Tjörn Runt | dags att anmäla sig
20/8 är det dags för Tjörn Runt, men trenden med minskat deltagande verkar fortsätta. 3 veckor före start hade man 208 båtar på listan (259 just nu) att jämföra med 307 båtar 3 veckor före start förra året. Det är ett tapp på över 30%. Kan det stämma?
Det känns som man har lagt mindre krut på marknadsföringen i år? Jag satte inbjudan i händerna på folk som normalt inte seglar Tjörn Runt. Jag bad dem läsa den och förklara för mig varför det här är något man bara måste vara med på. Mycket formalia, regler och säkerhet, men ingenstans skrivs det om varför man skall segla Tjörn Runt. För att det är kul? En utmaning? Årets bästa kalas?
Harald Grimsrud
Aug 4, 2011 @ 09:45
Tjörn rundt er en trivelig, utfordrende og morsom regatta der absolutt flere bør delta. Med god stemning og fantastisk skärgård kan man ikke få det bedre. Vi seiler vår 11m fra Oslo og deltar for 5. gang i år.
Johan
Aug 4, 2011 @ 18:36
Låter som ett Bra betyg åt Tjörn Runt.
Andreas i HP
Aug 4, 2011 @ 09:47
Jag är en av de som inte anmält oss.
Vi seglar race där vi känner att det tillför segla race.
Tjörn runt är ett race där vi inte upplever en lockande god o trevlig stämning.
Partyt innan är så gott som borta, vi var inne i fredags i stenungsund (varför är man det?) o sade att det var mer party där då än sist år…Kul!?
Efteråt är resturanger stängda osv i alla fall när vi varit där för 2 år sedan..
Racet är segt om det inte blåser
Finns många roligare alternativ
Många verkar skita i regler osv…o brötar på, vi har mer incidenter här än i andra race sammanlagt…
KOstnaden är 800 sek
Vad får vi för det?
Hela arret är för kommersiellt. Det känns som jag som seglare är en mjölkko!
Så just nu är vi inte anmälda. Visste faktiskt inte om shorthanded klassen föränn nu.
Så det med marknadsföring kan nog stämma
MVH Andreas
ClaesE
Aug 4, 2011 @ 10:04
Jag tycker att Andreas träffar väldigt rätt i sin analys. Jag har nog kört 20 gånger runt Tjörn, men i år går vi till Læsø istället. Upplägget med fest och stök kvällen före seglingen har jag aldrig förstått. Så kul är det inte att segla bakis.
På något sätt känns det som om hela arrangemanget har överlevt sig självt. Förr var det självklart att man körde Tjörn Runt, det blev något av en säsongsavslutning. Nu känns det mest bara krystat. Någonstans på vägen försvann den glada stämningen. Jämför med Bohusracet eller Härmanö Runt. Där är seglingen fortfarande det centrala. Tjörn Runt känns mer som Kiviks Marknad. Inget ont i det, men det är inget för mig.
Men, kanske suget kommer tillbaka nästa år, särskilt om shorthandedklassen blir stor. Där tror jag att man är inne på rätt spår.
Johan
Aug 4, 2011 @ 13:19
http://www.svensksegling.se/vastkusten är en bra hemsida. Där finns alla inbjudningar till alla tävlingar. Där står det tydligt att det varit en shorthand klass i Tjörn Runt sedan länge. Det kanske är läge att läsa den. Där står det man i regel behöver veta, undrar man något mer kan oftast ta kontakt med arrangören de ställer oftast mer än gärna upp för att ta eventuella frågor.
Måste vara förbaskat roligt att vara arrangör och jobba ideellt utan en krona i betalt. Domare korpsport får betalt för att döma en match i de lägre divisionerna någon 1 000 lapp för ett par timmars jobb med bilersättning. Vi seglare ska vara förbaskat glada att vi har våra duktiga arrangörer som gör ett hårt arbete med oftast glada miner och lite överseende för småsaker eller missförstånd.
Björn
Aug 4, 2011 @ 11:15
tyvärr är det nog många anledningar till att Tjörn Runt blivit som det blivit. lite av ett SJ syndrom. ju färre deltagare desto dyrare avgift. tror inte att göra ett AB av Tjörn runt var en bra idè. för mycket vinst tänk blir det ju även om man inte ville från början, eller vad vet jag. Folkfesten på fredagen är borta totalt, varför kan man undra. kostar det krogarna för mycket? partytält i parken med band, borta.
skall det bli en folkfest behövs många tävlande och åskådare. att få tillbaka hela paketet är en utmaning som jag tror blir svår för Tjörn Runt AB. Tror det krävs ett antal år med förlust för att bygga upp detta igen. Tips är att vända på racet. start i Stigfjorden mål till ett hejdundrandes party för alla i Stenungsund. lägg ut tillfälliga flytbryggor utan hamnavgift, få så många som möjligt att stanna. billigare anmälnings avgift för att få med alla “kompisgäng” som seglade i äldre båtar förr i tiden. trots allt så var det med väldigt mycket fritids seglare förr.
blade
Aug 4, 2011 @ 11:17
Jag kommer, vet bara inte än vilken båt jag skall ta
First 35´an eller Melgesen?
smart
Aug 4, 2011 @ 13:35
Vill du göra resultat så seglar du Melgesen.
Peter Gustafsson
Aug 4, 2011 @ 13:38
Ta Melgesen. Vi vill inte ha er i vår startgrupp :-)
Mikael Vesala
Aug 4, 2011 @ 20:59
Melgesen såklart!! :-)
Hannu
Aug 4, 2011 @ 12:37
Håller med i stort ovan, kan även tilläggas att restaurangerna saftar på med priserna ganska bra på fredagen samt att bemötandet på restaurangerna vid ett flertal tillfällen rent ut sagt varit bedrövligt, sedan att det är stendött på lördag liknar ju inget.
Nej, här behövs en fullständig remake, full fokus på “seglarna” med party, prisutdelning, aktiviteter, show efter tävlingen samt att hela “byn” måste vara med o dra åt samma håll för att det ska bli kul.
Johan
Aug 4, 2011 @ 13:05
Vad man får för anmälningsavgiften?
– Ett otroligt bra arrangemang. Det är förbaskat lätt att gnälla. Arrangören har varit öppen och bjudit in för diskussioner om hur man ska förbättra och locka ännu fler. Bjuder in samtliga till båtmässan, med förelsäning och diskussioner. STSS skickar mejl och brev till rorsmännen, vilka andra tävlingar gör det?
Samtliga var inbjudna till väderdagar med Lage i våras. Fantastisk två dagar med god mat och intressanta förläsningar. GRATIS, men det kanske går att gnälla på det också?
Jag får det inte att gå ihop med kritik att det känns som ett SJ och allt för kommersiellt när det samtidigt kritiseras att marknadsföringen är för dålig…
Andreas i HP
Aug 4, 2011 @ 14:25
Vad får man?
För mig är 800 kr dyrare än 2 andra race tillsamman, även om inte 800 kr är en astronomisk summa.
JAg blir beklämd om arrangörer mfl inte får något av denna intäkt. Och all cred till arrangörer mfl som jobbar ideellt.
Det är inte klagomål. Jag bara försökte förklara varför JAG o min familj valde bort TJR iår efter seglat det många år på raken o debuterade 1986….
Bohusracet fick vi öl o korv vid anmälan, fisksoppa efter o trevlig samvaro.
Dessutom lägesrapporteringar utefter delsträckorna.O när jag kom i mål fanns resultatrapporteringen prel direkt vid trappan till lokalen.
Detta är inte det enda racet.
Lysekils race fick vi pyttipanna o snabb resultatrapportering, samma sak med Orust inshore race. Jag som seglare känner att jag är i fokus.
I TJR under flera år har resultatrapporteringen kommit på söndagen
Det var svårt att få reda på var man låg…
däremot ankostanmälan mm funkar suveränt i STSS…o starter mm, Bra mottagning av ribbar vid målgång osv…men när det finns så stor utbud av andra race o någon helg skall vara ledig gick TJR bort denna gång.
Så jag kommer säkert tillbaka nästa år.
MVH Andreas
Hannu
Aug 4, 2011 @ 17:25
Då är det bara att dubbla antalet väderdagar så kommer nog “fest” gängen med :)
Faktum är att TR har tappat från 1000 båtar till ca 400st, skulle jag kalla för katastrof om det var mitt företag då det tydligen är ett AB nu! Då hade i alla fall jag jobbat på ganska bred front med aktiviteter och lösningar…..
Johan
Aug 4, 2011 @ 13:07
Varför har inte Blur anmält sig tro?
Peter Gustafsson
Aug 4, 2011 @ 13:34
Ja, gnälliga seglare är nog problemet!?
När två av västkustens mest aktiva seglare uttalar sig ovan, då får man nog ta det på allvar. Fast jag har också betraktats som besvärlig när jag har kommit med feedback.
Ingen på StSS verkar tycka att man har ett problem, utan ståndpunkten är att “alla kappseglingar har samma utveckling” och “samhället ser annorlunda ut idag”. Så då är det väl ok med en nedåtgående trend.
Pelle Lindell
Aug 4, 2011 @ 14:42
Jag tror också att ett av kärnproblemen med TR är att det saknas en naturlig “social knutpunkt” före och framförallt efter racet. Det är alldesles för lätt att börja hemtransporten direkt eftermålgång ute i ingenstans och jag håller med om att det nog vore en bra ide att vända på racet. Vänd dessutom på startordningen så inte målgången blir utspridd över hela dan. Ha målgången direkt utanför klubben, gör ett ordentligt “beachparty” på badplatsen öster om klubb huset.
Mikael Vesala
Aug 4, 2011 @ 21:04
Bästa iden jag hört på länge! skulle vara kul om dom vågade prova det.
Johan
Aug 4, 2011 @ 21:43
Gissar att inte fältet hinner sprida sig tillräckligt innan Kyrkesund, om man vänder på det. Tänker jag fel igen? Är det inte så så är det ju lysande idé! Jaktstart (med korrigering) hade jag som idé, men det faller nog också på passering genom Kyrkesund.
Patrik
Aug 7, 2011 @ 15:39
Är Kyrkesund lag..? De gånger vi gjort bäst resultat har vi valt att inte gå genom Kyrkesund.
Vid kryss är det ett riktigt korkat val.
Johan
Aug 4, 2011 @ 19:12
Rätta mig om jag har fel. Akitebolaget är nog inte bildat för den vinsdrivande syfte, utan mer för att begränsa riskerna för STSS föreningen om det skulle gå åt skogen ekonomiskt?
De senaste 3 åren har man ett postivt resultat på 13 000 kronor i snitt. Lönekostnaderna är 0 kronor. Så vinstrivande var det! Det har nog höjt startavgifterna för de större de större snabbare båtarna för att de “Stjäl” besättning från de mindre båtarna. Det har varit en kannabalisering med allt större båtar, vilket nog är en av flera pusseblitar och bidragande orsak till färre deltagare.
Ja det är möjligt att väderkvällar inte lockar partydjuren! Jag är så där road att segla mot bakfulla seglare. När man förlorar mot en bakfull inser man hur dålig man är som seglare…
Tjörn Runt är den enda tävlingen som Alla gastar jag har att tillgå vill och kan vara med på.
Jag upplever inte att STSS inte lyssnar eller lyhörda för förändringar. Tvärtom, men alla kan ju inte få sina förslag genomförda.
Peter – Självklart är det inte gnälliga seglare som är orsaken till minskade antalet och det var inte det jag skrev heller. Eller hur Peter?
Men kanske är en av tusenpusselbitar som bidrar till det?! Själv så känner jag inte igen mig i att det skulle var dålig stämning på vattnen runt Tjörn Runt, tvärtom det är mest glada tillrop! Även om vi blvivit irriterade på båtar som ska kryssa sig tillbaka genom kappseglande efter sin egen målgång! Men någon dj ordn får det vara.
Peter Gustafsson
Aug 4, 2011 @ 20:09
Ja, men då är väl allting bra då?
Eller har du någon egen teori varför både sällankappseglarna och flitiga kappseglare som Amundin och Samuelssons stannar hemma?
Och när det gäller “kanibalisering” så har Tjörn Runt en mindre andel stora båtar än andra regattor. Och på många andra håll så lyckas man ju få ihop samma deltagande år efter år, trots att båtarna blir större. Fast det är väl enklare att skylla på yttre omständigheter.
Johan
Aug 4, 2011 @ 20:22
Nej Peter jag har ingen som helst aning varför de inte vill segla årets höjdpunkt. Givetvis tråkigt att de inte seglar. Jag ser däremot att seglare bemödar sig att komma från Ostkusten, Skåne, Norge och Vänern för att delta i Tjörn Runt. Jag ser dessutom att många duktiga seglare bara dyker upp i Tjörn Runt och inte alla de andra roliga och trevliga tävlingarna, tyvärr. En och annan ställer bara upp i SM och Tjörn Runt. Jag ger mig jag ska inställa mig i klagokören! Givetvis har Tjörn Runt förbättringar som kan göras, men det är inte säkert att allt är praktiskt genomförbart och att det passar alla eller STSS har resurser i bemanning att klara av det. Jag vill dock ge lite stöd till de som lägger ner en jäkla massa jobb och blir lite less på vad man får.
Jag har inget med STSS att göra, är bara en glad amatör som började segla igen efter flera års frånvaro och tycker Tjörn Runt är Toppen!
Johan
Aug 4, 2011 @ 20:23
* och blir lite less att höra klagan på vad man får för startavgiften.
Johan
Aug 4, 2011 @ 21:01
Nyfiken. Vilka tävlingar syftar du på och vad har dom som lockar? Är det banbegränsningar som önskas? Det har ju Tjörn deltagarna fått vara med och tycka till om.
Peter Gustafsson
Aug 4, 2011 @ 22:09
Det är ju naturligt att jämföra med Faerderseilasen, Lidingö Runt, Ornö Runt och ett antal andra race som lockar relativt många båtar. Så klart har deltagarantalet varierat över tid men Tjörn Runt sticker ut vid en jämförelse:
– Tjörn Runt har ett rejält tapp 2004-2007 då man tappade över 300 båtar. En teori är att det var vädret. En annan att många bytte till större båt. Fortfarande ingen som vet, och jag vet inte om StSS frågat de som slutade komma?
– Tjörn Runt har stort fokus på totalen och färre klasser/starter jämfört med andra race. Sist jag räknade hade man 16 klasser jämfört med Faerderns 55 eller Lidingö Runts 35.
– Tjörn Runt har mindre andel stora båtar (>33 fot) jämfört med de andra racen. Detta talar emot kanibalisering eller att det är 70-talsbåtarna som sviker.
Jag tror att många med större/nyare båtar tycker att det är för farligt. Trångt i starten, folk kör som idioter och det är lätt att gå på grund. Och det vill folk inte göra i sin fina båt. Kolla i listan. Räkna privata moderna välseglande lite större båtar som Arcona, Dufour, Elan, Hanse, Linjett och X-yachts? Väldigt få.
Och då återkommer vi till den berömda omröstningen om banbegränsning. Bland båtar längre än 33 fot så är det faktiskt 53% som tyckte att det vore lämpligt! Plus de som faktiskt avstår att segla och inte fick någon enkät ;-)
Whatever.
Vi skall så klart segla, men flera i min besättning väljer andra race vilket är jättesynd.
Jag tror man måste jobba med flera saker. Framförallt måste det sociala funka. Det är anledningen till att de flesta är där. Vettiga bryggplatser och ett bra seglarparty på lördag kväll.
Sedan tror jag man måste våga experimentera med formatet. Tur-klasser, grand-prix på längre bana, banseglingar och mästerskap veckan innan. Fler entypsklasser och doublehanded är bra initiativ, men vill man få effekt måste man nå ut och förklara varför det är bra för seglarna (nu vet man inte riktigt om doublehanded startar tidigt, mitt i kaoset eller sist av alla – vilket är ganska stor skillnad. Och varför kan jag i listan inte se vilka som skall segla på 2?).
Sedan måste man hitta nya vägar i marknadsföringen för att nå en vidare krets. Och det kräver lite funderande.
Och nej, jag är inte gnällig. Och nej, det är inte enkelt. Men det är synd om man inte tar feedbacken från seglarna på allvar. För när man får synpunkter som man inte gillar så kan man inte hojta “sluta gnäll eller stanna hemma”. För då kanske folk gör just det. Stannar hemma alltså.
Jan-Eric Wilhelmsen
Aug 4, 2011 @ 22:27
“Och varför kan jag i listan inte se vilka som skall segla på 2?).”
Det kommer nog när listan för startgrupperna släpps.
Jag ska segla på 2 i min Dominant 78 ;)
Hans
Aug 4, 2011 @ 22:10
Hoppas STSS nu äntligen börjar fatta att det är hög tid att förnya ordentligt!
Nya bansträckningar! Runda Marstrand?
Omvänd startordning SYL?
Banbegränsningar lämpliga för alla båtar! Ingen vill gå på grund förstöra sin båt!
Kul fest före och efter! Senare start, ingen start före 10.
Lika och rättvisa startavgifter! Varför högre för snabba båtar?
Locka ut även de nya moderna båtmodellerna som fyller våra fjordar och hamnar.
Andreas i HP
Aug 4, 2011 @ 23:00
Målet i Stenungsund vore ju kanonkul
OM man planerade in gemansamma målgångar men med en Grand Prix klass genom Marstrand o mer offshore(säker) o en kustnära så kanske man kan ha storkalas om alla i princip kan gå i mål inom 2 h?
Tänk om STSS hade stor grillparty utanför på sin grymma arena. Stor gräsmatta, lite bad, en öl o musik…o prisutdelning direkt på kvällen….
Om det var ett par banseglingar o en total TJR cup över 3 dagar så hade i alla fall vi prioriterat detta arr.
O någon annat race fått stryka på foten…
Det skulle kunna ses som riksmästerskap i LYS?!
HCP tävling som bäst.
//A
Johan
Aug 4, 2011 @ 23:40
I fjol var det 4 Maxi 77:or, 1 Maxi 68:a, 1 Ballad, 1 Scampi, 0 Comfort 26:or, ingen Smuggler. Marieholm, Folkbåt båtarna osv de finns inte många kvar. Jag gissar att det var fler av dessa båtar på 90-talet och början av 2000-talet.
Det är ju skit att de har sålt dessa båtar har köpt för fina båtar för att segla Tjörn Runt? Jag snackade med en Drakbåtseglare, han tyckte båten var för fin för Tjörn Runt. Men när jag sa att det bara är 400 båtar med så övervägde han att vara med! En annan jag pratade med har försvunnit för att blir hederligt förbannad när han inte vinner. Han kan inte en förlust. Andra jag pratat med funderar, men kommer inte kontakt med kappseglingen. Många klubbar syns inte med sin verksamhet, det finns möjlighet att bjuda in till tävlingarna i G-P gratis under klubbnytt för att nå andra grupper! Å andra sidan är det väl ingen seglare som förväntar sig att läsa om en segeltävling i en dagstidning längre…
Tillskillnad från t ex Gotland Runt där inte många mindre båtar har deltagit eller fått delta!
Det är Faerdern och Fyn Rundt som är undantaget och det är högst troligt att banans geografi har betydelse för att man inte vill segla sina nya stora fina båtar. Hur många procent av Norges segelbåtar finns i Oslofjorden och hur stor andel av befolklningen bor i området? Sveriges befolkning ser nog lite annorlunda ut. oj, nu var jag där med yttre omständigheter. Vi glömmer det då även om….
Jag skulle gärna se att Framnäsvalsen eller Nordön Race som ligger bra till geografiskt eller helt ny tävling skulle bli en stor vårtävling i Göteborg. Det är märkligt att Göteborg saknar en riktig tävling. Det är också märkligt att inte fler än 20-talet båtar hittar ut från t ex Björlanda Kile en torsdagskväll? Nordeuropas största småbåtshamn med mindre en en timmes bil från Göteborgs Centrum.
Vad gäller shorthand är det väl inte alldeles givet var i fältet Shorthandklassen ska starta. En klass, två klasser, först, mitten eller sist? Eller rent utav i sin ursprungliga klass där man skulle startat. Det sistnämnda tycker jag. Shorthand blev ingen hit på Gotland Runt, blev det klass ens? Jag har inte stött på något shorthandresultat från Gotland Runt.
Jag är helt övertygad om att STSS tar förslagen och kritiken på allvar. De kanske och har förhoppningsvis frågat seglare varför de inte återkommit. Marknadsföringen måste förändras hela tiden, visst måste man modernisera sig. Som jag tidigare skrivit trodde jag inte att jag var behörig att få segla när jag läste inbjudan. Lite mer inbjudande kan det allt vara…
Jag har inte påstått att du Peter är gnällig.
STSS förtjänar beröm för sina väderdagar, där skrevs det något på Blur lite syrligt att STSS kopierat något annat. De var nog tidigare med att utlysa sina väderdagar än det som skulle ha kopierats.
Faktum är dock att det inte finns någon annan tävling i Sverige som har fler deltagare än Tjörn Runt än så länge.
Jan-Olof Nilsson
Aug 5, 2011 @ 23:39
I år blir det nog många deltagare med en sådan båt på inbjudan :)
Fast lite humor efterlyses i Stenungsund. När jag tyckte jag skulle få 5 min försprång i starten som rojalty blev det bara surt muttrande.
JanO / X-412 PrimeX
ihgl
Aug 6, 2011 @ 03:46
Seglar A22:a med höjt SRS-tal till 1.20. Men lovar att ställa upp om utsikterna lovar 18 – 24 m/s. Annars får det vara…………
Martin
Aug 6, 2011 @ 20:56
Tråkigt att Stss inte tjänar pengar på Tjörnrunt, man undrar dock lite vart pengarna tar vägen!?
Vi tillhör också skaran som inte seglar tjörn runt i år. Det som talar mest emot är spektaklet natten innan tävlingen, där vi haft otur ett par år i rad och inte fått någon sömn p.g.a fulla motorbåts idioter som super hela natten.
Det betyder att vi sist lade oss i Almösund och sedan går vi alltid ner till Marstrand, Dyrön eller något annat trevligt ställe efter målgång.
Så det Sociala är dött för oss i Tjörn Runt.
Sedan får man fråga sig om det bidrar till nedgången eller om det alltid varit så?
Patrik
Aug 7, 2011 @ 11:06
Då var man anmäld.. +170Nm dit och lika långt hem men jag gör det för att det är en kul segling.
Det blir dock inte Stenungsund natten innan.. vill gärna sova någon timme, vilket inte går om man ligger där. Festen skall vara efter och inte före seglingen.
Att segla banan åt andra hållet med målgång utanför klubbhuset var bästa förslaget jag läst i denna tråden, skulle bli betydligt festligare då.
Jonas K
Aug 7, 2011 @ 16:41
Hur många shorthand är anmälda ??
Har avvaktat in i det sista men STSS publicerar ju inte startgrupperna ännu.
Om man nu har en sådan klass borde man promota den på ett bättre sätt.
Man vill ju inte bli ensam i SH gruppen…
Jonas , Trindy
JS
Aug 8, 2011 @ 19:46
Får tyvärr stå över i år, annars hade det blivit 20’e året i rad. En av flera anledningar är tyvärr att vi inte fått vårt mätbrev i år. Vet inte om det är fler som inte fått sitt behandlat än trots att det skickades in i Maj. Men skall i rättvisans namn inte säga att det är enbart därför. Men kanske är det fler som inte fått mätbrev?
Peter Gustafsson
Aug 8, 2011 @ 23:58
392 anmälda när anmälningstiden gick ut.
“Efteranmälan kan göras via hemsidan fr.o.m. den 9 augusti t.o.m. den 11 augusti. Anmälningsavgiften är då ordinarie avgift +200 SEK.”
Erik J
Aug 9, 2011 @ 01:46
StSS er dessverre vaksinert mot å høre på inlegg fra sine potensielle deltagere.
Blur er nok ikke representativ for den “store massen”….det er jo i hovedsak bare de store gutta som poster her.
Jeg som er nærmere de vanlig dødlige hører at det er frykten for alle “blåbær” som skremmer fra deltagelse…………….særlig fra de som aldri har lest kappseilingsregler *LOL*
De store gutta på BLUR skyter også seg selv i foten med sitt evinnelige gnäll om LYS-tall, bäverhyddor och Accenter.
Diskusjonen rundt Hermanø-Rundt sist weekend forteller det meste.
TjR er er relik fra den gangen deltagerene ikke tok seg selv så veldig høytidlig, men seilet allikevel……
Se bare en vakker sommerdag i Bohuslän. W 6-8 m/sek, tomme master eller utrullet genoa + V-Penta og helst halvvind eller slør.
Egentlig er jeg glad for at disse ikke seiler TjR………………………..
La oss håpe at det er kvaliteten og ikke kvantiteten som i fortsettningen skal holde liv i TjR.
Vi sees neste lørdag!
Peter
Aug 9, 2011 @ 20:15
En mycket träffande beskrivning Erik om dagens seglarflotta :-) och hur man använder sin båt (läs Bavaria)..
JRV
Aug 9, 2011 @ 21:58
När Albin Vega var i ropet kalldes det sättet att segla för att “Vegla”
Men var och en skall få segla, vegla precis som han vill. Tycker hela debatten är ganska barnslig.
Jessica
Aug 10, 2011 @ 11:50
Jag ler lite åt tankarna på 800 startande, ombord på vad som helst, bara man kom ut och kappsegla. Kevlar och kolfiber mindre viktigt än seglarglädje och gemenskap. Kraven och förväntningarna har verkligen skärps på såväl seglare som utrustning under de senaste åren och för mig som är ny på kappseglarbanan är det en oändlig djungel att sätta mig in i. Trevande starter på utanför klubbtävlingar har gjorts men TR känns långt borta fast jag tycker det är en fantastiskt rolig tävling just för att eliten seglar brevid söndagsseglarna. Att jag inte startar själv beror på trängseln innan start, i Kyrkesund och så. Men jag har förmånen att få gasta hos andra, ser och lär. Så jag tror vi ses på lördag!
Hannu
Aug 10, 2011 @ 13:00
Du behöver inte vara orolig för trängsel med 390 ( ? ) anmälda båtar, jag har varit med vid 3 tillfällen då anmälda båtar var strax under 1000st, lugna gatan idag tyvärr!!
Jessica
Aug 10, 2011 @ 14:21
Jag kan knappt föreställa mig hur det skulle vara med 1000 båtar timmen innan start.. Låter helt fruktansvärt, folkfesten till trots.. Rorsman blir det alltså inte, får se vad jag får göra i år.
Mats V
Aug 11, 2011 @ 09:54
Det var riktigt kul med 1000 startande (100 per start). Folk var lite snällare då och tog det lite lättsammare så det var faktiskt mindra tjafs då än idag. Kanske allt större båtar / investeringar / “seriositet” gjort att stämningen blivit hätskare… Sen bidrar också allt snack om “elit” som skrämmer bort många.
Peter Gustafsson
Aug 11, 2011 @ 08:26
StSS knôr fortfarande in många båtar i varje start. Och det körs ganska friskt i sunden också. Gärna med mycket skrikande om regler som inte finns.
Mitt förslag har varit att (precis som på Faerdern) hålla isär segelmakare/halvproffs och de som vill ta det lite lugnare i olika starter.
Ulf Lindwall
Aug 9, 2011 @ 18:41
Hej västkustkustseglare..
Känner ni någon som söker en gast till Tjörn Runt. Jag är en seglingserfaren skåning som GÄRNA seglar Tjörn Runt. Seglingsnörd sedan tidigt 70-tal. Seglar CB66 f.n. men mina gastar befinner sig utomlands just nu.
Alla förslag beaktas även ev. paying crew om något kul förslag dyker upp. Jag är i Stenungsund from 19/8.
Jag finns på 0705148282. ulf@magntorn-lindwall.com
Hej så länge.
Peter Gustafsson
Aug 10, 2011 @ 23:27
http://fredriksson.tv/2011/08/10/doublehanded-i-tjorn-runt/
Peter Gustafsson
Aug 11, 2011 @ 10:14
Peter Gustafsson
Aug 11, 2011 @ 22:32
20 båtar har tillkommit sedan 8/8. Borde göra 418 totalt.
Så snart startlistorna kommer så kör vi ett Trash Talk. Värt att notera är att förra årets vinnare saknas.
jan-eric wilhelmsen
Aug 15, 2011 @ 20:33
Nu är startlistorna släppta!
Vi blir 14 båtar i doubblehanded ser jag. :)
Gert F
Aug 15, 2011 @ 20:50
De gillade kanske inte eftersnacket?