Dehler 35 SQ
Dags för facelift på Dehler 35. Här finns hela specen.
Historiskt sett har SQ (Speed & Quality) alltid varit en version som är mer lyxig än den vanliga modellen och med utvalda tillbehör som inte tillhör standardmodellen – så är även fallet med Dehler 35 SQ. Sittbrunnens design är ny och båten har ett dubbelt rattsystem – av samma typ som Dehler 41. Även de 4 skrovfönstren i akterkabinen och förpiken är samma som i Dehler 41. Båten är också utrustad med storskotswinschar, D1-30 Volvo Penta-motor, delat akterstag och infällbara förtöjningsknapar. Som tillval erbjuds en utfällbar badplattform.
Standard Dehler 35 med ratt kommer naturligtvis att finnas kvar i Dehlers modellprogram. Den första Dehler 35 SQ är klar för leverans i juni 2012.
Jag har inte riktigt koll på alla varianter, men blir det inte svårt att få ut mer “speed” ur en båt som blivit tyngre och fått mindre segel?
large
Feb 1, 2012 @ 08:49
Ful, tycker det känns fel att klämma in dubbla rattar i en brunn som klarar sig med en 150 cm…………
Less is more!
andreas i hp
Feb 1, 2012 @ 10:48
skit
jag ville haft 3 rattar…1 nere i styrhytten oxå
En ratt i teak lackad diam ca 25 med riktigt goa handtag…
lite besviken här…
Detta hade farfar på sin båt…
Per
Feb 1, 2012 @ 08:50
Fin, men svårt att säga. Det är ju en ganska liten och förhållandevis slank båt (jmfr med 36.7 iaf). 2 rattar är säkert bra för passagen akter över men sen vill man ju kunna sitta skönt och styra när det lutar. Jag gillar inte rutor i skrovet och är tveksam till winchar till stor på en 35 fotare, gillar heller inte den nedfällbara dansbanan. Hehe har precis köpt en Dehler 34 SV som jag tycker verkar fin på de flesta punkter, kanske lite tung och inget peke men får ta lasern när jag vill plana..
Öresund Regatta, AN
Feb 1, 2012 @ 10:58
Dehler 34SV är lite kortare men lika bred som en First 36.7. I princip samma dimensioner. Håller med om att kan man undvika dubbla rattar så får man betydligt bättre känsla i en enkel stor.
@Peter Gustafsson
Samma segelyta, samma mastdimensioner som förr. Vikten de uppger är ungefär detsamma som tidigare.
SQ brukar stå för en lyxigare variant men i det här fallet så är de inte i kapp Dehler 34SV än. En del av utrustningen togs bort när Hanse förvärvade Dehler och lite av det kommer nu tillbaka som nyhet.
Värsta tilltaget tycker jag är att de satt på en Hanse T-köl i järn som standard som inte ens passar i framkant. Racingköl och L-köl med blybulb går fortfarande att få mot pristillägg. Rekommenderas. Inte lätt att köpa båt längre.
Stavros
Feb 1, 2012 @ 22:50
Bara man får reda på detta vi köpetillfället att det finns olika alternativ på köl och dess olika infästningar i båten här finns det en hel del att fundera på?
D35
Peter Gustafsson
Feb 1, 2012 @ 11:05
Aha, jag kollade på http://dehler.se och den specen stämmer ju inte med den som finns på http://www.dehler.com/
Vem orkar hålla koll på hur många varianter den här modellen finns i? Är det verkligen så att man säljer så mycket fler båtar genom att hålla på att ändra hela tiden?
Öresund Regatta, AN
Feb 1, 2012 @ 13:01
Förvånad att säljarna fixar det.
Jag tror kunderna bara blir förvirrade av att sitta och bestämma på nivån typ vilka förtöjningsknapar de ska ha. Dubbla rattar/enkel rostfri ratt/enkel större ratt i alu/kolf/glasfiber etc.
Galet – produkter måste paketeras tydligt och med argument för de olika varianterna. Affären blir ju aldrig klar och då går man ju från het till jummen.
Är man sugen på en lågbudgeterad Dehler så finns det andra att titta på istället typ Beneteau First.
Dehler 35 i basutförande är en helt annan båt än en som har det som vi fick med Dehler 34SV. Man får vad man betalar för.
Raketen
Feb 1, 2012 @ 23:20
Kan det vara det som bidrar till att det är svårare att sälja båtar idag?
Man ser ett pris på en intressant båt. När man väl sitter med säljaren
så är det kanske för mycket man måste bestämma hur man vill ha båten utrustad.
Dessutom när man kommer hem, så är prospektet betydligt dyrare än man tänkt.
Lite för mycket options och varianter, + kanske ett dyrare pris än man trott. (alla vill väl ha en välutrustad båt) Gör nog att man lättare beslutar att vänta med en affär.
Detta gäller väl över lag idag. Vet inte om det är ett problem på riktigt. Men risken finns iaf.
En sak är säker. Att få in nya standard båtar i SRS är väl förmodligen historia.
M.a.o, det behövs en ny maxi77. Där det inte finns några options alls. Kunden får välja vilken färg på friborden han/hon vill. Om dom lackar om själva efter leverans! ;)
Peter Gustafsson
Feb 2, 2012 @ 07:32
Den båt du beskriver heter Bavaria B/One. den blir relativt enkel att slänga in i tabellen :-)
Hans Gunnarsson
Feb 2, 2012 @ 09:01
Segla entyp? ;)
/Hans
(Nån måste ju säga det, det är ju på blur.se…)
Öresund Regatta, AN
Feb 2, 2012 @ 09:04
Är du säker?
Kort köl för tyska insjöar och högre rigg för mälaren?
Inte omöjlig utveckling.
Feffe
Feb 1, 2012 @ 08:56
Snygg båt !
Clifford
Feb 1, 2012 @ 09:17
SQ är inte till för att få ut mer speed, det är till för att få ut mer stålar ur investeringen i formarna.
Tar man bort rattarna så är det ju en riktigt snygg båt.
Peter K
Feb 1, 2012 @ 11:38
Clifford. Det här är ett meddelande från din optiker. Du missade senaste återbesöket. Du är därför att betraktas som blind…..
Clifford
Feb 1, 2012 @ 15:00
Ja, jag fattar att du gillar rattar…
kalle
Feb 1, 2012 @ 10:30
Är det bara jag som tycker att nedfällbar lucka i aktern är skitfult?
Lika fult som att alla bilar ett tag skulle ha hasplåtssubstitut i rumpan. Ser ut som en blöja!
Erik Barkefors
Feb 1, 2012 @ 10:34
Har för mig att CE-certifieringen kräver en räddningsstege som är nedfällbar från vattnet. Stämmer det så undrar jag hur varven löser det.
kalle
Feb 2, 2012 @ 17:10
Måste tillägga att jag tycker vanliga Dehler 35 är en synnerligen snygg båt, som jag mycket väl kunde tänka mig att handla i morgon om plånboken hade tillåtit.
EG
Feb 1, 2012 @ 13:20
Vore inte rorkullt sportigare?
Jack Sparrow
Feb 1, 2012 @ 14:12
*fritt fram att ta åt sig*
För f-n! Sluta klaga och var lite konstruktiva istället. När köpte ni senast en ny båt eller ny bil för den delen? En kvalificerad gissning är är att tillverkarna inte vänder sig till er… Att dessutom en HP seglare ironiserar över en Dehler är för mig helt obegripligt oavsett. Nä, alla ni mulna bittra ickekonsumenter. Ge er in i en mätetalsdiskussion istället och stanna där. Ni suger musten ur forumet. Blur håller på att kvävas av alla värdelösa kommentarer.
Peter Gustafsson
Feb 1, 2012 @ 20:20
Jag tror de flesta har perioder av lysande och konstruktiva kommentarer, och tillfällen då det bara skall “jiddras”. Personligen tycker jag det är en helt ok balans, och de flesta diskussioner blir ganska bra.
Både jag, Andreas, large och Anders (Öresund Regatta) har ju köpt nya båtar i precis det här segmentat de senaste åren, så jag tror det finns relevanta synpunkter. Även om kanske inte Andreas fick fram det i sin kommentar ;-)
Andreas i HP
Feb 1, 2012 @ 20:58
haha
Jag köpte ny båt med stor ratt 2004 o rak stäv..var riktigt nöjd.
Sedan köpte jag ny båt 2010 utan ratt och då hade det kommit flera ratta på båtarna…Summit 35 o SLY37 osv som var alternativa båtar för oss.
J111 kom ritningar på när vi köpte HPn…
Dehler35an är en fin o trevlig båt, men jag gillade inte ,som det framkom ovan, att knö ner 2 rattar i en relativt smal båt som Dehler35an är i aktern…
Jag ser fördel med en stor ratt som ger bra moment vid broachar mm o snabba manövrar med storsegeltryck, samt långa bogar.
Jag ser behov på en 4 m bred båt att ha 2 rattar, men detta handlar om mode och precis som med en bil kan jag säga att de fälgarna inte var snygga.
Inget konstigt.
Det som stör mig är att jack mfl kan kritisera andra personer UTAN att ens säga sitt namn. Fegt!
Jag kritiserar sällan andra personer.
MVH Andreas
Kalle
Feb 1, 2012 @ 15:58
StefanK, kom igen nu och ge oss ditt utlåtande…
Nils
Feb 1, 2012 @ 19:00
Jack S. det vimlar tyvärr av värdelöst okonstruktivt kommenterande som typ Kalle och Greven m.fl. Peter kanske borde fixa nå´n sorts “blaj-filter”.
Nils
dennis
Feb 1, 2012 @ 18:24
kunde vara okej med RORKULT!!!
Martin W
Feb 1, 2012 @ 19:33
Dehler 35:an gick superomdömmen i 35-fotstestet i Segling för ett år sedan där man jämförde fyra konkurrenter. Två rattar är en smaksak liksom den nedfällbara badplattformen. Funktionella argument för dessa finns faktiskt. Minns ni alla som var negativa till den raka stäven när Dehler 33 kom 1996? Den kritiken var massiv ända fram till typ 5-7 år sedan…
Martin
Feb 1, 2012 @ 21:14
Två rattar har tyvärr blivit en modefråga när det egentligen är en rent ergonomisk fråga. Finns inte bredden att ha ratten mellan benen är det rent förkastligt. Vem orkar sitta med vänsterarmen upp i luften och styra en båt mer än 30 minuter. Till detta kommer att för små rattar tar bort känslan i de för smala båtarna. Man slutar aldrig förvånas!
Thomas
Feb 1, 2012 @ 23:11
Är kanon nöjd med min D35. Allt utväcklas och utvärderas vist har Hanse gjort vissa ändringar men det är detaljer i huvudsak är det samma båt men i min mening bara åt det poitiva hållet. Å nu kommer det mera i samma anda och på så sätt går utväcklingen framåt.
D35 “Doris”
Öresund Regatta, AN
Feb 2, 2012 @ 08:56
I princip samma båt är det och det är i detaljerna det skiljer sig. Jag tror att om man vill kan man få den utrustad som förr.
Dehler har ju aldrig aspirerat på att vara entyp och standard. Med alla varianterna så vidgar sig kundkresten. Det är ju en strategi som man väljer.
:-)
Sture Smith
Feb 7, 2012 @ 00:26
Nyss hemkommen från båtmässan i Göteborg.
Kan nog hålla med flera föregående inlägg att tvårattssjukan till stor del är en mode grej och att varven behöver komma med nyheter.
Okey breda häckar kräver kanske två rattar, med aktern mot bryggan blir det lätt att gå i land osv.
Vid inspektion tidigare idag av XP 38 behövdes en fråga för att få Johan Dehlins ansikte skrynkligt. Två rattar, två roder eller ett djupt roder? Svaret var köl 2,10 roder 2,05? Hur blir det med akter tilläggning då?!
Det är kanske inte så lätt att vara mode rikig båtleverantör idag. För övrigt gjorde XP 38 ett mkt bra intryck på mig, en del nya grepp som jag tyckte va bra, ljus och fin inuti.
Men jag är helnöjd med min enratts Dehler och en fantastikst bra och ergonomisk sitt brunn. Och tänker på mina kontakter med Dehlers service team och det evinnireliga mekande som de refererade till med orden “die verdamptes zwei räderlösungen”……….
Sture Smith
“Sjöglans”
Dehler 39SQ