Marstrand Big Boat Race 2012
Under helgen genomfördes första upplagan av Marstrand Big Boat Race under perfekta förhållanden på Marstrandsfjorden. Foto: Dan Sjunnesson, Studio CA.
Idén kom efter förra årets RC44-seglingar, då värdstjärnorna öste beröm över Marstrand, och alla vi som faktiskt bor här undrade varför vi inte själva seglar mer på fjorden?
Målsättningen var att göra en regatta med seglarna i fokus. Reserverad brygga, gratis frukost, kul sociala aktiviteter och fina priser men framförallt bra och tajt kappsegling och kommunikation mellan tävlingsledning och seglare. Enkelt och kul!
Till slut kom 37 båtar med SRS över 1.22 till start, från nya Life 7.50 till en X-50. Flera entypsklasser tog chansen att värma upp inför stora mästerskap senare i sommar. X-99 och Farr 30 samlade 4 båtar var. Även First 35 hade samlat 4 båtar. Många namnkunniga seglare var på plats och alla ville mäta sina krafter mot europamästarna i havskappsegling (Feelgood) och Farr 30 (Farrbar 2).
Fredagen var blåsig och kall och det åskade och var solsken om vartannat. De flesta båtarna kom dock fram i tid och gänget på X-50 Krabat passade på att träna lite extra. Några andra passade på att ta en öl extra.
270 hungriga och förväntansfulla seglare äter frukost på Marstrands Havshotell som fungerade som bas för evenemanget. Allting funkade mycket bra även om det blir lite logistik när man skall fram och tillbaka mellan hotellet och Marstrandsön.
Delar av Marstrand Race Committee med Robert Ohlson i spetsen synkar innan skepparmötet. Vi hade pratat mycket om vikten av kommunikation mellan seglare och tävlingsledning, både innan, under och efter racet. Bra att man berättar vad som är på gång över VHF och att resultaten ropas ut meellan racen. Jag tyckte det blev helt ok.
Lördagen bjöd på 8-12 m/s och strålande sol. Vinden skulle öka under dagen så alla ville komma igång så snart som möjligt. Farr 30-seglarna hade så klart bra ordning på sakerna och var alltid bra med. Men de som gick bäst var två First 40 som verkade trivas i vågorna och lyckades hålla både höjd och fart.
I race 1 var det tätt som tusan. Bara 14 sekunder mellan 3:an och 6:an efter över en timmes race.
1 First 40 Karukera Ola Sandell 1.398 1:30:41
2 First 40 La Veuve Noire Stefan Kylebäck/Pär Larsson 1.389 1:31:07
3 Salona 37 Feelgood Martin Nilsson 1.328 1:32:00
4 J/109 Blur 326 Peter Gustafsson 1.288 1:32:03
5 Bavaria 38 Match Draklunne Mattias Wilson 1.314 1:32:08
6 Farr 30 Farrbar II 381 Martin Strandberg 1.348 1:32:14
Det var utmanande förhållanden för många, framförallt på undanvindarna där vi fick se ett antal spektakulära brochar. Någon hade haft Windexen i vattnet vilket så klart gav pris på regattamiddagen.
Den enda allvarliga olyckan var Mikael Vesalas Cheetah 30 bröt masten under en undanvind där man gjorde 15-18 knop. Man har tydligen en anordning under däck som gör att man kan justera riggen rejält, och när denna gick sönder så släpptes toppvanten 30 cm och masten kom så klart ner. Känner jag Micke rätt så kommer vi nog att få se en Cheetah Turbo med kolrigg inom kort.
I race 2 hade vinden ökat och ett antal nya båtar var med i topp. Både Farr 30 och X-99 gick fort på undanvinden. Kul att se Stino i topp efter ett par års uppehåll. Att ha Hans Oskarsson med omborc hjälper så klart också.
1 Farr 30 Farrbar II Martin Strandberg 1.348 1:13:35
2 First 40 La Veuve Noire Stefan Kylebäck/Pär Larsson 1.389 1:13:51
3 X-50 Krabat Håkan Svensson 1.505 1:15:00
4 X-99 Stino Patrik Persson 1.254 1:15:22
5 First 40 Karukera Ola Sandell 1.398 1:16:30
Även Farrbar II hade lånat in lokal kompetens i form av Mattias Rahm.
Störst i fleeten var X-50 Krabat. Håkan Svensson på Berg Propulsion är ju insyltad i OS-satningar med Fredrik Lööf, Team Anna Kjellberg och som delsponsor av Puma powered by Berg i Volvo Ocean Race. Kul att han kom med egen båt. Ryktet säger att vi kanske får se en VO70 på kusten till sommaren…
Många seglare var heta, och det krävdes flera omstarter innan fältet kom iväg. Framåt eftermiddagen ökade vinden ännu mer och tredje seglingen ställdes in, vilket uppskattades av de flesta. I ledning efter första dagen var Stefan Kylebäck/Pär Larsson och Ola Sandell i varsin First 40.
På kvällen var det stor regattamiddag med 270 gäster. Bra drag precis som alltid på Marstrand med Ken Read på länk från Lissabon och Götz Kalas som körde quiz och spelade live.
“Årets sjökapten” blev Martin Nilsson för en spektakulär manöver efter start. Lars Idmyr var inte bara rorsman på Håkan Svenssons X-50 Krabat utan höll också ihop regattamiddagen på ett bra sätt.
Bästa partyt på Marstrand den här sommaren?
En underbar utsikt över Marstrandsön. Hur skall det gå i morgon?
Söndagen var något lugnare och tre seglingar genomfördes i 6-9 m/s. All ville verkligen få till tre seglingar och banan blev lite kortare samtidigt som tempot höjdes. Kul.
Race 3 blev ett intensivt race med tätt mellan båtarna efter två allmänna återkallelser. Tre av toppbåtarna; Farrbar II , Feelgood och Stino lyckades inte hålla sig tredje gången utan åkte på OCS. Kul att Anders Dahlsjö hade fått upp farten på sin gamla Tjörn Runt-vinnade Dominant och var med i topp.
1 First 40 Karukera Ola Sandell 1.398 0:57:55 1.0
2 Farr 30 Letto Di Pletto Kristian Jensen 1.348 0:58:27 2.0
3 Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö 1.24 0:58:29 3.0
4 J/109 Blur Peter Gustafsson 1.288 0:58:40 4.0
5 X-99 eXilia.se Exilia Team 1.254 0:59:00 5.0
I race 4 tyckte vi att vi seglade närmast perfekt men rådde ändå inte på Feelgood som hade bra fart och var på rätt ställe på banan.
1 Salona 37 Feelgood Martin Nilsson 1.328 1:00:10
2 J/109 Blur Peter Gustafsson 1.288 1:00:45
3 Farr 30 Farrbar II Martin Strandberg 1.348 1:01:39
4 Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö 1.24 1:01:49
5 Luffe 4004 Josephine Gunnar Ödman 1.326 1:02:15
Femte och sista racet gick i mål vid Södra Strandverket inne i hamnen inna det blev prisutdelning på bryggan. Återigen visade Farr 30-seglarna klass och lade beslag på topplaceringarna.
1 Farr 30 Letto Di Pletto Kristian Jensen 1.348 1:14:16
2 Farr 30 Farrbar II Martin Strandberg 1.348 1:14:19
3 First 35 Kwanza Per Borgillen 1.297 1:14:22
4 Salona 37 Feelgood Martin Nilsson 1.328 1:14:42
5 First 40 Karukera Ola Sandell 1.398 1:15:20
När vi saknade ett bra vandringspris så tog gänget på Rutgerson Marin helt enkelt och designade och tillverkade ett. Helt fantastiskt. Sedan var det lite pinsamt att behöva vinna det själv…
1 J/109 Blur Peter Gustafsson 22.5
2 Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö 39.0
3 Farr30 Mrs Freckles Lena Bøymo Having 44.5
4 First 40 La Veuve Noire Stefan Kylebäck/Pär Larsson 45.5
5 X-50 Krabat Håkan Svensson 48.0
Trots att vi sällan seglar regattor med många race så verkar det ändå vara vår grej. En jämn serie utan bokstäver i resultatlistan var det som gav oss vinsten i Big Boat Challenge i Kerteminde och på samma sätt är det det som gör att vi nu slog båtar som på pappret är bättre än oss. En grymt bra laginsats där alla tog sitt ansvar och jobbade stenhårt regattan igenom. Tack till Pelle Pedersen, Arvid Bild, Fredrik Roos, Patrik Måneskiöld, Mats Björk, Anders Ryberg, David Johansson och Gurra Klock. Och Christer Sörvik som ryckte in för Gurra på söndagen.
Till sist vill jag tacka alla som hjälpt till för att det skall bli en regatta över huvud taget.
Partners som har gjort det möjligt är North Sails, Rutgerson Marin, Vinn Group, Frejs Revisorer & Konsulter, Marstrand Yachts, Marstrands Havshotell, Kelt Cognac, Chris Wine & Spirits och Carlsberg. Och massa andra. Ni vet vilka ni är.
Fler bra bilder från Danny och Search Magazine hittar ni här, och ett galleri från Dan Sjunnesson finns här.
Jun 4, 2012 @ 20:02
Fint reportage Peter!!
– Happy Sailing…./)…./)…/)../)..[]……
Jun 4, 2012 @ 20:17
En sak att tänka på tills nästa år är att försöka boka bryggan längst in istället.
Vi som också sover i båtarna skulle uppskatta det…
Det gungar en del på bryggan längst ut
Jun 4, 2012 @ 20:28
Jag försökte det men de är numera “förbokningsbara platser” som kostar dubbelt så mycket om man förbokar.
Men nästa år kanske vi har bättre förhandlingsläge…
Jun 4, 2012 @ 22:30
Om jag förstått saken rätt så är det där vi skall ligga under Gold Cup. Det borde vara samma problem för GKSS. Eller har dom bättre förhandlingsläge?
Men det är nog bäst att jag kollar det en gång till…
Jun 4, 2012 @ 22:48
Ni skall säkert ligga på pontonerna längst norrut där man normalt brukar lägga event. Men denna helgen var dessa upptagna av båtmässan.
Jun 4, 2012 @ 20:33
Ser ut att ha varit fantastiskt kul! Hoppas det inte behöver krocka med Watski 2Star, då kommer vi nästa år!
Jun 4, 2012 @ 20:45
Fantastisk fin regatta. Det är precis så här det ska vara.
Jun 4, 2012 @ 21:02
Hur kommer det sig att man inte fick stryka nån segling?
Jun 4, 2012 @ 23:32
Då hade ju inte Blur kunnat vinna :-)
Jun 4, 2012 @ 22:06
Jobbigt när det blir pinsamt :). Bra seglat, Kul !
Jun 4, 2012 @ 23:19
… vill vara med!
Jun 4, 2012 @ 23:48
Grattis i dubbel bemärkelse Peter!
Först till segern, riktigt jämnt och snyggt seglat.
Sedan grattis till att fått igång den här fantastiska race helg på kanske bästa seglingsvattnet i Europa. Den verkade ha allt man kan önska som seglare :)
Vi satsar på att vara med och fightas nästa år!
Lycka till på resten av säsongen.
/Johan
Jun 5, 2012 @ 01:28
Feelgood kör dacron?
Verkar ha varit en riktigt trevlig tävling detta.
Jun 5, 2012 @ 07:45
Såg mer ut 3DL med dubbelsidig tafetta.
Jun 5, 2012 @ 09:44
Ska stämma enl skeppare Martin, samma design som det andra dom har
Jun 5, 2012 @ 07:29
Har redan börjat ladda för att vara med nästa år!
Jun 5, 2012 @ 07:32
Tack Peter och Co för ett toppen arrangemang. Kul med nya initativ på västkusten. Upplägget var perfekt. Kul också att det var en båt från SSVÄ som vann tävlingen.
Gott jobbat.
/Pär
Jun 5, 2012 @ 07:40
Tack Pär – värmer extra mycket när det kommer från Årets Arrangör 2011 :-)
Jag tror att du och gänget bakom Bohusracet är inspiration för många runt om i Sverige som provar nya grepp.
Jun 5, 2012 @ 08:21
Varför seglade ni med Blur J/109? Inte den nya lådan?
Jun 5, 2012 @ 08:52
Med så här bra motstånd ville vi segla med en båt som vi kunde och kunde få ut 100% ur. Dessutom är fältet mycket tajtare runt 1.300 så det blir intensivare racing där starter och besättningsarbete blir mer avgörande än att bara gasa iväg och segla själv.
Så det var beslutat redan i februari.
Sedan skulle J/111 vara med på mässan samtidigt, så det passade ju bra.
Så här i efterhand så hade jag hellre seglat J/111. Vi har kommit “up to speed” fortare än planerat och vädret hade passat oss som handen i handsken.
Man kan tycka att det är dagens I-landsproblem, att kunna välja vilken båt man skall segla. Men när det skall meckas och transporteras så är det inte lika roligt längre… Nästa vecka går J/109 till Stockholm med nye ägaren. Det skall bli kul att segla ÅF Offshore Race och se hur vi som seglar i division 2 står oss mot eliten ;-)
Jun 5, 2012 @ 08:49
Tack för mycket väl arrangerad tävling!
För oss 99´or kunde vi inte få bättre träning inför Gold Cup i sommar, bra startträningen blev det också;)
Kominationen med kvällsaktiviteter, brygg-aftersail och såklart marstrandsfjorden är det som gör det här till ett vinnande koncept, boka två bryggor nästa år?
//Modesty Blaise
Jun 5, 2012 @ 09:34
Grattis Peter med besättning. Härliga bilder. Lär inte bli så spektakulärt när vi ska segla Sandhmn Open i helgen typ 2-3m/s.
Jun 5, 2012 @ 10:23
Nu finns en liten enkät där ni kan ge feedback på vad som funkade bra och vad man kan gör bättre om man, mot förmodan, får för sig att arra en gång till:
http://blur.polldaddy.com/s/mbbr12
Kul om så många som möjligt svarar!
Jun 5, 2012 @ 11:13
Har anmälningslistan kommit upp till 2013?
Kommer bli fulltecknat innan Jul 2012. Jag lovar.
Max tal på 100 båtar och vips listan blir full.
/pg
Jun 6, 2012 @ 23:14
Er det fastsatt noen dato for 2013?
Wrap Up 2012 | BLUR
Dec 29, 2012 @ 21:20
[…] regatta (jag vet att jag inte är objektiv) är Marstrand Big Boat Race. Så bra segling, så bra party och så roliga seglare. Så kul att få arrangera och att få åka […]
Marstrand Big Boat Race 2019 - BLUR
Jun 5, 2019 @ 22:20
[…] på bana. Då spikade vi Kerteminde Big Boat 2010 och vi lyckades också knipa den allra första Marstrand Big Boat Race 2012. Då var det det sista vi gjorde i […]