Færderseilasen 2011

60 seconds of action. Mer om detta nedan…

Många pratade om att det skulle bli en repris på förra årets race, där vi brottades med stiltje, ström och ett massivt regnväder genom alla trånga sund. Vi hade ju lovat att aldrig mer segla Færderseilasen, men alla var samtidigt sugna på att visa vad vi kunde. Därför var det sjysst när vindmodellerna började innehålla lite mer vind dagen innan race.

Lågryckspassager skulle göra det snurrigt, men det fanns genomgående vind.Och från rätt håll, så det skulle kunna bli ett snabbt race. En routing lovade till och med målgång 23:30, vilket ingen ombord verkade tro på.

faerder_seilas2011-1.jpg
Länsstart i 6-7 m/s är aldrig enkelt. Vi hade ett bra läge vid startbåten, men kom inte loss riktigt då lovartsbåtarna inte höll undan som de skulle. Alla bilder på Blur är tagna av Seilas.

faerder_seilas2011-2.jpg

faerder2011-1.jpg
Vår klass, R36 innehöll som vanligt massor av bra båtar och det var hett redan i starten. Här en fight med Grand Soleil 37 Team Xtreme…

faerder2011-3.jpg
…och andra heta båtar. Bavaria 38 Match Draklunne vann West Side Cup 2010 och nya Salona 37 Feelgood hårdsatsar på ORCi-EM.

faerder_seilas2011-3.jpg
Vi gippade söderut och hittade ett fritt spår med bra vind. Mycket puffigt där det både vred och kom 10 m/s+ gjorde det halvklurigt, men vi klarade oss från missöden, förutom…

Åter till videon ovan. En extra kraftig by slog till från lä, spinnakern roterade ut mer än vanligt och vi gjorde en riktig kines. Liggande på sidan med största delen av besättningen hängande i (nya) lä med vatten upp till midjan. Men ett snabb släpp på fallet, gipp och ny hissning så var vi igång igen. Tappade kanske 200 meter på århundradets kines. Visste inte ens att de fanns på gennakerbåtar :-).

Fast att ha fyllt stövlarna med vatten redan på startrakan kanske inte var så bra…

faerder2011-4.jpg
Nere vid rundningen i Slemmestad så var vi bra med. Seaquest 36 Milliways, Bashford 36 Virginia, Feelgood och några andra snabba båtar hade runnit iväg, men inte alltför mycket.

faerder2011-5.jpg
Gas söderut med genua och sedan R5-gennaker innan det var dags för den traditionella Dröbak-passagen i lite vind.

faerder2011-6.jpg
Gick helt ok, även om vi hade några stopp… Satsade på att gå västerut i början, för att vid Oscarsborg gå in mot öster. Framförallt på slutet tyckte vi att vi fick bra utväxling inne vid Dröbaks hamn… Milliways gick längst västerut. Feelgood bytte från väst till öst mitt i. Svåt att se skillnad på dessa vägval.

Sedan klev vi över på västsidan och började plocka båtar på ren speed. Lofterøds First 36.7 hängde på bra, men annars tog vi in på de flesta. Kul segling.

faerder2011-7.jpg

faerder2011-8.jpg
Vi fick en lucka bakåt och fortsatte vi på en styrbordsbog ner mot Horten. Vid Filtvet var vi på korrigerad tid 13 minuter efter Feelgood som ledde, knappt 10 efter Virginia och 5:30 efter Milliways.

Det skulle vrida på väst, och våra kalkyler sa att vi skulle kunna falla med vriden och pricka inre sundet I Bolarerna på ett bra sätt. Alternativet hade varit att gippa österut för att komma tillbaks när det vred, men vi ville ligga på västsidan om det blev brant. Vridet koim som planerat, och i höjd med Åsgårdsstrand kunde vi peela från länsgennaker till vår lilla R5 som funkar mycket bra i TWA 100-135.

På den här sträckan seglade vi mycket bra, ryckte från T-34 och halverade nästan avståndet till Feelgood och X-35 Manixen och Rock’all som vi sedan passerade innan Tristein. Vi var dock oroliga för Draklunne som hade valt ett östligt spår utanför Bolarerna. Väl vi Tristein så fick vi koll på både dem och Virgina och insåg att vi hade en bra chans.

I efterhand så har vi sett att vi från Filtvet till Tristein seglade in 4 minuter korrigerat på Milliways, 9 minuter på Virginia och nästan 20 minuter på Feelgood!!! Sweet!

faerder_seilas2011-5.jpg
Sista biten ut i havet blev stökig med 9 m/s, rejäl sjö och stora genuan. Men vi seglade mycket bra och plockade 3-4 båtar på en kanonbra rundning.

faerder2011-9.jpg

faerder_seilas2011-4.jpg

faerder_seilas2011-6.jpg

faerder_seilas2011-8.jpg
Sedan en snabb sättning av R5 igen. Bra drag och sjyssta surfar… dags att köra full hela vägen in i kaklet.

faerder_seilas2011-9.jpg

faerder_seilas2011-7.jpg

faerder2011-10.jpg

faerder2011-11.jpg

faerder2011-12.jpg

faerder2011-13.jpg
Genom Bolarerna var det svårt att säga något då de flesta båtarna runt omkring var stora, men det kändes som vi sakta tog in på Draklunne och Feelgood som var de som vi hade som referenser.

faerder2011-14.jpg
Innan Slagenstangen så valde de flesta överbåge för att undvika strömmen. Vi körde rhumbline och hade genomgående bättre tryck. På det sättet så kunde vi segla runt ett antal båtar inklusive Draklunne. Efter udden så körde vi återigen lågt med gennakern för att kanske göra samma trick igen. Funkade bra den gången också, och vi lyckades köra gennaker till rundning och kunde falla ner på målrakan.

faerder2011-15.jpg
Man tenderar att glömma hur stökig denna bit brukar vara. Nu vred det med och vi peelade till stora runnern, för att det ganska direkt blev punka och parkering. Tids nog kunde vi ta oss ut med genua och sedan R5 igen, men nu hade det antagligen hänt saker i fältet?

Målgång 00:23:31 och vi kände oss nöjda mot de båtar vi hade haft koll på. Dehler 36 Fri av Fjærholmen fajtas vi alltid med och de slog oss med 45 sekunder. Troligtvis rann de igenom bleket precis före mål på ett bättre sätt… och Seaquest 36 Milliways var inget att göra i år och de drygade ut sin ledning från Tristein och hem. Jag kollade med Andreas (stort grattis) och deras spår från Expedition var identiskt med vårt förutom vid Oscarsborg:

Hei Peter,

en liten oppsummering av veivalg fra milliways i år. Vi hadde lagt en grovskisse av en plan på forhånd:
* Heller Bundefjorden enn Lysakerfjorden
* Strake veien til Aspon
* Fokus på vindtrykk og lokale forhold i Drøbaksundet. Vest som preferert side ved usikkerhet.
* Ulike tilnærminger avhengig av vær fra Filtvet til Gullholmen/Bastøya (Senest krysse fjorden til Slagentangen)
* Innsiden av Bolærne ut og inn

På grunn av sprikende værmeldinger, og stor usikkerhet på når det evt ville skifte til vest, var vi fokusert på å tilpasse planen basert på det vi så og feltet.

Starten – Drøbaksundet (Aspon):
Etter å ha sett på de foregående startene ble vi enige om at vi ønsket å starte i den vestlige delen av feltet, da vi synes da hadde best posisjon ift trykkene når man nærmet seg Nakholmen. Så vi startet litt på Aker Brygge-siden av midten. Vi var utrolig heldige i starten og fikk en liten luke til båtene rundt oss, fri vind og slapp litt fri fra feltet. Mot Slemmestad var det trykk og fart, og følelsen av å øke ift båtene bak ga ro og en god stemning i båten.

Runding Slemmestad og mot Drøbak hadde ingen valg, fart i båten, opp med S-3 spinnaker når det rommet. Inn mot og forbi Aspon ønsket vi å holde østlig, men ikke komme så nær land at vi fikk vindskygge.

Aspon – Drøbak:
Konstant utkikk etter vind og vindflerrer. Feelgood og Virginia valgte å ligge litt mer vest enn oss, og tok oss igjen på det. Når vi nærmet oss Oskarsborg var det mest trykk på vest, og vinden så ut til å stå igjennom mellom Oskarsborg og Håøye. Vi valgte å stå rett gjennom sammen med Feelgood og Virginia. Midtveis gjennom kom det litt vind fra øst og Feelgood valgte å gå ut gjennom Sjeteen mot Drøbak, mens Virginia og vi valgte det vestlige utløpet.

Drøbak – Filtvet
På forhånd hadde vi lagt opp til å ligge vest i Drøbaksundet på grunn av strømmen og forventning om vestlig skift, dersom det ikke det var tydlig at trykkene var drevet fra øst. Nedover mot Filtvet holdt vi vestsiden, i perioder lå vi litt for nære land og tapte litt ift Feelgood, noen X-35 og Virginia, som lå litt lenger ute sundet, og lå på det meste 10-15 båtlengder bak. På grunn av stadige skift og litt manglende beslutningsevne ombord fikk vi ikke skiftet fra slørespinnaker til lensespinnaker før nesten helt nede ved Filtvet. Tror ikke vi tapte noe på dette, men vi brukte unødvendig mye energi på å holde god trim og flyt.

Filtvet – Bolærne:
Det var fem båter fra R36 som passerte Filtvet samtidig (Virginia, Feelgood, 2* X-35 (RockAll + Manixen) og oss). Veldig tett passering, litt tendenser til kaos, og strekket mellom de fem R36-båtene ble lukket. Vi fikk jibbet øst med en gang, gikk noen minutter før vi jibbet tilbake i fri vind. Fra Filtvet til Bolærne var vi mest usikre. Vi tenkte følgende:

* For å unngå strøm helt må man velge en av kantene, helt opp til Jeløya eller langt inn på Hortensflaket.
* Vinden skal skifte vestover. Ut fra vår vurdering i løpet av noen timer.
* Korteste veien er ofte kortest.
* (Logg-giveren vår røk i uken før Færdern, så vi hadde ikke boatspeed, kun SOG, så alle strømmålinger ble gjort på “gamlemåten”. Det gjorde oss litt blinde for de faktiske forholdene når vi var der ute).

Feelgood og de to X-35’ene valgte å gå vestover rett fra Filtvet, mens Virginia valgte det østlige sporet. Vi lå på skjæring med kurs mellom Bastøya og Horten, og ble enige om at vi ikke var villige til å seile så radikalt at vi gikk helt til land på Jeløya. I det sporet vi lå hadde vi god kontroll på Feelgood og de to X35’ene. Det ble etterhvert klart at båtene langt vest tapte, og det ganske mye. Det var derimot krevende å holde oversikt over Virginia pga separasjonen og dårlig sikt og vi klarte etterhvert ikke lenger å ha dem som referanse. Men, i forhold til øvrige båter på østsiden opplevde vi at vi hadde bra flyt og fart. Litt etter passering Gullholmen kom Virginia tilbake over fjorden, og ved enden av Bastøya hadde vi kontakt. De hadde da seilt litt raskere enn oss, og lå 10-15 båtlengder foran. Vi antok da at dette skyldes bedre strømforhold, men de har også seilt med litt mer skjæring som kan ha bidratt.

Herfra og til Bolærne ble det et rent drag-race. Vi hadde et lite overskudd etterhvert som vinden ble skarpere, og når Virginia måtte ta ned spinnakeren rett før Bolærne, smatt vi forbi og fikk raskt endel båtlengders ledelse. Fra Bolærne via Færder og tilbake var det kun fokus på fart og “fri bane”. Den skiftende vinden inn mot mål holdt en kontinuerlig nerve i regattaen, og bidro til å holde fokus helt til mål.

Vi fokuserte forøvrig på å passe på å rullere roller og hvile mannskapet underveis, og med unntak av et lite stykke i Drøbaksundet (ref spinnakerskifte) fungerte det etter planen.

Andreas

Alla resultat för R36 här. Och för alla klasser.

1 MILLIWAYS Seaquest 36 Andreas S.T. Brunvo 1.34 15.34.47
2 Fri av Fjærholmen Dehler 36 Jan Petter Rød 1.29 15.39.45
3 BLUR J/109 Peter Gustafsson 1.30 15.40.34
4 VIRGINIA Bashford 36 Michael Nygaard 1.34 15.42.46
5 TEAM AIMING 1ST/Tea T-34 Trond Kristensen 1.30 15.45.16
6 broder’n first 36.7 Bjørn Lofterød 1.29 15.49.00
7 feelgood Salona 37 Fredrik Thafvelin 1.33 15.51.16
8 MAI Archambault 35 Michael W. Henrikse 1.32 15.56.37
9 FELICIA IV X-382 Eirik Brekke 1.29 16.00.55
10 DRAKLUNNE 38 Match Mattias Wilson 1.32 16.06.31
11 Gøy på vannet HP1030 Jan Ove Lorentzen 1.31 16.10.20
12 FRÖKEN FRYD CB 365 Tom Olberg 1.28 16.12.22
13 SALTKRÅKAN Bavaria 38 Match Are Filip Eklund 1.31 16.13.11
14 Barcarole op.IV X 35 Bjørn Vadholm 1.34 16.13.53
15 MARLIN Dehler 34SV Hermod Opstvedt 1.29 16.13.55
16 JJ Flash J/109 Geir Inge Juriks 1.31 16.14.39
17 ROCKALL X-35 Ola Tobias Fremstad 1.34 16.15.53
18 XTREME GS 37 B&C Erik Kristiansen 1.31 16.16.45
19 MANIXEN X-35 Tomas Liljedahl 1.34 16.19.32
20 EUREKA Elan 37 Niclas Fure 1.30 16.20.05
21 Bilbo X-35 Andreas Wettre 1.34 16.22.46
22 TEAM BRODINAS Vrolijk37 Jan Martin Brodin 1.33 16.27.34
23 BETTY BOOP Bavaria 35 Match Morten Christensen 1.29 16.28.07
24 ZIKK ZAKK 7 First 36.7 Per Kristoffer Lie 1.29 16.30.03
25 APL X-35 Christian Wille Mos 1.34 16.31.02
26 PAKALOLO Mumm 36 Marius Andersen 1.36 16.34.09
27 Tango MUMM36 Iver Iversen 1.36 16.34.23
28 WASABI First 35 09- Stein Ødegård 1.31 16.37.06
29 Surfer Girl First 36.7 Tomas Wängberg 1.29 16.37.45
30 Mumm à Mia Mumm 36 Steinar Waler 1.36 16.39.04
31 XPLORER X-362 Sport Carl Einar Wathne 1.29 16.40.15
32 BLACK MAGIC First 35 09- Espen Thoegersen 1.31 16.43.21
33 Kookaburra First 36.7 Henrik Tangen 1.29 16.45.34
34 WILMA x-37 Helge Bergh 1.30 16.47.43
35 RACCOON First 36.7 Lars Niklasson 1.29 16.49.30
36 SOLGANG Pronavia 38 Rudolf Ugelstad 1.34 16.52.34
37 METAXA X-37 Jon Vendelboe 1.31 16.57.19
38 BLUE FOX First 36.7 Olav Hollingsaeter 1.29 17.14.54
39 Braveheart IMX-38 Kim Reidar Knudsen 1.32 17.16.50
40 DARMAH Salona 37 Jan-Ove Ertesvåg 1.30 17.22.25
41 Lurifax 1 ton Magnus Dahl 1.30 17.41.42
42 Granuaile Elan 350 Sandra Hjertås 1.34 17.43.10
43 null stress Elan 350 Steinar Torsvik 1.34 18.16.47
44 Dagny A35 christoffer fjeld-e 1.33 18.23.24
45 SNOWBIZ ELAN 350 Peter HOLM 1.34 18.28.38
ANETTE CB 365 Roald L. Hoem 1.28 DNF
46 SUNDANCE First 36.7 Jan Persson 1.29 DNC
46 TOLAMA Dehler 36 SQ Asbjørn Næss 1.29 DNC
46 CB`N CB 365 Kjell Norli 1.28 DNC
46 BONUS First 36.7 Jørgen Strømquist 1.29 DNC