ÅF Offshore Race 2012 | Trash Talk
Trash talk inför ÅF Offshore race brukar vara lite extra kul. Dels är det ju ganska haussat, men det brukar också komma mer eller mindre lustiga efterspel och kommentarer från de som var fullast eller argast på regattamiddagen. Så som ett bra trash talk skall vara.
I år har jag frågat lite folk som kanske har koll på läget. Ralf Aspholm, Odd Lindqvist, Hans Broman, Per Lundqvist och Niklas på Tangosailing är några av de som har tyckt till Men ni har säkert tips på båtar som vi har glömt?
När det gäller de stora ORCi-hojarna så är TP52:orna alltid favorittippade. Sedan “the usual suspects” med IMX-40:orna Nemo, Foxy Lady och Du Soleil. Xp38 Harriet och så Datacom så klart.
Bland de mindre så är First 36.7 Team Arken Zoo tokheta efter vinst i Kiel. Stormsteg, X-332 Epsilon Explorer och Salona 37 Feelgood. Eller varför inte Grand Soleil 37 Amarone?
Stora SRS båtar som alltid går bra? Aspect 40:orna, Arcona 430 Zelma eller varför en hottad Sydney 40?
Mellanstora Fingulf 33 La Dolce Vita, Wasa Turbo Vindile, Luffe 40 Blås eller årsnya Dufour 36 Swetre? Arcona 340 Imperiet eller J/109 Almaviva? Eller någon av alla heta Farr 30?
Bland de mindre båtarna så tippar nästan alla på en Scampi? Bröderna Forslund i varsin Scampi (Boj-Boj & Ulrika & Sorella).
Och här kommer lite analys från Per Lundqvist på X-332 Epsilon-Xplorer:
Jag blev häromdagen ombedd av Peter att tippa utgången av ÅF offshore race i både SRS och ORCi. Det har jag aldrig gjort och det finns ju mer erfarna tippare som snart är i gång (Tangosailing t.ex.). Det är ju i alla fall ingen lätt uppgift och därför måste vi först diskutera vädret. Om det blir ett ”Normalt Race” för oss (X-332 Xplorer) så rullar vi runt på ca 52-55 timmar (+/- 4 timmar) från Revenge till Mål. Nu är det väl risk att den första etappens 40 sjömil tar en halv dag för oss vilket innebär en måltid runt 6-8-tiden på onsdag morgon. Går det fort så är det tidigare. Det är ju inget vidare. Då seglar man en hel natt extra i förmodad skitvind och ska man vinna måste man ha så stor del som möjligt av racet på dagtid.
Blir det ett litet vindfattigt och långsamt race med ca 65 timmar för oss (2009 tog det över 80 timmar) så gynnas dock de mindre båtarna. Detta talar för att det handlar om att ha störst eller minst båt för att lyckas om det blir lite svagare vind. TP52:or, Ker 51 eller X-332 My Way kanske? Duktiga seglare som legat bra till många gånger. Eller så vinner vi☺. Skulle ju sitta fint. Vi hoppas på bra vind på natten till onsdagen helt enkelt.
Om det blir bra tryck i vinden från början så är det sannolikt att de snabba 40-fotarna kommer in på tisdagskvällen innan det dojjar ur och då ligger DataCom (Sinergia), Du Soleil (IMX40), Nemo (IMX40), Karukera (First 40) och de andra bra till. Sätter en spänn på DuSoleil eller möjligen Karukera som seglar bra. Men Nemo leder SM som sagt. Och DataCom kan man väl aldrig räkna bort. Det finns nog 5-6 båtar i detta segment som kan ta det.
Båtar i storleksordningen 36-37 fot tror jag hamnar i bleke vid Almagrundet på onsdag förmiddag. Sorry Grabbar…
Hårdvind: 1 Du Soleil, 2 Karukera, 3 Nemo. Lättvind: 1 My Way. 2 Xplorer, 3 Boxer.
Eller så blir det tre TP52:or i topp…
I SRS gäller självklart samma förutsättningar men här finns det små båtar som får hela tisdagen på sig att gå i mål. Två klasser dessutom. Blåser det Ok så hinner några halvsnabba båtar SRS<1.35 in på tidig måndagkväll tex Luffe 40 Blå´s, nån X-35:a eller nån Farr 30 Sissabella eller Solsidan. IT Advisor (Gambler 40) är också giftiga. Lite svagare vind blir det familjerace i Scampi (Peter, Beje eller Håkan). Tror att Vindile går bra som vanligt om det blir mycket öppna bogar och blir det mycket kryss så är La Dolce Vita med och hugger.
Hårdvind: 1 Luffe 40 Blå, 2 Farr 30 Solsidan, 3 IT Advisor, Lättare vind: 1 Boj-Boj, 2 Ulrika, 3 Sorella (alla Scampi).
Slutsatsen är att det än en oerhörd skillnad i mätetal i båda klasserna och det finns båtar som seglar upp till sina mätbrev i båda ändarna. Väderförutsättningarna kommer att avgöra.
Kommer det mer vind på slutet så vinner det små. SRS>1,35 avstår jag från – noll koll…
Ralf Aspholm brukar ju ligga i topp, men vilka tror han på i år?
Hej Peter och välkommen hem!
Årets upplaga av seglingarna runt Gotland är mer svårtippad än vanligt.
Mycket kommer att hänga på om det blir hård eller lättvindsrace. I lätta vindar tror jag att dom största båtarna med höga riggar kommer att ha en fördel genom att dom snabbare kommer att kunna ta sig igenom skärgården och ut på havet och mera fria vindar men även där kan vinden utebli och som alla vet som seglat några GR så är inget givet.
Vid hårdare vindar så tror jag inte båtstorleken kommer att spela någon roll för utgången av racet.
En ingrediens och krydda som har tillkommit med starten inne i stan är att den som är duktig på navigering och segling runt öarna i skärgården har en liten fördel inledningsvis. Dom flesta som kappseglar i våra farvatten seglar ju dock mestadels inomskärs så dom flesta har nog i grunden samma förutsättningar. Betänker man att första etappen har en mycket låg viktning i poängberäkningen så behöver inte dom 40 första sjömilen ha någon avgörande betydelse mer än möjligtvis för moralen ombord..Om jag ändå skall försöka plocka fram några favoriter så tror jag att i SRS klassen kan någon Farr 30 toppa listan, kanske Magnus Woxen som är rutinerad seglare och seglar i hemmavatten. Tror även att ngn Farr 30 kan vara först i mål av alla i Sandhamn. Luffe 40 an Blå´s seglar bra på sitt mätetal och kan vara ett starkt kort. Blir det “småbåtsrace” så kan Scampin Boj-Boj ligga långt framme. Gamla VO60 är Tokio är anmäld och blir det lättvind i starten kan dom mycket väl göra sig gällande- har dock inte sett deras mätetal i SRS.
I ORCi klassen är det många om budet. Bland dom stora båtarna vet jag av egen erfarenhet att TP 52 orna går oerhört fort framförallt i lätta vindar och på hårda länsar. Av dom skulle jag satsa en slant på engelska Pace. Skall dock bli intressant att se hur Kerr 51 an Varuna kan hävda sig i sällskapet.
Bland dom något mindre båtarna har vi den rutinerade besättningen på IMX 40 an DuSoleil som alltid är farliga, likaså IMX 40 an Nemo som tack vare idog träning fått bra fart på sin båt – bara att konstatera träning lönar sig.Åf´s Jonas Wiström på sin Amarone kommer fightas hårt för att komma högst på pallen och har visat upp bra resultat under en längre tid, detsamma gäller för Martin Nilsson och hans Salona 37 a Feelgood.
En besättning som jag vill passa på att gratulera är Arken Zoo som gjorde strålande insatser på Kieler Woche och som mycket väl kan ta hem segern i både ORCI och SM seglingarna där ÅFOR ugör en delsegling.
Blir det småbåtsrace så kommer garanterat Per Lundqvist på X 332 an Explorer att finnas lång fram – som Mälarbåt borde dom dessutom hitta snabbaste vägen ut till Sandhamn.Jag ser oerhört mycke fram emot årets upplaga av ÅFOR och hoppas på bra väder och fina vindar – då kommer Stockholmarna att kanta stränderna och göra regattan till en folkfest och en minnesvärd kappsegling för oss som deltar.
Välkommen in till Stockholm Peter och Lycka till!
Och från Svensk seglings store kalenderbitare, Niklas på Tangosailing som så klart kommer att titta närmare på de olika klasserna på sin egen sida.
Tänkte du skulle få lite favoriter till årets ÅF. Startlistorna är ju dock inte uppe ännu, men jag har valt ut några efter anmälningslistorna.
Börjar med Classic:
Itaka – 10mR – Ingmar Bergman
Vagabonde – One Off – Niklas Forsén
Kerma – SK 95 – Carl Henrik AhlinKommentar: Itaka brukar ligga med högt upp. Blev tvåa på Big Boat Race för ett par veckor sedan, om det nu betyder nått. Såg också att Itaka seglar med både gennaker och spinnaker vilket ju kan ha sina fördelar på ett långt race.
ORCi:
Varuna – Ker 51 – Jens Kellinghusen
Stamina III – A40 RC – Michel Peretie
Epsilon Nemo – IMX 40 – Hans Broman
Feelgood – Salona 37 Martin Nilsson
Team Arken Zoo – First 36.7 – Patrik Forsgren
Epsilon Explorer – X332 – Peter LundqvistKommentar: Här vimlar det ju av segerkandidater och det finns fler än de jag namngett ovan. Varuna har ju nyligen sjösatts men gick bra i Kiel. Det gjorde ju även Arken Zoo. Franska Stamina III har jag sett hyggliga resultat från bland annat Fastnet. Om de inte är ute på en semestertripp så bör de vara med högt upp.
Epsilon-Nemo är het efter segern i Sandhamn.SRS över 1,350
Effect – Aspect 40 – Rolf Tannergård
Zelma – Arcona 430 – Johan Zellman
Pac-Man – B&R 38 – Jimmy HellbergKommentar: Här var det svårare att hitta vinnare. Effect, antar att det finns lite gransegelfolk ombord där. Och Jimmy Hellberg ska man aldrig räkna bort även om han själv ofta ligger lågt i kommentarerna.
SRS under 1,351
s/y – Maskinen Farr 30 – Noel Barkelius
IT Advisor – Gambler 40 – Calle Marnell
Almaviva – J/109 – Peter Gustafsson
Dehlirious – Dehler 34 SV – Ola Burmark
Vindile – Wasa 55 – Bengt Eriksson
La Dolce Vita – Finngulf 33 KJS – Per Lindstedt
Ulrika – Scampi – Håkan ForslundKommentar: 150 båtar typ. Det finns många som kan vinna, speciellt med lite hjälp av vindarna. La Dolce Vita har ju vunnit en del redan i år. Vindile har två raka segrar i Gotland Runt och måste ju räknas som en av favoriterna. Almaviva (ex-Blur) måste väl nämnas i detta sammanhang. Peter känner ju sin gamla båt väl.
Farr 30:orna är ju ganska små i förhållande till mättal, men vid rätt väder så kan fler av dessa blanda sig i tätstriden, precis som Scampi-båtarna i andra änden av startlistan.
IT Advisor brukar ofta seglas väl och blir det inte för mycket halvvindar så lär de vara med högt upp i listorna.
Sedan undrar man ju om vi hinner ut till Sandhamn innan natten? Om någon kommer att ankra i bleket och simma in och ta en pilsner? Vem är först över linjen? Hinner vi i mål måndag kväll och får spendera två dygn i Sandhamn innan regattamiddagen?
Frågorna är många…
Jun 25, 2012 @ 09:13
Har ni märkt att det finns mycket få utländska båtar? Kanske inte ens 30. För ett par år sen var det mer än 30 bara från Finland (bara 11 2012). Vad har hänt?
Jun 25, 2012 @ 09:16
Avsaknaden av Sandhamn.
Fattar inte att man flyttade till innerstan.
Fattar inte att man bytte namn heller.
Jun 25, 2012 @ 10:22
Storm i ett vatten glas, det är trotts allt små förändringar vi pratar om.
Samma gäng, runt samma Ö, med samma båtar och samma trevliga människor. Det spelar väl inte så stor roll vad det heter ???? och att segla en lite snut genom en vacker skärgård skadar knappt heller. Tillbaka får man ett otroligt event i stan med massor av åskådare, och en härlig känsla. Det var mycket trevligt förra året och jag hoppas vi får lika fint väder och trevligt i år.
MVH,
Gus
Jun 25, 2012 @ 10:48
Nu är jag ingen veteran på Gotland Runt, men jag tycker det är kul och helrätt att man prövar nya grepp! Dessutom dags att testa något nytt, när deltagarantalet dyker och man behöver få ut fler båtar på banan.
Jun 25, 2012 @ 09:17
Finnarna har väl en full säsong på hemmaplan med VM och annat?
Jun 25, 2012 @ 10:07
28 finnar deltog förra året, 34 året innan. I år 13 om jag har koll på mina siffror. Det kan väl till stor del bero på att de har ORCi-VM i augusti. Övriga utlänningar är två färre än förra året, och svenskarna tio färre. Det blir väl ytterligare några färre innan start kan man tänka sig.
Jun 25, 2012 @ 10:04
Foxy Lady vinner ORCi. Efter vinsten i W2Star är vi heta. :)
Jun 25, 2012 @ 10:43
Du ska segla först Classe, få inte hybris. :)
Jun 25, 2012 @ 11:28
Svårt med väder just nu enligt YR får vi på söndagen köra motor till Sandhamn men vi får se. Nu är ORCi väldigt upphackat men jag tror på Martin och Feelgood i vår grupp men han får se upp bara vi inte parkerar i något bälte. Foxy Lady har bra chans i sin grupp, läggs de samman med SM båtarna tror jag på XP 38 eller Nemo. SRS har jag inte så mycket koll på men Vindile har vi följt flera år och de är fenomenala på att rinna iväg och segla sitt eget race.
Jun 25, 2012 @ 13:24
Ingen som ens nämnt hårdvindsfantomen från i våras – Teknova. Blir det lättvind?
Jun 25, 2012 @ 13:38
Vi sänkte dom på Färdern så dom är ofarliga!!::))
Skämt åsido, Teknova är alltid farliga och ska räknas med oavsett vilket race det är eller vilken båt dom sitter i!!
Vore inte så dumt om ett pa/ tre västkustbåtar norpar lite pokaler!!…
Jun 25, 2012 @ 16:09
Idag känns det lite tungt att starta på söndagen och inte lördagen.
Men det kan och kommer att ändra sig!
Jun 25, 2012 @ 13:52
Vi kan tänka oss en gubbe till ombord.
Dock inte någon förstagångare eller semesterfirare.
Preliminär starttid Lördag 10:50.
Mer info.
0708-977921
pa@hellwood.se
Jun 25, 2012 @ 19:02
Om man nu hinner imål under stipulerad tid för skärgårdsbanan, när måste man då starta nästa etapp? mål etapp 1 är ju inte samma som start etapp 2 enligt vad jag kan läsa mig till. Det innebär ju att man isåfall kan ligga och vänta in ev bättre väder för start. Det står inget om det i Nor. Näste fråga, vad händer om bara de snabbaste båtarna hinner ut till omstartstiden? Dom som inte hinner, får dom dnf? Antar att det mesta klarnar när man är på plats men lite märkligt att KSSS inte ens har en mailadress dit man kan maila frågor.
Jun 25, 2012 @ 19:21
Tanken är väl att hela banan, etapp 1 + 2 seglas i ett svep utan omstart. Om etapp 1 avbryts så blir det omstart 20.30 utanför Sandhamn.
Det är väl så det sår i seglingsföreskrifterna.
Jun 25, 2012 @ 19:36
Om man läser 9,2 i seglingsföreskrifterna tolkar i alla fall jag som att det är olika ställen för mål resp start. Eftersom det inte är angivet någon tid för passage där måste man väl kunna tolka det som att man avgör det själv? Eller vad är det för tidtagning mellan etapp 1 och 2 som avses?
Jun 25, 2012 @ 21:42
Man ska ta tid vid gaten vid Skanskobb. Även om det inte är omstart så ska det tas tid när Skanskobb passeras.
Jun 25, 2012 @ 19:24
Jag fattar verkligen inte. När får man reda på vad som gäller med omstarten och om det blir sådan?
Känns som om det är rätt säkert att det blir ändringar av seglingsföreskrifterna…
Det ska bli kul att starta i stan men man blir ju lite orolig att hinna fram i tid när vi startar i sista gruppen med lägst SRS på banan.
Jun 26, 2012 @ 08:39
Om det bara blåser rätt ska det väl ordna sig. Annars delar jag din oro och tror att det meddelas omstart vid Oxdjupet.
Jun 26, 2012 @ 09:00
Jag sätter en peng på Team Youngsters i Express SWE272, minsta båten i fältet men expresser har vunnit förr :)
Jun 26, 2012 @ 09:06
Äh, vi är minst med vår minitonnare :-)
Just nu säger prognoserna att det blir kryss hela varvet runt för oss småbåtar. Det blir ett tufft race…
Men hoppas Expressen tar sig runt. Lite andra utmaningar än banrace på Baggen ;)
Jun 26, 2012 @ 09:20
Kryss i 4-5 m/s är expressens drömscenario.. :)
Jun 26, 2012 @ 09:29
En norsk TP52 som är svensk:
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1327476&cat=4915
Jun 26, 2012 @ 13:00
Det verkar inte som Mumm 36 Aero kommer till start
Ni hinner hem till Bohusracet. Segla utom tävlan med full besättning bara för att det är trevligt!
Jun 26, 2012 @ 21:00
Nu har Tangosailing kommit igång med sina analyser och först ut är SRS B. Och vi får vara med bland stalltipsen. Tackar!
Jun 27, 2012 @ 14:40
Vindile söker gast!
På grund av sent avhopp söker vi nu förstärkning inför ÅF Gotland Runt! Position som är aktuell är främst trim och/eller fördäck. Tidigare kappseglingserfarenhet är ett önskemål.
Hör av dig på 0736-89 98 96. Hälsningar Team Vindile genom Lisa
Jun 27, 2012 @ 17:40
Är det någon som har funnit information om hur anhöriga och övriga fans bäst följer tävlingen när vi har lämnat skärgården? Rundningstider med resultat, realtids position (AIS), abonera på passertider via sms etc?
Jun 27, 2012 @ 17:56
Varför inte prova fliken “Live” här ovan : )
Jun 27, 2012 @ 20:11
Jun 28, 2012 @ 16:50
“Flyttad seglarfest i blåsväder
Gotland Runt har förvandlats till ett city-jippo när havskapptävlingen har flyttat in till stan. Det tycker Sverker Martin-Löf, maktfaktor i svenskt näringsliv och ordförande i Industri- värden. Samtidigt ligger Sandhamn öde under startdagarna, ett hårt slag för skärgårdsön.
28 juni 2012 kl 11:13
I dag öppnar öltälten på Skeppsholmen. Underhållningen drar i gång och de första segelbåtarna lägger till vid Stockholm Ström. Det är dags för årets upplaga av Gotland Runt, eller ÅF Offshore Race, som är det nya namnet sedan något år tillbaka. Och det är inte bara namnet som är nytt, hela tävlingen, som startar på lördag, har bytt karaktär.
LÄS MER: ”Jacob Wallenberg – styrelseproffs med vind i seglen”
Skärgård och saltstänkta klippor är borta. Nu är det ett jätteevenemang i citymiljö som gäller.
–Jag hör allt fler som tycker det här är en tokig lösning. Man har övergett en fantastisk ö och ett välkänt varumärke. Dessutom tror jag många kappseglare känner sig rätt överkörda. De vill inte kajka omkring inne i skärgården innan havskappseglingen börjar, säger Industrivärdens Sverker Martin-Löf, som själv deltagit i tävlingen flera gånger.
Det är den börsnoterade teknikkonsultjätten ÅF som sedan något år tillbaka är huvudsponsor för tävlingen och som ställde två tydliga krav för att öppna plånboken: byt namn och in med starten till Stockholms kajer. Man ville ha mer publik, mer media och mer exponering av varumärket.
Priset är tunt med folk i Sandhamn. Jeanette Florin, som driver Dykarbaren på Sandhamn, en av de mera kända krogarna på ön, räknar med att tappa 10-15 procent av omsättningen under säsongen.
–Vi i skärgården behöver det här evenemanget. Gotland Runt har varit enormt betydelsefullt för Sandhamn. Nu rycker man bort en tradition som har betytt mycket för ön och jag tror faktiskt att Sandhamn har betytt mycket för seglingssporten, säger Jeanette Florin, som liksom Sverker Martin-Löf tror att många tävlingsdeltagare är skeptiska till den nya lösningen.
Hon berättar om finska stamgäster som deltagit i tävlingen i åtskilliga år. De börjar alltid med en seglats från finländska Hangö till Sandhamn och är helt ointresserade av att ta sig in till Stockholms Ström. De vill havskappsegla – inget annat.
–Jag är orolig för att det här håller på att bli en tävling mer för sponsorerna än för seglarna. Då tror jag många tackar för sig, säger Jeanette Florin.
Även Magnus Widell, vd för Seglarhotellet i Sandhamn, ställer sig frågan om ÅF Offshore Race numera i första hand handlar om att bygga ett bolagsvarumärke. Samtidigt har han en viss förståelse för att huvudsponsorn vill ha mer press och publik.
–Men det är självklart att många på ön förlorar pengar. Och det finns en sorg i att en tradition har gått ur tiden, säger Mikael Widell.
Förra året smygstartade man med 25 båtar inne i Stockholm. I år flyttar man hela starten in till Stockholm, vilket betyder cirka 300 segelbåtar. Arrangörerna, som är både Kungliga svenska segelsällskapet (KSSS), ÅF och Stockholm stad, talar om en seglarfest i hjärtat av sjöfartsstaden Stockholm.
Staffan Salén är sedan något år tillbaka ordförande för KSSS där han efterträdde Jacob Wallenberg. Han har förståelse för att stora förändringar kan leda till kritik. Men han tror på det nya upplägget.
–Vår ambition är att synlig- göra seglingen som annars är en väldigt osynlig sport. Det är också ett faktum att vi de senaste åren har haft allt svårare att locka medier och kommersiella partners ut till Sandhamn.
–Men i slutändan är det seglarna som fäller avgörandet. Nu kör vi så här i år och nästa år och sedan får vi utvärdera. Och kom ihåg att skärgårdsseglingen av racet bara är cirka 10 procent av tävlingen, säger Salén.
JAN ALMGREN”
Saxat från dagens Svd Näringsliv
Jun 28, 2012 @ 18:50
Undrar vem som beställt den artikeln..?
Jun 28, 2012 @ 22:52
Med tanke på hur delar av sandham under minst 10 år föredragit partyfaktor framför segling och dess utövare så är det en rättvis känga till sandhamn som nu landat i medvetet hos en del som driver verksamhet på ön. Kanske dags att bjuda tillbaka nu eller blir det fortsatt mest party o princess båtar?
Jun 28, 2012 @ 17:02
Såg ut som Sandhamn har fått en till privatbrygga mitt i hamn ? därmed trängs seglarna undan, kanske hänvisas till lökholmen helt i framtiden ?
Jun 28, 2012 @ 18:50
Prins Carl Philip inviger Gotland Runt, ÅFs VD ser lagom glad ut men kan inte direkt avbryta. Prinsen har nu gått över till att kalla det ÅFOR.
Jun 28, 2012 @ 18:56
Har ni börjat kolla väder?
Någon som har koll på om det blir specialväder att ladda ner precis som vanligt? Vore bra om det kom ihång några dagar innan så att man kunde få kollat lite på det innan start…
Ser ut att kunna bli ett snabbt race med mycket sträckbogar. Målet är att vi skall vara förtöjda minst 48 timmar före regattamiddagen :-)
Jun 28, 2012 @ 19:38
Låter bra, er båt ligger bredvid vår så vi langar ut en tamp direkt, så hänger vi på er :-)
Jun 28, 2012 @ 20:31
SMHIs Specialväder för Gotland Runt kan laddas ner från:
ftp://gotlrunt:kappsegel@ftp.smhi.se/users/gotlrunt
Det har varit igån sen Sanhamn Open
Jun 28, 2012 @ 23:26
Tackar. Brukar det inte finnas en lite längre prognos?
Jun 28, 2012 @ 22:56
Tisdag lunch kommer ni tillbaka till Sandhamn, inte månfdag kväll.
Jun 28, 2012 @ 23:03
Då vet jag inte vilken väderprognos du tittar på?
Jun 28, 2012 @ 23:19
Sorry, såg inte att ni startar på lördagen. I och med det kommer ni nog i mål under måndagen.
Jun 29, 2012 @ 19:22
Kan någon vänlig själ länka till en skiss/bild av bansträckningen för skärgårdsköret?
Det är otroligt svårt att finna info för oss alla fritidsbåtar var längs vägen ut man kan kolla racet.
Starten finns.
Knorren runt Sandhamnshålet finns.
Havssträckningen finns.
D v s alla ställen där åskådarbåtar INTE bör finnas är väldokumenterat.
Publikvänligt?
Jun 29, 2012 @ 19:43
Seglingsföreskrifterna kanske inte riktigt är till för åskådare, men för den som vill följa båtarna ut från stan finns banan väldokumenterad där, både övergripande i bild (sid 2) och detaljerat under punkt 9.1a:
http://www.ksss.se/Documents/2012/AFOR_2012/AFOR_2012_SWE.pdf
Kan tänka mig att KSSS inte riktigt har tänkt sig att det blir så mycket åskådare från båtar. Bra input till nästa år!
Jun 29, 2012 @ 20:08
Ja, den där översiktsskissen över norra och mellersta Östersjön med intilliggande skärgård har jag hittat. Men jag hade hoppats på något mer båtpublikvänligt detaljerat.
Förra året ställde jag samma fråga till funktionärerna nere i City Race Center, så input till förbättring har de ju redan fått.
Det slutade med att 4-5 personer inklusive tävlingsdomare och besiktningsman var engagerade i letande efter en skiss över banan.
Jag fick åka hem tomhänt och gissa mig till var båtarna passerade.
Jag hittade nu en tråd här inne där skärgårdsbanan gås igenom:
http://www.blur.se/2012/05/02/af-offshore-race-tips-for-skargarden/
Jag får väl memorera kartlapparna och försöka återskapa helheten då jag är ute i båten.
Jun 29, 2012 @ 20:28
Vid ett tidigare VOR rapporterade en journalist från en inhyrd motorbåt som med många andra befann sig på banan” the solent”, kontakt uppstod med en av de tävlande, journalisten blev mycket upprörd och skrev en lång insändare om händelsen.
Man undrar lite hur resonemanget gått när dom anser att det var den tävlande som var ansvarig ?
Jun 29, 2012 @ 20:32
Tangosailing.nu har gjort en plott på skärgårdsbanan, länk:
http://www.tangosailing.nu/2012/06/19/%E2%80%A2-af-skargardsbanan/