Færderseilasen 2011
60 seconds of action. Mer om detta nedan…
Många pratade om att det skulle bli en repris på förra årets race, där vi brottades med stiltje, ström och ett massivt regnväder genom alla trånga sund. Vi hade ju lovat att aldrig mer segla Færderseilasen, men alla var samtidigt sugna på att visa vad vi kunde. Därför var det sjysst när vindmodellerna började innehålla lite mer vind dagen innan race.
Lågryckspassager skulle göra det snurrigt, men det fanns genomgående vind.Och från rätt håll, så det skulle kunna bli ett snabbt race. En routing lovade till och med målgång 23:30, vilket ingen ombord verkade tro på.
Länsstart i 6-7 m/s är aldrig enkelt. Vi hade ett bra läge vid startbåten, men kom inte loss riktigt då lovartsbåtarna inte höll undan som de skulle. Alla bilder på Blur är tagna av Seilas.
Vår klass, R36 innehöll som vanligt massor av bra båtar och det var hett redan i starten. Här en fight med Grand Soleil 37 Team Xtreme…
…och andra heta båtar. Bavaria 38 Match Draklunne vann West Side Cup 2010 och nya Salona 37 Feelgood hårdsatsar på ORCi-EM.
Vi gippade söderut och hittade ett fritt spår med bra vind. Mycket puffigt där det både vred och kom 10 m/s+ gjorde det halvklurigt, men vi klarade oss från missöden, förutom…
Åter till videon ovan. En extra kraftig by slog till från lä, spinnakern roterade ut mer än vanligt och vi gjorde en riktig kines. Liggande på sidan med största delen av besättningen hängande i (nya) lä med vatten upp till midjan. Men ett snabb släpp på fallet, gipp och ny hissning så var vi igång igen. Tappade kanske 200 meter på århundradets kines. Visste inte ens att de fanns på gennakerbåtar :-).
Fast att ha fyllt stövlarna med vatten redan på startrakan kanske inte var så bra…
Nere vid rundningen i Slemmestad så var vi bra med. Seaquest 36 Milliways, Bashford 36 Virginia, Feelgood och några andra snabba båtar hade runnit iväg, men inte alltför mycket.
Gas söderut med genua och sedan R5-gennaker innan det var dags för den traditionella Dröbak-passagen i lite vind.
Gick helt ok, även om vi hade några stopp… Satsade på att gå västerut i början, för att vid Oscarsborg gå in mot öster. Framförallt på slutet tyckte vi att vi fick bra utväxling inne vid Dröbaks hamn… Milliways gick längst västerut. Feelgood bytte från väst till öst mitt i. Svåt att se skillnad på dessa vägval.
Sedan klev vi över på västsidan och började plocka båtar på ren speed. Lofterøds First 36.7 hängde på bra, men annars tog vi in på de flesta. Kul segling.
Vi fick en lucka bakåt och fortsatte vi på en styrbordsbog ner mot Horten. Vid Filtvet var vi på korrigerad tid 13 minuter efter Feelgood som ledde, knappt 10 efter Virginia och 5:30 efter Milliways.
Det skulle vrida på väst, och våra kalkyler sa att vi skulle kunna falla med vriden och pricka inre sundet I Bolarerna på ett bra sätt. Alternativet hade varit att gippa österut för att komma tillbaks när det vred, men vi ville ligga på västsidan om det blev brant. Vridet koim som planerat, och i höjd med Åsgårdsstrand kunde vi peela från länsgennaker till vår lilla R5 som funkar mycket bra i TWA 100-135.
På den här sträckan seglade vi mycket bra, ryckte från T-34 och halverade nästan avståndet till Feelgood och X-35 Manixen och Rock’all som vi sedan passerade innan Tristein. Vi var dock oroliga för Draklunne som hade valt ett östligt spår utanför Bolarerna. Väl vi Tristein så fick vi koll på både dem och Virgina och insåg att vi hade en bra chans.
I efterhand så har vi sett att vi från Filtvet till Tristein seglade in 4 minuter korrigerat på Milliways, 9 minuter på Virginia och nästan 20 minuter på Feelgood!!! Sweet!
Sista biten ut i havet blev stökig med 9 m/s, rejäl sjö och stora genuan. Men vi seglade mycket bra och plockade 3-4 båtar på en kanonbra rundning.
Sedan en snabb sättning av R5 igen. Bra drag och sjyssta surfar… dags att köra full hela vägen in i kaklet.
Genom Bolarerna var det svårt att säga något då de flesta båtarna runt omkring var stora, men det kändes som vi sakta tog in på Draklunne och Feelgood som var de som vi hade som referenser.
Innan Slagenstangen så valde de flesta överbåge för att undvika strömmen. Vi körde rhumbline och hade genomgående bättre tryck. På det sättet så kunde vi segla runt ett antal båtar inklusive Draklunne. Efter udden så körde vi återigen lågt med gennakern för att kanske göra samma trick igen. Funkade bra den gången också, och vi lyckades köra gennaker till rundning och kunde falla ner på målrakan.
Man tenderar att glömma hur stökig denna bit brukar vara. Nu vred det med och vi peelade till stora runnern, för att det ganska direkt blev punka och parkering. Tids nog kunde vi ta oss ut med genua och sedan R5 igen, men nu hade det antagligen hänt saker i fältet?
Målgång 00:23:31 och vi kände oss nöjda mot de båtar vi hade haft koll på. Dehler 36 Fri av Fjærholmen fajtas vi alltid med och de slog oss med 45 sekunder. Troligtvis rann de igenom bleket precis före mål på ett bättre sätt… och Seaquest 36 Milliways var inget att göra i år och de drygade ut sin ledning från Tristein och hem. Jag kollade med Andreas (stort grattis) och deras spår från Expedition var identiskt med vårt förutom vid Oscarsborg:
Hei Peter,
en liten oppsummering av veivalg fra milliways i år. Vi hadde lagt en grovskisse av en plan på forhånd:
* Heller Bundefjorden enn Lysakerfjorden
* Strake veien til Aspon
* Fokus på vindtrykk og lokale forhold i Drøbaksundet. Vest som preferert side ved usikkerhet.
* Ulike tilnærminger avhengig av vær fra Filtvet til Gullholmen/Bastøya (Senest krysse fjorden til Slagentangen)
* Innsiden av Bolærne ut og innPå grunn av sprikende værmeldinger, og stor usikkerhet på når det evt ville skifte til vest, var vi fokusert på å tilpasse planen basert på det vi så og feltet.
Starten – Drøbaksundet (Aspon):
Etter å ha sett på de foregående startene ble vi enige om at vi ønsket å starte i den vestlige delen av feltet, da vi synes da hadde best posisjon ift trykkene når man nærmet seg Nakholmen. Så vi startet litt på Aker Brygge-siden av midten. Vi var utrolig heldige i starten og fikk en liten luke til båtene rundt oss, fri vind og slapp litt fri fra feltet. Mot Slemmestad var det trykk og fart, og følelsen av å øke ift båtene bak ga ro og en god stemning i båten.Runding Slemmestad og mot Drøbak hadde ingen valg, fart i båten, opp med S-3 spinnaker når det rommet. Inn mot og forbi Aspon ønsket vi å holde østlig, men ikke komme så nær land at vi fikk vindskygge.
Aspon – Drøbak:
Konstant utkikk etter vind og vindflerrer. Feelgood og Virginia valgte å ligge litt mer vest enn oss, og tok oss igjen på det. Når vi nærmet oss Oskarsborg var det mest trykk på vest, og vinden så ut til å stå igjennom mellom Oskarsborg og Håøye. Vi valgte å stå rett gjennom sammen med Feelgood og Virginia. Midtveis gjennom kom det litt vind fra øst og Feelgood valgte å gå ut gjennom Sjeteen mot Drøbak, mens Virginia og vi valgte det vestlige utløpet.Drøbak – Filtvet
På forhånd hadde vi lagt opp til å ligge vest i Drøbaksundet på grunn av strømmen og forventning om vestlig skift, dersom det ikke det var tydlig at trykkene var drevet fra øst. Nedover mot Filtvet holdt vi vestsiden, i perioder lå vi litt for nære land og tapte litt ift Feelgood, noen X-35 og Virginia, som lå litt lenger ute sundet, og lå på det meste 10-15 båtlengder bak. På grunn av stadige skift og litt manglende beslutningsevne ombord fikk vi ikke skiftet fra slørespinnaker til lensespinnaker før nesten helt nede ved Filtvet. Tror ikke vi tapte noe på dette, men vi brukte unødvendig mye energi på å holde god trim og flyt.Filtvet – Bolærne:
Det var fem båter fra R36 som passerte Filtvet samtidig (Virginia, Feelgood, 2* X-35 (RockAll + Manixen) og oss). Veldig tett passering, litt tendenser til kaos, og strekket mellom de fem R36-båtene ble lukket. Vi fikk jibbet øst med en gang, gikk noen minutter før vi jibbet tilbake i fri vind. Fra Filtvet til Bolærne var vi mest usikre. Vi tenkte følgende:* For å unngå strøm helt må man velge en av kantene, helt opp til Jeløya eller langt inn på Hortensflaket.
* Vinden skal skifte vestover. Ut fra vår vurdering i løpet av noen timer.
* Korteste veien er ofte kortest.
* (Logg-giveren vår røk i uken før Færdern, så vi hadde ikke boatspeed, kun SOG, så alle strømmålinger ble gjort på “gamlemåten”. Det gjorde oss litt blinde for de faktiske forholdene når vi var der ute).Feelgood og de to X-35’ene valgte å gå vestover rett fra Filtvet, mens Virginia valgte det østlige sporet. Vi lå på skjæring med kurs mellom Bastøya og Horten, og ble enige om at vi ikke var villige til å seile så radikalt at vi gikk helt til land på Jeløya. I det sporet vi lå hadde vi god kontroll på Feelgood og de to X35’ene. Det ble etterhvert klart at båtene langt vest tapte, og det ganske mye. Det var derimot krevende å holde oversikt over Virginia pga separasjonen og dårlig sikt og vi klarte etterhvert ikke lenger å ha dem som referanse. Men, i forhold til øvrige båter på østsiden opplevde vi at vi hadde bra flyt og fart. Litt etter passering Gullholmen kom Virginia tilbake over fjorden, og ved enden av Bastøya hadde vi kontakt. De hadde da seilt litt raskere enn oss, og lå 10-15 båtlengder foran. Vi antok da at dette skyldes bedre strømforhold, men de har også seilt med litt mer skjæring som kan ha bidratt.
Herfra og til Bolærne ble det et rent drag-race. Vi hadde et lite overskudd etterhvert som vinden ble skarpere, og når Virginia måtte ta ned spinnakeren rett før Bolærne, smatt vi forbi og fikk raskt endel båtlengders ledelse. Fra Bolærne via Færder og tilbake var det kun fokus på fart og “fri bane”. Den skiftende vinden inn mot mål holdt en kontinuerlig nerve i regattaen, og bidro til å holde fokus helt til mål.
Vi fokuserte forøvrig på å passe på å rullere roller og hvile mannskapet underveis, og med unntak av et lite stykke i Drøbaksundet (ref spinnakerskifte) fungerte det etter planen.
Andreas
Alla resultat för R36 här. Och för alla klasser.
1 MILLIWAYS Seaquest 36 Andreas S.T. Brunvo 1.34 15.34.47
2 Fri av Fjærholmen Dehler 36 Jan Petter Rød 1.29 15.39.45
3 BLUR J/109 Peter Gustafsson 1.30 15.40.34
4 VIRGINIA Bashford 36 Michael Nygaard 1.34 15.42.46
5 TEAM AIMING 1ST/Tea T-34 Trond Kristensen 1.30 15.45.16
6 broder’n first 36.7 Bjørn Lofterød 1.29 15.49.00
7 feelgood Salona 37 Fredrik Thafvelin 1.33 15.51.16
8 MAI Archambault 35 Michael W. Henrikse 1.32 15.56.37
9 FELICIA IV X-382 Eirik Brekke 1.29 16.00.55
10 DRAKLUNNE 38 Match Mattias Wilson 1.32 16.06.31
11 Gøy på vannet HP1030 Jan Ove Lorentzen 1.31 16.10.20
12 FRÖKEN FRYD CB 365 Tom Olberg 1.28 16.12.22
13 SALTKRÅKAN Bavaria 38 Match Are Filip Eklund 1.31 16.13.11
14 Barcarole op.IV X 35 Bjørn Vadholm 1.34 16.13.53
15 MARLIN Dehler 34SV Hermod Opstvedt 1.29 16.13.55
16 JJ Flash J/109 Geir Inge Juriks 1.31 16.14.39
17 ROCKALL X-35 Ola Tobias Fremstad 1.34 16.15.53
18 XTREME GS 37 B&C Erik Kristiansen 1.31 16.16.45
19 MANIXEN X-35 Tomas Liljedahl 1.34 16.19.32
20 EUREKA Elan 37 Niclas Fure 1.30 16.20.05
21 Bilbo X-35 Andreas Wettre 1.34 16.22.46
22 TEAM BRODINAS Vrolijk37 Jan Martin Brodin 1.33 16.27.34
23 BETTY BOOP Bavaria 35 Match Morten Christensen 1.29 16.28.07
24 ZIKK ZAKK 7 First 36.7 Per Kristoffer Lie 1.29 16.30.03
25 APL X-35 Christian Wille Mos 1.34 16.31.02
26 PAKALOLO Mumm 36 Marius Andersen 1.36 16.34.09
27 Tango MUMM36 Iver Iversen 1.36 16.34.23
28 WASABI First 35 09- Stein Ødegård 1.31 16.37.06
29 Surfer Girl First 36.7 Tomas Wängberg 1.29 16.37.45
30 Mumm à Mia Mumm 36 Steinar Waler 1.36 16.39.04
31 XPLORER X-362 Sport Carl Einar Wathne 1.29 16.40.15
32 BLACK MAGIC First 35 09- Espen Thoegersen 1.31 16.43.21
33 Kookaburra First 36.7 Henrik Tangen 1.29 16.45.34
34 WILMA x-37 Helge Bergh 1.30 16.47.43
35 RACCOON First 36.7 Lars Niklasson 1.29 16.49.30
36 SOLGANG Pronavia 38 Rudolf Ugelstad 1.34 16.52.34
37 METAXA X-37 Jon Vendelboe 1.31 16.57.19
38 BLUE FOX First 36.7 Olav Hollingsaeter 1.29 17.14.54
39 Braveheart IMX-38 Kim Reidar Knudsen 1.32 17.16.50
40 DARMAH Salona 37 Jan-Ove Ertesvåg 1.30 17.22.25
41 Lurifax 1 ton Magnus Dahl 1.30 17.41.42
42 Granuaile Elan 350 Sandra Hjertås 1.34 17.43.10
43 null stress Elan 350 Steinar Torsvik 1.34 18.16.47
44 Dagny A35 christoffer fjeld-e 1.33 18.23.24
45 SNOWBIZ ELAN 350 Peter HOLM 1.34 18.28.38
ANETTE CB 365 Roald L. Hoem 1.28 DNF
46 SUNDANCE First 36.7 Jan Persson 1.29 DNC
46 TOLAMA Dehler 36 SQ Asbjørn Næss 1.29 DNC
46 CB`N CB 365 Kjell Norli 1.28 DNC
46 BONUS First 36.7 Jørgen Strømquist 1.29 DNC
Jun 20, 2011 @ 01:59
Snygg recovery. Någon av de som inte hade flytväst på sig satt riktigt djupt ett tag, det hade blivit lite extra action om västar hade blåst upp sig! ;)
Jun 20, 2011 @ 20:05
Jepp men då hade vi inte haft hammar utlösare :-)
Jun 20, 2011 @ 02:41
Hei Peter.
Takk for fin oppsummering, det er veldig nyttig å se hvordan andre har tenkt.
Jeg er litt usikker på kvaliteten på de sms-meldingene på de ulike meldepunktene, og i hvilken grad de kan brukes for analyse. Feelgood, Virginia og vi passerte Filtvet helt likt, men i listene er de 4(!) minutters forskjell. Noen av oss har åpenbart ikke riktig klokke…
Tror muligens du har en trykkfeil i din Filtvet til Færder-analyse, for der var vi over minuttet raskere enn Virginia, så vi bør ha tapt mindre til deg enn dem ;-)
Vi snakkes,
Andreas
PS
Igjen; gratulerer til dere også!
Jun 20, 2011 @ 07:41
Tack!
Så klart betyder rundningstiderna inte så mycket, men de ger ändå en indikation på var man tappar eller kommer igen…
Jun 20, 2011 @ 10:09
Hei Peter, det er jeg helt enig i og analysen av utviklingen i etterkant er utrolig spennende. Jeg var bare veldig overrasket over hvor upresise meldingene var.
Deres tider ligger ikke ute, kan du poste rundingstidene deres?
Andreas
Jun 20, 2011 @ 11:29
Yes. Fixar det i kväll…
Jun 20, 2011 @ 07:02
“If all else fail imortality can always be assured by spectacular error”…..snyggt besättningsarbete för att reda ut situationen sedan ;-)
Jun 20, 2011 @ 08:34
Har du någon analys kring Wipe-outen? Hade suggning i lä hjälpt? En snabbare manöver till lovart?
Gött hursom att det hände dagtid med kompetent besättning:-)
Jun 20, 2011 @ 09:13
If everything seems under control – you’re just not going fast enough :-)
Kör man nära gränsen så är det sådant som händer… Vi har suggat, och detta leder till att vi kan släppa skotet och rotera den ännu mer ut lovart. Plus att vi hikar rejält för att få mycket lovartslut. Då går vi i stort sett lika lågt som båtarna med symmetrisk spinn.
Men det finns ju tydligen en gräns. Och nu vet jag var den går!
Jun 20, 2011 @ 10:28
Om vi skotat hem när lutningen började bli obekväm så hade det inte hänt. Vi var lite tröga i tanken.
Jun 20, 2011 @ 10:35
Det är ju precis när lutningen är obekväm som det går som fortast :)
Jun 20, 2011 @ 12:32
Med Gennaker så får du balansera båten som en optimistjolle med lälut för att inte bromsa med roddret. Men det ser ganska konstigt ut…
Jun 20, 2011 @ 13:47
aha!
Jun 21, 2011 @ 01:02
CJ, menar du inte lovartslut?
Jun 21, 2011 @ 09:36
Johan +1
Jun 20, 2011 @ 11:39
Har alltid förespråkat läkoj som ett gott sätt att ta sig fram till havs. Med ovan bevis på att det hade gjort gott som “wipeout preventer” är jag styrkt i min uppfattning:-)
Jun 20, 2011 @ 09:29
Bortsett fra at vi tapte noen meter og ble våte, var det moro å være med på en så effektiv recovery. Man kan alltids fundere på hvordan en slik situasjon kan unngås, men vel så viktig å vite hva som må gjøres når det skjer. Her satt det som et skudd!
Jun 20, 2011 @ 09:45
Nästa gång kanske du kan flytta huvvet så man ser lite bättre?
Jun 20, 2011 @ 09:48
Var kan man hitta mer videor och bilder från Faerdern?
Jun 20, 2011 @ 10:21
Mer video hittar du på http://www.seilas.no/
Här http://www.youtube.com/watch?v=7TO4KV5oEgI&hd=1 blir annars NORsteam parkerad… ;-) Klipp från starten kommer så snart jag hinner redigera.
Jun 21, 2011 @ 00:20
http://www.facebook.com/group.php?gid=110300925671982&v=app_2392950137&ref=ts#!/video/video.php?v=10150211497356781&oid=110300925671982&comments
Jun 20, 2011 @ 10:39
Grattis Andreas:-) Godt jobba. Godt jobba til Blur också.
Vi åkte också på en präktig kines ute på Lysakerfjorden i den amma vindbyen.
Det blev nog lite för platt og ingen sugga dragen på skotet.
Annars höll vi oss mer mitt i feltet, med en aning väster. Efter at den letta spinnacker’n försvann ved Batsøy, hade vi bara den smala gule kvar, vilket blev en lycka på slutet, då vi lyckades stå högre än Manixen och Rock’all längre ute i fjorden, och sedan glida förbi. Efter Bolærne gikk vi etter fri vind og rett på rødstaken på Slagen. Selv om strømmen var sterkere der var det mer vind.
Kul Færder:-)
Bjørn V NOR 21
Jun 20, 2011 @ 23:24
Hei Bjørn og takk :-)
Vi sees,
Andreas
Jun 20, 2011 @ 11:03
Grattis till Gøy på vannet HP1030 Jan Ove Lorentzen. De hämtade sin båt på Onsdag kväll o seglade non stop upp med ihoplånade segel mm o ställde upp.
Trots detta placerade de sig helt Ok!
MVH Andreas
Jun 20, 2011 @ 11:29
Grattis själva. Hörde att ni vann på hemmaplan?
Jun 20, 2011 @ 11:58
Tack,
Ja…efter fixat kölen…då den där grundoljan inte hjälpte som föreslogs inför TJR…så insåg vi att vi inte hann upp o vara utvilade till Faerdern….så vi körde Lysekil race istället. O med facit i hand så tror jag vi valde rätt. Perfekt för att få lite självförtroende osv…
För oss var det ett steg framåt att få ihop alla o minimiera misstagen…
Snygg kines förresten o grattis till er segling… Vi satte en på TJR förra året….men inte lika snygg recovery…
//A
Jun 20, 2011 @ 12:11
Nu kommer farten!!!!! Bra jobbat!
//Hannu
Jun 20, 2011 @ 15:48
värmande Hannu …speciellt efter förra veckans ord…
Lider med Elan350 seglarna om ni nu skall börja hacka där oxå….så fram med positiva omdömmen…o uppmuntringar…då kommer fler ut o seglar…
Det tror jag iallafall…
Jun 20, 2011 @ 16:12
Gott jobbat Andreas! Försök håll farten i Bohusracet nu, Vi kommer att hålla ett vakande öga på er ;-)
Jun 21, 2011 @ 00:13
Sjekk litt ut i filmen, flott seiling med HP1030, nydelig båt :-)
http://seilmagasinet.xstream.dk/webnode//player/mediamaker_player.php?id=936
Jun 20, 2011 @ 13:28
Här är en rapport från First 30 Team Normar som vann R33:
Jun 20, 2011 @ 14:48
Inte så skoj när det händer men riktigt skoj film att ha i efterhand:-)
Stort tack för underhållningen !
Jun 20, 2011 @ 15:02
Kör du med eller utan stoppåtta på fallen?
Jun 20, 2011 @ 15:09
Med. Men långa tillräckligt. Samma sak på tackline.
Jun 20, 2011 @ 15:29
Kan bara hålla med skepparn; nu vet vi var gränsen går.
Förbannat mesigt av oss bara att det ska ta flera år och hitta den!
Jun 20, 2011 @ 16:15
Startat “Mantågsstöttans Vänner” ännu ? ;-)
Jun 20, 2011 @ 16:27
Ganska bra att han tog tag i mantågsstöttan, första greppet på relingen var med storskotet under sig!!!!! Hade blivit en “liten” flygtur om inte nytt tag hade skett!
//Hannu
Jun 20, 2011 @ 16:12
Fint klipp på lite action – och storsint att visa upp det för världen!
Wipeout Blur.se-style : kappseiling.no
Dec 14, 2011 @ 21:56
[…] Full rapport fra svenskene finner du her! […]
Wrap Up 2011 | BLUR
Dec 28, 2011 @ 11:25
[…] Færderseilasen kammar hem många priser: årets comeback (förra årets “race jag aldrig skall segla igen”), årets undanvind och årets kinesgipp. Vi upptäckte att man faktiskt kan broacha åt lovart med gennaker, nå¨got som många trodde var omöjligt. Vi seglade också bra och blev 3:a i tuffa R36-klassen. […]
Summer Sale 2014 | BLUR
Jun 23, 2014 @ 11:00
[…] North. Detta är en “oversized whomper” till J/109 men har bara använts på ett enda race (Færderseilasen 2011 där vi kom 3:a i R36). Alltså i […]
2011 Smått var godt - Færderseilasen 75 år
May 30, 2022 @ 16:34
[…] Færderseilasen 2011 […]