Träningshelg i Marstrand
Vi hade en kanonhelg på Marstrand tillsammans med Xp 38 Blues och IMX-40 Gertrud.
I lördags så körde vi fart i 6-8 knops vind och därefter startträning vilket var mycket nyttigt. Trots att båtarna är ganska olika är de sjukt jämna på kryssen. Xp 38 har lite edge i det riktigt lätta, och vi har svårt att pointa riktigt lika högt som de andra två utan måste gå lite mer på gas. Men vi hängde med hyfsat upp till jryssmärket. Och på undanvindarna är det vår tur att ha lite övertag.
Idag körde vi och Gertrid kortbana. Vi var bara tre ombord men båthanteringen satt nästan bättre än med fullt gäng. Grym boost inför shorthandedracen.
Tack alla för en nyttig helg. Nästa helg är det Stora Oset.
Som så ofta var hemseglingen nästan skönast på hela helgen. Perfekt bris och gott om tid att titta närmare på vår nya shorthandedfock.
Classe
May 12, 2014 @ 17:50
Kör den IMXen alltid med fock?
Eivind Bøymo-Malm
May 12, 2014 @ 20:15
Det gjør den, satt opp med kun fokker. Light, Medium, Heavy og Heavy Weather. Seilene er levert av Elvstrøm Sails.
Peter Gustafsson
May 12, 2014 @ 20:32
Eivind, har du några kommentarer till den här gennakerdesignen på Xp33 Norix som vi mötte på vägen hem:
Sebastian
May 12, 2014 @ 23:57
Ursprungsdesignen för kraftfulla gennakers. Se tidiga bilder på J/125 mfl. Underliket nära vattnet. Fungerar ypperligt på slör. Bra drag i skothornet. Mindre vinglighet. Nackdelen är att underliket ibland släpar något mot vågor, samt att seglet teoretiskt har mindre yta i lovart vid läns.
Tror jag som äger ett sådant segel.
Peter Gustafsson
May 13, 2014 @ 10:09
Jag tänkte mer på att den var partialhissad. Jag tycker kanske att den hade gjort sig bättre i topp?
Nobbe
May 13, 2014 @ 09:04
Blues ser ut att köra “old-school” med symmetrisk spinne? Trodde alla XP var konfade för assy – varför gör man det valet?
Martin
May 13, 2014 @ 22:39
Alla XP båtar går bättre med symmetriska undanvindsegel på en kryss-läns bana .
Eivind Böymo-Malm
May 13, 2014 @ 21:32
Det er en A5 som egentlig skal seiles med i masthead fallet. Transport crewet som har transportert båten hjem fra Kiel (Maior Cup) har nok bare tatt feil fall.
Peter Gustafsson
May 13, 2014 @ 21:58
Som jag misstänkte. Man kanske har lite öga för det här i alla fall :-)
Tack för klargörande Eivind.
Andy
May 14, 2014 @ 10:28
Ni har helt rätt, den skall vara tophissad. Jag och min trogne vän som seglat topphissat sedan barnsben,förutom Tjörn Runt 2010, mådde smått dåligt när vi insåg att topfallet gick genom en ögla vid förstaginfästningen! Rätt eller fel, det var änna svårt och hissa i topp!
Peter Gustafsson
May 14, 2014 @ 10:38
Fan Andy, det här var ju pinsamt :-)
Frågan är varför det går genom ringen. I “race-konfigurationen” som ni kör i ORCi så är den symetriska också topphissad? http://data.orc.org/public/CertCopies/48859.pdf
Andy
May 14, 2014 @ 11:09
Bättre med gennaker hissad, även om inte tophissad än motor och storsegel. Eller Gustafsson?… ;-)
Eivind Bøymo-Malm
May 16, 2014 @ 09:44
Til Andy’s forsvar så kan det være at masthead lå under et av fractional fallene. Masthead fallet går igjennom en stålring som sitter i en shock cord som går gjennom fallöglan og ned under överste spreder. Dette er gjort fordi vi kun har 1 masthead fall. Skulle vi miste fallet så vil vi ha muligheten til å gå opp i et av fokke fallene og hente ned masthead fallet. I tillegg så holder masthead fallet seg på forsiden av sprederne/masten og man slipper at fallet sitter “fast” mellom storseilet og baksiden av sprederne ved heising av spinnaker. Men det krever man er ekstra varsom med hvordan fallene løper og at de ikke tvinner seg.
SilverSurfer
May 20, 2014 @ 14:49
Peter, Kan du sige mere om jeres nye short-hand-fok og de overvejelser I har gjort jer…..
Let vejr, rebning fremfor rulning, pinde, profil, størrelse, størrelse rebet, dugvægt i forhold til en alm. fok o.s.v.
Tak.
Peter Gustafsson
May 20, 2014 @ 23:37
Jag skrev ett eget inlägg om det här.
SilverSurfer
May 21, 2014 @ 11:24
Perfekt – tak.