Skip to content

34 Comments

  1. Kalle
    Aug 25, 2011 @ 07:59

    Ful.
    Ser ut som en Hanse/bavaria…

    Reply

    • Stefan A
      Aug 25, 2011 @ 08:13

      +1

      Ser alldeles för klunsig ut.

      Reply

    • Large
      Aug 25, 2011 @ 08:16

      Tycker att linjerna i skrovet ser fina ut men överbyggnad, teakdäck och “fönstren” i skrovet ser “tyska” ut.
      Däremot gillar jag peket, tror att 90% av kunderna i segmentet borde köra gennacker och eventuellt code på peke.

      Reply

  2. Peter Gustafsson
    Aug 25, 2011 @ 08:35

    Tydligen har de sålt en hög.

    Snacket var att den är sjysst på däck men att inredningen var lite smäckig. Ganska dyr när man hade kryssat klart i listan (en bra bit över 3 Mkr).

    Reply

    • Jan-Olof
      Aug 25, 2011 @ 10:23

      Enligt vissa (läs personer som ger ut böcker om båttester) så har X-yacht alltid haft smäckig inredning för det har inte fina! vinylmattor, limmade på plyfa, i taket utan innertak i plast. (vilket jag föredrar).
      Deremot är jag inte så förtjust i dubbla rattar (mode just nu), de fula fönstren i skrovet som ser ut som bav/hanse. Däremot glad att man inte valt de skarpa slagen i aktern som också är mode just nu. (gillar jag inte alls)
      Gillar att man tagit tillbaka den färjade överbygnadssidan fast den är i rutan. Rak stäv är ju modernt men inget jag är jätteförtjust i i naturhamnarna, för det finns ju annat än att kappsegla också.

      Dyr? Jämfört med vad. Bavaria/Hanse så är den svin dyr. Jämfört med Dehler, GS, Arcona, Linjett mfl ?

      JanO, X-412, PrimeX

      Reply

  3. f424
    Aug 25, 2011 @ 10:36

    Om inte dessa mätregler fanns….
    Hade vi då fått se stäven gå ända fram till halsningen för gennakern, sluppit det fula och opraktiska peket (ser ut som ett biltemakit för 499:-), och fått en båt man även kan ta sig ombord på från stäven?
    Enda problemet hade väl varit att mätt längd blivit lika den verkliga och båten 42 fot istället för 38 och långsam i storleksklass…
    Är vi inte lurade?

    Reply

    • Pelle P
      Aug 25, 2011 @ 11:43

      Köper det mesta du säger Niklas, dock inte pekets funktion som jag tror handlar lika mycket om att separera halsningen av gennaker och förstaget. Ger en bättre möjlighet till inside-gipp.

      Reply

    • f424
      Aug 25, 2011 @ 15:42

      Min utgångspunkt var att man, istället för att sätta på ett peke (med de uppenbara nackdelar det har) skulle dra ut skovet från strax under vattenlinjen upp till pekets yttre ände. I princip kan ju förstaget sitta kvar där det sitter (från masten räknat) så att gippa inside går ju fint! Vi får ju då ännu större fördäck (se Stures inlägg nedan), inga problem med skrovmotståndet och ännu mer bärighet på undanvind. Men marknaden skulle väl aldrig köpa detta resonemang eftersom det, istället för en top of the line 38 fotare, skulle bli en medioker 42 fotare rent fartmässigt. Världen är knas ibland:-)

      Reply

  4. Sture Smith
    Aug 25, 2011 @ 14:19

    Ja, ja ,ja, Rak stäv hit och dit. Design fönster här och där och nya designspråk är ju ett sätt för varven att hitta på ngt nytt. Sen om det i verkligheten är ngt nytt kan man ju alltid diskutera.
    Seglat klassiskt designade båtar mycket, X 402, X 382, Wasa 38 osv. Halvrakstävsbåtar typ X 362 samt Hard core raksävade Dehler 39SQ.
    Det är inte bara det att det är svårare att gå land på klipporna i bohuslän det är andra mycket större skillnader.
    Skrovmotstånd är betydligt lägre speciell i lite mer sjö samt att den stora skillnaden är bärigheten i förskeppet som är betydligt bättre, förskeppets totala yta ökar ju dramaiskt. Båten känns mer balanserad än de äldre till viss del IOR baserade designerna. Sjö egenskaperna är helt enkelt bättre. Vid hårda undan vindar så dyker den rakstävade båten inte ner i sjön som tex X 402 och Wasa 38 kan göra. Vidare är den inte lika känslig för folk på för däck osv.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

    • StefanK
      Aug 25, 2011 @ 14:37

      Sture,
      Det är väl självklart att en design med större deplacement i fören dyker mindre får större bärighet på en given maxlängd, men det finns väl inget som hindrar att man ger båten en överhängande för men med stort förligt deplacement förutom att skrovlängden ökar en del. Överhänget den volym det ger ovanför vattenlinjen ger då dessutom ett reservdeplacement som hjälper till att hålla fören över ytan då förhållandena är sådana – hård vind, stora vågor och segelareor.

      Reply

    • JIMMY
      Aug 25, 2011 @ 23:53

      Alla har sin tro och så här såg Farr Yacht Design på saken när det gällde designen på deras F11S:

      Why so much bow rake and not a plumb bow like most modern designs?

      “The plumb or relatively upright stem angle’s typical of today’s boats are a product of fashion that has aligned itself with the common box rule type race boats we wish to emulate. When unconstrained by rules, designers are free to look for advantages in alternative concepts. In the case of this boat two major areas have pushed us in the direction of a more angled stem. The first is the desire to tack a removable masthead genoa forward of the forestay. This sail would be used in light air when racing under handicap systems that do not unfavorably treat such a sail. When sizing that masthead sail the resulting foot length positioned its tack well forward of the forestay requiring some form of structure to support it. The structure alone could have been provided by some other means like a portion of fixed bowsprit tube. When looking at the required structure we considered that a section of extended bow slope could also provide an added volume and flare to the topsides forward. The reserve buoyancy in that added geometry will be a benefit in waves and high speed running conditions where nose diving can be a concern. When discussing these possibilities with our client we decided together to pursue the less fashionable but perhaps more technically correct solution.”

      Reply

      • f424
        Aug 26, 2011 @ 13:52

        +1 !

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 26, 2011 @ 20:54

      Vill man vara elak så kan man ju säga att Farr hade bättre koll förr och att F11S blev en riktig flopp :-)

      Så klart är det mode och ingen design kommer att tillfredsställa alla. Det är väl som med bilar. Många vill ha en bil som ser sportig ut, men gnäller på att den är stötig och jobbig att hantera i stan. Man kan inte få allt.

      Reply

  5. StefanK
    Aug 25, 2011 @ 14:27

    -Rak 1,5 meter hög stäv är fult och så fel det kan bli i naturhamn.
    -Antagligen sitter det väl en 2,4 m djup T-köl under vattnet som effektivt förhindrar funktion i verkliga situationer som vid tilläggning i naturhamn och vid en rejäl grundstötning som ju inträffar förr eller senare.
    -Peket gör ju inte båten vackrare precis… men något mer funktionell.
    -Dubbla rattar är dyrt, tungt och ger dålig roderkänsla.
    Båtarna blir bara tyngre, fetare och med större segel i förhållande till sin längd – varför är just längden (på skrovet) en så helig ko? Man skruvar på peke fram och utfällbart akterdäck/badbrygga bak…
    Svårt att kalla det för utveckling över huvud taget – frågan är ju vilken båt man skulle välja vid nyköp? – Ingen vågar ju sticka ut och göra något annorlunda/bättre/smartare.

    Reply

    • large
      Aug 25, 2011 @ 19:46

      Det går alldeles utmärkt att köra rakstäv i Naturhamn.
      Stävstege som gör att du kommer fram ett par dm löser alla problem.
      Tycker att det ser avigt ut med moderna båtar som försöker se klassiska ut.

      Reply

  6. StefanK
    Aug 25, 2011 @ 14:40

    Kortare sagt – dagens båtdesign är så enkelspårig och upprepande tråkig att jag helt tappat intresset.

    Reply

    • SWE
      Aug 25, 2011 @ 20:22

      Men så var det ju på 70-80 talet med, kolla in linjett, arcona, scanner, scanmar, omega m.fl. Alla dessa båtar är mycket lika varandra!
      Ungefär som dagens Dehler, Arcona, x-yacht!

      Reply

  7. Niklas
    Aug 25, 2011 @ 15:24

    Jo, instämmer med alla ovanstående. En av de fulaste och sämsta båtar so far. En eländigt tråkig båt som väl ingen borde vilja ha ;-).
    Obs! Jag skämtar.

    Reply

  8. schvidja
    Aug 25, 2011 @ 15:45

    Jag tycker den var riktigt snygg och skulle gärna ha en själv, låg och snygg överbyggnad. Rak stäv i naturhamn är det verkligen ett stort problem då moderna båtar inte har något djupgående i fören och på denna storlek så sitter kölen långt från land. Teaken på däck kunde de ha plockat bort och lagt dit nåt så den ser lite rejsigare ut, grått kanske liksom övrig utrustning i sitt brunn som ser väldigt cruising aktig ut, men det kommer kanske en rejsversion? XPR38

    Reply

    • f424
      Aug 25, 2011 @ 20:29

      Nu tror jag inte varken djupgående under stäven eller köldjupet i allmänhet är det största problemet. Svårigheten med att komma iland är nog snarare en kombination av hur långt och hur djupt man måste hoppa från båten. Med en hög gör det ju saken etter värre om man dessutom måste hoppa längdhopp för att träffa land, och med en rak stäv blir detta hopp längre än med en fallande. Nästan alltid.

      Reply

  9. Anders
    Aug 25, 2011 @ 16:12

    Intressant läsning om har många ”förståsigpåare” som har synpunkter på design av båtar. För några veckor sedan kunde jag läsa här på Blur i samband med Najads konkurs hur en del personer uttryckte siig om mer traditionella båtar t ex . ”Vad tillför Linjett utvecklingen då de ser ut som en 90-talbåt”.

    Vad som är snyggt är och ska nog vara subjektivt, däremot kan volym, funktionalitet och prestanda ganska lätt mätas. Sedan är ju alla båtar kompromisser mer eller mindre. Och det är ju upp till var och en som köper ny båt att analysera behov och sina krav för att hitta just det som passar ens användning av båten och inte mist de ekonomiska förutsättningarna. Om man nu tänker familjesegla i skärgården är det kanske inte en båt av typ XP 38 som man väljer i första hand

    Jag har de senaste 5 åren gått från en 35 fotare byggd på början av 80 talet till en 40-fotare konstruerad i början av 2000-talet och nu sedan två säsonger en ännu modernare 40-fotare men rak stäv, två rattar, flera rutor i skrovet etc.

    Utveckling som går åt rätt håll – Ta t ex två rattar. Hur många har inte känt sig instängda längst akter ut bakom en stor ratt, säkert rätt OK för kappsegling med stor besättning, men det funkar mindre bra för familjesegling eller segling med liten besättning. Efter 2 säsonger har jag bara upplevt fördelar med t två rattar, underlättar kommunikationen/rörligheten i sittbrunnen och nu funkar det verkligen att sitta på skarndäck och ”ratta” med fingertopparna.

    Det finns säkert naturhamnar/klippor som är enklare att lägga till med om man har en båt mer långt överhäng i fören, typ de gamla skärgårdskryssarna . Men jag har inte upplevt det som något stort problem med en fungerande stege i fören.

    Fönstren i skrovet, vilket lyft – Inte minst för ljuset i ruffen samt nu kan man t o m från ruffen ha lite koll på vad som ser runt omkring.

    Behovet av peke har ju tillkommit i o m att vi nu seglar med gennaker i stället för spinnaker, d v s inget måste det heller. Vi har utrustat vår båt med ett peke för att kunna segla gennaker, ett härligt och lätthanterat segel för den lilla besättningen .

    Tacka vet jag moderna båtar i stället för gamla tröga mahognygrottor
    Mvh Anders

    Reply

  10. Anders Eriksson
    Aug 25, 2011 @ 17:05

    Skapar ingen vill-ha-känsla hos mig. Inredningen är säkert lika IKEA/Hanse-lik som utsidan. Blankvita plastskåp där 90 grader är kung, grabbräcken i RF, salongsbord utan kant så att allt käk hamnar i knät, stänkskiva i glas mellan pentry och salong. Billigt att producera dock.

    Reply

  11. Clifford
    Aug 25, 2011 @ 20:12

    Varje gång VW släpper en ny Golf tycker man att den är fulare än föregångaren, sen vänjer man sig. Fast i det här fallet borde man ta fram kofoten och bända loss teakdäcket. Fast det kanske är Estech eller nåt…

    Reply

  12. PeterChamsiin
    Aug 25, 2011 @ 21:35

    Utreendet kan man diskutera i evighet utan att bli överens. Ett ev tycke avgörs helt av seglingskänslan båten förmedlar. Tvivlar inte på att Jeppesen hittat rätt här men skulle alldrig köpa någon båt utan att först segla den. Insidan framför utsidan alltså! Mest synd är att ett av de mest karaktärsfasta varven långsamt tillåter sig släppa sin designprägel och “flytta in” hos alla andra. Chamsiins generation och tidigare avslöjar sitt släktskap på mkt långt håll vilket borde vara viktigt för varumärket. Jämför tex Rassy (brukar inte prata om dem…) och Arcona som bättre bevarat sin särprägel.

    Reply

    • Richard D.
      Aug 26, 2011 @ 10:29

      +1

      Reply

  13. Erik L
    Aug 25, 2011 @ 22:30

    Skall bli spännande att se den nya Grand Soleil 39:an som lanseras under Genuamässan i oktober. Vad jag förstår så dyker den upp på mässan i november i Stockholm. Grundpris är satt till € 185.000 ex moms, så den borde ju kunna matcha XP38.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 25, 2011 @ 22:54

      GS brukar väl ungefär matcha X-Yachts förutom att transporten från Italien är dyrare än att hämta fritt varvet Haderslev. Lite kul är det att dessa båtar skälls ut för att ta efter Hanse. Grand Soleil 54, ritad av Luca Brenta, lanserades väl på Genuamässan 2007 och är kanske den båt som blev något av en designföregångare i de här linjerna? Inte för att det kan vara fel att kopiera Luca Brenta, men det var nog så det gick till snarare än att Hanse satte tonen.

      Rak stäv och stora fönster i friborden tycks ju vara modellen även för Swan 60 så det är väl inte helt tokigt antagligen även om vi alla förstås gillar våra egna båtar allra mest och är beredda att kalla övriga båtar vad som helst. Modet växlar helt enkelt och alla har vi väl olika smak. Som någon skrev här uppe så ser ju varenda 80-talsbåt likadan ut också så det är väl skönt att det kom något nytt…

      Reply

  14. Sture Smith
    Aug 26, 2011 @ 00:26

    Intressant diskussion. Design språk och egenskaper två grundbultar för alla konsument produkter.
    En leverantörs förmåga att få detta att stämma avgörs av kunderna även när det gäller segelbåtar. En välseglande sjönhet att vila ögat på har och kommer att ha ett högt värde för kunden och värdesättas därefter både som ny -och beganad båt.
    Mainstream eller sticka ut är oxå intressant och här verkar ju nu main stream tyvärr leda, de flestsa nya båtar ser likadana ut. Att driva en båt business innebär oxå affärsrisker och verkar de flesta vilja hålla till i komfortzonen.
    Säga vad man vill men nog tycker jag att XP 38ans akter är snyggare än Arcona 41 och Dehler 41s akterkastell.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

    • PeterChamsiin
      Aug 26, 2011 @ 14:20

      Gilla

      Reply

  15. Johan A
    Aug 26, 2011 @ 16:12

    Skulle vilja att det kom en modern efterträdare till X79 självklart med rak stäv, rorkult och lång utdragbar lans!

    Fungerar ju för J-boats att sälja mindre båtar typ j80, kommande j70 kommer säkert att sälja bra den med.

    Reply

  16. Olle
    Nov 6, 2011 @ 00:07

    Riktigt snygg och framförallt grymt snabb båt, i riktig x-anda. Fönstren är ju en designfråga, där dessa är lite retro tillbaka mot ursprunget X79,X99 mfl.
    Konstigt att många här tror att fönstren är från Hanse&Bavaria…

    Reply

    • Jan-Olof
      Nov 7, 2011 @ 16:52

      Det var nog skrovfönstren som menades, inte de i överbyggnaden.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.