Skip to content

22 Comments

  1. Mattias Heiding on Facebook
    Mar 16, 2012 @ 06:20

    Japp!

    Reply

  2. Stefan Kolmodin
    Mar 16, 2012 @ 16:15

    Verkar ju skitkul att tillbringa hela kryssen som ett miffo hängandes i ett mantåg – köp en köl!

    Reply

    • Andreas E
      Mar 16, 2012 @ 16:27

      Kanske ska köpa en med långköl, så kan man styra i lä, sätta på autopilot o gå ner o fika. Själv tycker jag att det är härligt när en besättnings arbete och ansträngningar gör verklig skillnad. Dock ska det bli lite bekvämare att hike:a en Melges. /a

      Reply

      • Patrick L
        Mar 16, 2012 @ 18:01

        Finns det någon båt där det är tillåtet att hänga som inte blir rätt mycket snabbare av att man också hänger?

        Reply

        • srsseglaren
          Mar 18, 2012 @ 12:51

          Reply

          • Patrick L
            Apr 5, 2012 @ 19:22

            Båtar som man inte KAN hänga är väl en sak. Men det är väl ett fysikaliskt faktum att ökat rätande moment ger högre fart? På smala, långkölade båtar är effekten förstås mindre men jag har svårt att tro att den blir noll?

            Smal båt:
            http://www.rc44.com/images/sized/images/gallery/sfdcd-740×340.jpg

          • srsseglaren
            Apr 5, 2012 @ 22:24

            Förmodligen har du rätt i att det inte blir noll.
            Vi ser nog alla saker och ting från eget håll, denna gång blev det en hög smash boll med”finns det någon båt”” som inte blir rätt mycket snabbare” nästa gång blir det undertecknad som lägger upp bollen : )

            Dina inlägg ang. Hyuandaicup 2010 var bland dom mest läsvärda.

          • Thomas Ottosson
            Apr 6, 2012 @ 00:05

            Patrick L har helt rätt. Var besättningen sitter är viktigt på alla båtar, även på gamla blyminor. Principen är enkel: Man måste göra allt som ökar det rätande momentet. På en Melges eller Farr 30 innebär det att man sitter dubbelvikt över ett mantåg. På en sexa får man istället tränga in sig under däck, med knäna under hakan, och det enda man ser är insidan av sittbrunnen och underdelen av storseglet. Det är inte heller särskilt kul.

          • srsseglaren
            Apr 6, 2012 @ 10:56

            Är det race så gör man vad man kan för att bli snabbare, kanske är det inte samma som “rätt mycket snabbare” ?vilket kan stämma bättre på en lätt kolfiber båt typ Melges/Farr30 ?
            Förmodligen skiljer det på var besättningen placeras även på olika R6`or Irene med tyngre bulb köl 2,8 av totalen 3,87 och 2 meter bredd jmf med Särimner 2,65 ton köl av totalen 4,26 och 2,58 bredd.
            Minns en gammal bild på en R-båt där besättningen sitter på ett rör under däck, sett ngn ?

            Hittade en hemsidan med lite info om S&S R6 Goose ,http://www.6mrnorthamerica.com/goose.html
            tydligen nyrenoverad och har återfått mycket av sina krafter, kul att det finns dom som finner det värdefullt med så mycket tid och energi på classic yachts, speciellt när hamnarna fylls med “mördarsniglar” med microugnar : )

            Sedan September 2011 finns en tysk tidskrift /döpt efter samma båt “Goose” http://www.robbeberking.de/1fbc02de3d979c27aff8fc39671d4e07541a475bb49312049a17e05aeed57021/
            kan tydligen beställas i papper.

      • Stefan Kolmodin
        Mar 17, 2012 @ 16:57

        Eller två skrov till och ett centerbord och börja åka fort – Det bara slog mig att positionen som railkött inte verkade så inspirerande – men alla gillar ju olika saker.

        Reply

        • Thomas Ottosson
          Apr 6, 2012 @ 21:16

          @srsseglaren: Kul att du har upptäckt vår båt (Särimner). En väldigt speciell båt. Vi brukar beskriva den som en R7:a, men det är egentligen inte sant. Det är inget mer och inget mindre än en kustkryssare “inspirerad av moderna R-båtar”.

          Mitt resonemang kring besättningsvikten har dock ingenting med Särimner att göra, utan bygger på de två EM som vi seglade med en riktig R-båt (6mR SWE 119 Rebecka). När vi började segla sexa trodde vi aningslöst att besättningsvikten inte gärna kunde spela någon större roll, men det var helt fel. Visst, det är förstås inte lika viktigt som på en Melges 24 eller Farr30, men vill man vinna regattor måste man maximera sitt rätande moment. Har aldrig seglat en båt där det inte gäller.

          Reply

          • srsseglaren
            Apr 6, 2012 @ 21:59

            Förefaller som synsättet är tämligen lika :-)
            Tråden handlar om Melges, förmodligen avses 24?
            Som kuriosa, hittade en kul Nordisk Melges scow som tydligen sålts i Finland 900kg båtvikt, 160 kvm segel.
            http://sacsmarine.com/melges-a-scow/
            Kanske kan vara ngt för sommarens “Blur speed challange 2012” ?

      • Stefan Kolmodin
        Mar 17, 2012 @ 18:06

        Långkölat? -A22 SWE-288 Paloma

        Reply

  3. Jonas S
    Mar 16, 2012 @ 17:21

    ABSTINENS !!
    Melgesen står i båthuset. Isen ligger tjock utanför huset…

    Reply

  4. Mattias Heiding
    Mar 16, 2012 @ 18:07

    Välkommen till Stenungsund. Finns plats att ha kvar båten här till SM i Maj.

    Reply

  5. mackan
    Mar 16, 2012 @ 18:23

    Videon är ju sjukt läskande. Det är inte rättvist! Jag vill oxå segla där!

    Reply

  6. melges
    Mar 16, 2012 @ 18:33

    Saknar min lite….

    Reply

  7. Patrick L
    Apr 5, 2012 @ 19:26

    1:31 in i filmen – får mantåget vara så löst?

    Reply

  8. Pelle Lindell
    Apr 5, 2012 @ 20:18

    Nä…inte ens på en Melges…:-)

    Reply

  9. Krull
    Apr 6, 2012 @ 22:37

    Imorgon lite meck sen segling söndag i Stenungsund,, Välkomna upp :)

    Reply

    • Jonas
      Apr 7, 2012 @ 15:57

      Jäklar vad avis jag blir!
      Ingen som behöver knappa 70 kg gast i helgen? Ingen erfarenhet från M24 men seglat mycket olika båtar, bla några säsongers seriöst J80-seglande.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.