Skip to content

42 Comments

  1. JIMMY
    Jun 20, 2011 @ 01:59

    Snygg recovery. Någon av de som inte hade flytväst på sig satt riktigt djupt ett tag, det hade blivit lite extra action om västar hade blåst upp sig! ;)

    Reply

    • David Johansson
      Jun 20, 2011 @ 20:05

      Jepp men då hade vi inte haft hammar utlösare :-)

      Reply

  2. Andreas S.T Brunvoll
    Jun 20, 2011 @ 02:41

    Hei Peter.

    Takk for fin oppsummering, det er veldig nyttig å se hvordan andre har tenkt.

    Jeg er litt usikker på kvaliteten på de sms-meldingene på de ulike meldepunktene, og i hvilken grad de kan brukes for analyse. Feelgood, Virginia og vi passerte Filtvet helt likt, men i listene er de 4(!) minutters forskjell. Noen av oss har åpenbart ikke riktig klokke…

    Tror muligens du har en trykkfeil i din Filtvet til Færder-analyse, for der var vi over minuttet raskere enn Virginia, så vi bør ha tapt mindre til deg enn dem ;-)

    Vi snakkes,

    Andreas
    PS
    Igjen; gratulerer til dere også!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 20, 2011 @ 07:41

      Tack!

      Så klart betyder rundningstiderna inte så mycket, men de ger ändå en indikation på var man tappar eller kommer igen…

      Reply

      • Andreas S.T Brunvoll
        Jun 20, 2011 @ 10:09

        Hei Peter, det er jeg helt enig i og analysen av utviklingen i etterkant er utrolig spennende. Jeg var bare veldig overrasket over hvor upresise meldingene var.

        Deres tider ligger ikke ute, kan du poste rundingstidene deres?

        Andreas

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 20, 2011 @ 11:29

        Yes. Fixar det i kväll…

        Reply

  3. Pelle Lindell
    Jun 20, 2011 @ 07:02

    “If all else fail imortality can always be assured by spectacular error”…..snyggt besättningsarbete för att reda ut situationen sedan ;-)

    Reply

  4. F424
    Jun 20, 2011 @ 08:34

    Har du någon analys kring Wipe-outen? Hade suggning i lä hjälpt? En snabbare manöver till lovart?
    Gött hursom att det hände dagtid med kompetent besättning:-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 20, 2011 @ 09:13

      If everything seems under control – you’re just not going fast enough :-)

      Kör man nära gränsen så är det sådant som händer… Vi har suggat, och detta leder till att vi kan släppa skotet och rotera den ännu mer ut lovart. Plus att vi hikar rejält för att få mycket lovartslut. Då går vi i stort sett lika lågt som båtarna med symmetrisk spinn.

      Men det finns ju tydligen en gräns. Och nu vet jag var den går!

      Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Jun 20, 2011 @ 10:28

      Om vi skotat hem när lutningen började bli obekväm så hade det inte hänt. Vi var lite tröga i tanken.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 20, 2011 @ 10:35

        Det är ju precis när lutningen är obekväm som det går som fortast :)

        Reply

        • CJ
          Jun 20, 2011 @ 12:32

          Med Gennaker så får du balansera båten som en optimistjolle med lälut för att inte bromsa med roddret. Men det ser ganska konstigt ut…

          Reply

          • o
            Jun 20, 2011 @ 13:47

            aha!

          • Johan Sölve
            Jun 21, 2011 @ 01:02

            CJ, menar du inte lovartslut?

          • Runar
            Jun 21, 2011 @ 09:36

            Johan +1

      • F424
        Jun 20, 2011 @ 11:39

        Har alltid förespråkat läkoj som ett gott sätt att ta sig fram till havs. Med ovan bevis på att det hade gjort gott som “wipeout preventer” är jag styrkt i min uppfattning:-)

        Reply

  5. Tore Volden
    Jun 20, 2011 @ 09:29

    Bortsett fra at vi tapte noen meter og ble våte, var det moro å være med på en så effektiv recovery. Man kan alltids fundere på hvordan en slik situasjon kan unngås, men vel så viktig å vite hva som må gjøres når det skjer. Her satt det som et skudd!

    Reply

  6. o
    Jun 20, 2011 @ 09:45

    Nästa gång kanske du kan flytta huvvet så man ser lite bättre?

    Reply

  7. CJ
    Jun 20, 2011 @ 09:48

    Var kan man hitta mer videor och bilder från Faerdern?

    Reply

  8. Bjørn V
    Jun 20, 2011 @ 10:39

    Grattis Andreas:-) Godt jobba. Godt jobba til Blur också.
    Vi åkte också på en präktig kines ute på Lysakerfjorden i den amma vindbyen.
    Det blev nog lite för platt og ingen sugga dragen på skotet.
    Annars höll vi oss mer mitt i feltet, med en aning väster. Efter at den letta spinnacker’n försvann ved Batsøy, hade vi bara den smala gule kvar, vilket blev en lycka på slutet, då vi lyckades stå högre än Manixen och Rock’all längre ute i fjorden, och sedan glida förbi. Efter Bolærne gikk vi etter fri vind og rett på rødstaken på Slagen. Selv om strømmen var sterkere der var det mer vind.
    Kul Færder:-)
    Bjørn V NOR 21

    Reply

    • Andreas S.T Brunvoll
      Jun 20, 2011 @ 23:24

      Hei Bjørn og takk :-)

      Vi sees,

      Andreas

      Reply

  9. andreas i HP
    Jun 20, 2011 @ 11:03

    Grattis till Gøy på vannet HP1030 Jan Ove Lorentzen. De hämtade sin båt på Onsdag kväll o seglade non stop upp med ihoplånade segel mm o ställde upp.
    Trots detta placerade de sig helt Ok!
    MVH Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 20, 2011 @ 11:29

      Grattis själva. Hörde att ni vann på hemmaplan?

      Reply

      • andreas i HP
        Jun 20, 2011 @ 11:58

        Tack,
        Ja…efter fixat kölen…då den där grundoljan inte hjälpte som föreslogs inför TJR…så insåg vi att vi inte hann upp o vara utvilade till Faerdern….så vi körde Lysekil race istället. O med facit i hand så tror jag vi valde rätt. Perfekt för att få lite självförtroende osv…
        För oss var det ett steg framåt att få ihop alla o minimiera misstagen…

        Snygg kines förresten o grattis till er segling… Vi satte en på TJR förra året….men inte lika snygg recovery…

        //A

        Reply

        • Hannu
          Jun 20, 2011 @ 12:11

          Nu kommer farten!!!!! Bra jobbat!
          //Hannu

          Reply

          • andreas i HP
            Jun 20, 2011 @ 15:48

            värmande Hannu …speciellt efter förra veckans ord…
            Lider med Elan350 seglarna om ni nu skall börja hacka där oxå….så fram med positiva omdömmen…o uppmuntringar…då kommer fler ut o seglar…
            Det tror jag iallafall…

          • F424
            Jun 20, 2011 @ 16:12

            Gott jobbat Andreas! Försök håll farten i Bohusracet nu, Vi kommer att hålla ett vakande öga på er ;-)

    • Erik
      Jun 21, 2011 @ 00:13

      Sjekk litt ut i filmen, flott seiling med HP1030, nydelig båt :-)

      http://seilmagasinet.xstream.dk/webnode//player/mediamaker_player.php?id=936

      Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jun 20, 2011 @ 13:28

    Här är en rapport från First 30 Team Normar som vann R33:

    Årets Færderseilas var ekstra spennende for oss da vi fikk levert ny båt den 16. mai. Ny konstruksjon fra Benetau med den kjente Volvo Ocean Race konstruktøren Juan Kouyoumdjian som konstruktør. Med seiler i klassen R33 og overallseier uansett klasse og bane er vi særdeles godt fornøyd med. En kjempeinnsatts fra hele laget som jobbet ustanselig gjennom hele regattaen, dette er en skikkelig lagseier. Vi får virkelig betalt for å være samkjørte gjennom mange år. (noen av oss har seil sammen i over 20 år) Tiden fra levering og frem til start har vi brukt flittig til trimming og trening med den nye båten. Mye fokus på seildesign har det vært siden båten seiles uten akterstag. Med særdeles god hjelp fra vår seilmaker Quantum er jeg sikker på at vi har kommet frem til et design som passer båten veldig godt.

    Vi starter ved lo bøye og kommer godt ut, ligger lengst vest i feltet på vei ut mot Gåsungene og runding på Slemmestad. Båten går veldig bra med spinnaker og vi er godt med i feltet. Ved runding på Slemmestad blir det heftig fokkeslør med tette fighter med båter på alle kanter.

    Vinden rommer noe og vi setter spinnaker som første båt, våre konkurrenter venter uvanlig lenge med å sette spinnaker…. Dette gjør at vi kan falle mot vest og seile forbi utallige båter i le. Ved inngangen til Drøbaksund ligger vi helt i steinene mot vest, helt klart mest vind på denne siden da vinden kommer fra NØ. Vi nærmer oss Oscarsborg og går på vestsiden, ut av sjeteen mot øst og en rask jibb midtskips på Color Fantasy.

    Fra Drøbak ut til runding på Filtvet ligger vi ca midt i fjorden utover, mest vind og medstrøm er stikkordet på dette strekket. Ved runding jibber vi direkte og går mot øst, vi gjør dette fordi vinden er i ferd med å dreie mor NV. Jibber tilbake perfekt når vindskiftet kommer og går på høyde med Bilekrakk og har kurs rett vest for Gullholmen. Her tok vi mange båter…

    Når vi kommer til bolærne velger vi å gå på vestsiden av Fuglehuk, i sporet innenfor fyrholmen. Fokkeslør ut mot runding av Tristein og vinden bygger seg gradvis opp. Ute ved runding blåser det 11 m/s og er grov sjø. Vi seiler med genua 1 og fullt storseil, båten går utrolig fort og høyt i de store sjøene. Vi fikk skikkelig storbåt følelse med masse kraft og lite eller ingen sjøsprut på dekk.

    Vi setter spinnaker på høyde med store Færder og går raskeste veien til mål gjennom bolærne.

    Når det gjelder båten må jeg si at den innfridde våre forventninger til de grader. Båten akselererer super raskt og båtfarten er veldig bra uansett forhold og vindvinkler. På kryss er den krevende med artig å seile, løygang og finhaling på storseilet står sjelden fast. Storseil må trimmes absolutt hele tiden, litt sløving her så faller farten med 1 knop…. Storseils skjøtet må være super stramt for å holde forstaget så rett som mulig hele tiden.

    Team Normar 2011:
    Jørn-Erik Ruud Taktikker / storseil
    Erik Holme Rormann
    Morten Knudsen Trimmer
    Jan Olav Eskedal Trimmer / luke
    Bjørn-Olaf Andresen Navigatør
    Stian W. Jensen Fordekk
    Anders Nissen Ruud (10 år) Sweeper (måtte stå over Færderseilasen da det var meldt, og ble mye vind ved Tristein)

    Med seilerhilsen
    Team Normar
    Jørn-Erik

    Reply

  11. Patrik
    Jun 20, 2011 @ 14:48

    Inte så skoj när det händer men riktigt skoj film att ha i efterhand:-)
    Stort tack för underhållningen !

    Reply

  12. Gustav
    Jun 20, 2011 @ 15:02

    Kör du med eller utan stoppåtta på fallen?

    Reply

  13. Pelle P
    Jun 20, 2011 @ 15:29

    Kan bara hålla med skepparn; nu vet vi var gränsen går.
    Förbannat mesigt av oss bara att det ska ta flera år och hitta den!

    Reply

    • F424
      Jun 20, 2011 @ 16:15

      Startat “Mantågsstöttans Vänner” ännu ? ;-)

      Reply

      • Hannu
        Jun 20, 2011 @ 16:27

        Ganska bra att han tog tag i mantågsstöttan, första greppet på relingen var med storskotet under sig!!!!! Hade blivit en “liten” flygtur om inte nytt tag hade skett!
        //Hannu

        Reply

  14. Niklas
    Jun 20, 2011 @ 16:12

    Fint klipp på lite action – och storsint att visa upp det för världen!

    Reply

  15. Wipeout Blur.se-style : kappseiling.no
    Dec 14, 2011 @ 21:56

    […] Full rapport fra svenskene finner du her! […]

    Reply

  16. Wrap Up 2011 | BLUR
    Dec 28, 2011 @ 11:25

    […] Færderseilasen kammar hem många priser: årets comeback (förra årets “race jag aldrig skall segla igen”), årets undanvind och årets kinesgipp. Vi upptäckte att man faktiskt kan broacha åt lovart med gennaker, nå¨got som många trodde var omöjligt. Vi seglade också bra och blev 3:a i tuffa R36-klassen. […]

    Reply

  17. Summer Sale 2014 | BLUR
    Jun 23, 2014 @ 11:00

    […] North. Detta är en “oversized whomper” till J/109 men har bara använts på ett enda race (Færderseilasen 2011 där vi kom 3:a i R36). Alltså i […]

    Reply

  18. 2011 Smått var godt - Færderseilasen 75 år
    May 30, 2022 @ 16:34

    […] Færderseilasen 2011 […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.