Skip to content

32 Comments

  1. swede
    Dec 10, 2011 @ 16:20

    “Ben Ainslie disqualified from race nine and 10. WILL sail in the Medal Race scheduled to start Sunday 11 December at 1610hrs Perth time”

    Reply

  2. Fabian
    Dec 10, 2011 @ 16:42

    John McEnroe

    Reply

  3. Patrick L
    Dec 10, 2011 @ 17:03

    Frågan är väl om KSR69 skall ha sin värdegrund i gamla tiders “gentlemannasport” eller om den är till för att fånga upp verkliga övertramp och var gränsen då går. Att hoppa upp i mediabåten och attackera föraren….kan man se som att en hockeyspelare skulle hoppa över sargen och knuffa omkull en tv-man. Otänkbart. Men om vi hade media springande inne på isen och täcka ett skott? Det här är ju ISAF VM för sjuttongubbar – OS-kval och allt. Mediabåten SKALL hålla sig på väldigt behörigt avstånd från en pallstrid tycker jag.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 10, 2011 @ 17:13

      Så klart har mediabåten gjort fel. Inget snack.

      Men hur bör/skall man som seglare agera då? Så här i efterhand låter det ju som om han hade kunnat få gottgörelse för “en felaktig åtgärd eller underlåtenhet av … den arrangerande myndigheten”? Tydligen så tyckte han att han tappade racet när Pieter-Jan Postma surfade på fotobåtens vågor.

      Men att hoppa ombord i press- eller domarbåtar tror jag inte är acceptabelt. Inte ens för att ha ett “vänskapligt snack” :-)

      Reply

  4. Tommy L
    Dec 10, 2011 @ 18:45

    Vore intressant att veta vilken nivå av “kappseglingskompetens” som föraren ombord på fotobåten hade. En erfaren kappseglingskunnig “chaffis” bör veta med sig att det är lätt att hamna i en situation där man faktiskt påverkar båtarna, och borde därför kunnat undvika att hamna i en sån situation: det behöver inte ens vara så enkelt som att man genererar vågor, utan det finns också andra sätt där en motorbåt kan påverka, t.ex genom propellerströmmen, eller t.o.m genom att skymma ett märke…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 10, 2011 @ 18:58

      Han gjorde bort sig – helt klart. Får troligtvis sparken.

      Men jag har varit på bägge sidor (även om jag inte seglat VM i Finnjolle).

      Media har fruktansvärd press på sig. Levererar man inte bra bilder “så åker segling ut ur OS”. Så man tänjer gränserna för hur nära man kan vara. Är man för långt borta så gnäller producenter, arrangörer och sponsorer. Är man för nära så stör man seglarna.

      Fast största felet idag var ju att killen i båten inte fick med den här sekvensen på film?

      Alla klagar på att segling inte får någon media. Men när de dyker upp så vill man helst att de försvinner.

      Reply

      • Tommy L
        Dec 10, 2011 @ 19:09

        Jag körde säkerhets/mediabåten på ett “EM med ett visst mediaintresse” i somras. Inför tävlingen frågade jag seglingledaren om “hur långt jag skulle gå” för att tillgodose medias förväntade önskemål om närhet till all “action” på banan. Svaret var ett solklart “media får finna sig i att vi prioriterar rättvisa seglingar, dvs ge fan i att störa båtarna under racen!”

        jag förklarade denna prioritet så fort de satt foten i båten till den handfull press- och TV-fotografer jag skjutsade i båten under de 4 dagarna, och det var inga problem för dem att acceptera det.

        Reply

  5. harald
    Dec 10, 2011 @ 20:05

    Enligt Hufvudstadsbladet (husis här i helsingfors) har han blivit uppretad på en fjärrstyrd helikopter?

    http://hbl.fi/sport/2011-12-10/ben-ainslie-attackerade-tv-man-riskerar-missa-os

    Jag skulle nog sätta pengarna på den första förklaringen, att RIB:ens svall drog en annan båt i mål.

    Reply

  6. Peter Kross
    Dec 10, 2011 @ 21:47

    det känns att Ainslie kom mild undan…
    Jag tänker då på en händelse som diskuterades i min hemmaklubb i Mannheim 1989. En Laser-seglare hoppade från sin båt över i en annan, slog den andra seglaren på käften och hoppade tillbaka. Där blev det en längre avstängning.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 10, 2011 @ 21:48

      Den lokala juryn kan inte mer än diska honom. Sedan är det upp till RYA och ISAF om han skall stängas av eller inte.

      Reply

  7. Krull
    Dec 10, 2011 @ 22:43

    Jag har faktiskt full förståelse för att det brast för Ben,,,, Ibland glömmer man bort det som det verkligen handlar om -sporten segling.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Dec 10, 2011 @ 23:26

    Full Press Statement: Ainslie’s World Championships over after press boat infringement

    Ben Ainslie’s campaign for a sixth Finn World Championship title came to an end on Saturday (10 December) after he was disqualified for both of the day’s two races after an incident with a media boat driver on his course.

    Ainslie’s progress was impeded by the boat on the final downwind leg of race nine of the World Championship series in Perth, and after the race finish he boarded the media boat to voice his unhappiness at the boat driver’s actions.

    A jury hearing late on Saturday night found fault from both parties, but disqualified the Skandia Team GBR sailor from both of the day’s races for gross misconduct. With the disqualifications not able to be discarded from his race series, Ainslie will end the regatta in 11th and will not feature in the final medal race on Sunday.

    Stephen Park, RYA Olympic Manager:
    Clearly this is a disappointing position for Ben and of course for the team. It’s particularly disappointing bearing in mind that all parties that spoke at the hearing all effectively said exactly the same thing. Everyone accepted that there was fault on both the side of the television production crew and indeed on Ben’s side. Unfortunately because of the situation we were in, with the sport trying to move to better television images to appeal to that market, sometimes there’s a learning process to go through from a television perspective and sometimes there are implications and this is an example of one of those.

    Both parties, the television side and Ben have both apologised to each other and as far they’re concerned we’re ready just to go back out and get on with our respective jobs tomorrow. It’s particularly disappointing that this Championship has effectively been determined in this way in the jury room rather than between sailors on the water. There have been various rumours in the media about Ben having ‘assaulted’ the driver of the boat. As far as we’re concerned there wasn’t an assault which took place, and as far as the driver was concerned that was part of his statement to the jury so we’re pretty keen to put that to bed and recognised that that’s a bit of over exaggeration and sensationalism.

    While we accept the penalty from the jury and do not condone Ben’s behaviour, i would hope, on the basis of the jury’s facts found, that it is recognised that lessons need to be learned both from the side of the International Sailing Federation as organising authority as well as the sailors. At the moment the sport seems to be fumbling its way into trying to make the sport more appealing for television but surely there is a better way than trialling new race formats, rule regulations and specifically in this case media initiatives than trialling them at the World Championship which is arguably the most important event in the Olympic cycle outside of the Games themselves.

    Ben Ainslie:
    I overreacted to what I thought was a situation where I felt my performance was being severely hindered. I’m very thankful that everyone involved has taken it how it was – as something which was blown out of proportion in terms of what actually happened. We’ve all apologised to each other and are looking forward to moving on.

    I’m obviously really disappointed with the decision. Unfortunately it’s part and parcel of the sport trying to develop its area within TV and in a number of instances this week that line has been crossed and that’s something which everyone has to accept is a development.

    I’m very sorry that the jury decided to react the way they did over something which really wasn’t as big as it was blown up to be. It’s very disappointing that the Championship has been decided this way. I’ve worked extremely hard over the last six weeks and have been training incredibly hard to get to this position in a venue which has been difficult for me with my size against the bigger sailors. I feel like I’ve actually sailed one of the best regattas of my life so to be in this situation now is very disappointing but I certainly hope now that it’s one of the British boats on top of the podium if it can’t be me.

    2011-12-10 18:14:07

    http://www.rya.org.uk/skandiateamgbr/latestNews/Pages/articlewrapper.aspx?pageUrl=/newsevents/news/Pages/PressStatementBenAinslieincidentatSailingWorldChampionshipsSaturday10December.aspx

    Reply

  9. Tommy L
    Dec 10, 2011 @ 23:46

    Frågan man kan ställa sig är huruvida det är sporten segling som sådan som är det viktiga, eller de kommersiella intressena runt sporten…? Jag tycker jävligt synd om Ben!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 11, 2011 @ 00:02

      I de här sammanhangen är de nog oskiljaktiga. Framförallt för en kille som Ben som drar stora summor som omslagspojke för sina sponsorer och engelsk segling. Utan medias intresse hade han inte kunnat driva sin kampanj på den här nivån

      Men precis som för Tiger Woods eller Lady Gaga så finns det en baksida. Det kan vara kameraklick på 18 green, paparazzis i trädgården eller svallvågor på banan.

      Jag tror alla seglare förstår Ben, och många av oss skulle kanske göra likadant. Men det gör inte regelbrottet mindre. Det är kanske tillochmed så att han, som förebild, har ett ännu större ansvar än de flesta andra. Det är inte lätt att vara “rock star”…

      Reply

      • Feffe
        Dec 11, 2011 @ 09:53

        Hjärnsläpp…. Förståligt att han blir förbannad i stridens hetta men allvarligt…

        Reply

  10. Peter Gustafsson
    Dec 11, 2011 @ 12:18

    Following yesterday’s incident involving Ben Ainslie (GBR), the International Jury have issued the following official communication.

    DECISION OF THE INTERNATIONAL JURY
    CASE 48

    Rule 69.1 Hearing based on report from Organizing Authority
    Ben Ainslie (Finn GBR 3)

    Facts Found
    As the first two boats in Finn Race 9 rounded the gate for the second beat and headed towards the shore, a media boat followed close to leeward of the leader. This caused wash for GBR 3, who attempted to wave the media boat off.

    When the leaders passed through the gate and headed towards the finishing line, the same media boat followed the leader to the finishing line leaving a large wake, which again affected GBR 3’s race.

    The media boat crossed the finishing line and then stopped in front of GBR 3 after GBR 3 finished. As GBR 3 came alongside, the skipper jumped aboard the media boat.

    The skipper grabbed and shook the boat driver, shouting ‘You have no respect!’ He then walked towards another member of the media boat’s crew, but made no contact with him. He then jumped into the water, swam to his boat and sailed away.

    On coming ashore, the skipper of GBR 3 wrote a letter of apology and delivered it to the media boat driver. The media boat driver accepted that apology and apologised in a letter for disturbance during the race.

    Conclusion
    The action of jumping on a media boat with anger and grabbing the driver constitutes physical aggression. Such behaviour is never an acceptable response. Such behaviour not only constitutes a gross breach of good manners but also, coming from a top athlete at a world championship, brings the sport of sailing into disrepute.

    However, the repeated nature of the media boats interference over multiple legs is a mitigating circumstance, as is the prompt and unsolicited written apology given to the boat driver.

    Decision
    GBR 3 is to be scored DGM (disqualification non-excludable for gross misconduct) for Races 9 and 10.

    Decision given at 22:40 December 9, 2011

    Reply

    • Patrick L
      Dec 11, 2011 @ 12:27

      Tråkigt att Ainslie tycker straffet var “oproportioneligt hårt”. De flesta vanliga dödliga säkerligen hade blivit avstängda en säsong eller så för ett dylikt tilltag. Hade det inte varit på en tävling hade han nog blivit åtalad eller åtminstone polisanmäld?

      Reply

      • Peter Kross
        Dec 11, 2011 @ 12:33

        läs mitt inlägg längre upp… Mild behandling man kan bara undra varför…

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 11, 2011 @ 12:37

        Är det inte så att detta är juryn på plats, och de kan inte döma till något annat straff. Sedan skall en rapport skickas till RYA och ev ISAF som beslutar om eventuell avstängning?

        Reply

        • Patrick L
          Dec 11, 2011 @ 12:46

          Jo det har du nog rätt i. Det är nog endast nationell myndighet och ISAF som kan besluta om avstängning inom sina respektive jurisdiktioner. Men inte kommer de att stänga av Ainslie ett OS-år…

          Reply

          • Peter Kross
            Dec 11, 2011 @ 13:28

            vi får väl se hur det utvecklar sig…

          • Espen K
            Dec 11, 2011 @ 13:33

            Juryen kunne ha gitt en strengere straff (f.eks diskvalifisering i fra hele regattaen) for det arrangementet som det her er snakk om, nemlig ISAF VM. Saksgangen videre er at en skriftelig rapport blir sendt om hendelsen til seilerens nasjonale seilforbund samt ISAF, og det er disse instanser som evt. ilegger ytterligere straffer.

  11. Jonas K
    Dec 11, 2011 @ 17:39

    Tänk vad man missar när man vänder ryggen till.
    Här går man fram och tillbaka på en stekhet kaj och följer WMR.
    Så får man höra allt som beskrivits ovan, skulle varit på Center Course isället !
    Men, nu laddar vi för måndagens avslutande i tjejernas MR.
    Heja Sverige friskt humör….

    Reply

    • Raketen
      Dec 11, 2011 @ 18:18

      HEJA SVERIGE!!!

      Reply

  12. Peter Gustafsson
    Dec 12, 2011 @ 21:53

    RYA statement in relation to Ben Ainslie Rule 69 incident

    RYA procedure for investigating Perth Worlds incident

    The RYA is awaiting the report from the International Jury, of the Perth 2011 Worlds, in order to consider what further action, if any, to take. The RYA will follow its established procedures for responding to Rule 69 reports.

    The process involves the report being considered by the Chairman of the RYA, the Chairman of the RYA Racing Committee and the Chairman of the RYA Tribunal, who will decide whether the matter should be referred to the RYA Tribunal for further action.

    If the matter is referred to the RYA Tribunal, then it is likely that a hearing will take place as soon as is reasonably possible, following which the RYA Tribunal has the authority to take such disciplinary action within its jurisdiction as it considers appropriate.

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Feb 11, 2012 @ 09:45

    RYA Tribunal proceedings relating to Ben Ainslie conclude:

    The RYA Tribunal met on 9 February 2012 to consider a report dated 14 December 2011 received pursuant to the Racing Rules of Sailing Rule 69.1(c) from the International Jury at the ISAF Sailing World Championships held in Perth in December 2011.

    The Tribunal agreed with the decision of the International Jury that the behaviour of Mr Ben Ainslie amounted to a gross breach of good manners and conduct that brought the sport into disrepute.

    Having considered all the evidence put before it, the Tribunal was satisfied that it would not be appropriate for the Tribunal to impose a penalty over and above that imposed by the International Jury at the event.

    In reaching its decision the Tribunal acknowledged that the effect of the penalty imposed by the International Jury was to deny Mr Ainslie the possibility of taking part in the medal race for the event.

    The Tribunal also recognised that there was an apparent lack of active management of media boats at this and previous events leading to repeated infringements of the provisions of the event media boat guidelines. In addition, formal rights of redress against official boats were not available to competitors.

    The Tribunal noted that it had had an opportunity to view evidence that was not available to the International Jury during the hearing at the event.

    The RYA, as the ISAF Member National Authority for Great Britain and Northern Ireland, has jurisdiction under Rule 69.2 to take action in response to reports made to it under Rule 69.1 relating to British sailors and the Council of the RYA has delegated its authority in such matters to the RYA Tribunal.

    http://www.rya.org.uk/newsevents/news/Pages/RYATribunalproceedingsrelatingtoBenAinslieconcluded.aspx

    Reply

    • Peter Kross
      Feb 11, 2012 @ 16:33

      förväntat…

      Reply

  14. Raketen
    Feb 11, 2012 @ 18:46

    Ben verkar vara en aggresiv seglare.

    Kolla klippet.
    http://youtu.be/hpqEONUKIz0
    Detta kan nog diskuteras en hel del. Rätt eller fel?

    Reply

    • Pelle P
      Feb 11, 2012 @ 19:19

      Här gjorde BA helt rätt, den andre var helt fel ute! BA föll av och höll steady course, den andre skulle gjort mera och tidigare!!!

      Reply

    • Johan
      Feb 11, 2012 @ 21:41

      Jag älskar den där manövern. Även om det är ett högt spel så är det jäkligt coolt.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.