Skip to content

33 Comments

  1. Mikael Johansson
    May 7, 2012 @ 09:28

    Årets “by the way…”

    Reply

  2. Erik Falk
    May 7, 2012 @ 10:28

    J….r vad det går undan i det sista filmklippet!

    Reply

  3. Stefan Kolmodin
    May 7, 2012 @ 10:47

    Kan vara intressant tills man har råd med drömbåten, skall bara sälja min SK55 SWE-7 Tesla först…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 7, 2012 @ 13:48

      Vilken är drömbåten?

      Reply

      • kim
        May 7, 2012 @ 18:18

        Ah, han har fler på lager! :-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 7, 2012 @ 18:23

        Haha… faktiskt inte. Men man blir så klart nyfken. En SK55 är ju inte illa till att börja med och en J/105 är ett steg på vägen… Hmm…

        Reply

      • Stefan Kolmodin
        May 8, 2012 @ 07:27

        28,7 fot, SRS 1,50+, dubbla pengen. Skall dock bygga hus först. Bild på den gamla damen http://sskf.se/2009/Nypan/Images/Large/PelicanTesla.jpg

        Reply

        • Jonny
          May 30, 2012 @ 11:24

          Mmm, Dragonfly 28 sport. en sån jag oxå ha! Får dock nöja mig med min 800 ett par år till.

          Reply

          • Stefan Kolmodin
            Aug 1, 2012 @ 10:20

            Det blev en 800 för mig oxå så vi får testa conceptet. SWE257

  4. Joakim
    May 7, 2012 @ 14:08

    Intresant att det syns bubblor vid rodret även om det är klart under vattenytan.

    Reply

    • Erik Barkefors
      May 7, 2012 @ 19:34

      Hjärtstocken lutar aningen akterut och det kan vara den vägen luften kommer.

      Reply

  5. Sebastian
    May 7, 2012 @ 21:16

    Enligt bilderna ett av de finare expemplaren i nyskick. Genialiska ryggstödsdynor! Då skall du väl inte dumpa priserna på detta vis! Den var 200,000 upp i höstas såg jag :)

    Reply

  6. Hasse
    May 30, 2012 @ 08:17

    Nice båt men dynor i galon?! Näe, blir nog en Tarrac istället…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 30, 2012 @ 08:28

      Skall man segla offshore så är de här faktiskt ganska ok. Köper du den så lägger jag med nya cruisingdynor i vilket material du vill ;-)

      Reply

    • Oscar
      May 30, 2012 @ 08:28

      Klä om dom då om det är enda problemet….

      Reply

    • Stefan Kolmodin
      May 30, 2012 @ 09:30

      Jag fixar dynorna själv och har hugg på min SK55 hör av mig om ev. provsegling.

      Reply

    • Niklas
      May 30, 2012 @ 16:02

      Apropå Tarac, så skulle jag inte bli så glad om jag köpt en helny och det första som händer är att transportgubbarna surrar ner masten på detta sätt: http://www.x79.nu/tarac_krokmast.jpg

      Reply

      • Oscar
        May 30, 2012 @ 16:43

        Hur många graders nedböjning tål en mast innan deformation?

        Reply

        • Anders B
          May 31, 2012 @ 21:10

          0,25 m pilhöjd, motsvarar 1 m förskjutning av masttoppen för en 15 m Al mast med tvärsnitt 15 x 9 cm är helt ofarligt. Bilden visar mindre förskjutning.

          Reply

  7. Anders
    May 30, 2012 @ 11:01

    Helrätt båt och spec! Tyvärr köpte vi en annan 105a i höstas, annars hade den här legat ruggigt bra till :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 30, 2012 @ 11:03

      Senaste J/båten till Sverige blir en J/92S som skall seglas från Hamble till Helsingborg om 4 veckor. Stort grattis!

      Reply

  8. Andrè
    May 30, 2012 @ 12:13

    Er det noen som vet hvor i Sverige J/105 båtene er lokalisert (øst/vest) ?
    Hadde det vært mulig og nok båter til å samle alle til Hankø Big Boat Race Week 2013 ?

    Reply

    • Dannibig
      May 30, 2012 @ 13:32

      Det finns en i Halmstad.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 30, 2012 @ 13:45

      De jag har koill på är: Halmstad, Trelleborg, Västervik? och 4-5 i Stockholm.

      Reply

      • JonasJ
        May 30, 2012 @ 13:50

        Det ligger en blå 105:a i Råå

        Reply

  9. Johan O
    May 30, 2012 @ 13:17

    Såg en J/145 på blocket, bara att slå till

    Reply

    • T-son
      May 30, 2012 @ 17:45

      Dock har den kålfibermast. Är lite skeptisk till kål i masten är den förvälld tro?

      Reply

  10. Svenne
    May 31, 2012 @ 07:50

    Riktigt snygg, utan staket redna drömmen. Men varför har man ställt in masten på muggen ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 31, 2012 @ 08:42

      Jag tror J/boats ritar dit masten först för att båten skall segla bra, och sedan hamnar muggen där. Verkar dessutom bra att hålla sig i när det gungar?

      Reply

    • Sebastian
      May 31, 2012 @ 20:22

      Skottets kompromisslösa mittplacering ger båten kolfiberlik styvhet! Enligt John Rodstone.

      Reply

  11. sillstryparn
    May 31, 2012 @ 20:08

    Otroligt fräsch och välskött!

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jul 31, 2012 @ 23:58

    Senaste snackisen – Dennis Connor har skaffat en J/105.

    25.Jul.12 – Welcome Dennis! Dennis Conner, the four-time winner of the America’s Cup and recent winner of US Sailing’s Greatest American Sailor award, is now a J/105 owner. He purchased Pholly hull #3 and will rename it Dennis’s Pholly. His plan is to race out of San Diego YC in the local Fleet 8 events. Although he has never sailed on a J/105 before, he is hopeful of being competitive in time for the North American Championship in San Diego starting October 17.

    Reply

  13. Varför inte en H-båt? | BLUR
    Nov 9, 2012 @ 00:00

    […] J/105 som jag har haft till salu ett tag har nu fått nya ägare. Jättekul. Jag hoppas kunna vara med […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.