Tjörn Runt på GP42 Al Capone
Stort tack till Niklas Strandberg (som så klart landade sitt smörjobb som navigatör genom blur.se).
Peter Gustafsson Tjörn Runt gp42, niklas strandberg, tjörn runt 54
Hej seglarvänner! ⛵️ Vi på Tjörn Runt har nöjet att bjuda in er till en inspirerande och lättsam Seglarpub i Göteborg! Vi vill fortsätta bygga och stärka seglingscommunityt i Västsverig. Det här är en del av vår satsning för att göra 2025 till ett fantastiskt seglingsår – både för Tjörn Runt och andra spännande race. […]
Bra drag på utsidan Tjörn under årets Tjörn Runt! Full racerapport kommer så klart, men stort grattis till Jon Sverre Høiden och Sinergia 40 Sons of Hurricanes som vann stora klassen. Och så klart Anders Dahsjö och resten av gänget på Dominant 105 Lady Godiva, som inte helt oväntat, spikade totalt med stor marginal.
Kul att få vara omslagsbpojkar för Tjörn Runt. Vi blev ju slagna av den där seglingskonsten, men vi blev i alla fall bra på bild… Nu är det nästan 200 båtar anmälda, och vill man komma med till ordinarie pris, så är det midnatt som gäller. Många nya grepp med sociala aktiviteter på Tjörnbro Arena. […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Nov 7, 2011 @ 20:43
Filmer skall ha lyckliga slut!
Nov 8, 2011 @ 08:30
Stilig sättning vid Kråkholmen på båten något framför ;)
Nov 7, 2011 @ 20:48
Kul segling – fast med en regnskogstrimaran (Dragonfly 35) slipper man nog svära så mycket ;-)
Nov 8, 2011 @ 08:02
Erik: det har inte med båttypen att göra…
Nov 8, 2011 @ 08:21
Peter, tack för manegekrattningen i uppdragsförmedlingen.
Det är ett helt galet gäng att åka omkring med. Nästa år hoppas vi på lite mindre vind. 38 knop för om tvärs är i överkant för 4,7 ton kolfiber. (Internationellt ställer de tydligen in om det blåser över 24). Med lite övning kanske vi kan klämma oss igenom Djävulshålet också och kapa några värdefulla minuter. Det var lite trist att se Averdal o gänget platta ner vid Klädesholmen. Som ni ser på filmen är ju Eggskärsvägen inte riskfri den heller. I ett av slagen så försvann vattnet under båten (det var sjukt grov sjö) och vi stod en kort stund på botten en bra bit utanför 3-meterskurvan. Kapten Trepka döpte på ort och ställe bulben till “Touch of Sweden”:-)
Nov 8, 2011 @ 09:07
Vi gick inte heller igenom Djävulshålet. Vi gick förbi klädesholmen och gick i hålet öster om djävulshålet. Jag tror helt klart att vi tog en av de lugnare vägarna den dagen.
Nov 8, 2011 @ 09:19
Jaha, så det var där ni tappade totalsegern ;-)
Nov 8, 2011 @ 11:23
Nope, det var snarare där vi hämtade hem ett tidigare tapp.
Nov 8, 2011 @ 09:28
Har Teknovagänget blivit försiktiga på gamla dar?
Nov 9, 2011 @ 15:49
Nej.
Nov 8, 2011 @ 09:42
Ja, Bengt närmar sig väl 75 snart??
Skämt åsido; Teknova-gänget tillhör de vassaste i Svedala och gör aldrig (nästan) en dålig segling!
Du sa öster om d-hålet Anders; gick ni innanför Flatholmen sen?
Nov 8, 2011 @ 09:45
Vad finns det för alternativ? Inre farleden och Jungfruhålet!?
Nov 8, 2011 @ 10:33
Japp, innaför Flatholmen.
Nov 8, 2011 @ 09:43
Ja man undrar. Först startar de längst bak i kön och nu får man veta detta;-)
Nov 8, 2011 @ 12:51
Schysst film Niklas och kul att se att en del fortfarande använder sjökort (av papper) och även verkar kunna det…
=)
Nov 8, 2011 @ 13:23
Tack. Körde en kombination av papperskort (den inplastade TR-specialen i 1:25000, ovärderligt) och Navionics utmärkta kort i androidtelefonen. Med ContourHD-kameran (som jag inte hade som headcam) blev det ett tag väl mycket prylar att håll ordning på i sjögången:-) AlCap har väl inte heller gjort sig känd för att ha ett harmoniskt rörelsmönster i kort havssjö…
Nov 8, 2011 @ 18:10
Niklas? 38 knop? Vi körde med medium fock/0.9a och full stor. Vi hade blåst upp på land med den segelsättningen om det hade blåst 38 knop!
Tror inte att vi såg mer än 24-25 knop och vi seglade på ungefär samma ställe? Pratar vi om samma år?
Som parantes: i 38 knop så hade 0,9an inte hunnit fylla innan den hade gått i bitar.
Nov 8, 2011 @ 20:31
Filmen är från 2011…
Jag har koll på kalibreringen på instrumenten på AlCap men såg 38 vid ett tillfälle. Att det i byarna ute vid Eggskär puffade betydligt mer än 24-25 är jag 100 på. Det kanske var lugnare inomskärs där ni körde;-)
I stigfjorden, där ni körde 0,9an, var det klart lugnare.
BTW. Konstigt segel som går i bitar innan det fyller. Ovarsam fördäckare?
Nov 9, 2011 @ 12:44
Ovarsam?
Vi nuddade aldrig graniten…
Jag hävdar att vi tog en av de lugnaste vägarna iår.
Nov 9, 2011 @ 13:11
Lite mer offensiva så hade totalsegern varit er… Hade varit värt en liten touch?
Nov 9, 2011 @ 13:18
Som också var den absolut snabbaste!
Och det var inte där vi förlorade.
Nov 9, 2011 @ 13:23
Va bra. Då slipper all fundera på hur man tar sig genom djävulshålet i fortsättningen ;-)
Nov 9, 2011 @ 14:05
Ni var 35 sekunder efter K32 och totalsegern.
Omvägen är ca 80 meter. I 8 knop är det ca 35 sekunder…
Jag körde också en routing med en First 40 med den vind som rådde då vi kom, och även den pekar på att ni hade sparat över 30 sekunder på att köra “djävulshålet”.
Så det är inte helt enkelt att vara kategorisk här :-)
Nov 9, 2011 @ 20:51
Peter du som kan räkna vet att det var 35 sekunder på beräknad tid. Det blir mer i seglad tid.
Nov 9, 2011 @ 21:01
Ja, jag kan räkna :-)
På seglad tid är det mindre!
Bara 25 sekunder.
Nov 9, 2011 @ 21:16
Ja visst ja, får skylla på dagens öl…
Nov 10, 2011 @ 21:42
Jag förde ett liknande resonemang kring Blur’s segling på TR. Den duckade du för. Men du kanske kan kommentera varför en andra plats i startgruppen inte var något som var tillräckligt bra?
Nov 10, 2011 @ 22:05
Som jag svarat tidigare; det fanns ingen anledning för oss att ta några stora risker.
Hade du riskerat din båt för att spara 4 minuter och få komma 5:a i din klass?
Nov 10, 2011 @ 22:54
När jag räknade på det åt er så blev ni tvåa i klassen. Är det inte bra nog?
Nov 10, 2011 @ 23:24
Jag vet inte riktigt vad det är du är ute efter?
Att det var fegt att inte satsa 100% genom gruset för att komma 2:a i klassen? Vi hade tappat täten och vi hade fler race kvar på säsongen. Vi körde safe. Vad är problemet?
Så viktigt är det faktiskt inte.
Nov 11, 2011 @ 07:37
Du är ju på teknova om några sekunder. Och kan protestera bort en segrare i Hermanö runt.
Skulle du kört samma väg som teknova (safe i gruset) och seglat aktivt i Stigfjorden (där var väl gruset inget hinder för er?).
Bara i Stigfjorden tappade ni mer än 3 minuter.
Skall jag tolka detta rätt så är en andra plats för er inte värd någonting men du är beredd att gå mycket längre för en första plats. Eller?
Nov 9, 2011 @ 14:12
Gällande vindstyrkor. Snittet mellan Tjörnekalv och Kyrkesund låg på 24 knop, max 29 knop i ett par byar vid 10-snåret.
Så någonstans mellan era gissningar :-)
Nov 8, 2011 @ 12:56
Niklas gick Ni väster eller öster om Bratten efter Eggskär? Såg ut som Du lurade Norrmännen att kryssa ut för att runda väster om Bratten, stämmer detta?
Detta var mitt 33 TJ och sjön ute vid Eggskär och rännan norrut var helt enkelt brutal när vi tog rygg på den “Slokörade Blur” eller typ vi kunde ju inte vinna!?!. Men det får kanske bli ett trimaran nästa gång………..
Anders väg var nog inte Dum men problematiken bedömde vi som ut efter Flatholmen. Då en slag duell där mellan 3-4 40 fotare kanske inte är en hit om man betalar båten själv.
Sture Smith
“Sjöglans”
Dehler 39SQ
Nov 8, 2011 @ 13:26
Väst Bratten.
Nov 8, 2011 @ 13:56
Sture: Vi hade möjligheten då vi var ensamma. Dock så visade det sig att vi kunde sträcka ut efter Flatholmen. Men det är svårt att bedömma långt innan när beslutet om vägval måste tas. Och ligger man i en klunga så är det inte konstigt att bedömningen blir annorlunda.
Nov 9, 2011 @ 10:25
Jag ville gå den vägen Anders A. gick i år, men jag och skepparn var inte helt överens där…
Vi gick ut Väst om Bratten istället och det var verkligen ingen kul resa med en hyrbåt (47,7), det hoppas jag verkligen jag slipper göra om med en orutinerad besättning (och även med en rutinerad) igen… Tror vägen ost “djävulshålet” – Flatholmen är betydligt snällare och risken att få en slagduell (max 2 slag) efter Flatholmen ser jag som liten eftersom det är för trångt för flera båtar i bredd redan tidigare och att man då tvingas in i “kön”…
Nov 9, 2011 @ 12:50
Där håller jag med till fullo.
Nov 9, 2011 @ 14:48
Jag vill passa på och ge cred till Teknova för seglingen som helhet. Efter den ovanligt dåliga starten (måste 40-45 sekunder sena över linjen?) så arbetade ni er systematiskt upp genom fältet på ett imponerande sätt.
Värdiga 2:or med potential för förstaplatsen:-)
Nov 9, 2011 @ 17:19
Jag vet inte hur sena vi var i starten då vi missbedömde ax sträckan pga ett vindvrid. Vi hade dock flyt med att vinden dog för fältet under bron, så redan där var vi ikapp fältet när vi kom akter ifrån med ny vind och fick övriga First 40:orna tvärs i lä.
Själv så tror jag att vårt tapp mot 1:an var att små båtarna hade mer vind när de startade. Vi seglade lättvinds fock fram till Wallhamn ofta med besättning i lä.
Bengt
Nov 9, 2011 @ 15:17
Som vanligt när det gäller segling är många rätt duktiga ända tills man skall börja göra lite manövrar… Det är då man ser vilka som kan segla… Vilka som tränat… Det är naturligtvis än mer tydligt när vinden ökar på, det visar ju Teknova och flera andra. Extra kul som Niklas är inne på att man inte ger upp utan att man kör på hela vägen fast man kanske inte kommer iväg som man tänkt i starten…
Det är på nåt sätt det all idrott handlar om, att alltid försöka göra sitt bästa.
Kanske nåt att fundera på Peter?! =)
Nov 9, 2011 @ 16:55
Peter hur många min seglade ni extra på er väg jämfört med djävulshålet.
Jag tror ni och vi Seglade samma väg och det kändes som en evighet när man kryssade ut i den gropiga sjön.
Vi var nöjda med vår segling men här seglade vi bort många minuter.
jag tippar 3-4 min men du har säkert facit………….
Martin
Nov 10, 2011 @ 12:21
Martin, vi gav bort mellan 3-4 minuter seglad tid mot Anders Nordström som vi var jäms med innan vi vek åt väst strax före Klädesholmen. För vår del en 9 plats istället för en 5 plats, alltså riktigt surt. Så som vinden stod fick vi betydligt fler slag mot djävulshålsseglarna, där flera fick noll slag.
Förra året gick vi också ut till Eggskär och förlorade inget. Fick medströmmen tidigare, bättre och fri vind samt spinnaker tidigare kompenserade den längre vägen.
Janne, den eventuell slagduellen efter Flatholmen kan bli brutal med den sjön som var där. Slackvatten inga problem helt enig då Du som nyslagen SB båt accar snabbare.
Glöm inte att BB får båten före som slagit till SB rätt i näbben med tredje båten precis i häcken osv. Till slut finns det ingen plats. Dettas beslut måster tas innan klädesholmen om det kommer att finnas plats eller ej. Upphinnande båt väjer accepteras inte av alla. Jag har varit med om detta i betydligt mindre sjö och vind.
Har Du få båtar omkring Dig är det heller inga problem. Jag har gått denna vägen ett 25 tal tillfällen i samband med TJ, även i liknande vind och sjöförhållande.
Mkt bra kommentarer om att kämpa väl ala BF. Det är väl det går ut på.
Sture Smith
“Sjöglans”
Dehler 39SQ
Nov 10, 2011 @ 13:29
Sture, inget som säger att det inte kan bli en slagduell vid Eggskärs alternativet… Det är inte speciellt mycket plats där heller, iaf inte med en stor båt och i den grova sjön… Tror vi gjorde 6 slag där, nu seglade vi väldigt lågt för att hålla fart i vågorna och för att det tog så förbaskat lång tid att få in “framseglet” i slagen… Tror vi tappade ca 24,5 minuter på att gå den vägen. =)
Nov 10, 2011 @ 13:40
Jobbigt med framsegel…:-)
Men du slapp iallafall fippla med backstag?
Nov 10, 2011 @ 13:52
Jo, de slapp jag och de va änna gött! =)
Samtidigt va de lite bra att de inte gick för fort fram, för nu hann jag ju mä i kortet, jag hade ju inte gått den “långa vägen” sen jag segla mä Sture förra seklet… =)
Nov 10, 2011 @ 16:11
Jodå Janne Det finns några klassiska grundkänningar på “den långa vägen oxå” Stengungsbadens Tomas Wallin rände på med Sweden Yacht 41 vid Eggskär och det lät som när man släpper en contaniner från 10 m höjd rätt i backen.
Det finns inget som säger att den yttre vägen är så mkt bättre vid sådana förhållande vi nu pratar om. Den stora skillnaden är att det finns många olika alternativ att välja. Du måste självklart ha tungan i rätt mun…..även här.
Djävulshålsalternativet ger lite rodelkänsla, Du åker in i röret och sen kan du inte göra så mkt mer än att bara åka med, går det så går det.
Nu var tidsvinsten uppenbar för de som gick den inre vägen. Normalt brukar inte diffen vara så stor.
Förresten hade vi inte mjöd, stentavlor och rå segel i förra seklet.
Sture Smith
“Sjöglans”
Dehler 39 SQ
Nov 10, 2011 @ 16:27
Hmm, jag trodde att de va vid just dessa förhållanden vi prata om?!
Nä, de kanske inte va mjöd, men någon liknande dryck va de, de e jag helt säker på (iaf delvis)… =)
Det är väl över 25 års sen vi satt i samma båt runt Tjörn senast?
Nov 10, 2011 @ 16:42
NÄ, men bomullssegel, semaforering och Lyckholms kanske??!! :)
Nov 10, 2011 @ 17:23
Ja, herregud! va allt va mycket bättre förr! =)
Nov 10, 2011 @ 19:03
:)
Nov 10, 2011 @ 20:29
… du menar så här?
http://1.bp.blogspot.com/-bkRDn0qmSxc/TprWzG2vQqI/AAAAAAAAIwk/rhLJzThir2w/s320/Finnjolle+styrman.jpg
Bilden troligen från 1961 ;-)
Nov 10, 2011 @ 22:03
precis så menar jag! =)
underbart!
Nov 11, 2011 @ 11:39
Janne det var nog 25 år sedan och Mikael Gustavsson tog steget från Laser till kölbåt. På den tiden hette han Utbult, men det har han glömt nu.
Jag tror vi lärde honom ett och annat om att segla med bly. Vilket slutade med han fraktade fruktansvärt med bly i Americas Cup, Luleå och Sällskapsresan osv. Ja Ja så det kan gå.
Sture Smith
“Sjöglans”
Dehler 39SQ
Nov 11, 2011 @ 23:14
Kul att de gick lite bra för nån på den båten, om man bortser från Najadsatsning då… =)