Skip to content

16 Comments

  1. Classe
    May 12, 2014 @ 17:50

    Kör den IMXen alltid med fock?

    Reply

    • Eivind Bøymo-Malm
      May 12, 2014 @ 20:15

      Det gjør den, satt opp med kun fokker. Light, Medium, Heavy og Heavy Weather. Seilene er levert av Elvstrøm Sails.

      Reply

  2. Peter Gustafsson
    May 12, 2014 @ 20:32

    Eivind, har du några kommentarer till den här gennakerdesignen på Xp33 Norix som vi mötte på vägen hem:

    mtrain2014-35

    mtrain2014-36

    Reply

  3. Sebastian
    May 12, 2014 @ 23:57

    Ursprungsdesignen för kraftfulla gennakers. Se tidiga bilder på J/125 mfl. Underliket nära vattnet. Fungerar ypperligt på slör. Bra drag i skothornet. Mindre vinglighet. Nackdelen är att underliket ibland släpar något mot vågor, samt att seglet teoretiskt har mindre yta i lovart vid läns.

    Tror jag som äger ett sådant segel.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 13, 2014 @ 10:09

      Jag tänkte mer på att den var partialhissad. Jag tycker kanske att den hade gjort sig bättre i topp?

      Reply

  4. Nobbe
    May 13, 2014 @ 09:04

    Blues ser ut att köra “old-school” med symmetrisk spinne? Trodde alla XP var konfade för assy – varför gör man det valet?

    Reply

    • Martin
      May 13, 2014 @ 22:39

      Alla XP båtar går bättre med symmetriska undanvindsegel på en kryss-läns bana .

      Reply

  5. Eivind Böymo-Malm
    May 13, 2014 @ 21:32

    Det er en A5 som egentlig skal seiles med i masthead fallet. Transport crewet som har transportert båten hjem fra Kiel (Maior Cup) har nok bare tatt feil fall.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 13, 2014 @ 21:58

      Som jag misstänkte. Man kanske har lite öga för det här i alla fall :-)

      Tack för klargörande Eivind.

      Reply

  6. Andy
    May 14, 2014 @ 10:28

    Ni har helt rätt, den skall vara tophissad. Jag och min trogne vän som seglat topphissat sedan barnsben,förutom Tjörn Runt 2010, mådde smått dåligt när vi insåg att topfallet gick genom en ögla vid förstaginfästningen! Rätt eller fel, det var änna svårt och hissa i topp!

    Reply

  7. Andy
    May 14, 2014 @ 11:09

    Bättre med gennaker hissad, även om inte tophissad än motor och storsegel. Eller Gustafsson?… ;-)

    Reply

  8. Eivind Bøymo-Malm
    May 16, 2014 @ 09:44

    Til Andy’s forsvar så kan det være at masthead lå under et av fractional fallene. Masthead fallet går igjennom en stålring som sitter i en shock cord som går gjennom fallöglan og ned under överste spreder. Dette er gjort fordi vi kun har 1 masthead fall. Skulle vi miste fallet så vil vi ha muligheten til å gå opp i et av fokke fallene og hente ned masthead fallet. I tillegg så holder masthead fallet seg på forsiden av sprederne/masten og man slipper at fallet sitter “fast” mellom storseilet og baksiden av sprederne ved heising av spinnaker. Men det krever man er ekstra varsom med hvordan fallene løper og at de ikke tvinner seg.

    Reply

  9. SilverSurfer
    May 20, 2014 @ 14:49

    Peter, Kan du sige mere om jeres nye short-hand-fok og de overvejelser I har gjort jer…..
    Let vejr, rebning fremfor rulning, pinde, profil, størrelse, størrelse rebet, dugvægt i forhold til en alm. fok o.s.v.
    Tak.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    May 20, 2014 @ 23:37

    Jag skrev ett eget inlägg om det här.

    Reply

    • SilverSurfer
      May 21, 2014 @ 11:24

      Perfekt – tak.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.