X-99 World Cup @ Marstrandsregattan
Att de som seglar X-99 är på hugget i diskussionerna här vet vi redan. Nu skall de även visa att de kan samla ett fält på Marstrandsfjorden nästa sommar. Kan ju bli hur cool som helst. Comeback för Stino? Arne K? Kruse?
Det är så här vi vill se Team Stino, Exilia eller Kattaja(bilden) segla under nästa års World Cup för X-99or. GKSS kommer att arrangera World Cup för X-99 under Marstrandsregattan 2012. X-99 är en av de största entypsklasserna som varje år kör VM, numera World Cup. Marstrand hade X-99 VM även 1999 och då deltog 71 båtar.
Förresten är ju fleetrace i större kölbåtar på Marstrandsfjorden undervärderat. Efter en dag på en RC44 i 7-8 m/s så undrar man varför det inte körs mer i Marstrand. Perfekta vatten utan lång utsegling och massor av kalasmöjligheter. Skall vi inte försöka samla alla 35 till 40-fotare (inklusive X-99) för en träningshelg i maj, till Rutgersson Cup eller till regattan?
Sep 1, 2011 @ 08:20
Det ligger ett par bra båtar ute på bla blocket. Köp och börja träna !
Sep 1, 2011 @ 09:24
Vi är på, om även långsamma 34fotare är välkomna till en träningshelg?
Vi har fått ihop ett team med stor potential o nu har vi tydliga roller, men behöver tuffa båtar att matcha mot.
Hemma i viken är det lite för få varje gång….
Vi kör uppstart 2012 i “team HP” i November i ICE CUP o sedan skall det rulla på…
MVH Andreas
Sep 1, 2011 @ 16:19
Hej Andreas,
Vad är ICE CUP?
Sep 3, 2011 @ 17:49
En grymt rolig tillställning med all inclusive
Bra arrangemang, segling mitt i början av vintern(förra året i 15 cm snö o 10 minus)
Korta fleet med entyp Välseglande J92or med spinnakerutrustning.
Sedan in i värme.
Bastu,fest o go stämning till nått lokalt coverband…o mycket seglingstjöt….
Perfekt att smida ambitioner för kommande säsongen…o prova teamet under stressiga moment…
Ett måste för oss och alla verkar redan mitt i sommaren prata om detta race…
Sep 1, 2011 @ 16:21
http://www.matchracing.nu/sv/match-racing/tavlingar/gsys-ice-cup.aspx
X99 klubb Norge » Blog Archive » X-99 World Cup 2012 @ Marstrandsregattan
Sep 1, 2011 @ 10:02
[…] norske båter vil være med? Delta på diskusjon på Blur her. Mer info kommer […]
Sep 1, 2011 @ 10:18
Bra idé!
Behöver inte vara någon storleksbegränsning..? Två grupper?
Sep 1, 2011 @ 10:40
Hehe jag hade gärna köpt en X99 eftersom jag gillar skrovet.. om bara inte riggen kännts så bökig..backstag, genua och en rund spinnaker…
Sep 1, 2011 @ 13:10
Banor som på Mumm Stelton Cup? det hade varit kul :o)
Sep 1, 2011 @ 16:27
Vi som är över 40 fot? :)
JanO, X-412, PrimeX
Sep 1, 2011 @ 16:29
Tjôta :-)
Sep 1, 2011 @ 16:37
Grymt kul! Det vore kul om det blev lite mer drag svenska 99 klassen. Det är ju mycket segling för pengarna. Okej en farr 30 är bra mycket ballare segling, men om man ska ha nått som funkar med familjen och samtidigt ha “möjlighet” till entyp så är x99 helt rätt! Marstrand har ju bra potential att samla stora fält också.
Sep 1, 2011 @ 17:30
Hur f-n kom Farr 30 in i bilden här…? Blanda inte ihop oss med era familjekärror :-)
Skämt åsido så kan jag bekräfta att årets X-99 Gold Cup under Kieler Woche var riktigt tight, vi seglade på samma bana hela veckan. Hela 36 st (!) X-99:or men inte en enda svensk eller norsk besättning var med. Synd, tycker jag.
Sep 1, 2011 @ 17:46
Haha som jag skrev går det inte att jämföra men de ligger ju i samma prisklass och det jag menade va just det att när det gäller mest segling för pengarna så ligger ju båten helt okej till. Eller?
Sep 1, 2011 @ 18:37
Jag vill inte kapa den här tråden till en Farr 30-tråd men måste ändå nämna att en beg Farr 30 nog är rätt mycket billigare än en beg X-99:a, men det kan vara skit samma i den här diskussionen. Farren har ju inte samma cruisingbekvämligheter :-)
Jag håller däremot med: Vill man ha en cruisingbåt som också går att kappsegla entyp så borde X-99:an kunna ligga bra till. Den kostar hälften av en beg X-35 och borde därför kunna vara ett bra alternativ för den som inte vill ha (eller har råd med) en X-35. Men som med alla andra entypsklasser handlar det nog mindre om själva båten och mer om de som driver klassen lokalt/regionalt. Frågan som infinner sig är: Varför seglas inte X-99 entyp i Sverige längre? Det är ju fortfarande en rätt populär klass i Danmark och Tyskland, så mycket är klart.
Sep 1, 2011 @ 21:51
Det är sant, en nyare modell MK2 med bra segel och instrument kostar mer.
Jaja, det är iaf kul med World Cup i Sverige. Så får man hoppas på att någon eldsjäl kliver fram så småningom.
Och ja, båttypen är gammal men det borde finnas ett antal i Sverige? =)
/ amatör
Sep 1, 2011 @ 23:09
Hej Patrik,
Mång av oss som hade X-99 för några år sedan hade en bl.a. för möjligheten till de stora internationella fälten på VM:en. Många namnkunniga, duktga seglare och fält på 50-90 båtar från Europa och tom Japan. När fältet började minska kring 2005 så blev det lite mindre intressant och flera av oss slutade. Men X-99:an är en härlig båt och fortfarande en favorit. Hoppas det blir ett stort fält igen i Marstrand!
Sep 2, 2011 @ 08:10
Om man lägger en större kappsegling på midsommar så lär det inte bli många svenska båtar. Vi planerade att delta i årets VM och blev mycket besvikena när tyskarna beslutade att läga tävlingen på midsommar :-(
Sep 2, 2011 @ 10:11
Jo, fast tyskarna “beslutade” väl inte separat att lägga Gold Cup på midsommar? Kieler Woche har väl alltid legat på midsommar? Sverige är det enda landet som har den högtiden så om det ligger ett mästerskap där i ens egen älskade klass kan man kanske avstå midsommar just det året och segla istället. Man behöver ju inte avstå sill och nubbe för det… :-)
Självfallet slog detta mot Farr 30 också. Även om vi fick dit fyra båtar så var det flera båtar som också hade velat åka men avstod pga midsommar. Men jag är glad att jag åkte dit, det är ett fantastiskt arrangemang långt över vad vi är vana vid hemifrån och det var en sann upplevelse att vara med.
Sep 2, 2011 @ 10:35
Hördu nu, vi dansar också nakna runt brasan med koskenkorvaflaskan här i finland! Inte har ni ensamrätt på dessa hedniska festligheter.
Sep 2, 2011 @ 11:17
Jo, men ni verkar ju kunna ta med er både flaska och ved till Kiel :-)
Sep 2, 2011 @ 12:52
X99 VM har alltid varit veckan efter midsommar tidigare…
Sep 2, 2011 @ 13:37
Jag förstår. Men jag förmodar att klassförbundet godkände att lägga Gold Cup under Kieler Woche och att inte “tyskarna” fattade beslut på egen hand. Så funkar det iaf i Farr 30.
Sep 2, 2011 @ 11:37
Priset man får betala för att segla internationell entypsklass :-)
Sep 2, 2011 @ 12:21
Har det hänt, på riktigt?
Sep 2, 2011 @ 12:33
Inte vad jag vet.. men det var ju i alla fall en finsk besättning på X-99 Gold Cup i Kiel och det var det jag menade.
Sep 1, 2011 @ 22:17
X-99 som familjebåt ställer jag mig väldigt tveksam till. Om man inte har seglingsintresserade tonåringar förstås. X-99 ska köras med en storskotare/backstagstrimmare med blodiga händer, med en urstark grovskotare som vägrar vev till genuan samt en fördäckare med fruktansvärt långa armar. Alla utom rorsman måste älska att sitta på aluminiumlisten och att känna undre mantåget skära in i buken. Hmm längtar tillbaka lite…
Sep 1, 2011 @ 22:20
Låter som en dröm jämfört med att burka H-båt. :-)
Sep 1, 2011 @ 22:50
Längtar redan…
/Björn
Sep 2, 2011 @ 09:35
finns en pärla i norra roslagen som skulle behövas dammas av :) jag e på!
Sep 3, 2011 @ 19:29
Det finns en grå X-99 från 1999 med ny mast samt nya segel till salu i Halmstad, se Trader på x99.dk. Troligtvis en bra start på en VM satsning.
Sep 15, 2011 @ 18:49
vi saknar 282 erfarna kg. Häng på!
Sep 16, 2011 @ 08:48
Låt mig fundera lite, jag är snart uppe på hälften av de kg du söker…
Oct 4, 2011 @ 16:51
Det blir perfekt för genua- eller spinnakertrim ;) hör av dig när du funderat klart
Oct 4, 2011 @ 19:26
Ok!
=)
Oct 4, 2011 @ 17:32
nån som har koll på om förbundet kommer tillåta 3DL i genoa 1 till nästa år?
Oct 21, 2011 @ 15:51
Hej,
Vi är ett gäng X99 seglare som träffas på Ölrepubliken vid 18 tiden i kväll!
varför inte kika in?
Björn Svala
Oct 21, 2011 @ 17:35
Hade gärna gjort det men bor dessvärre i sthlm =)
Oct 21, 2011 @ 18:16
Och…
Oct 21, 2011 @ 19:05
True That. Hur går snacket?
Dec 8, 2011 @ 15:25
Nu går det att föranmäla sig till X99 mästerskapen i Marstrand nästa år.
På x99.se finns formulär för anmälan via webben.
Dec 9, 2011 @ 09:59
Hur ser man vilka som föranmält sig?
Dec 9, 2011 @ 10:08
https://docs.google.com/spreadsheet/pub?hl=en_US&hl=en_US&key=0Au8LRVhl54PFdG0tTk1MWU5PYnZhYjY2RkZCb2M1NFE&single=true&gid=0&range=a1%3Ae40&output=html
Det är 2011 och det är Google Docs som gäller för anmälningar? Oavsett om det är Gold Cup eller Mästarnas Mästare. Otroligt att detta kan vara ett problem som alla arrangörer sliter med…
Dec 9, 2011 @ 10:26
Inte alla, jag tycker Sailing Båstad gör ett bra jobb…
http://www.sailingbastad.se/?id=199
Dec 9, 2011 @ 10:36
Ja, de arrangörer som har koll och kompetens snickrar så klart ihop något bra. Det är inte så svårt, men det känns inte kul att börja från scratch med en regatta som X-99 World Cup:
– websajt
– sociala medier
– mailhantering
– anmälningssystem
– elektroniskt “newsroom”
– bildbank
– integration av teamsidor/bloggar
– resultat
– osv, osv, osv
Dec 9, 2011 @ 11:20
Det är bara föranmälan. Den slutliga kommer att administreras av GKSS.
Anledningen till att jag valde google docs var efter en diskussion med Stefan på SSF.
SSF har en anmälningsmodul men den bygger på att man anmäler sig med personnr. Och det är inte riktigt aktuellt i detta fallet.
På rekomendation från SSF valde jag google docs då SSF själva använder denna lösning för liknande ändamål
Dec 9, 2011 @ 11:33
Jag säger inte att det är fel Calle, bara att det är synd att alla måste uppfinna hjulet. Och anmälning är bara en liten del av det som måste fixas…
Dec 9, 2011 @ 11:54
Det lät som om Stefan på SSF fick sig en funderare angående den exsisterande anmälningsmodulen. Dom kommer få samma problem med alla kappseglingar med internationellt deltagande. Annars så skall vi självklart använda det som finns framtaget redan (Även om det inte är det bästa så är det bättre än att uppfinna hjulet själv)
Dec 9, 2011 @ 12:29
De kommer få problem även med kappseglingar med bara svenskt deltagande. Har svårt att tro att 100% av deltagarna i en kappsegling är beredda att uppge fullständigt personnummer för att få anmäla sig.
Dec 9, 2011 @ 12:44
Du skall inte ange ditt personnummer vid anmälan, men du skall finnas registrerad i medlemsregistret hos din klubb som har detta i IdrottenOnline.
Men jag tror inte att man kommer att använda sig av anmälningsmodulen 2012, tror att detta kan bli riktigt bra både för seglarna som arrangörerna. Kommer det sedan en betalningsmodul så blir det klockrent;)
Dec 9, 2011 @ 12:44
Eller att klubbarna är beredda på att administrera alla seglare (man skall få sin inloggning via klubben).
Dec 9, 2011 @ 12:53
Vad har du för lösning på anmälningsformulär/databas hantering? Att använda simplesignup är ju inte särskilt bra när de tar 4%/anmälan för egen del, något som i såfall skulle adderas på anmälningsavgiften om inte den idella föreningen står för det.
Väldigt många klubbar är mer eller mindre frivilligt knutna till RFs Idrottonline system. Vi använder idrottonline för vår förening och har som alla andra klubbar besvär med att hitta ett smart sätt för att administrera anmälningar. Idrottonline själva rekommenderar Google forms. Märkligt med tanke på att det finns verktyg i Episerver för formulär. Det utlovades i samband med lanseringen för över tre år sedan att detta skulle ordnas men fortfarande finns det ingen lösning. Nedan svar från RF (2009).
Dec 9, 2011 @ 12:54
Hej,
Vi har inte haft fokus på att ta fram formulär, då annat har varit högre prioriterat. Däremot vet vi att flera föreningar framgångsrikt har knutit googleformulär till sin Idrottonline sida. Nedan kan du läsa hur.
Med vänlig hälsning
Pia Ahlgren
helpdesk@rf.se
Jan 11, 2012 @ 14:22
Jag var inne och kikade på föranmälan. 18 båtar varav 7 svenska.
Ok eller inte vid denna tidpunkt?
Björn
Jan 12, 2012 @ 08:40
Det är fler svenska båtar än förväntat. Med tanke på att en del av de svenska inte har anmält sig ännu :-)
Jan 15, 2012 @ 16:27
Inga norska båtar?
Jan 15, 2012 @ 19:59
Gå in på X99.no eller deras facebook dito och ställ den frågan
Jan 16, 2012 @ 17:37
Nu var det 21 båtar. men fortfarande inga norska…