Skip to content

68 Comments

  1. Richard Göransson
    Feb 9, 2012 @ 11:07

    I den storleken, räkna med 3000 timmar + material. Det kan bli en hel del timmar i att fixa till gamla formar åxo.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 9, 2012 @ 11:09

      Vad gissar man för timkostnad för en hyfsad båtbyggare?

      Reply

      • Bosse
        Feb 9, 2012 @ 11:40

        Ska man bygga egen båt så måste man kunna göra det mesta av jobbet själv och inte räkna sin egen tid, se det som en hobby.

        Ska man låta någon annan göra det så kommer nog en 30 fotare att kosta oförsvarbart mycket.

        Reply

      • Richard Göransson
        Feb 10, 2012 @ 00:19

        4-500+moms

        Reply

        • andreas i hp
          Feb 10, 2012 @ 11:19

          Kan man få avdrag för hushållsnära tjänster om man avser att bo i båten :-)
          Finns det något kryphål?
          Fasadmålning=bottenmålning
          Fönsterbyte,ventialtion,värme= värmareinstallation

          någon klurig på kryphål?

          Reply

      • Richard Göransson
        Feb 10, 2012 @ 00:34

        Det finns absolut ingen anledning att nybygga en gammal båt för dom finns begagnade till en pytte liten bråkdel av byggpriset. Även om man får formarna och inte betalar konstruktören så blir det så dyrt att man snart inser att man borde ha lagt pengarna på något man verkligen vill ha istället. “Cumulus, Larsen Bumerang….. Hallå!

        Reply

    • Mattias
      Feb 10, 2012 @ 11:22

      Hajar inte varför det skulle ta 3000 timmar? (Eller är det en felskrivning?) Stefan Falkenberg byggde sin Express på 200 timmar enligt honom själv, då fick han färdigplastat skrov och däck levererade icke ihopskruvade. Låt vara att det är en väldigt enkel båt inuti och att plastningen av skrovet tar sin tid, men 15 gånger så lång tid ska det väl ändå inte behöva ta?

      Reply

      • Richard Göransson
        Feb 10, 2012 @ 23:29

        Efter 10 båtar tar det bara 2000 timmar. Albin express är 24 fot och tid och kostnad ökar i kvadrat med varje fot, jag tror ändå att Stefan Falkenberg skarvar lite.

        Reply

        • Johan O
          Feb 11, 2012 @ 18:37

          Stefan byggde båten förra vintern på fritiden, nu är Stefan förvisso skolad båtbyggare och gör färre misstag men 200 timmar stämmer.
          Själv la jag ned 200 timmar på kölprofileringen och 300 timmar på resten när jag satte ihop en Express. Lämna kölen till Stefan så sparas 200 tråkiga timmar.

          Reply

  2. Anders B
    Feb 9, 2012 @ 11:56

    Antag att du har tillgång till formar (“leasingkostnaden” är försumbar jämfört med vad resten kostar). Vilken tillverkningsmetod? Spruta, handupplägga, enkellaminat, sandwich, injicering etc? Har DIAB kvar divinycellmallarna? Färdigt vakuminjicerat plastskrov kostar mellan 150 – 200 kSEK inkl. Fundera överhuvudtaget inte på att göra plastjobbet själv. Gjut och blykostnad för blyköl ca 35.- per kilo plus moms, stålställning tillkommer. Järnköl ngt billigare. JEFA roder knappt 20 kSEK. Rostfritt på däck (pulpit o sånt) ca 20 kSEK. (Proffs)snickerier ca 100 kSEK. En ny 9,5 meters båt kan du få för 800 – 900 kSEK. Verkar vara en bättre affär.

    Reply

  3. Erik Barkefors
    Feb 9, 2012 @ 12:09

    Är det så att du förälskat dig i en viss gammal båt så är det nog ett mycket bättre alternativ att köpa en gammal och totalrenovera den. En norrman med en Contrast 33 lät Lidköpings båtbyggeri blåsa ur den helt inuti och bygga upp en ny inredning. Kostade 50% av båtpriset plus andra kostnader så räkna med dubbla inköpspriset innan du är klar men då har du en ny båt av en gammal modell…

    Reply

  4. Feffe
    Feb 9, 2012 @ 12:20

    Eller köp en ny 30 fotare för 700 papp och få en modern båt.

    Reply

  5. SilverSurfer
    Feb 9, 2012 @ 12:56

    Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 9, 2012 @ 12:57

      Bra med en aktuell lista över de olika kostnaderna!

      Reply

      • SilverSurfer
        Feb 9, 2012 @ 14:12

        Nja – helt aktuel er den vel ikke (tallene er vist fra 2001), men et indtryk kan det vel give, og det går jo at kontakte dem.

        Reply

  6. Johan O
    Feb 9, 2012 @ 13:38

    Eller bygg en Express och vinn SM

    Här följer receptet.
    http://sfpbygg.episerverhosting.com/sailing-team/ny-express/Bygget_SWE2015/

    Och till skillnad mot J/boats gjuts Expresskölar upprätt :)

    Reply

    • SilverSurfer
      Feb 9, 2012 @ 14:23

      Johan,

      Hvor kan man købe den alu-profil, som er anvendt til skydelugen ved nedgangen ????

      Tak !

      Reply

    • Anders Averdal
      Feb 9, 2012 @ 16:09

      På nya axpresser ja.

      Reply

  7. Johan O
    Feb 9, 2012 @ 14:42

    Albin hallen i Södertälje har skenor.

    Reply

    • SilverSurfer
      Feb 9, 2012 @ 15:17

      Tak !

      Reply

  8. Fredrik Z
    Feb 9, 2012 @ 15:25

    Mkt beror på vad man är ute efter i slutändan. Det är ju inte billigare att få någon att gjuta i en gammal form än i en ny. Inredningen är nästa fråga, vill man ha gammal eller ny standard? För 30 år sedan räckte det ju med att klistra fast lite galon på väggarna och passa till lite plywoodskivor så var inredningen klar (i korta drag)
    Idag ser standarden lite annorlunda ut.

    Reply

  9. Jocke
    Feb 9, 2012 @ 15:36

    Svaret är lika mycket som en ny.

    Reply

  10. Axel Nissen-Lie
    Feb 9, 2012 @ 19:44

    Å bygge nye båter av gamle konstruksjoner blir helt feil, men det er hyggelig at noen tar vare på de beste konstruksjonene som er bygget. Prisen på seilbåter fra 70 og 80-tallet vil bare forsette å falle, og å kjøpe en gammel sliten båt og så bygge den opp igjen kan være hyggelig.
    Jeg har alltid likt TwoStar 36 og når en sliten utgave dukket opp for 250 000 kroner ble jeg båteier. Jeg viste at mye måtte gjøres, og det er kanskje bedre enn å stadig få kjedelige overraskelser. Nå har jeg seilt båten i tre sesonger og den har kostet meg mer i oppgradering enn hva jeg betalte for den. Nytt el-opplegg, ny motor, teak (kebony) i cockpiten, varmeapparat, nye seilinstrumenter osv.
    Nå holder jeg på å bygge ny innredning, og skal få nye puter (dynor). Jeg har brukt mange timer, men det har også vært hyggelige timer. Det neste på ønskelisten er nye seil. Å få skroget lakkert er også en drøm. Jeg likte båtens bulbkjøl, men båtens konstruktør men jeg vil få mye bedre seilegenskaper med en ny kjøl. Moderne profiler er langt mer effektive og gir mindre motstand. Det samme gjelder roret. Jefa har et flott ror i sin katalog. Det vil koste meg 20 000 kroner. Om kjølen skal byttes burde jeg også velge noe nytt og moderne som kjølen til Faurby 36 el. Ny rigg hadde også vært fint. Den gamle Selden-masten er tung, og lensetakler er tungvint.
    Men det er grenser for hva man kan gjøre av modernisering av en båt fra 80-tallet. Helst ville jeg ha hatt en moderne utgave av TwoStar 36, og den vet jeg hvordan skulle sett ut. Jeg har en Facebook-side med bilder av hva jeg gjør med min gamle TwoStar 36, og tegninger om hvordan min drømmebåt skal være.
    http://www.facebook.com/pages/TwoStar-36/208083335883296

    Reply

    • SilverSurfer
      Feb 9, 2012 @ 20:27

      Nice.

      Men du mangler vandballast og et bedre kortbord. Min erfaring er at man måske ikke bruger kortbordet mens man sejler (moderne lette både bevæger sig på en måde så det ikke er særligt behageligt, og man har moderne navigationshjælpemidler), men det er godt med et kontor i havn. Og så har man ikke lyst til at kigge ind i et skot, men vil gerne have et traditionelt forwardfacing kortbord. Den “ekstra” agterkahyt påminner om Dive 39. Ikke at det er noget fejl på det.

      En ide mere: På de gamle IOR-både havde man hydraulisk kraftoverføring. Hvorfor ikke lægge batterier, motor og vand- + dieseltank i et modul på skinner som kan køres til luv under sejlads ? Vægten skal med alligevel – hvorfor ikke udnytte den som rettende moment ? Kræver vel blot den hydrauliske kraftoverføring og en løsning kendt fra industriel automation til kabler og slanger.

      Og endelig: Når alle 36-fods både snart sejler lige så hurtigt som en 40-fods båd – hvor hurtigt sejler så en 40-fods båd ? – Som en 48-fods båd ?

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Feb 9, 2012 @ 23:04

      Axel, jag har seglat Gotland-Runt några gånger med en Two Star 36 (Ernie).
      Rätt skoj båt, men våran läckte ymnigt vid däckskarven första året.
      Vi hade lite fight med Håkan Södergren i en likadan, några First Class 10 och Compis 363:or vill jag minnas.
      Minns speciellt rundningen av Svenska Björn då vi i en gipp i 15m/s o mörker fick bommen att fastna i backstaget vilket innebar kryss skotat och plötslig kurs rakt mot Svenska Björn som är en jättestor fyrkasun av betong. Det gick bra men det var otroligt nära katastrof.
      StefanK
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

  11. Fredrik Åkesson
    Feb 9, 2012 @ 22:58

    formarna för hansson 31 gick för en spottstyver till nåt varv för nåra år sen, minns dock inte vilket

    Reply

  12. Mattias
    Feb 9, 2012 @ 23:38

    Hej. Tack för era kommentarer. Och tack till Peter som skickade ut frågan.

    Inser ju nånstans med hjärnan att detta naturligtvis inte är försvarbart. Men magen kan inte släppa känslan av att ett nytillverkat exemplar av någon äldre konstruktion som jag gillar faktiskt är vad jag skulle vilja ha. (ser dock inte ut att ha råd med det än på ett tag, men det är en annan femma). Lite svårt att sätta fingret på orsaken, annat än att jag helt enkelt inte går igång på speciellt många av de nyare båtar som görs idag. Har svårt för breda båtar, och i synnerhet där bredden följer med hela vägen bak. Tror att 3,0 m är nån slags mental maxgräns för mig. (Problem att hitta båtplats för breda(re) båtar är ju ett annat uppenbart argument, åtminstone för mig som i nuläget har en liten båt). Samma gäller “höjd över havet”, där den som någon gång försökt att hala in en modern 34-fotare i en hamn med lite brall i sidan anar att av mina andra argument :-). Hantering generellt alltså, m a p avdrift osv, i hamn. Oftast är det bara jag och hustrun, åtminstone tills barnen blir större. Nu kommer många av er säkert mena att det inte är några problem, man lär sig osv, och det är säkert sant. Jag har rätt så begränsad erfarenhet av detta, men minns tydligt skillnaden med min pappas båt när han bytte från en äldre v-formad till en modern, hög plattbottnad båt. Vill ha mer båt nere i vattnet alltså!

    Akterkabin är också en detalj som jag kan leva utan, skulle nog hellre idealt ha en feting till förpik. Jo, en utopi, jag vet, men jag gillar inte häck-kluck när jag sover… dessutom tycker jag det höjer sittbrunnen lite för mycket för min smak. Sedan vad inredningar beträffar tänker jag mig att man inte måste planka precis allt i en viss båttyp bara för att den gjordes så för 35 år sedan, en del lösningar går förmodligen att göra nya. Rimligtvis är det ju en del detaljer och lösningar som var rätt kass i t ex båtarna jag tog som exempel i min fråga. En enkel inredning räcker hur som helst för mig och min familj.

    Ja, summa sumarum, det är nog inga större problem att sabla ner argumenten om man vill, som ni märker. Kommer tillbaka till att det nog mest handlar om magkänslan, kombinerat med avsaknad av nya båtmodeller som jag faktiskt gillar tillräckligt mycket. Så varför då inte helt enkelt renovera? Jo, det är rimligtvis där man hamnar, men det är ju fortfarande en “gammal” båt efteråt. Det är något märkligt tilldragande med ny plast, håll med om det! När jag ser bilder på exempelvis nya Blur och den nygjutna kölen, rodret mm så tycker jag helt enkelt att det är jäkligt läckert, vet inte varför. Har nån slags hang-up på nytt :-)

    Nåväl, det var en liten förklaring till frågeställningen iaf, tack som sagt för era svar hittills, och är det någon ytterligare som har en kalkyl att bjuda på så är jag givetvis tacksam.

    Reply

    • Martin
      Feb 10, 2012 @ 09:11

      Håller med, flipp för förpik, flopp för häck-kluck!

      Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 10, 2012 @ 09:43

      Du får kika på J/100 som borde passa dig ;-)
      http://www.jboats.com/j100/

      Reply

      • Mattias
        Feb 10, 2012 @ 09:52

        Jo, jag vet, den är sjukt snygg! Men kanske väl liten inuti för sin längd, även för mig :-)

        Reply

      • Mattias
        Feb 10, 2012 @ 11:04

        Men sittbrunnen är helt klart i min smak! :-)

        Reply

  13. viktor
    Feb 10, 2012 @ 00:40

    två viktiga frågor:
    Vad kostar det att göra en egen form då?
    och vilket varv är mest prisvärt när det gäller plastningen?

    Reply

    • Fredrik Z
      Feb 12, 2012 @ 18:31

      Att göra en riktig form är både dyrt och tidsödande. Ett enklare sätt är då att göra ett one-off bygge.

      Reply

  14. Mackan
    Feb 10, 2012 @ 08:45

    Konsumentprisindex ökningen mellan 1980 och 2011 är 3,1143 dvs drygt 3 ggr så dyrt. Påverkar direkt arbetskostnaden. För material kan prisutvecklingen antas vara något långsammare, nettoprisindex är 2,6491 för perioden kan användas. Arbetstiden kan kanske antas minskas 5-15% beroende på bättre verktyg och en del metoder. Större besparingar kräver investeringar i nya lösningar och produktionsmetoder vilket troligen inte ryms i affären (tänker enstaka båtar) och ofta styrs hårt av klassregler.
    Summa: Inte lönsamt om man inte har extremt bra rabatter på material och gör jobbet själv!
    Hls/M

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 10, 2012 @ 08:55

      Av någon anledning blev min far ägare till formarna för Vega (long story). Då, för 20 år sedan, slutade kalkylen för en nybygge på 250.000, att jämföra med begagnade båtar som då kostade 85-100.000. Idag kostar de 50-85.000:-.

      Är man förälskad i någon gammal båttyp så är nog ett rejält renoveringsprojekt vägen att gå.

      Reply

  15. Stefan Kolmodin
    Feb 10, 2012 @ 10:32

    Vill du ha nytt så varför inte bygga en ny båt i epoxy och faner (west) exakt som du vill ha den? Borde inte bli dyrare än att renovera gamla formar och plasta upp en gammal båttyp som antagligen ändå inte är precis som du vill ha den. Jag skulle kolla runt med de små/mycket små varven vad de har för prisbild för detta. Det blir hur som helst dyrare än att köpa en begad och renovera men då får du precis vad du vill och åker en unik båt. Instämmer helt avseende förpik kontra akterhytt, fribordshöjd och skrovbredd.

    Reply

    • Mattias
      Feb 10, 2012 @ 10:51

      Jo, tro mig tanken har slagit mig. Egentligen skulle jag vilja ha en lite uppförstorad Express, vars proportioner jag tycker är väldigt bra, dessutom rätt snygga. Bara flytta bak sittbrunnslådan hela vägen akterut så man skippar den puckade lösningen med “hell hole” och istället gör luckor under sittbrunnsbänkarna. Ett fast pentry och nånstans att sitta på toa. I övrigt räcker Expressens nuvarande inredningslösning bra för mig i de fall där det finns skåp utmed sidorna. Költyp och riggtyp funkar också bra som de är.

      Anyone? :-)

      Reply

      • Erik Barkefors
        Feb 10, 2012 @ 12:49

        Du kanske ska ha en H40?
        Fast det är nog bra om du specificerar lite vilka utrymmen och funktioner du värdesätter så är det lättare att ge tips som stämmer.
        http://youtu.be/G0VJ0jExrEQ

        Reply

      • /HenrikB
        Feb 10, 2012 @ 13:26

        Det låter som du behöver en Mithril… ;-)

        Reply

        • Feffe
          Feb 10, 2012 @ 14:02

          Finns inga formar va ?

          Reply

          • /HenrikB
            Feb 10, 2012 @ 14:21

            Tyvärr inte, men allt är till salu för rätt pris ;)

      • Anders B
        Feb 10, 2012 @ 14:49

        Ungefär där (va ska man ha efter Express, som är lika bra men med ståhöjd) var jag i tänket när jag bestämde mig för Hansson 31. Afrodite 29 är nog ännu mer Express (iallafall nästan samma SRS), köp en sån och lägg ner pengar på en fräsch inredning och nya segel.

        Reply

  16. Patrik A
    Feb 10, 2012 @ 11:16

    Performance 35 formarna kan du säkert få om du transporterar bort dem efter Skrovabs konkurs.
    Att bygga nytt av riktigt gamla (70-90tal) är riktigt dumt om du inte skall ha båten tills du dör, pga. att andrahandsvärdet alltid kommer att jämföras med dess gamla systrar och därför kommer du inte ens att få betalt för det material du plöjt in i båten under byggnation.
    Det finns så enormt mycket fina beg. och moderna båtar till salu nu till verkligt bra priser så mitt absolut raka svar till dig är titta på Yachtworld.com och du kommer finna något som faller i smaken. Var dock beredd på att sortera då det är många tusen och åter tusen segelbåtar som väntar på ny skeppare.
    //Patrik

    Reply

    • Mattias
      Feb 10, 2012 @ 11:29

      Håller med, det enskilt största argumentet mot att bygga ny gammal båt är såklart andrahandsvärdet. (Om man nu, som jag, kan försvara valet av konstruktion/båttyp för sig själv). Detsamma gäller väl egentligen också egen ny konstruktion, dvs väldigt få är intresserade av att köpa en helt okänd båttyp som kanske bara finns ett exemplar av som begagnad.

      Reply

      • Patrik A
        Feb 10, 2012 @ 21:25

        Personligen skulle jag inte vara ett dugg rädd för att köpa en udda båt, bara den är ordentligt byggd, snygg och framförallt har de egenskaper jag efterfrågar. Är man inte kunnig om båtar och dess konstruktion skall man begära hjälp med besiktning vid köp oavsett båtmodell.
        Själv har jag en halvudda båt (10ex.) och känner alla ägarna, det är också kul.

        Reply

  17. Expressen
    Feb 10, 2012 @ 11:47

    Det du får lägga till är kärleken till nybåtsprojeket som du aldrig får med en begagnad båt. Fråga Peter G, här på bloggen, som köper ny båt om hur känslan är?
    Känslan att bygga och bestämma själv kan vara värd hur mycket som helst! Känslan att innan man somnar fundera på hur den där lådan i pentryt ska monteras kan lyfta en familjefars annars rätt trista liv.
    Eller som i Peters fall känslan att ta beslut i tillvalslistor, segelval, söka fakta…. Den känslan kanske gör att en nybyggd Cumulus är värd 1,2 mkr medan marknaden värderar den till 300 tkr :-)?

    Reply

  18. Johan o
    Feb 10, 2012 @ 13:21

    Dags för en favorit i repris snart?

    http://www.expresseglare.nu/sv/Klubben/Expressen/Expressens-produktionshistoria/

    Klicka på bilden så visas en större bild.

    Express i 1/2 fabrikat +200 timmar till sjösättning?

    Reply

  19. Jocke_R
    Feb 10, 2012 @ 18:31

    Reply

    • Thomas Ottosson
      Feb 11, 2012 @ 23:46

      Respekt.

      Reply

  20. Raketen
    Feb 11, 2012 @ 19:10

    Vill du göra det. Så gör det!
    Livet är för kort för att ha tråkigt.

    Angående byggtid kan jag referera till när en kompis och jag bestämde för att bygga ett flygplan i min verkstad.
    Vi köpte ett kit för vi kände inte att vi hade tid att börja från scratch. Efter en del spånande så bedömde vi att byggtiden skulle bli runt 6-700 timmar fördelat på 2 pers.
    Färdiga så räknade vi ihop till närmare 1500 timmar. Trots att vi “blundade”
    för viss tid.
    Det som tog i princip all extra tid, var all tid som gick åt för att förfina detaljer och lösningar. Massor av tid går åt till: “visst f-n” behöver åka att fixa en sån..osv.
    Detaljer tar tid. Är finnish viktig, så tar det myyyket längre tid.
    Tipset är nog att bygga på i raskt takt. Ordna finnish och detaljer senare när man använt pinalerna lite. så man vet vad, och hur saker ska vara i slutändan.

    LYCKA TILL!!!

    Reply

  21. Ulf Brändström
    Feb 12, 2012 @ 19:41

    Fox 9.50
    2200 timmar ……..

    Reply

  22. /HenrikB
    Feb 12, 2012 @ 20:12

    Mithril ca 5000 timmar…

    Reply

  23. Hans
    Feb 13, 2012 @ 18:58

    Att renovera en gammal båt är lite som att renovera ett gammalt hus.
    Det blir oftat dyrare än att bygga nytt.

    Synd i många fall men vi kan tyvärr inte göra så mycket åt detta.

    Reply

  24. Misilen
    Feb 13, 2012 @ 18:59

    Retrovågen väller in:-)

    Reply

  25. LarsS
    Feb 13, 2012 @ 19:01

    Dudley Dix har några lättbyggda modeller i Plywood/Epoxi som är lite intressanta.
    Allt från Mini 650 till 40 fot.
    http://www.dixdesign.com/designs.htm

    Reply

  26. Bosse
    Feb 13, 2012 @ 20:07

    Att bygga en egen båt tar ofta lång tid.

    Normalt är att man plastar ett skrov, bygger vidare med skott, balkar, förstärkningar osv.

    Vad många inte tänker på är att om man jobbar med polyester så blir vidhäftningen väldigt dålig.

    Jag håller på att renovera en båt som byggdes, som självbygge, under 70-talet och man blir lite skärrad när man märker att man ganska enkelt kan demontera båten med kofot och hammare. Roderinfästning, skott, inredning- det satt i princip löst.
    Det är en så markant skillnad när man kommer ner till själva skrovet som plastades i en följd.

    Vad jag vill säga är att ska man bygga en båt så måste man ta i beräkning att det ska göras i epoxi om det ska bli bra.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 13, 2012 @ 20:19

      Det du nämner om vidhäftning handlar inte om polyester eller epoxy utan om slipning och rengöring innan man lägger ett nytt lager på ett uthärdat laminat (jfr HR:s “dubbelskrov”).
      Det handlar om att slipa rejält med grovt papper och tvätta flöädigt med aceton och byta trasor istället för att bara gnida runt det man vill ha bort.

      Reply

      • Bosse
        Feb 13, 2012 @ 20:38

        Du kan slipa och tvätta med aceton hur mycket du vill men det blir aldrig hundra.

        Polyester biter inte kemiskt mot uthärdad polyester. Det limmar sig fast men polyester är ett inget bra lim vilket gör att det lätt lossnar.

        Finns mycket fakta att läsa om detta fenomen.

        Reply

    • Ulf Brändström
      Feb 13, 2012 @ 20:25

      Det påståendet är fel.

      Termen “epoxi” täcker numera ett stort spektrum av kemikalier – med stora skillnader i elasticitet, viskositet, hållfasthet, härdningstid, temperaturkänslighet, blandningsförhållande, hälsovådlighet och användningsområde. Generellt har epoxi mycket stor förmåga att häfta vid de flesta material (beroende dels på mycket låg ytspänning, dels på ringa krympning), kan göras kemikaliebeständig, värmebeständig, vatten- och diffusionstät, och har mycket hög mekanisk hållfasthet jämfört med övriga härdplaster. Till epoxiplasters negativa sidor hör att de är känsliga mot alkohol och många lösningsmedel. Dessutom kan plasten enbart härda vid vissa temperaturer.
      Beredning och bearbetning av epoxi medför också stora hälsorisker i form av allergi m m, varför det är mycket viktigt att så långt möjligt undvika att ämnen från processen tillförs kroppen, där de ansamlas i vävnaderna över tid. Det är mycket viktigt att använda rätt skyddsklädsel,sörja för god ventilation och tillse att arbetet utförs i lämpliga lokaler vid inomhusarbete.

      En relativt bra harts att använda vid reparationer som har bättre mekanisk bindningsförmåga än polyester är Vinylester. ( svårt med kemisk bindning när man repar en båt från 70talet)

      Sedan ska vi inte glömma Isoestern heller som idag används i stor utsträckning vid nytillverkning.
      Personligen tycker jag att Ashlands Vinylester Ame6000 är ett bra alternativ om man inte är beredd att post cure.

      Reply

  27. Hans
    Feb 14, 2012 @ 07:24

    Vilka fina tips man kan få via denna sida. Nu ska jag gå hem och plasta om min gamla båt.

    Reply

  28. gunnar ödman
    Jul 3, 2012 @ 00:50

    ATT KÖPA EN SMARAGD FÖR EN BILLIG PENNING VAR I OCH FÖR SIG LITE SVÅRFLÖRTAT…MEN ATT SEDAN FÅ DEN I SKICK….VAR LITE MER ARBETSAMT ÄN JAG TÄNKT MEJ….ÄVEN OM MAN GÖR ALLT SJÄLV SÅ INSER MAN GANSKA SNART ATT PLAST,EPOXI, POLYURETAN, GLASFIBER…ETC ÄR VÄLDIGT DYRT NÄR MAN KÖPER I BEGRÄNSAD MÄNGD….DÄRMED RÅD TILL ANDRA RENOVERARE : SLÅ ER IHOP OCH GÖR GEMENSAMMA INKÖP AV ALLA DYRA SAKER

    Reply

    • Claes Redin
      Jul 3, 2012 @ 09:04

      Skrik inte så Gunnar…
      VI FÅR ONT I ÖGONEN AV ALLA VERSALER!
      Trist med storen på BHR, men nya tag nästa år.

      Reply

  29. Makke
    Jul 3, 2012 @ 12:18

    Eller så hör man med varvet om de kan starta igen. Så här svarade Niels Jeppsen X-79 förbundet i danmark. http://www.x79.dk/Pdf/Ny%20×79.pdf

    Reply

    • Hannu
      Jul 3, 2012 @ 15:20

      Året var 2001 på svaret, det angivna priset är nog liiiite högre nu misstänker jag!

      Reply

  30. Petter
    Jul 3, 2012 @ 14:45

    Tänk, En Omega 42 helt i kolfiber…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.