Skip to content

54 Comments

  1. Jakob
    Jul 4, 2012 @ 13:36

    Antar att västkusten har lättare för dyningar på kryssen. Håller med ang. KSSS rapportering, ingen höjdare. Värt att notera hur mycket sämre vindar de långsammare söndagsbåtarna fick. Aja kul och se Blur i sandhamn! =)

    Reply

  2. Pär Johansson
    Jul 4, 2012 @ 13:53

    Riktigt tunt med båtar i ORC-klasserna, 8-9 båtar i respektive klass… Vad har hänt? Hur kändes det att starta med så få båtar i sin klass? Deltog inte själv i årets upplaga men jag kan tänka mig att det måste varit en stor besvikelse att få tävla mot så få andra båtar. Blir det SRS för hela slanten nästa år?

    Reply

  3. Peter
    Jul 4, 2012 @ 15:51

    inte så konstigt att “västkustbåtarna” dominerade ORCi-klasserna utom just den klassen där ostkustbåtarna sammlades. Det verkar så att de vassaste (??? i alla fall de flesta) ostkustseglare tävlade i ORC-SM-klassen.

    (gillar för övrigt inte den typen av diskussion…)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 4, 2012 @ 16:58

      Tittar man på de korrigerade tiderna så var toppbåtarna i ORC B (Karukeira & Teknova) snabbare alla de vassaste 40-fotarna i ORC-SM (Datacom x 2). På samma sätt är Feelgood snabbare än de snabbaste småbåtarna i ORC-SM (Epsilon-Xplorer och Arken Zoo). Är slutsatsen att de bästa båtarna inte seglar SM ;-)

      Fantastiskt fånigt att dela in båtarna på det här sättet. Vad är det för vits att en 33-fotare skall segla mot en TP52 och att Sveriges bästa 40-fotare seglar i olika klasser?

      Reply

      • Hannu
        Jul 4, 2012 @ 17:20

        Enkelt, Ostkust båtarna är rädda för spö :-)

        Reply

      • Pär Johansson
        Jul 4, 2012 @ 19:07

        Det var även så att av tre stycken TP 52:or så seglade de i två olika klasser…. Segling är och kommer förbli obegripligt för många. Satsa rejält på en “Grand Prix” klass istället med mkt prestige och prispengar. Farr 30 vore den perfekta båten, fleetet finns och fler kan säkert bli lockade att komma hit från andra länder. Först i mål gäller, end of story.
        Hela upplägget är smått bisarrt som det är nu. Har även hört ryktesvägen att Salona 37:orna på ORCi VM seglar i olika klasser. En av Salonorna blir snabbaste båt i sin klass och kommer segla i fri vind och andra Salona 37:or seglar i den större klassen och blir minsta båt. Hur kul kan det vara att satsa hundratusentals kronor på segel och material, massor av timmar av båtmeck och flera veckor av semestern och sedan få segla i skitvind hela VM:et medans systerbåten får segla fritt och ostört. Ganska sjukt..

        Reply

        • Sir
          Jul 5, 2012 @ 07:18

          +1

          Reply

        • Mossberg
          Jul 5, 2012 @ 11:13

          Vi på Feelgood kommer att segla i lilla klassen på VM precis som Satisfaction och som vi gjort i våra tidigare mästerskap.

          Reply

          • Mossberg
            Jul 5, 2012 @ 11:36

            Fel av mig. Satisfaction ska visst segla i stora klassen.

        • Mats V
          Jul 7, 2012 @ 10:52

          Gränsen måste dras någonstans, eller hur? Är det speciellt orättvist för just en Salona 37 som hamnat “fel” och tvingas segla i skitvind isf helt fritt? Vi är många som ALLTID tvingas segla i skitvind. Välkommen till verkligheten.

          Reply

      • Per X Lundqvist
        Jul 4, 2012 @ 19:55

        Ett så buskigt race skulle då inte jag dra några slutsatser från. Hela diskussionen är fånig – lägg ner. Det finns bra båtar och seglare på både syd, ost och västkusten så jag förstår inte vad du driver här Peter: Vad vill du komma till? Förklara gärna…

        Per

        Reply

        • Peter
          Jul 4, 2012 @ 20:05

          +1

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 4, 2012 @ 20:17

        Vad skall jag förklara? Att vissa båtar hade bättre korrigerad tid än andra?

        Även om det var buskigt (många kappseglingar är det) så är det väl högintressant vilka båtar som seglades bäst?

        Vad jag vill komma till är att om klassindelningen varit vettig (som du själv efterlyser nedan) så hade vi kunnat läsa det i resultatlistan!

        Jag svarade Peter (Kross) som antydde att båtarna i SM-klassen var “vassare”, vilket inte var fallet. Båtarna i de andra ORC-klasserna höll minst samma standard. I alla fall om man läser resultatlistorna. Fast det kanske bara är fånigt…

        Reply

        • Sir
          Jul 5, 2012 @ 07:29

          Jag håller fullständigt med Blur-Peter. Det står mer om vem som skärmållinjen först än vilka som är de verkliga vinnarna.

          Reply

          • Per X Lundqvist
            Jul 5, 2012 @ 10:23

            Så har varit länge. I sin iver att förenkla och mediaanpassa tror KSSS att folk utanför den inre kretsen inte kan begripa iden med handikappsegling. Däremot är “först i mål” lätt att begripa. Ett annat inbyggt resonemang som ofta odlas är “snabb och stor båt = bra seglare”. Jag tror det en viktig uppgift att ta fram ett bra och pedagogiskt material som kan användas av arrangörer för att kommunicera resultat från just denna typ av segling. Kanske är detta den stora utmaningen för att få fler båtar på racen. Ett race som ÅFOR 2012 där vinden var mycket svagare det sista dygnet tarvar därför en förklaring även från arrangörshåll. Typ: “vinnarna i årets orci finner vi bland de lite större båtarna där xxxxx seglade bäst och därför vann”…. ” om vinden hade varit svag det första dygnet hade vi säkert sett en segrare bland de lite mindre båtarna…”. Sådan är havskappsegling och är lustigt att de år vi eller andra “småbåtar” kommit bra ofta förklarats med “de båtar som var kvar på banan hade tur och fick bättre och starkare vind än de stora som gått i mål”. Då används gärna vädret som bortförklaring. Detta är rätt irriterande…

        • Peter
          Jul 5, 2012 @ 08:47

          @blur, det jag antydde gällde ostkustseglare och inget annat.

          Reply

          • Anders Eriksson
            Jul 6, 2012 @ 07:56

            Vilket klart och tydligt framgick i ditt inlägg om man läser det ordentligt. Din analys var riktigt och innehöll inga ost/västliga fördomar.

  4. Johan
    Jul 4, 2012 @ 19:14

    Karukera är väl från Kristinehamn, inte Karlstad.
    Anyhow, bra seglat och grattis!

    Reply

    • Peter
      Jul 4, 2012 @ 20:05

      ligger väl också på västkusten… ;-)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 4, 2012 @ 20:18

        +1

        Reply

        • Johan O
          Jul 4, 2012 @ 21:45

          Kristinehamn ligger vid vänern så ni har fått spö av en insjöseglare.

          Reply

          • Sir
            Jul 4, 2012 @ 21:57

            Innanhav…

  5. Per X Lundqvist
    Jul 4, 2012 @ 19:57

    För övrigt tycker vi på Epsilon Xplorer att klassindelningen är helt obegriplig. Trist med få båtar och ingen spänning…

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jul 4, 2012 @ 20:29

    Thomas Blixt vann SM i havskappsegling
     
    Efter knappt två dygn till havs tog Thomas Blixt hem segern i SM i havskappsegling, samtidigt som teamet tog en andra plats totalt i årets ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt).

    – Det känns skönt att få visa vad TP52:an och teamet verkligen går för.  Vi har väntat på den här segern, sa Thomas Blixt efter målgången i Sandhamn.
     
    SM-klassen ingick som en del av årets ÅF Offshore Race. Inför den avgörande tävlingen låg Blixt Pro Sailing från KSSS trea efter första SM-deltävlingen i Sandhamn Open.

    Thomas Blixt och hans vassa TP52 kolfiberbåt Blixt Pro Sailing var en av favoriterna i årets ÅF Offshore Race, som samlat fler potenta 50-fots racerseglare än någonsin. Efter en svag inledning, där vindarna gynnade de mindre båtarna, låg Blixt på 14:e plats efter skärgårdsseglingen från starten i Stockholm och ända ner till Fårö.

    – Från Östergarn på Gotland kryssade vi sedan hela vägen till Hoburgen och klättrade till andra plats. Vi seglade in 45 minuter på svåraste konkurrenten Ralf Aspholm, berättar Thomas Blixt som förklarar att TP52:an går som bäst på kryssbogar och i hård vind.

    Utanför Visby hade Blixt Pro Sailing kommit ikapp och förbi Ralfs Sinergia 40 DataCom och behöll sedan SM-ledningen och andraplatsen totalt i ÅF Offshore Race efter Johan Frost´s Camilla ända in i mål.

    – Vi är mycket nöjda med racet och SM-segern. Allt har fungerat perfekt ombord, bra strategi av Stefan Winberg och fantastiskt bra teamarbete. Nu är det VM i Helsingfors i augusti som gäller, och helt klart har vi fått blodad tand och segervittring, avslutar Thomas Blixt.

    Reply

    • kim
      Jul 4, 2012 @ 21:04

      Blixt prisar TP52:an i hård vind och kryss, medan Mange Olsson hade lättvind som “TP52-väder” i TV-intervjun på webben.

      Du fråga normalt, men var Blixt även snabbaste TP52 på omräknad tid sammanslaget?

      Vilka klasser fick vara med i beräkning av totalen?

      Reply

      • kim
        Jul 4, 2012 @ 21:07

        Dum fråga normalt, men var Blixt även snabbaste TP52 på omräknad tid sammanslaget?

        …skulle det naturligtvis stå.

        Reply

  7. Andreas E
    Jul 4, 2012 @ 21:27

    Ja, vi (Blixt Pro) var snabbaste TP52 på omräknad tid, vilket vi är mycket nöjda med. Ett kul race i racet.

    Reply

  8. Sir
    Jul 4, 2012 @ 21:53

    Vänerseglare (västkustseglare?) tog hem SRS C är uppvuxen ‘i’ Vänern som Lidköpingsbo Per Lindstedt en gång var.

    Micke Collberg tog hem H-båts SM i helgen. Verkar som det är nått i vattnet där… Får hoppas att Fredrik Lööf vänerseglare förstås tar hem OS-guldet.

    Finns säkert fler som jag inte har koll på!

    Reply

  9. Allan W
    Jul 5, 2012 @ 09:34

    Som åskådare är resultaten väldigt förvirrande, när det står ett sträck i delresultatlistan har man brutit delsträckan eller bara inte rapporterat? Om man tillämpar “Time on Time” är det maxtiden för delsträckan som gäller där det är streck?

    Reply

  10. sillstryparn
    Jul 5, 2012 @ 09:55

    Till skillnad mot vad jag först trodde, var starten i stan en succe.
    Vad som däremot inte var succe var att dela upp starten på två dagar.
    Man skulle smällt iväg alla klasser på Lördag. Jättetrist annars för de mindre båtarna som fick gå på söndag.
    Sen som vanligt urtrist med fokuset på seglad tid.
    I mina ögon gjorde Blå’s en riktig kanonsegling, men fick noll mediauppmärksamhet. Lite trist, kan jag tycka.

    Reply

    • Pelle P
      Jul 5, 2012 @ 10:57

      +1 sillstryparn! Din analys är klockren tycker jag. Ska bara addera en sak; etappen i skärgården blir lätt en katastrof om vinden uteblir, i år fungerade allt suveränt.

      Reply

  11. SWE
    Jul 5, 2012 @ 10:15

    Tycker det är mycket gnäll, inte en positiv sak ännu!
    Har själv seglat racet många ggr och har bara possitiva upplevelser.
    Om ni nu ska kommentera dom negativa sakerna, så framhäv även dom positiva.

    Reply

    • Johan
      Jul 5, 2012 @ 10:51

      Arrangerar man Gotland Runt så ställer det krav på arrangören.
      Det är illa när arrangören misslyckas med att få fram vilka som vunnit tävlingen och istället fokuserar på vem som skar mållinjen först. Det enda priset man kan köpa sig till…

      När arrangören tvingas släpa en hockeyspelare till TV-studion för att få uppmärksamhet är det illa… Programledaren var förstås bedårande förtjust i att få hälsa skaka hand med spelaren, men att ha en snubbe på rejlern för att få uppmärksamhet det duger inte för sporten.

      Reply

    • Per X Lundqvist
      Jul 5, 2012 @ 11:38

      Mer positivt: vi arrangerade ett litet coctail-party ombord för kompisar, kollegor, familj. Hade konstant ca 20 pers ombord (olika) 15:00 -17:00. Det hade aldrig hänt i Sandhamn. Aldrig har så många kommit och engagerat sig i vårt seglande och racet! Sen har de följt oss på nätet…

      Reply

  12. Magnus
    Jul 5, 2012 @ 10:42

    Tycker det var mycket positivt med starten i stan!
    Logistiken vart enklare, närmare för bekanta och sponsorer att se allt.
    Sen att vi hade +40 000 åskådare på söndagen säger väl allt! Hur många andra “amatörer” får chansen att ha den publiken och utföra sin hobby, FANTASTISKT!

    Reply

    • Johan
      Jul 5, 2012 @ 10:58

      Vilka betraktar du som amatörer? De som inte livnär sig på sporten eller att man inte nog duktig seglare för att vara duktig kappseglare eller att man inte är fysiskt tränad eller att man inte är kändis eller… vad?

      Reply

      • Martin
        Jul 5, 2012 @ 12:09

        Definition av ordet amatör;
        “En amatör, av franska amateur, är en person som ägnar sig åt en verksamhet utan att ha den som yrke – motsatsen till professionell.”
        Vilket betyder de flesta som startade i ÅFOR.

        Reply

        • Magnus
          Jul 5, 2012 @ 14:18

          Precis vad jag menar, vi som inte livnär oss på segling. Spelar ingen roll om hur duktig man är, så länge man inte livnär sig på sporten är man amatör!

          Reply

  13. Jesper Hoffstedt
    Jul 5, 2012 @ 11:00

    Själv blev jag tårögd när jag såg ett strävsamt par från äldreboendet i Danvikshem som rullat ner rullstolarna till kajen och med kikaren i högsta hugg njöt av Classic Yachts-båtarna. Så folkligt blir det knappast i Sandhamn. KSSS och ÅF var verkligen värda de vindar som bar flottan ut till havet utan pit-stop. Kul!

    Reply

  14. Johan
    Jul 5, 2012 @ 11:40

    Seglade inte ÅFOR själv iår med stod på Skeppsholmen och tittade på starten på lördagen och det var packat med folk trots trist väder. Med speakern blev det riktigt folkligt och tillgängligt och jag hörde positiva och uppskattande kommentarer från folkhopen. På så sätt var det nog lyckat, nästa år ska jag försöka seglaoch får fundera utifrån seglares perspektiv.

    Reply

    • Kalle
      Jul 5, 2012 @ 15:03

      Stod själv och tittade på starterna på Södermalmssidan. Där hade det varit kanon om det funnits högtalare så man hörde vad speakern sa…alt livesändning med speaker via Skärgårdsradion eller liknande. I övrigt hur coolt som helst med start inne i stan. Var det någon som räknade hur mycket människor som stod och tittade? Massor!!! Att man sedan kunde ta bilen till Oxdjupet och trängas med folk där och sedan till Boda brygga för att följa hur positionerna i fältet förändrade sig gjorde det hela ännu roligare.
      Håller för övrigt med om kommentarerna kring splittade startgrupper. Där var det nog någon som inte tänkt till riktigt.

      Reply

  15. kurt rosander
    Jul 5, 2012 @ 12:14

    Har själv seglat ÅF SRS A i år. Vad som var trist var att klassen delades på 2 starter med 1 timmes mellanrum, det gjorde att det blev olika förutsättningar. Seglar man i samma klass skall man starta samtidigt tycker jag.

    Som seglare, seglar man i de förhållanden man har. Gilla läget! Sen kan man ju tycka vad man vill om att starta inne i stan men nog gav det ytterligare en dimension. KSSS till nästa år, släpp iväg alla SRS båtar på samman dag, låt Classic och ORCI starta dag 2.

    Reply

  16. Kåre
    Jul 5, 2012 @ 13:22

    Det var många icke seglare som verkade gilla att starten gick inne i stan och en del seglare som inte gillade de. jag tillhör själv dem som gillade det.

    En förbättring till nästa år skulle kunna vara att alla SRS båtarna startar på lördag och de övriga klasserna på söndag.

    Långsammaste båtarna först och 30 minuters start intervall.
    På detta sätt blir det inte allt för trångt på vägen ut mot Sandhamn och förhoppningsvis mer rättvisa förhållande för seglarna inom varje klass samt att publiken får se segelbåtar starta mitt i stan mellan 11 till 16 istället för 11 till 12:30.

    Hoppas “GOTLAND RUNT” utvecklar sig vidare med ÅF som sponsor och att fler kommer till start nästa år.

    Själv skulle jag vilja se en tvåmansklass samt en flerskrovsbåtsklass till nästa år.

    Reply

    • Piraten
      Jul 24, 2012 @ 09:37

      Jag fattar inte varför alla snackar så mycket om klassindelningar, tvåmansklasser och SRS/ORC/IRC/DH

      Det är ju bara skitsnack…
      Lika stora/snabba båtar startar samtidigt, man tar starttid måltid och sedan kan man ha 100 resultatlistor en för alla som gillar att segla med mormor ombord och så vidare.

      Visst blir det orättvist för de som seglar på två och inte gör en lika bra start som de som seglar på flera.. Välkommen till verkligheten

      Tävlingen heter Gotland Runt (ÅF?), jättetrevligt med start inne i Stockholm eller i Sandhamn, men ha en bana så folk slipper missuppfatta vår sport… Stor båt = snabbare (oftast)

      Keep it simple!

      Reply

  17. Seahorse
    Jul 6, 2012 @ 12:01

    Att “line honours” syns mest är väl och har väl alltid varit ett Stockholms syndrom? De landsortstidningar som haft koll har oftast rapporterat både vinnare och totalt. Man klarade i alla fall av göra det på IOR-tiden för tjugo år sen.

    För tjugo år sen fanns även 40-fots cupen och båtägarna som seglade denna cup bildade en egen förening för att trycka på KSSS rörande arrangemang och klassindelningar. Frågan är väl hur mycket KSSS bryr sig idag?

    Reply

    • Piraten
      Jul 6, 2012 @ 15:28

      Fantastiskt med start inne i stan!
      -hoppas det fungerar lika bra kommande år utan vind.

      Camilla var visserligen från Oslo och Johan från västkusten men åtminstone några stockholmare och en KSSS laserseglare syns i besättningen på prisutdelningen.

      Tycker absolut att man ska primiära Line Honours (även om jag inte kan fatta hur man kan låta bli att förklara att första båt i mål är 30 fot och startade en dag tidigare än “storbåtarna”)

      När Line Hours är klar måste man snabbt sadla om och fokusera på klassvinnare och sist totalsegrare.

      Borde liksom finnas ett körschema medialt redan innan regattan startar.
      Men mycket Woxen blev det… Vilken klubb kommer han ifrån?

      Grattis till er alla, Klassvinnare, SM Vinnare, Line Honours mfl..
      Nästa gång är det småbåtsrace! frågan är om det blir mellanbåtsrace någon gång?

      Kul segling!

      Reply

  18. Swe9901
    Jul 17, 2012 @ 14:58

    Glöm inte att tycka till om KSSS arrangemang av ÅF OR (de har skickat mejl till de som deltagit).
    Synpunkter som att:
    -det tar fem timmar att få AIS godkänd fast man kan visa att det finns på marinetraffic.com och att man själv får ringa till Stockholm radio för att KSSS och dem skall tala med varandra…
    – eller att det nu mera är en segling där man sällan ser någon medtävlare då de större/snabbare båtarna startar först och att vi i årets segling därmed aldrig fick segla i samma vindar/förutsättningar

    Johan S

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 17, 2012 @ 15:20

      Fyllde just i den.

      Jag har också pratat med KSSS. Personligen tyckte jag det var mest synd att den sportliga delen fick lida i gruppindelningen. Vi såg aldrig de båtar som toppade vår klass och de båtar som vi normalt mäter oss med startade en dag senare.

      KSSS prioriterade ORCi-SM och totalsegrare i ORCi och då blev en del annat lidande. Att 8% av deltagarna (ORCi SM) “skall segla i fri vind” för att man är med på ett lokalt SM är inte rimligt i en internationell (?) tävling av det här slaget.

      Nästan 80% av deltagarna seglar något annat än ORCi och vill man locka fler seglare så måste man se till att alla deltagare får bästa möjliga förutsättningar för ett kul race.

      Reply

    • Anders Averdal
      Jul 21, 2012 @ 15:40

      Dina problem med AISen låter märkliga.
      Vi fick vår godkänd 10 min efter att jag hade slagit på den.

      Reply

      • Swe9901
        Jul 21, 2012 @ 23:06

        Det var flera som hade samma strul med KSSS organisation…

        Reply

  19. Anders Österborg
    Jul 20, 2012 @ 23:45

    Det går nog få till det jättebra nästa år om man vill, genom att låta alla starta samma dag, med de små båtarna först. Det borde funka om man vågar öka till ca 20 båtar per start och istället ökar till 20 min mellan starterna. Och inte skiljer på ev SM och inte-SM som flera framhållit. Då får man segla mot likstora båtar igen, dvs de vanliga konkurrenterna och det blir inte så tomt på havet som i år -ödsligare på havet runt Gotland har sällan skådats. En timmes glapp för sista starten, dvs av de största båtarna, borde lösa säkerhetsaspekten i Oxdjupet. Och på kuppen, med små båtar först och alla deltagare iväg samma dag, kommer alla i mål samma dygn: Sandhamnskänslan efter målgång återskapas som tyvärr var ganska borta i år. För de största båtarna bör man återigen ha en längre bana av samma skäl. För att öka det sportsliga utbytet kan man utse totalvinnare i två storleksklasser, såsom i H-fors snart.
    Den stora utmaningen ligger dock i att få med de små båtarna igen, och att ge dem ordentlig uppmärksamhet i den mediabevakning vi glädjande nu fått!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.