan det vara så att dom inte har råd med mätbrev när dom köpt en så dyr båt ;-)

      Reply

      • Richard Göransson
        Jun 13, 2011 @ 19:53

        Nä, det är bara gamla häckar i orci så det känns orättvist att ställa upp med en ny båt.

        Reply

        • Stefan P
          Jun 15, 2011 @ 08:04

          Ställ upp och visa att ni kan vinna. Båten är ur häftig så jag tycker det är synd att den går i SRS. Det börjar komma nya “häckar” i ORCi och flera av de gamla har uppdaterad utrustning som skulle ränta en ny. Men nu har vi en regel som gör det värt och roligt att investera i båtarna.

          Reply

          • Richard Göransson
            Jun 15, 2011 @ 14:02

            Micke Lindqvist står just här ute på varvet och mäter upp båten så vi kör nog double scoring. på Race week och GR.

        • Peter Gustafsson
          Jun 15, 2011 @ 09:39

          Vilka är de nya häckarna?

          Båtarna i topp är från 1997-2001-2000-2001-1997, alla designer äldre än 10 år.

          Reply

          • Joakim
            Jun 15, 2011 @ 13:38

            I Sverige (desing):
            Arcona 340 (2009)
            Arcona 430 (2009)
            Arcona 460 (2004)
            Dehler 34/35 (2007)
            Dehler 44 (2006)
            Elan 310 (2009)
            Elan 350 (2010)
            Elan 410 (2007)
            FF36 (2008)
            First 40 (2008)
            GS37 (2005)
            Malbec 360 (2006)
            Salona 37 (2006)
            Farr one off (2008)

            Mer en tredjedel av gällande ORC mätbrev och hälften av deltagere i Sandhamn Open ORC är 2005 eller nyare designer. Att äldre båtar seglas bättre i Sandhamn Open är en annan sak.

          • Peter Gustafsson
            Jun 15, 2011 @ 13:55

            De som har nyare båtar seglade uselt även på Sandhamn Open 2010 då snittåldern på topp 5 var ännu äldre (Dehler 36 – Sinergia 40 – First 40.7 – X-332 – First 40.7) eller Gotland Runt (First 40.7 – IMX 40 – First 40.7 – Sinergia 40 – Farr 30 OD).

            Men vilket år som helst är det säkert någon som hittar farten i en nyare båt. Det är kanske så att de bara tränar i IRC och SRS tills de blir så duktiga att de kan fajtas i ORCi :-)

          • Joakim
            Jun 15, 2011 @ 15:33

            I Tyskland vinner man med nya designer redan på första sesong (XP44 och J/V 42 Racer): http://www.nordseewoche.de/index_254.html
            Dock inga Sinergia/IMX 40 var med.
            Också i Finland har Dehler 34 SV, X-34, Finn Flyer 34 och 36 osv. varit i topplaceringar.

            Om du tittar på seglade tider på Sandhamn Open var Sinergia 40 och IMX 40 snabbare än Arcona 430/460 och nästan lika snabba som Finn Flyer 42 på W/L och även om 40.7 var mycket nära. Enligt alla respitsystemer borde nog 40.7, IMX 40 och Sinergia 40 vara klart de långsammaste båtar.

          • Magnus
            Jun 15, 2011 @ 18:07

            Kan det vara så att de som seglade på det “gamla häckarna” kanske seglade bättre än de nyare båtarna?
            Alltid lätt att skylla på regler när det viktigaste fortfarande är träning och nötning av manövrar, viktfördelning, trimm och förståelse för vindarna!

          • Hans Gunnarsson
            Jun 15, 2011 @ 21:26

            Och hur gammal är j/109-designen då? ;)

            Inte bara gamla ORCi-häckar som går bra, en del gamla SRS-häckar också…

            /Hans

          • Peter Gustafsson
            Jun 15, 2011 @ 21:41

            Den går fort den med. Tyvärr inte tillräckligt fort för att vara med och slåss med dessa oövervinnerliga seglare ;-)

            Fast på Västkusten har vi ju inga problem med att välja klass. Vi får ta det som bjuds. Inte ens Faerderseilasen med 850 båtar får ihop till en ORCi-klass i år.

          • Patrick L
            Jun 15, 2011 @ 23:23

            Can’t we all just get along…?

          • Stefan P
            Jun 16, 2011 @ 07:54

            Kolla anmälan till ORCi VM tex.

          • Hans Gunnarsson
            Jun 16, 2011 @ 08:22

            Patrick L: Nej, då kanske vi kommer framåt i seglingssporten, och så kan vi inte ha det! ;)

            Eller är det en sport? Som en kollega till mig sa “Definitionen på sport är att man inte kan utöva den samtidigt som man röker en cigarett”

  10. Per L
    Jun 13, 2011 @ 15:35

    Synd att Kaxe inte protesterade emot Blixt som gjorde en ful grosshandlarstart uppe vid startfartyget i gårdagens race. Blixt kille i stäven verkar tyvärr ha haft en mindre rolig attityd iden situationen, tråkigt! Skulle gärna varit i Kaxes position i protestförhandlingen däremot inte i starten. TP52an tjuvstartade, antar jag, i ett av lördagens banrace, men seglade bara tillbaka till under linjen utan att ha rundat om något startmärke, är det tillräckligt?
    Grattis Peter Ohlsén i Luffe 40an till bra segling hela helgen, ni hade ju i alla fall lite båtar att tampas emot!

    Per
    La Dolce Vita

    Reply

    • Fredrik
      Jun 13, 2011 @ 17:46

      Det är helt OK iom att “Blue Peter” var hissad.

      Reply

  11. Peter
    Jun 13, 2011 @ 16:24

    Om det var tillräckligt beror på vilka flaggor som var hissade från start men normalt om inga andra flaggor än klassflagga i finska flagan är hissad räcker det.

    Reply

    • Per L
      Jun 13, 2011 @ 17:51

      Tack Peter, bra att veta måste kolla upp detta bättre inför nästa tävling!

      Reply

  12. Per lundqvist
    Jun 13, 2011 @ 18:21

    Att påatå att det var bra banläggning på söndagen är absurt. Det finns många enkla bra alternativ och att kasa runt i drygt tre timmar på öppen bidevind och slör är inte så intressant. Jag vet många med oss som var rejält besvikna på söndagen. Att det sendan kom ett högervrid på slutet som gav de mindre båtarna en lång kryss i mål var ju inte särskilt skoj men det är ju sånt som händer…
    Att påstå att det var bra och rättvisa förhållanden under lördagen är ännu mera konstigt. Det var en av de tydligaste stabila gränskikten man skådat i sandhamn. Svag vind från NO. Varm luft, Ingen sjöbris och kallt vatten. Vem minns inte IMS EM 2005? Vindstyrkan var i princip noll vid vattenytan. Klart en tp52 vinner. Störd vind och virvlar ligger kvar och vandrar sakta ner över banområdet i evigheter och det är mer eller mindre hopplöst att segla med en mindre båt. Måns, kanske kan du utveckla detta vidare? Resultatlistan är i huvudsak en grovsortering av båtarna med avseende på masthöjd. Nu finns det trots detta några som seglade jäkligt bra (nemo, patrik F mfl) men för de mindre båtarna var det fullständigt värdelöst. enda alternativet är i princip att segla ut i ett hörn direkt – om man kommer över startlinjen vill säga….

    Reply

    • Per L
      Jun 14, 2011 @ 10:22

      Hej Per,

      Visst jag håller verkligen med att det var tråkigt att det blev så lite kryss, men med de vindprognoser som fanns vid rorsmansmötet, som KSSS redogjorde för, så hade det blivit en bra bana med mkt kryss/läns. Jag tycker de gjorde ett bra banval efter alla de prognoserna som de tittat på och talat med två meterologer på morgonen. Tyvärr kan vinden ligga 30 grader annorlunda än prognoserna och det kan man inte lasta banläggnings kommitén för tycker jag. Vill ge ett stort tack alla som jobbar idéelt så att vi får möjlighet att kappsegla! En sak som kunde ha gjorts lite bättre på söndagen, tycker jag, var att lä märket kunde ha lagts ut åtminstonne 10-15 minuter för start. Blev svårt för oss som startade i första start att hinna kryssa upp till startfatyget i tid. I övrigt tycker jag att starlinjen var bra under lördagen!

      Reply

    • Pär Johansson
      Jun 14, 2011 @ 14:35

      Segla entyp så slipper du bränna tid och pengar på något som aldrig kan bli “rättvist”. Satsa dina pengar och tid i en klass där du slipper åka hem med olustiga känslor! Min livskvalitét har förbättras avsevärt sedan jag slutade segla IMS, ORC och vad det nu kan heta.

      mvh Pär

      Reply

      • Per Lundqvist
        Jun 15, 2011 @ 18:52

        Tanken finns…

        Reply

  13. Per lundqvist
    Jun 13, 2011 @ 18:26

    Motvikt till gnället:

    Det var ju i alla fall fint väder så alla ombord har fått en snygg solbränna!

    Pl

    Reply

  14. NiklasL
    Jun 13, 2011 @ 21:41

    Hur bra eller dåligt KSSS arrangerar i all ära men om någon är missnöjd kan man ju själv vara med som banarrangör istället det är ju frivilligt ideellt arbete eller ge dem några tusenlappar extra i anmälan till “personalen”, då blir det säkert ännu bättre.

    Mvh Allt i allo

    Reply

    • Per Lundqvist
      Jun 13, 2011 @ 23:56

      Vi tänkte sätta ihop några trevliga banvarianter och mejla in dem till KSSS. En för S,SV,V,NV,N etc…Sen kallar man dem för bana A,B,C etc. Sen har man en liten skylt på startfartyget. Med en bokstav…
      För övrigt var det en trist bana även förra året. Däremot la Sten Edholm (tror jag) en massa fina banor tidigare år.

      Varför inte ta tillbaka starten på eftermiddagen så det blir en riktig liten havskappsegling. man kan köra tre bankör i alla fall. Vore kul att höra vad seglarna tycker om detta! En havskappsegling bör dessutom innehålla någon strategisk vägvalskomponent på kryssar och länsar, folk vill ju använda sina ruttplaneringsprogram även om gribfilerna och prognoserna inte stämmer för att träna och det är en helt annan sak att driva båten i 16 timmar än 3,5.

      Reply

      • Patrick L
        Jun 14, 2011 @ 00:15

        Bra idé, så kör ju Vedbaek på Mumm-Stelton Cup. De har ju också lagt ut fasta märken i grupper (ej sjömärken) som gör att man kan få till kortare ben i nästan alla vindriktningar och av olika längder. Något för KSSS att fundera på!

        Reply

      • Robert Lidqvist
        Jun 14, 2011 @ 15:46

        Jag skickade ett mail till tävlingsledningen tidigare idag med frågor tips och idéer. Fick glädjande ett snabbt svar med tack för synpunkterna och att ledningen skulle ha ett uppföljningsmöte på måndag där bl a sådana frågor skulle behandlas. Det kan kanske därför vara en poäng att maila tips och idéer direkt till dem redan innan måndag.

        Angående “havsbanan” tycker även jag att den var väl kort och att det saknas ett längre ben för att just ge möjlighet till fler strategiska beslut.

        Jag tycker dock att det, oavsett banlängd, är bättre att försöka skapa en (1) fix bana som är samma år från år även om det innebär att den ett och annat år kommer att vara mindre bra. Uppenbarligen blir det inte ens bra även om man väntar in i det sista med att välja bana.

        En fix bana ger förutsägbarhet, övning i att själv följa väderutveckling och förbereda strategi i förväg, möjlighet att år efter år utveckla en kunskapsbank för banan, ger möjlighet till jämförelse mellan åren (banrekord etc) och ger möjligen även ett tydligare koncept som även det borde stärka tävlingen (varumärket). Det blir kanske inte alltid “rättvist” alla år men jag tror i alla fall att det blir mycket roligare, vad är poängen med en förväxt kryss/länsbana när vi seglar riktig kryss/länsbana på lördagen?!

        //Robert

        Reply

        • PerB
          Jun 15, 2011 @ 11:33

          På Cowes week har de ett system för det här som verkligen funkar. De har massa fasta bojar och andra sjömärken som de använder markerade på en karta som man får i seglingsföreskrifterna och sen typ 10 min innan start så får man dagens bana via VHF och sms. De klarar att lägga banor med mycket kryss läns kompenserade för tidvattenströmmarna. Det borde vara möjligt att få till något här fastän vi inte har några tidvattenströmmar.

          Reply

  15. Johan Rockström
    Jun 13, 2011 @ 22:06

    Ingen rapport från Sandhamn Opens bansegling?

    Reply

  16. Robert Lidqvist
    Jun 13, 2011 @ 22:23

    Söndagens sk coastal race kändes lite som en besvikelse, 4 ben i öppen vind varav det längsta var knappt 8 nm kändes mer som ett fellagt banrace. Uppenbarligen är Sandhamn Open uppenbarligen ingen Havskappsegling längre. Det finns säkert fördelar med det men varför ska det behövas säkerhetsutrustning Kategori 3 för att halvvinda ut och runda Almagrundet?!

    Reply

    • Patrick L
      Jun 13, 2011 @ 23:59

      Tjena Robert, om jag inte är felunderrättad kör man Cat 3 för att SOH skall kunna tjäna som förberedelse för Gotland Runt, d.v.s man är klar med säk.besiktning etc då. Kör man istället Ban så är det inte samma säkerhetskrav. Jag tillhör de som har protesterat mot detta eftersom alla inte tänker köra Gotland som är på SOH, men man får väl också ha förståelse för KSSS som försöker sprida ut säkbesiktningarna i tiden.

      Ha det gott!

      /Patrick

      Reply

      • Robert Lidqvist
        Jun 14, 2011 @ 09:23

        Hej Patrick, det är säkert så och var motiverat när SOH var en “riktig” havskappsegling men nu känns det en aning överdrivet :) Jag har förståelse för att KSSS vill sprida säkerhetsbesiktningarna över tiden vilket jag i o f tycker är bra även för seglarna men varför då inte låta Gotland Runt-delen vara frivillig och i övrigt bara besiktiga den säkerhetsutrustning som verkligen är motiverad. Alternativt låt de som ska vara med i GR göra den delen av besiktningen efter målgång (eller vid annan lämplig tid under helgen).

        /Robert

        Reply

        • Per L
          Jun 14, 2011 @ 10:31

          Hej Patrick och Robert,

          Håller med om att det känns överdrivet klass 3 för helgens segling, men samtidigt mycket bra att kunna klara av säkerhetsbesiktningen för GR redan nu. Är ändå tillräckligt mkt att tänka på då!

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 14, 2011 @ 09:32

        De kungliga klubbarna kör väl alltid cat 3 om man någon gång under regattan ser horisonten :-)

        Reply

  17. Andreas
    Jun 13, 2011 @ 22:24

    Kul att läsa alla kommentarer.. Grattis Blixt till en cool båt och snygg segling…Lägg ner ORC I och kör SRS som i Lidingö Runt..Det är ju framtiden nu när SSF har skärpt upp systemet, in med lite stickprovskontroller så får vi bort snacket om SRS-fusket.. Optimering av båtar sker ju i vilken klass man än seglar.. Alla vill ju ha stora klasser och en vinnare.. För övrigt kanon-arrangemang av KSSS, att gnälla på havsbanan bara för att man råkade ha fockbåt och kom efter känns lite “lågt” då kanske man skall avanmäla sig från Gotland Runt oxå som är ett “speedrace”..

    Reply

    • Patrick L
      Jun 13, 2011 @ 22:48

      Lidingö lade ju ned ORC och IRC “pga bristande intresse från seglarna”. Det tror jag då rakt inte att det var, det var nog mer bristande intresse från tävlingsledningen som måste räkna resultat i ett annat program för ORC. Men den typen av profetior blir ju självuppfyllande när man inte låter seglarna välja utan helt enkelt stryker klassen. Annars tycker jag det verkar som att det finns utrymme för både SRS + ORCi nu igen. ORC International borde vara ett alternativ på alla seriösa tävlingar så kan ju seglarna få avgöra. Lite surt att ta ut mätbrev för mycket pengar och sedan bara få använda det på SOH + Gotland Runt.

      Reply

      • Mats V
        Jun 14, 2011 @ 20:56

        …och ORC SM 2-4 juli, Patrik… ;-)

        Reply

        • Patrick L
          Jun 14, 2011 @ 22:19

          Nänä, då är det entyp för hela slanten!

          Reply

  18. Peter Gustafsson
    Jun 13, 2011 @ 22:31

    Reply

  19. Lars Bergkvist
    Jun 14, 2011 @ 09:09

    Hej Andreas!
    Ditt förslag om att lägga ner ORCi känns inte helt genomtänkt.
    ORCi tar hänsyn till båtarnas fartmöjlighet i olika vindar – enligt SRS och IRC så ska alla båtar gå lika fort oavsett vind i förhållande till varandra – och det vet alla att så inte är fallet.
    Jag kan ta ett konkret exempel: Grand Soleil 37 har i år ett SRS-tal på 1,27. First 36,7 Malin har ett Lystal på 1,32. I ORCi så ska Firsten vara snabbare enligt mätetalet i upp till 12 knops vind, medan därefter så ska GS 37 vara snabbare. I ORCi kan vi kämpa mot varandra och veta att om man gör ett perfekt race så vinner man oavsett vindstyrka. I ett lättvindsrace så går First 36,7 markant snabbare än GS37 – men kan förlora eftersom mätregeln tar hänsyn till det. I hårdare vindar så går båtarna relativt jämnt i fart och det tar regeln hänsyn till också. När man seglar ORCi så är alla väder bra väder i den meningen att om man gör ett bra race så har man stor möjlighet att vinna. I SRS så vill man med GS 37an ha 10-12 m/s – då är den i princip helt oslagbar.
    Jag har kappseglat enligt entalsmätregler sedan 70-talet med Scandicap, DH, Lys, SRS och sedan 7 år med IMS/ORCi – för mig är valet väldigt enkelt – i första hand entyp i andra hand en regel som tar hänsyn till olika båtars prestanda i olika vindregister. Önskar er alla en skön sommar – vi ses i Sandhamn på ORCi- SM och i Norge på EM. Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

    • Stefan P
      Jun 14, 2011 @ 09:36

      Hej
      Jag håller med tänkte gå in och svara Andreas men är rädd för att dra igång en ny mätetals explosion. SRS är och förblir en enkel regel vars huvudsyfte är att locka fler ut och kappsegla. IRC kanske är/var da shit men ORCi VM i kroatien verkar lovande framtiden får utvisa om det blir ORCi, IRC eller kanske något helt nytt mätsystem. Vi har i år tagit straff på mätetalet för att försöka öka farten på öppna bogar vi får se om det har varit rätt beslut. Vid kontroll körning verkar det förändrade GPH talet matcha den ökade farten, något annorlunda mot SRS lotteriets utdelande av mätetal. Så förslaget att lägga ner ORCi känns inte så genomtänkt i rådande situation. Hur som helst kappsegla väl och mycket i sommar oberoende av klass eller respitsystem

      Stefan Peterson

      Reply

  20. Anders
    Jun 14, 2011 @ 12:33

    Många gnällspikar här!

    Gällande banläggningen för x35 f18 och j80 mfl så fungerade det kanon!
    Starterna rullade även på riktigt fint.

    Bra jobbat ni på SKIP!!!!

    / A

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 14, 2011 @ 12:52

      Tycker inte att det är gnäll utan konstruktiv feedback från de som var där. Om KSSS och andra arrangörer lyssnar, så kommer man att få fler båtar och gladare seglare till sina regattor. Alla happy.

      Reply

      • Team Styrbord
        Jun 14, 2011 @ 15:34

        Det är nog ganska svårt att få alla nöjda, men om man ska komma med lite feedback så borde Startfartyget ha jobbat lite mer med VHF. Som det vart nu, så skickade det upp många uppmärksamhetsskott vilket gjorde det lite otydligt när startproceduren verkligen startade.

        Reply

        • (o)
          Jun 14, 2011 @ 17:12

          Vadå uppsamhetsskott och otydlighet? De satte väl upp relevanta flaggor, antar jag?

          Reply

          • TeamStyrbord
            Jun 14, 2011 @ 23:14

            Flaggorna var på plats, och skotten komm när de skulle vid starten. Men starten flyttades och banändringar gjordes som kommunicerades via skott och muntligt vid passage av startfartyg. Min synpunkt gäller att hela startförfarandet för tydlighetens skull kan sändas på VHF.

          • Patrick L
            Jun 15, 2011 @ 07:33

            Det var väl en av de saker som Black Flag-gänget skötte perfekt på Race Week förra året liksom på ORCi EM Ystad – “we are moving the windward mark due to wind shift, My intention is to shoot warning signal in 9 minutes” etc.

        • seglamera
          Jun 18, 2011 @ 08:23

          Kommunikation är bra, som tävlingsledare vill man att alla ska ha koll på starten. Flaggorna gäller och vi som seglare får vara uppmärksamma. Hur många protester kommer det att bli mot tävlingsledningen om flaggorna och VHF informationen missmatchar på något vis?

          Reply

  21. Peter
    Jun 14, 2011 @ 16:00

    Oavsett så var det en kanonhelg i Sandhamn, både seglingsmässigt och vädermässigt. Så ni som inte orkade ta er dit skyll er själva…:)

    Reply

    • Team Styrbord/TeamMM
      Jun 16, 2011 @ 09:23

      Håller helt med..en trevlig lördagskväll, skön smörsegling på trevlig och bra bana i fint väder på söndagen……vad mer kan man begära…

      Reply

  22. Bruce
    Jun 15, 2011 @ 11:55

    Flera klasser körde bankappsegling under Sandhamn Open, F18, Express, X-35 och J80.

    Här kan ni läsa om J80

    http://www.j80.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=317&Itemid=46

    Helgen var underbar. Tack till alla som organiserade det.

    Reply

  23. Johan Rockström
    Jun 16, 2011 @ 21:58

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.