Skip to content

88 Comments

  1. krister
    Sep 20, 2011 @ 07:49

    Någon som sett mätbrev på en M32?

    Reply

  2. Stefan P
    Sep 20, 2011 @ 08:42

    Med den prognos som finns nu så verkar långsmalt han en god chans eller kanske M 32 kan bygga egen fartvind. Förra året han vi in i bastun medans Marström fortfarande satt där inte så troligt i år. Lite trist att kryssen verkar lysa med sin frånvaro men det är en del i byxelkroken det också. Med utlovade vindar uteblir nog hamnkaoset men kanske lite sen ankomst för några. Det finns väl ingen anledning att frångå trenden med lite kaos i resultatlistan, eller? Vi har inte lastat potatiskanonen, mig veterligt, varför ingen skjutvarning utfärdas.
    Vi på Lucerna på lördag morgon.// Stefan

    Reply

    • Kåre
      Sep 20, 2011 @ 11:37

      Det kanske berodde på att Marström inte seglade Byxelkroken förra året ;-D

      Reply

      • Stefan P
        Sep 20, 2011 @ 11:46

        Är du säker på det hmm då vad det väl för två år sedan. Lite krångligt blir det med samma bastu år efter år. :-).

        Reply

        • Kåre
          Sep 20, 2011 @ 13:22

          Ja han startade inte pga för mycket vind. Det var bara en flerskrovsbåt med förra året.
          2009 var han klart snabbast över både på lördagen och söndagen. Det kan tydligen vara lite jobbigt det där med bastubad :-D

          Reply

        • Patrik Svensson
          Sep 20, 2011 @ 22:57

          Var hittade du någon bastu i byxelkrok?

          Reply

          • Patrik Svensson
            Sep 21, 2011 @ 09:11

            Annars lär det finnas en bastu i villa området om man har rätt kontakter.
            Hade varit lite skönt förra året.

    • Gert F
      Sep 20, 2011 @ 20:11

      Aha,var det ni som sköt sönder min rufflucka ifjol?
      Jag fick även pilla upp potatisbitar som hade fastnat i självlänsarna.
      Vart skickar jag räkningen???

      Gert i S30:an WAFI

      Reply

      • Stefan P
        Sep 21, 2011 @ 08:29

        Jag hade inte packat någon förra året men det är väl med det som med bastun.

        Reply

  3. Staffan Calluna S-73
    Sep 20, 2011 @ 08:43

    Borde därmed bli fler båtar än 2010 vilket är väldigt roligt. Är själv sugen på att segla Byxelkroken men transportsträckan har varit alltför lång från Stockholm så sent på säsongen. Tror att M32:an kan ta hem det hela om de ställer upp. SRS-talet är troligen alldeles för lågt för denna extrema skapelse. Skall t ex bara vara marginellt snabbare än Seacart 30:an vilket måste vara fel. M32:an väger ju bara knappt hälften och för lika mycket segel. Med utliggare blir hon dessutom bredare än Seacarten och också längre. Dock har M32:an bara 2 segel mot en uppsjö dito på Seacarten. Vore kul om någon filmade från Byxelkroken i år!

    Reply

    • Patrick L
      Sep 20, 2011 @ 08:57

      Marginellt? 18 pinnar är i alla fall över 8% snabbare?

      Reply

      • Peter Kross
        Sep 20, 2011 @ 09:34

        klockan tickar betydligt snabbare för det höga repittalen…

        Reply

    • L-B Gustafsson
      Sep 20, 2011 @ 09:34

      8% rättt eller fel.
      En enskrovsjämförelse:
      Farr30 1,35 / X-99 1,26 = 7,1%

      Reply

    • JIMMY
      Sep 20, 2011 @ 11:03

      Om Byxelkroken är för långt att transportsegla till från Sthlm så kanske Åland Race kan vara nåt. 27 båtar anmälda.

      Reply

    • Molle
      Sep 20, 2011 @ 11:27

      Antingen kan jag hjälpa dig med transportseglingen till och från Byxelkroken.
      Annars går du på Jimmys förslag och seglar Åland Race. Åland Race e en urkul segling med omvänd start.
      start torsdag kväll.

      Reply

  4. Molle
    Sep 20, 2011 @ 09:28

    Enligt säkra uppgifter kommer dom inte räkna in flerskrov i totallistan :(

    Reply

    • Gustav
      Sep 20, 2011 @ 12:41

      Så därför borde du segla på Laxen….

      Reply

      • Molle
        Sep 20, 2011 @ 13:18

        Vi e ju 4 flerskrovare, kommer bli sjukt nice!!

        Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 26, 2011 @ 19:54

      Nej, flerskrov tas gärna med när man publicerar antal anmälda men däremot inte i “totallistan”…

      Reply

  5. martin
    Sep 20, 2011 @ 13:00

    LYS, X-99 versus Farr 30….

    X-99 är 57cm längre, båda båtarna är i princip lika breda.
    Farr 30 sticker 35cm mer (2,10m)
    X-99 har 350kg mer i kölen men Farr 30 väger totalt 900kg mindre (2ton vs 2,9)
    På kryss med genua har X-99 4kvm mer segel. (62kvm på 99:an och 58kvm på F30) På länsen har farr 30 16kvm mer segel. (110på 99:an och 126 på F30)

    I Norge har Farr 30 1,30 i lys. I Sverige 1,35…

    Reply

    • Team eXilia
      Sep 20, 2011 @ 14:44

      57 cm gäller det även vattenlinje längd?
      Att betendet lika på kryss är nog tänkbart.
      Men när börjar Farr 30 plana och hur stor betydelse har det?

      Det är bara en siffra som skilljer markant och det är vikten. Hur stor betydelse har det?

      Det går inte att jämföra äpplen och päron.
      Själv tycker jag att det var synd att klassen sportbåtar inte finns kvar längre i LYS. Egenskaperna hos en “sportbåt” påminner mer om flerskrovsbåtarna än kölbåtar. Så det kanske vore naturligare att stoppa in dom i den klassen?

      Reply

      • Patrick L
        Sep 20, 2011 @ 16:19

        Hej Exilia,

        Farr 30 börjar plana vid 10 m/s TWS på länsvinklar, så det man nog lämna därhän i en SRS-diskussion som ju skall titta på bästa egenskaper i lägre vindregister än så. Jag tror det har större betydelse att Farr 30 är väldigt snabb på öppna vinklar och därför seglar väldigt fort på en rundbana i förhållande till sin längd även när den inte planar. Jimmy Hellberg har skrivit en bra artikel om detta på sin blogg samst.se.

        Det här märker man t.ex. på att Farr 30 bär sina segel väldigt väl och kan i mellanvind hålla emot åtminstone några av de lite långsammare 40-fotarna på ren halvvind trots att båten är 3 meter kortare. Dock har vi ju högre mätetal än dessa så det räcker inte att hålla emot… :-)

        Klart är i alla fall att Farr 30 är exceptionellt snabb för sin storlek i alla vindar. Den har ofattbart nog sänkts till 1,30 i Norge trots att redan med 1,36 som den hade förra året vann två av de norska båtarna många av klubbtävlingarna de ställde upp i (en vann hela säsongsserien), så den stora sänkningen är enligt min uppfattning omotiverad och jag vet inte vad man bygger det på. 1,35 och motsvarande är måhända tufft att segla upp till, men det är möjligt – vilket vi har sett på Gotland Runt (vinst i både IRC och SRS), GranPrix (vinst SRS) och andra seglingar där Farr 30 varit med i topp.

        Efter att ha seglat ett VM mot de bästa i Farr 30 vet jag också att vi har 2-4 minuter upp till de bästa fransmännen på en normal W/L-bana i mellan till hårdvind vilket innebär 1-2 pinnar på SRS-talet – alltså bara på att segla båten till dess fulla potential.

        Att dela upp i sportbåtsklasser etc kan man väl tänka sig att göra om man har ett underlag i deltagarlistan för att göra detta. Men är man för få båtar tycker jag det är roligare att segla i större klasser. Rättvist blir det ju ändå aldrig med handicapsegling så varför splittra resultatlistan i alltför små grupper?

        Reply

        • Patrick L
          Sep 20, 2011 @ 16:33

          Skall gärna tillägga att jag tycker det är en överdrift att påstå att s.k sportbåtar (en f.ö flytande definition) har mer gemensamt med flerskrovare än med “vanliga” enskrovare. Så tycker jag inte alls att det förhåller sig.

          Reply

          • Team eXilia
            Sep 20, 2011 @ 16:44

            Så du tycker att en Melges 24 har mer gemensamt med en Vega än en F18? Eller varför kan vi inte blanda in flerskrovsbåtarna också i ett enda stort gemensamt SRS system?
            Det kommer alltid att vara problem med båtar som har en tydlig sweetspot och enkla handikappsystem.

          • Patrick L
            Sep 20, 2011 @ 16:56

            Well, jag tycker i alla fall att Melges 24 har mer gemensamt med X-99 än en F-18. Tycker inte du det? Men min poäng är att definitionen sportbåt är rätt flytande. Det kommer nog aldrig att gå att lägga en exakt gräns som säger det ena eller det andra. Huruvida man skall ta med flerskrovare eller ej i en totallista vet jag inte. Jag har inget emot det, det vore i alla fall bättre än att stuva ihop sportbåtar och flerskrovare och hålla dessa utanför totalen så att bara Vegan och X-99:an kan vinna totalt… :-)

          • Peter Kross
            Sep 20, 2011 @ 21:29

            intressant att tankarna går direkt till de något sportigare flerskrovsbåtar när flerskrov tas upp.
            Helt rättvist blir det inte men det är helt oberoende sportbåt eller flerskrov.

            Det finns respittals reduktioner för flerskrov för att jämna ut de extrema skillnaderna.

            fram till ifjol var LYS/SRS en regel för breddseglingen, dvs. få ut alla på kappseglingsbanan. Förbudet, direkt eller indirekt, slår ut båttyper då det i de flesta vikar inte finns tillräcklig underlag för egna klasser (gäller sportbåt och flerskrov). Under vintern diskuterades att släppa en form av båtklassning för kölbåtar (inklusive sportbåtar) för att ge stöd för arrangörer. I LYS/SRS dokument fanns i åratal rekommendation om att bilda klass baserad på båtarnas egenskap samtidigt som det används en typ av klassning i den nya bedömningsverktyget.

            Tyvärr fick jag inte gehör för det inom TK resten är historia.

          • Team eXilia
            Sep 21, 2011 @ 08:50

            Varför skall de hållas utanför totalen?

            På BohusRacet funderar TK på att få till en gruppindelning som “är roligaren än att dela efter LYS tal” Och då borde båtar med en och samma sweetspot egenskaper läggas i samma startgrupp.

            Sedan tycker jag nog en Melges 24 har mer gemensamt med F18 än med en X99a. I årets Tjörn runt låg vi lika på vattnet med en Melges 24 när spinnakern hissades. (+ 2 minuter på korrigerad) det to 30 minuter för oss till mål och 22 minuter för M24an… Och den plattlänsen är X99ans starkaste bog på den seglingen.

          • Peter Gustafsson
            Sep 21, 2011 @ 09:25

            Och du seglade säkert ifrån en Bavaria 42 Cruiser med lika mycket på samma bog? I deras ögon så är ni också en “sportbåt” :-)

            Hörde förresten att J/109 var en sportbåt enligt en artikel i Båtnytt. Det är kanske därför vi inte har lika stort bekymmer som du med Melgesarna.

          • Patrick L
            Sep 21, 2011 @ 10:41

            Men Exilia, vad är “en och samma sweet spot”? Det är ju inte en exakt definition utan en flytande skala. Jag förstår din poäng men tycker du överdriver när du påstår att en Melges har mer gemensamt med en F18 än X-99. Båda är snabba på slör, visst. Men Melgesen kryssar förmodligen avsevärt bättre än F18 i lättvind, medan F18 förmodligen är grymt mycket snabbare på sträckbog i mellanvind. Så F18 är i så fall mer extrem än Melgesen, som kanske hamnar mitt emellan X-99 och F-18 i asymmetrisk prestandaprofil. Hur skall man avgöra om en båt som inte tillhör extremen skall segla med den ena eller andra klassen? SSFs uppdelning i sportbåtar etc byggde väl helt på SA/D om jag minns rätt? Det säger inte mycket annat än att båten förmodligen har ett asymmetriskt polardiagram istället för att åka skrovfart i alla vindvinklar. Det finns ju båtar med asymmetrisk prestandaprofil som inte av SSF klassas som sportbåtar. T.ex Farr 30 som ju ändå är väsentligt snabbare än en Melges 24.

          • Team eXilia
            Sep 21, 2011 @ 10:57

            Kan man inte ta Max fart / Medelfart från polardiagramet vid två olika vindstyrkor och då få en uppfattning om egenskaperna?

            Sedan får man göra som i all seglingar där man delar in klasser efter LYS tal när man vet vilka båtar som är med.

            Själv tycker jag det är roligare att segla mot båtar med liknande egenskaper än liknande LYS

          • Peter Gustafsson
            Sep 21, 2011 @ 11:31

            Du tycker det är roligare att segla mot en Bavaria 42 Cruiser som väger 10 ton när du sitter i en X-99 som väger under 3 :-)

            Man behöver inte vara raketforskare för att inse att en Melges planar tidigare än vad ni gör. Och många av oss planar inte alls! Alla har sina styrkor och svagheter och du slår väl dem lika ofta som de slår dig sett över en säsong.

          • Team eXilia
            Sep 21, 2011 @ 13:20

            Nej det är inte roligt att segla mot Bavaria 42 eller Melges 24. Men det finns många båtar som har liknande egenskaper som min båt så att det borde inte vara så svårt att lösa när det är större fält

            Men tycker du att det ultimata systemet på klassindelning är LYStalet?

            Sedan är det alltid lättare att hugga ner på förslag änn att komma med egna…

            Sett över en säsong så är det bara på TR jag har mött både Bav42 och M24 eller?

          • Peter Gustafsson
            Sep 21, 2011 @ 13:31

            På småseglingarna så har vi nog inte mycket val.

            På Tjörn Runt eller Færdern skulle X-99 och Melges såklart segla i egna entypsklasser så skulle ju problemet vara ur världen. Så kan vi som har vanliga båtar tampas med varandra ;-)

          • Team eXilia
            Sep 21, 2011 @ 14:16

            Jag trodde det var jag som har en vanlig och du en ovanlig. ;-)

          • Peter Gustafsson
            Sep 21, 2011 @ 15:56

            Precis. Allt beror på vilket perspektiv man har :-)

          • Calle P
            Sep 21, 2011 @ 18:03

            Tanken med annan indelning än LYS-tal är att det inte är förutsättningarna skall bestämma vem som är trolig segrare.

  6. classe
    Sep 20, 2011 @ 15:25

    Vi kommer att segla för vinst i helgen, ska bli grymt kul. Vädret ser ju ut att bli helt okej. En rejäl kryss är alltid uppiggande för själen

    Reply

    • Ola
      Sep 20, 2011 @ 15:31

      Vart på banan ska du kryssa?

      Reply

      • Stefan P
        Sep 21, 2011 @ 09:39

        Även jag letar febrilt efter kryssen elle bättre vädersite som visar sådana vindar.

        Reply

  7. Pelle P
    Sep 20, 2011 @ 15:37

    OK, back to “Trash Talk”; lite tidigt att sia något men ska jag lägga min peng idag så hamnar den på nått lättdrivet som Farr 30, Express eller kanske en välseglad X95:a? Men som sagt; lite väl tidigt att lägga pengen på någon!!
    Men solen tycks vara där och det är inte illa!!

    Reply

    • Molle
      Sep 20, 2011 @ 16:10

      Mitt tipps:

      1:a Claes Falk X35
      2:a Noel Barkelius Farr 30
      3:a Jan Källmark S30

      Claes har under säsongen visat resultat på distansbanor med sin x35:a
      Noel bör vara het efter segern på SRS bravo under GR
      Jan källmark kör “långsmalt”

      Reply

      • Calle
        Sep 20, 2011 @ 17:08

        Det är bra Molle! :)
        Ska bli spännande eftersom det är mitt första Byxelkroken :)

        Reply

        • Patrik Svensson
          Sep 20, 2011 @ 23:02

          Hoppas att du kommer att gilla det, borde finnas förutsättningar för ett bra race.
          Med så många häftiga båtar kommer det att bli lite koncentrationsövning att sköta sin egen segling.

          Reply

  8. Stig J
    Sep 21, 2011 @ 11:20

    Räkna med att Johan Pettesson i X-332 kommer att vara med i topp.

    Reply

  9. FIN
    Sep 21, 2011 @ 20:50

    Per Dyberg med Aphrodite 29, tar nog sin klass.
    Han var 6:a totalt förra året, bland alla långsmala.

    Reply

    • Pelle P
      Sep 22, 2011 @ 07:58

      Han är alltid farlig…

      Reply

  10. Nordh-O.S.T.en
    Sep 22, 2011 @ 17:12

    Som det ser ut nu (torsdag em) så blir det mest öppna bogar både lördag och söndag. Att ha anmält utan spinn blir väl ingen hit.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 22, 2011 @ 18:42

      Det kan bli för brant för spinnare en stor del av vägen och då tickar 0,03 SRS snabbt…

      Reply

      • Jan
        Sep 22, 2011 @ 18:54

        Codeväder?

        Reply

  11. Pelle P
    Sep 22, 2011 @ 20:46

    Svårtippat; är det långsmalt rätt igenom eller blir det för lätt på lördagen? Farr 30 e X35? Jag hoppas/tippar oss själva = Express!!!

    Reply

  12. Erik Barkefors
    Sep 22, 2011 @ 22:03

    Det blir fördel Marström…

    Reply

  13. Johan
    Sep 23, 2011 @ 15:01

    Ser ut att bli riktigt fint väder. Ska bli kul. Dyberg har toppat med två “insjö gastar” från Vänern… Vi ses på vattnet….

    Reply

  14. Pelle P
    Sep 24, 2011 @ 16:48

    Tipset gick in; lättdrivet i topp = Humphreys 30 Claesson etta, Farr 30 Barkelius tvåa och Pronavia 38:à Salomonsson trea till Byxel. Kanondag som nu avslutas med sol, inga moln och vinden lägger sig; snart dags för lite kul i baren!! Grattis som f-n Jonas o Co.!!!

    Reply

  15. Pelle P
    Sep 24, 2011 @ 16:49

    Och jag hade flytväst hela racet, såg att Stefan P hade det oxså ( i alla fall vid målet!!!)…

    Reply

  16. Erik Barkefors
    Sep 24, 2011 @ 21:08

    Marström vann stort med över 36 minuter!
    Listorna finns på:
    http://resultat.enklare.nu/indx.htm

    Reply

  17. JR
    Sep 25, 2011 @ 11:51

    Är det den katamaranen med foils ?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 25, 2011 @ 14:40

      Den har böjda assymetriska centerbord som både lyfter och hämmar avdrift. Gör att läskrovet inte går lika djupt och minskar då motståndet.

      Reply

  18. Pelle P
    Sep 26, 2011 @ 11:02

    Tyvärr har Peters “farhågor” besannats; arrangörerna har inte kunnat avgöra målgången på söndagen… Tydligen klumpade det ihop sig extremt vid målgången för några, typ 25-30 båtar samtidigt vid ett eller flera tillfällen… Dock har dom filmat det hela så på onsdag ska det vara klart!!
    Tror inte det ska störa totalen, de första båtarna fick ett väldigt försprång då det blev nästan två omstarter på vägen och “the richer got richer”!! Vilka ligger bäst till?? Gamle superstaren Jonas Classon som vann nerseglingen kan ha tagit det, annars ligger Per Lundqvist i Dehler 34SV bra till också, plus Noel Barkelius i Farr 30 och faktiskt vi själva i Expressen!! Men vi får vänta och vänta och vänta

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 26, 2011 @ 14:04

      Årets trend, helt klart :-)

      Mina pengar är på Claesson/Lindforss 1:a och Expressen 2:a? Sjysst att kunna spekulera kring vinnare även efter själva racet.

      Reply

    • L-B Gustafsson
      Sep 26, 2011 @ 16:24

      Onsdag, skall dom lämna in filmen till framkallning…

      Reply

  19. Öresund Regatta, AN
    Sep 26, 2011 @ 11:10

    Hörde från hyfsad säker källa att Peter Gustafssons grannar hade vaknat mitt i natten av att någon som hade mardrömmar hade skrikit:
    – Segla entyp!!!

    Reply

  20. Lasse Bergkvist
    Sep 26, 2011 @ 14:13

    Hej Peter och Pelle P!
    Det var en klart skoj segling och vi hade riktigt roligt ombord på Jonas Claessons båt. Skoj koncept med en ultralätt båt utrustad med mycket segel. Om inte min räknedosa slår helt fel så blir totalen att Jonas vinner med Humphrey 30an, tvåa blir Expressen efter en fantastiskt bra segling på söndagen (spöade oss med cirka 9 minuter på räknad tid), 3:a är troligen Noel & co på Farr 30 och Per med Eskilstunagänget på Dehler 34 SV troligen 4:a.
    Mest spännande var nog starten på söndagen; enslinje i land med en yttre begränsningsboj – man såg inte från ena änden till andra, trots att det bara var två hundra meter eller så. Mycket trevlig segling med bra kalas på kvällen i Byxelkrok. Borde vara 200 båtar med på den till nästa år! Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

  21. Pelle P
    Sep 26, 2011 @ 14:40

    Extra kul att se Lindforss prya på fördäck:)
    Och grattis som f-n Lasse till vinsten, om nu din räknedosa räknar rätt…!! Hur långt efter var vi??

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 26, 2011 @ 14:42

      Också en trend 2011. Rorsmän på fördäck :-)

      Reply

      • Jonas Claesson
        Sep 26, 2011 @ 15:38

        Pelle numer är Pär Lindfors permanent fördäckare. Snacka om spänning i SRS segling, målgång söndag ev resultat onsdag veckan efter. Finns ett gammalt ordspråk matchen är inte slut förrän man duschat. Vad blir det efter detta? Seglingen är inte slut förrän man plockat ihop, mastat av och jobbat en 3-4 dagar?

        Reply

        • Pelle P
          Sep 26, 2011 @ 15:57

          “It ain´t until the fat lady sings”; sjunger hon på onsdag då?… men det var gött tjöt i Byxel!!
          Och som sagt; grattis Jonas, Pär, Lasse och alla ni andra!!

          Reply

          • Jonas Claesson
            Sep 26, 2011 @ 16:48

            Grattis själva mycket bra seglat på söndagen! Som vanligt mycket trevligt på rum 6, ps vi bokade det rummet till nästa år innan vi drog.

  22. Patrik Svensson
    Sep 26, 2011 @ 14:51

    Hur gick det för flerskrovarna, nån som såg dem eller fick service bilen komma och hämta.

    Reply

  23. Peter Thorsell
    Sep 26, 2011 @ 15:55

    Vilka var mer med på Claessons jolle?

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Sep 26, 2011 @ 16:12

    Jag säger som X99-seglarna. Jävla sportbåtar :-)

    Reply

    • Pelle P
      Sep 26, 2011 @ 16:45

      Ja visst är dom fruktansvärda; inte nog med att dom är kul att segla, dom går fort också, drar till sig bra seglare som vinner med dom och allt annat!!! Undrar hur snacket gick på 20-30 talet när Sven Salén hade fräckheten att köra genua på kryssen?

      Reply

  25. Lasse Bergkvist
    Sep 26, 2011 @ 17:13

    Hej Pelle P!

    Det blev totalt 11 minuter emellan oss på räknad tid. Sedan väldigt tajt mellan 2-4 plats, 1,5 minut!

    Resultaten finns nu på :

    http://www.byxelkroken.nu/resultatfiler/2011/indx.htm

    De som var med på Claessons “jolle” (det fanns både vattentoalett, tvålågigt kök och en lite primitiv dusch under däck + inombordare!) var Jonas Claesson, Pär och Björn Lindforss, Mattias Molin och undertecknad. Vi ses nästa år- om inte tidigare! Mvhj Lasse Bergkvist

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Sep 26, 2011 @ 23:22

      Hej, grattis till segern i Claessons “jolle”. Snyggt jobbat! Vi knaprade om er i dimman över Kalmarsund precis bakom Per L. i D34SV så länge det fanns lite sikt på 50m.. se´n blev allt bara “mjölkvitt” o då vet i fa´n vad som hände med oss sista biten in mot skärgå´rn. Överbåge var klockrent på lördag men blev totalkass på söndagens kör.. 100% felval av mig:-((
      Några märkliga klumpvis “punkteringar” se´n i skärgårn strulade till det. Man kan nog säga att det ena ger det andra, tiderna i mål säger en del. Vi i Dehler 34DD Doris får vara nöjd med klass 3:a på söndagen o tot 13.
      Grattis också till Per Lundqvist o gänget som blev bästa Dehler. Revansch på W2SB och Arkö Runt 2012!
      StefanK

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Sep 27, 2011 @ 07:40

        SV äger på ostkusten också. ;-)

        Här är Pers rapport:
        http://sundetregatta.blogspot.com/2011/09/byxelkroken-2011-en-rapport-fran.html

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 27, 2011 @ 09:55

          Äger SV någon annanstans?

          Reply

          • Erik Barkefors
            Sep 27, 2011 @ 10:06

            Kanske var en felskrivning så att Anders menade att han också äger en SV?

            Grattis till Per med Mälarmaffian ledd av Leif E. Bra jobbat i knepig “terräng” !!!

          • Öresund Regatta, AN
            Sep 27, 2011 @ 11:18

            I förhållande till JV – internt med Stefan

          • Erik Barkefors
            Sep 27, 2011 @ 11:35

            Synd att jag inte kunde vara med på Byxelkroken för det skulle varit en ny erfarenhet att komma i mål efter en SV ;-)
            Åter grattis till gänget på Yukai!

          • Öresund Regatta, AN
            Sep 27, 2011 @ 13:07

            Erik
            – Nu får ni leva med det hela vintern. ;-)
            Det blir kanske lugn och ro i Dehlerklubben tills långt in på vårkanten.
            För övrigt var väl inte Dehler Doris placering så tokig heller.

          • Team Dehlerdoris
            Sep 27, 2011 @ 14:00

            Anders, Yukai gänget seglade helskärpt o även Claessons gäng i Humpreys. I varje start så var det tre båtar på spets som drog iväg o seglade rätt länge tillsammans: Yukai, Doris, Humpreys. Vi “nitlottade” vägvalsmässigt båda resorna över Kalmarsund vilket tyvärr gjorde att vi underpresterade. Också impad av den ena First 30 (Ö.Berg) som också seglades helskärpt, det stod Tecnova (Doyle sails) på någras tröjor, vet inte alls vilka dom var.
            Vår Dehler 34DD funkade klockrent och utan skador/fel, men tyvärr så slog min kompis Björn tydligen upp en gammal knäskada vilket känns riktigt trist. Röntgen på “G”.
            StefanK

          • Öresund Regatta, AN
            Sep 27, 2011 @ 14:19

            Ni är alla vinnare som körde Byxelkroken. Själv var jag ute och kollade klinker till ett hallgolv. Det är looser. ;-)

          • Team Dehlerdoris
            Sep 28, 2011 @ 23:05

            Anders, glömde skriva att vi tyvärr saknade vår vassa ord. fördäckare Erik Barkefors på Doris. Erik får prioritera lite bättre 2012.
            Liten korrigering: Den First 30 som gick jäkligt bra hade Albatross segel (inte Doyle som jag skrev).
            StefanK

    • Peter Thorsell
      Sep 27, 2011 @ 19:05

      Undrar om det är samme Molin som sopade alla lättvindsbanor i E-jolle och 470 på 80-talet. Han hade alltid en cigg i munnen, bara för att retas…

      Reply

      • Raketen
        Sep 27, 2011 @ 19:53

        +1!

        Reply

  26. Micke
    Sep 27, 2011 @ 10:21

    Bra seglat Jonas o co, likaså expressen på söndagen.. Går tydligen att segla hur fort som helst i en express, kanske borde räknas som sportbåt..:)

    Reply

  27. Stefan P
    Sep 27, 2011 @ 16:44

    Vi är hyggligt nöjda med 4:a i klassen och 16 totalt. Att slå Pronaviorna kändes omöjligt från början men Linjetten trodde vi nog att vi skulle kunna ta. Blev inte mycket till kryss vilket vi gillar. Vi gjorde en hygglig start på lördagen men söndagen kunde blivit bättre. Låg fel båda sträckorna över havet och värst var överbågen på söndagen. Jag hade flytväst hela tiden dock ej under kvällen. Tycker nog att arrangörerna kan skärpa till både start och målprocedurer. Att ha en kryss fram till en mållinje som ligger tvärs bådar för bekymmer det blev inte målgång utan rundning av märke. Men vi är säkert tillbaka nästa år också.

    Reply

    • Stefan P
      Sep 27, 2011 @ 16:45

      Vi gillar inte enbart undanvind alltså.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.