Ben Ainslie löper amok
Ben Ainslie confronts skipper and photographer at World Champs – Images by Mick Anderson
Ben Ainslie har väl haft en image som “good guy”, men i dag hade han ingen bra dag på VM i Perth. Först hoppade han ombord på fotobåten och attackerade föraren, sedan fullföljde han ett race trots disk. Så två diskar idag gör att han inte kan ta medalj.
Han hade säkert rätt att vara irriterad, men visst luktar det lite regel 69?
Det skulle vara dålig timing med en avstängning just nu, när han skall kröna sin karrär med ytterligare ett guld på hemmaplan.
Frågan är om juryn vågar ta i med hårhandskarna då det skulle vara en PR-katastrof för segelsporten.
British super star Ben Ainslie was involved in a sensational finish confrontation with a television boat today as he crossed the line in the second last qualification race for tomorrow’s medal race. To compound his problems, he was then promptly black-flagged in the final race 10 but sailed on with the fleet despite the disqualification.
Ainslie’s bad day started with the finish of Race 9 when he was being headed by Pieter-Jan Postma (NED).
Crossing the line second, after almost being swamped by the TV boat’s wake, Ainslie swung his boat into the wind, jumped into the water and swam over to the offending boat. Having hauled himself on board, Ainslie was seen to be angrily confronting the crew before swimming back to his un-manned boat and sailing off.
Ainslie, a triple Olympic gold medallist, was behind rival Postma as the Dutchman rode the wake of the television boat just ahead of crossing the finish line. As Postma kept momentum toward the line, Ainslie was left floundering and almost swamped in the wake’s turbulence.
The drama played out in front of spectators close by in the grandstand, who watched in astonishment as the British sailor abandoned his boat immediately after crossing the line to make his protest. With Postma first and Ainslie second, third place in Race 9 was taken by Giles Scott (GBR).
Problems for Ainslie continued into the 10th and final race when he was black-flagged at the start. The British sailor continued to sail despite the disqualification. The race was won by Rafael Trujillo (ESP) in a return to form, with Zach Railey (USA) second and Jonas Hoeg-Christensen (DEN) third.
swede
Dec 10, 2011 @ 16:20
“Ben Ainslie disqualified from race nine and 10. WILL sail in the Medal Race scheduled to start Sunday 11 December at 1610hrs Perth time”
Fabian
Dec 10, 2011 @ 16:42
John McEnroe
Patrick L
Dec 10, 2011 @ 17:03
Frågan är väl om KSR69 skall ha sin värdegrund i gamla tiders “gentlemannasport” eller om den är till för att fånga upp verkliga övertramp och var gränsen då går. Att hoppa upp i mediabåten och attackera föraren….kan man se som att en hockeyspelare skulle hoppa över sargen och knuffa omkull en tv-man. Otänkbart. Men om vi hade media springande inne på isen och täcka ett skott? Det här är ju ISAF VM för sjuttongubbar – OS-kval och allt. Mediabåten SKALL hålla sig på väldigt behörigt avstånd från en pallstrid tycker jag.
Peter Gustafsson
Dec 10, 2011 @ 17:13
Så klart har mediabåten gjort fel. Inget snack.
Men hur bör/skall man som seglare agera då? Så här i efterhand låter det ju som om han hade kunnat få gottgörelse för “en felaktig åtgärd eller underlåtenhet av … den arrangerande myndigheten”? Tydligen så tyckte han att han tappade racet när Pieter-Jan Postma surfade på fotobåtens vågor.
Men att hoppa ombord i press- eller domarbåtar tror jag inte är acceptabelt. Inte ens för att ha ett “vänskapligt snack” :-)
Patrick L
Dec 10, 2011 @ 17:18
Nä, så klart. bara kul att diskutera var gränsen går.
Jag kollade notice board och det ser ut som att han åkte på DGM (Dsq Gross Misconduct) i race 9 & 10 enl KSR 69.
Patrick L
Dec 10, 2011 @ 17:19
http://static.sportresult.com/PERTH2011/data/pdf/Jury/Protest-Summary.pdf
Tommy L
Dec 10, 2011 @ 18:45
Vore intressant att veta vilken nivå av “kappseglingskompetens” som föraren ombord på fotobåten hade. En erfaren kappseglingskunnig “chaffis” bör veta med sig att det är lätt att hamna i en situation där man faktiskt påverkar båtarna, och borde därför kunnat undvika att hamna i en sån situation: det behöver inte ens vara så enkelt som att man genererar vågor, utan det finns också andra sätt där en motorbåt kan påverka, t.ex genom propellerströmmen, eller t.o.m genom att skymma ett märke…
Peter Gustafsson
Dec 10, 2011 @ 18:58
Han gjorde bort sig – helt klart. Får troligtvis sparken.
Men jag har varit på bägge sidor (även om jag inte seglat VM i Finnjolle).
Media har fruktansvärd press på sig. Levererar man inte bra bilder “så åker segling ut ur OS”. Så man tänjer gränserna för hur nära man kan vara. Är man för långt borta så gnäller producenter, arrangörer och sponsorer. Är man för nära så stör man seglarna.
Fast största felet idag var ju att killen i båten inte fick med den här sekvensen på film?
Alla klagar på att segling inte får någon media. Men när de dyker upp så vill man helst att de försvinner.
Tommy L
Dec 10, 2011 @ 19:09
Jag körde säkerhets/mediabåten på ett “EM med ett visst mediaintresse” i somras. Inför tävlingen frågade jag seglingledaren om “hur långt jag skulle gå” för att tillgodose medias förväntade önskemål om närhet till all “action” på banan. Svaret var ett solklart “media får finna sig i att vi prioriterar rättvisa seglingar, dvs ge fan i att störa båtarna under racen!”
jag förklarade denna prioritet så fort de satt foten i båten till den handfull press- och TV-fotografer jag skjutsade i båten under de 4 dagarna, och det var inga problem för dem att acceptera det.
harald
Dec 10, 2011 @ 20:05
Enligt Hufvudstadsbladet (husis här i helsingfors) har han blivit uppretad på en fjärrstyrd helikopter?
http://hbl.fi/sport/2011-12-10/ben-ainslie-attackerade-tv-man-riskerar-missa-os
Jag skulle nog sätta pengarna på den första förklaringen, att RIB:ens svall drog en annan båt i mål.
Peter Kross
Dec 10, 2011 @ 21:47
det känns att Ainslie kom mild undan…
Jag tänker då på en händelse som diskuterades i min hemmaklubb i Mannheim 1989. En Laser-seglare hoppade från sin båt över i en annan, slog den andra seglaren på käften och hoppade tillbaka. Där blev det en längre avstängning.
Peter Gustafsson
Dec 10, 2011 @ 21:48
Den lokala juryn kan inte mer än diska honom. Sedan är det upp till RYA och ISAF om han skall stängas av eller inte.
Krull
Dec 10, 2011 @ 22:43
Jag har faktiskt full förståelse för att det brast för Ben,,,, Ibland glömmer man bort det som det verkligen handlar om -sporten segling.
Peter Gustafsson
Dec 10, 2011 @ 23:26
http://www.rya.org.uk/skandiateamgbr/latestNews/Pages/articlewrapper.aspx?pageUrl=/newsevents/news/Pages/PressStatementBenAinslieincidentatSailingWorldChampionshipsSaturday10December.aspx
Tommy L
Dec 10, 2011 @ 23:46
Frågan man kan ställa sig är huruvida det är sporten segling som sådan som är det viktiga, eller de kommersiella intressena runt sporten…? Jag tycker jävligt synd om Ben!
Peter Gustafsson
Dec 11, 2011 @ 00:02
I de här sammanhangen är de nog oskiljaktiga. Framförallt för en kille som Ben som drar stora summor som omslagspojke för sina sponsorer och engelsk segling. Utan medias intresse hade han inte kunnat driva sin kampanj på den här nivån
Men precis som för Tiger Woods eller Lady Gaga så finns det en baksida. Det kan vara kameraklick på 18 green, paparazzis i trädgården eller svallvågor på banan.
Jag tror alla seglare förstår Ben, och många av oss skulle kanske göra likadant. Men det gör inte regelbrottet mindre. Det är kanske tillochmed så att han, som förebild, har ett ännu större ansvar än de flesta andra. Det är inte lätt att vara “rock star”…
Feffe
Dec 11, 2011 @ 09:53
Hjärnsläpp…. Förståligt att han blir förbannad i stridens hetta men allvarligt…
Peter Gustafsson
Dec 11, 2011 @ 12:18
Patrick L
Dec 11, 2011 @ 12:27
Tråkigt att Ainslie tycker straffet var “oproportioneligt hårt”. De flesta vanliga dödliga säkerligen hade blivit avstängda en säsong eller så för ett dylikt tilltag. Hade det inte varit på en tävling hade han nog blivit åtalad eller åtminstone polisanmäld?
Peter Kross
Dec 11, 2011 @ 12:33
läs mitt inlägg längre upp… Mild behandling man kan bara undra varför…
Peter Gustafsson
Dec 11, 2011 @ 12:37
Är det inte så att detta är juryn på plats, och de kan inte döma till något annat straff. Sedan skall en rapport skickas till RYA och ev ISAF som beslutar om eventuell avstängning?
Patrick L
Dec 11, 2011 @ 12:46
Jo det har du nog rätt i. Det är nog endast nationell myndighet och ISAF som kan besluta om avstängning inom sina respektive jurisdiktioner. Men inte kommer de att stänga av Ainslie ett OS-år…
Peter Kross
Dec 11, 2011 @ 13:28
vi får väl se hur det utvecklar sig…
Espen K
Dec 11, 2011 @ 13:33
Juryen kunne ha gitt en strengere straff (f.eks diskvalifisering i fra hele regattaen) for det arrangementet som det her er snakk om, nemlig ISAF VM. Saksgangen videre er at en skriftelig rapport blir sendt om hendelsen til seilerens nasjonale seilforbund samt ISAF, og det er disse instanser som evt. ilegger ytterligere straffer.
Jonas K
Dec 11, 2011 @ 17:39
Tänk vad man missar när man vänder ryggen till.
Här går man fram och tillbaka på en stekhet kaj och följer WMR.
Så får man höra allt som beskrivits ovan, skulle varit på Center Course isället !
Men, nu laddar vi för måndagens avslutande i tjejernas MR.
Heja Sverige friskt humör….
Raketen
Dec 11, 2011 @ 18:18
HEJA SVERIGE!!!
Peter Gustafsson
Dec 12, 2011 @ 21:53
Peter Gustafsson
Feb 11, 2012 @ 09:45
http://www.rya.org.uk/newsevents/news/Pages/RYATribunalproceedingsrelatingtoBenAinslieconcluded.aspx
Peter Kross
Feb 11, 2012 @ 16:33
förväntat…
Raketen
Feb 11, 2012 @ 18:46
Ben verkar vara en aggresiv seglare.
Kolla klippet.
http://youtu.be/hpqEONUKIz0
Detta kan nog diskuteras en hel del. Rätt eller fel?
Pelle P
Feb 11, 2012 @ 19:19
Här gjorde BA helt rätt, den andre var helt fel ute! BA föll av och höll steady course, den andre skulle gjort mera och tidigare!!!
Johan
Feb 11, 2012 @ 21:41
Jag älskar den där manövern. Även om det är ett högt spel så är det jäkligt coolt.